Superbillig CO2

Här kan vi diskutera Pmdd,andra gödningar och näringpreparat samt dosering och olika recept.

Moderator: Hedersmedlemmar

stigigemla
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 dec 2021, 15:24

Superbillig CO2

Inlägg av stigigemla » 18 jan 2022, 13:06

Superbillig CO2

Du behöver: 2 PET- flaskor 1 – 1,5 liter
2- 3 meter luftslang
Stjärnskruvmejsel
Gelatin
Socker
Torrjäst
Diffusor för CO2

Bra att ha: Backventil för luftslang
Tång
Spis eller brödrost
Tratt

Tillverka anläggningen:

Börja med att göra hål för luftslangen i locken till PET– flaskorna.
Värm skruvmejselns ände över brödrosten eller en spisplatta till ungefär 100 grader.
I sämsta fall kan du pröva med att koka upp en kopp vatten i mikrovågsugnen men egentligen vill vi få skruvmejseln en aning varmare
än så.
Pressa sedan skruvmejselspetsen rakt igenom mitten av den ena flaskkorken så att det blir ett hål.
Den andra flaskkorken behöver 2 hål.
Hålet som blir har nu absolut släta kanter så att det blir tätt mot luftslangen.
Om man borrar hål blir innerkanten ofta lite ojämn så att det blir svårt att få tätt.
Skär ett snett snitt i änden av luftslangen och trä den genom hålet i korken så att slangen går in 2 cm i flaskan.
Det går lättare om du värmer slangen lite.
Sätt korken på flaska 1 och kapa slangen så att den precis räcker till botten i flaska 2.
Skär ett snett snitt på den oanvända slangen och trä den genom det andra hålet i flaskkorken så att slangen går in två cm i flaskan.
Om du skall använda backventil skär du av slangen och monterar backventilen så att pilen
på backventilen visar från flaskan. Montera resten av slangen på backventilen.
Montera CO2 diffusorn på slangen.
Nu är anläggningen färdig.

Gör sockerlösningen:
Lägg 3 gelatinblad i kallt vatten.
Värm 250 gram socker i 3 dl (300 gram) vatten under omrörning till allt är löst.
Lägg gelatinbladen i den varma sockerblandningen och rör om till allt är löst.
Låt svalna till det är handtemperatur.
Häll över detta i Petflaska 1. Det är nu tratten är bra att ha. Låt flaskan stå några timmar (gärna i kylskåpet) så att gelatinsocker-
blandningen stelnar.
När blandningen är som en hård gelé är det dags att att göra anläggningen färdig.

Starta ditt CO2 system:

Lägg en matsked socker i en liter vatten och rör om tills sockret löst sig.
Lägg i en struken kaffesked torrjäst och rör om en stund till.
Häll detta ovanpå gelatinblandningen i flaska 1. Sätt på locket med en slang och dra åt korken så att det blir tätt.
Häll en liter vatten i flaska 2 och dra åt korken så att det blir tätt.
Montera diffusorn nära botten i akvariet. Klart. I morgon är anläggningen i gång och den bör gå en månad ungefär.

Varning:

Styrkan i anläggningen är anpassad för ett kar på 50 liter ungefär. För ett mindre kar kan det bli för mycket CO2 så att pH blir för lågt.
En liten ändring kan man göra genom att använda ett gelatinblad till.
En större minskning kan man göra med halvliters Pet- flaskor.
Koldioxiden kommer nu dygnet runt vilket medför en risk att pH sjunker för mycket på natten då växterna inte förbrukar CO2.
Därför bör man ha en utströmmarsten med luftpump igång när ljuset är släckt.
Kontrollera pH noga så att det inte går under 6,5.

Se: https://www.youtube.com/watch?v=VJlpUJS ... quascaping

stigigemla
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 dec 2021, 15:24

Re: Superbillig CO2

Inlägg av stigigemla » 18 jan 2022, 13:35

Anläggningen som beskrivs passar för akvarier ungefär 20 till 50 liter.
För att använda den behöver man också en långtids pH- indikator.
Fyra satser enligt beskrivningen ger ungefär 4 x 100 gram CO2 och kostar ungefär 37:- (2022).
En fyllning Sodastream kostar 30 - 50:- och har 425 gram så har man en färdig anläggning är det ett liknande pris.
Men för att testa CO2 är det suveränt.
Sodastreamtub + adapter + regulator kostar väl ungefär 1500:- så det är ju lite mer än 2 PETflaskor.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Superbillig CO2

Inlägg av Admin JTFix » 30 jan 2022, 00:44

Nice.
Gillar framförallt hur du värmer hål i korkarna.
Själv värmen jag med men jag använder ett konat slipverktyg ihop med min dremel.

Vad använder du för diffusor?
Hur är detta recept jämfört med det vi använder här på PS? (de flesta av oss)
Hur stabilt är det?

Mäsk CO2:
Vatten
Jäst
Havregryn
Socker

Jag har kört detta system utan att lufta ur CO2 under natten, om jag endast kört ett cigarett filter som diffusor.
Nackdelen är att man får sätta om ena flaskan (man har två st, så totalt 3 flaskor) var 7:e dag om man vill ha en stabil tillförsel.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

stigigemla
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 dec 2021, 15:24

Re: Superbillig CO2

Inlägg av stigigemla » 05 feb 2022, 23:45

Den stora skillnaden är att det är gelatin i 50/50 socker/vatten som är för söt för att jäsa.
Det som händer är att gelatinet sakta löses upp och gör sockret tillgängligt för vatten + jäst ovanför. Det är därför flaskan räcker så länge - 1 månad ungefär.
Jag har använt ett litet mini innerfilter som jag tagit ut skumplasten ur och borrat ett hål undertill där slangen med CO2 går in.
Den går alltså helt utan filter men pumpen blandar luft och koldioxid bra. Och tätnar aldrig.

Skriv svar

Återgå till "Gödning och näringspreparat samt dosering & recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster