Superbillig enkel co2-reaktor för småkar

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Superbillig enkel co2-reaktor för småkar

Inlägg av Raven » 26 aug 2012, 03:51

Hade lite tråkigt idag så byggde ihop en liten co2-reaktor för ett kar ute i köket, kostade en hel krona :/ va tvungen att göra sönder etiketten på flaskan när den skulle göras rent :sade:

Borrade ett hål i sidan av flaskan nära botten, 3st hål nära flaskans öppning och ett 5mm hål i botten.
Från 5mm hålet går det en slang via en T-koppling till en ventuuri-koppling som olöst gas cirkulerar genom, på T-kopplingen satte jag en ventil för att enkelt kunna tömma flaskan på luft när den förs ned i vatten.
Flaskan sitter nästan ända nere vid sanden så borrade 3 hål för att vattnet skulle tryckas ut i sidled annars rörs det om för mycket i botten.

Det hela drivs med en aquael cirkulator 350(350L/H), mäsk-co2 leds in i insuget och en svamp över som skydd mot växter.
Har kört reaktorn ~6timmar nu och den verkar fungera, ska mäta ph om 20 timmar för att se hur mycket det sjunkt.

Funderar lite på att klippa ned några sugrör till 5mm långa bitar och trycka in i reaktorn för att se om upplösningen blir bättre, kommer eventuellt vrida flaskan också så det blir en virvelrörelse på vattnet.
Bilagor
P8250112.JPG
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Superbillig enkel co2-reaktor för småkar

Inlägg av Raven » 16 sep 2012, 23:13

Gjorde en ny variant för att få bättre ytcirkulation och den nya flaskan hade rund botten och de blev mycke bättre virvelrörelse på vattnet i flaskan, venturin verkar va rätt effektiv på att slå sönder gasen till småbubblor :cool:
http://www.youtube.com/watch?v=gyzvHDfY ... e=youtu.be
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Jesper Broman
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 nov 2013, 17:10

Re: Superbillig enkel co2-reaktor för småkar

Inlägg av Jesper Broman » 26 nov 2013, 01:24

Smart grej det där. Men gärna lite mer bilder om du har kvar för jag hänger inte riktigt med vad t-kopplingen och slangarna har för funktion.
Jag kör med mäsk i två av mina akvarier och jag letar efter någon smart DIY-metod för att på ett bra sätt lösa gasen.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Superbillig enkel co2-reaktor för småkar

Inlägg av Raven » 26 nov 2013, 03:47

När reaktorn används samlas gas högst upp, den gasen leds genom en slang till ett munstycke på pumpens utblås och åker in i reaktorn igen, genom att recirkulera gasen blir upplösningen bättre.

T-kopplingen används för att tömma reaktorn på luft.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Jesper Broman
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 nov 2013, 17:10

Re: Superbillig enkel co2-reaktor för småkar

Inlägg av Jesper Broman » 26 nov 2013, 08:00

Ok, tack för svaret då hänger jag med :)
Jag ska prova att bygga en.

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster