DIY - CO2 (step by step)

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Ponta » 10 dec 2013, 09:56

Va tror ni om 2 1L flaskor till 60 L ? Ska testa lösa med klocka/dome. Tror ni 1L flaskor blir för mycket ?
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Admin JTFix » 10 dec 2013, 11:39

Kör med 2 st 0,5 L till 28 L, 24/7. Men då löser jag det medel. Jag hade lätt kört med 1 L flaskor.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Raven » 10 dec 2013, 12:25

2x0.5L blir lagom till 60L, hade litelite överproduktion av co2 när jag körde med det till ett 63L.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Ponta » 11 dec 2013, 16:33

olika bud här :) Får testa mig fram :)
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Admin JTFix » 11 dec 2013, 21:05

Alternativt kolla igenom denna tråden och sen räkna om akvarievolymen.
T.e.x jag kom fram till att jag behövde 8 L mäsk till 180 L akvarium. Så 2 x 0,5 L till 28 L akvarievolym är inte maxat. Till mitt 37 L så hade i en tid 2 x 1 L, men då körde jag det på timer, just in case.
Kör man på standardreceptet och inte öser i för mycket socker eller kraftigare jäst så är det ingen fara, men givetvis håller man koll på invånarna i början. Framförallt när man startar dunk 2/flaska 2.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Ponta » 13 dec 2013, 22:52

Anette J.T skrev:Alternativt kolla igenom denna tråden och sen räkna om akvarievolymen.
T.e.x jag kom fram till att jag behövde 8 L mäsk till 180 L akvarium. Så 2 x 0,5 L till 28 L akvarievolym är inte maxat. Till mitt 37 L så hade i en tid 2 x 1 L, men då körde jag det på timer, just in case.
Kör man på standardreceptet och inte öser i för mycket socker eller kraftigare jäst så är det ingen fara, men givetvis håller man koll på invånarna i början. Framförallt när man startar dunk 2/flaska 2.

testar en orginalare med klocka 0.5L x2 1 dl socker 2 msk vällingpulver, 2 krm bikarbonat å lite gäst så får vi se hur d går
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Admin JTFix » 13 dec 2013, 23:17

Helt fel recept till 0,5 L.

0,5 dl socker
1 gr färsk jäst för söta degar
0,6 krm bikarbonat
3 tsk havregryn

Detta receptet är det bästa. (Heekes)
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Raven » 13 dec 2013, 23:27

Ponta skrev:å lite gäst så får vi se hur d går
Påminn mig om att jag aldrig ska hälsa på när du blandar mäsk :razz: 1 kryddmått torrjäst för söta degar använder jag.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Ponta » 13 dec 2013, 23:47

Anette J.T skrev:Helt fel recept till 0,5 L.

0,5 dl socker
1 gr färsk jäst för söta degar
0,6 krm bikarbonat
3 tsk havregryn

Detta receptet är det bästa. (Heekes)
har testat detta men aldrig funkat vidare bra för mig, detta recepet som ja länka nu kanske inte funkar men har kört nått liknande på 33cl flaskorna å d har aldrig vart mer stabilt, funkar d inte ska ja testa detta
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Ponta » 13 dec 2013, 23:48

Raven skrev:
Ponta skrev:å lite gäst så får vi se hur d går
Påminn mig om att jag aldrig ska hälsa på när du blandar mäsk :razz: 1 kryddmått torrjäst för söta degar använder jag.
haha du får mer än gärna bli min jäst :P
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Matsnork » 31 jan 2014, 16:31

En liten fråga. Pallar mäsk få upp tillräckligt med tryck för en inline-diffusor?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Raven » 31 jan 2014, 17:41

Jag har testat mäsk till keramikdiffusor och de funka men trycket gjorde dunken mer rund än en fotboll.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

m0jjen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 dec 2013, 14:36

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av m0jjen » 31 jan 2014, 19:13

Raven skrev:Jag har testat mäsk till keramikdiffusor och de funka men trycket gjorde dunken mer rund än en fotboll.
Jag kör 8 liter med 2x 5 liters dunkar från biltema tillsammans med http://www.ebay.com/itm/231110592434?ss ... 1497.l2649 utan problem. Har dock bytt till http://www.pwss.se/product.php?producti ... 872&page=1 utan större problem även där. Den senare är dock att föredra då det krävs mindre tryck för att systemet ska producera. Därav blir det även perfekta yttepyttebubblor med som inte ens hinner halvvägs till toppen av karet! :)

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Matsnork » 31 jan 2014, 20:59

Hmm... med tanke på att det krävs mer tryck för en slangmonterad diffusor så måste man nog ha något rejälare än dunkar/flaskor. Sitter och funderar på ett sånt där ebay-kit men vill inte ha en massa teknik synlig.

m0jjen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 dec 2013, 14:36

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av m0jjen » 31 jan 2014, 21:16

Matsnork skrev:Hmm... med tanke på att det krävs mer tryck för en slangmonterad diffusor så måste man nog ha något rejälare än dunkar/flaskor. Sitter och funderar på ett sånt där ebay-kit men vill inte ha en massa teknik synlig.
Använder som sagt biltemas 20:- dunkar utan problem. dom buktar ju utåt något men inte mer än vad som är väntat.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Raven » 31 jan 2014, 21:41

Bensindunkar, kraftig plast med gummipackning i korken.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Matsnork » 01 feb 2014, 00:41

m0jjen skrev:
Matsnork skrev:Hmm... med tanke på att det krävs mer tryck för en slangmonterad diffusor så måste man nog ha något rejälare än dunkar/flaskor. Sitter och funderar på ett sånt där ebay-kit men vill inte ha en massa teknik synlig.
Använder som sagt biltemas 20:- dunkar utan problem. dom buktar ju utåt något men inte mer än vad som är väntat.
Kanske är värt ett försök då. Inline-diffusorn kräver mer tryck som sagt.

Funderade lite annars att sätta en T-koppling innan pumpen på mitt ytterfilter och föra in co2 den vägen. Detta skulle inte påverka filtermedian som på normala filter men troligtvis blir det en massa irriterande oljud...

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av hawkse » 01 feb 2014, 11:39

Vete katten hur det funkar men jag har en känsla av att det inte går få hur högt tryck som helst i ett mäsksystem innan gasen hellre löser sig i mäsksatsen än går upp i gasform. Jag har säkert fel. Någon här som kan det där med gasers löslighet vid olika tryck etc?

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Triad » 01 feb 2014, 12:25

Då en av mina andra hobbies är att brygga eget vin vet jag att man kan komma upp i tämligen kraftiga tryck. Eftersom möjligheten att kunna spränga en glasflaska om man vill kolsyrejäsa finns så krävs det stora tryck.
Om man spränger en flaska har man således lyckats tillföra för mycket socker till brygden när man tappar på flaska.

Detta kan ju även hända om man tappar vin på flaska som inte har jäst ut allt socker.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Triad » 01 feb 2014, 12:27

Sedan finns där även en övre gräns där jästcellerna går i dvala på grund utav för högt tryck.
Detta utnyttjar man ofta om man vill spara bottensumpen(jästceller) för framtida bruk.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av hawkse » 01 feb 2014, 16:06

Spränga en glasflaska? Det låter extremt. Hur mycket gas går det producera i en liter vatten innan jästbakterierna dör och hur mycket kan max lösas i vätskan innan den måste övergå i gasform? Det går väl dessutom pressa ned mer gas i vätskan ju högre trycket blir? Jag hade en gång en mäskflaska i glas där utloppet var helt igensatt. Den stod hela sin tvåveckorsperiod utan att jag märkte detta men när jag fixade proppen i utloppet så bubblade det våldsamt i karet i flera minuter. Borde ha haft rejält högt tryck i flaskan antar jag? Jag kunde även se att det strömmade gas upp från vätskan när detta vädrades ut. Frågan är åter - hur högt tryck är teoretiskt möjligt? Någon som kan matematiken?

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Matsnork » 01 feb 2014, 18:05

Gillar att tråden hamnat i någon form av hemmabrygg-bombtillverkar-allkemi läge. Lär plinga till i NSAs och Ipreds mjukvaror :) Allahu Akbar!!!
hawkse skrev:Jag hade en gång en mäskflaska i glas där utloppet var helt igensatt.
Splitterbomb under akvariet! :shock:

Jag har ju kvar min gamla co2-supermarket mixer diffusor. Bytte ut den till en 7up inline från ebay eftersom den bromsade flödet på mitt ecco 300-filter så fort det blev lite kläggigt, men industripumpen jag har kanske klarar av att bibehålla trycket? Den har inte så jättehögt flöde men låter väldigt stark.

Det här att beräkna/estimera vattenflöde i slutna system är för mig sjukt komplicerat, och än mer blir det när man lägger till den "omätbara" variabeln av alg och proteinbeläggning (sk gucka). Det vore intressant att veta hur stor skillnad en kraftfull pump motverkar den ökade friktionen eller flaskhalsar i systemet.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Raven » 02 feb 2014, 02:09

hawkse skrev:Spränga en glasflaska? Det låter extremt.
En gammel arbetskollega berätta om första arbetsdagen efter semestern, dom öppnar dörren till byssjan och han som öppnade dörren vände sig om och spydde.
Sista arbetsdagen hade en av gubbarna glömt en glasflaska med mjölk i på ett bord och i sommarvärmen hade det jäst så flaskan exploderade, tog några timmar att städa upp och några månader innan lukten försvann.

Matsnork skrev:Gillar att tråden hamnat i någon form av hemmabrygg-bombtillverkar-allkemi läge. Lär plinga till i NSAs och Ipreds mjukvaror :) Allahu Akbar!!!
Hahaha
Matsnork skrev:Det här att beräkna/estimera vattenflöde i slutna system är för mig sjukt komplicerat, och än mer blir det när man lägger till den "omätbara" variabeln av alg och proteinbeläggning (sk gucka). Det vore intressant att veta hur stor skillnad en kraftfull pump motverkar den ökade friktionen eller flaskhalsar i systemet.
Tryckhöjden är viktigare än flödet när det blir motstånd, en orsak till varför eheim är populärt att använda i sumpar.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Matsnork » 02 feb 2014, 04:59

Raven skrev:Tryckhöjden är viktigare än flödet när det blir motstånd, en orsak till varför eheim är populärt att använda i sumpar.
Pumpens tryckhöjd måste ju vara detsamma som dess "styrka"? Ungefär som vridmomentet på en förbränningsmotor vid ett viss varvtal?

m0jjen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 dec 2013, 14:36

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av m0jjen » 17 feb 2014, 22:08

Kom vi fram till om det gick att få igång en inline atomizer? Sitter nu o mikklar med just detta. Uppgraderade mig till bensindunkar och bytte diffusorn till inline atomizer. Ska låta det stå ett tag och se om man fart på't!

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster