Snäcklekare? Tanganyika?

För artspecifika diskussioner, ett djur per tråd. Allmänna diskussioner om djur, sjukdomar och liknande hör hemma i Djuren i våra kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 10 feb 2013, 18:15

Posthornssnäckor har jag provat med Malawi och det fungerade inte för dom åt upp dom men däremot så fungerade det med Äppelsnäckor eftersom dom har ett lock att slå igen när dom kryper in och så är dom väl lite stora också men som sagt jag tror inte du ska ha posthornen kvar i burken med Snäcklekarna!
Det är nog bärst du låter snäcklekarna gå själv där tror jag!
Men det du vill bli av med kan du ju låta gå kvar!*ler*
Men som sagt ju fler grottor du har ju lugnare blir snäcklekarna!

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 10 feb 2013, 18:31

Såhär ser det ut efter att jag tröck ner lite mer sten.
IMG_2949.JPG
Det åkte ner en korallplatta i bakgrunden och till höger i bild en hög med korallsten bakom dom röda stenarna.
Funderar på om det blev bättre. Skär inte den gulaktigt vita stenen sig nu? Kanske den borde bort och den korallstenen vid röda stenarna vara där den gulaktiga hålstenen är istället. Och så smacka på med lite högre växter bakom röda stenarna... hmm, någon som har en åsikt?

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 10 feb 2013, 18:33

Ciklidis skrev:Posthornssnäckor har jag provat med Malawi och det fungerade inte för dom åt upp dom men däremot så fungerade det med Äppelsnäckor eftersom dom har ett lock att slå igen när dom kryper in och så är dom väl lite stora också men som sagt jag tror inte du ska ha posthornen kvar i burken med Snäcklekarna!
Det är nog bärst du låter snäcklekarna gå själv där tror jag!
Men det du vill bli av med kan du ju låta gå kvar!*ler*
Men som sagt ju fler grottor du har ju lugnare blir snäcklekarna!
Oki, ja posthorn har jag en hel drös, så jag e beredd att våga testa. Skall vara hemma en hel del den här veckan, så jag lär sitta och glo in rätt mycket i burken ändå o observera. Funkar det så får dom va, funkar det inte så får jag la flytta dom. Garra ruforna är jag inte så orolig för, dom är snälla men tuffa och grymt snabba och tåliga, så dom tror jag kan funka bra att ha kvar. Guramiparet är jag beredd att flytta på. Amanon hoppas jag får vara kvar. Endlers får definitivt vara kvar, särskilt om det inte funkar ;-)

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 10 feb 2013, 19:05

Jo jag tror säker att Garra rufas firrarna är robusta men frågan är om snäcklekarna är lika förtjusta i dom!
Sedan vet jag inte vad dessa firrar ska ha för vatten men det vet väl du?
Får du yngel av dina Garra Rufas?
Dom är väl romspridare som jag har förstått och då är det väl lekroster som gäller eftersom dom troligen äter upp sina romkorn om dom kommer åt dom?
Skulle tro att det skulle va rätt snyggt med kolsten att bygga grottor med!
Skulle va snyggt med det svarta som bryter av emot det vita men det är tycke och smak!
Sedan detta med Guramisarna blir inte bra för dom vill ha mjukt vatten!

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 10 feb 2013, 19:32

Oki. ja mina Garra rufa är riktigt roliga och extremt lätta att läsa av hur dom mår. När dom inte gillar situationen, för kallt, för varmt, fel färg på botten, fel vattenvärden etc.. då blir dom bleka, nästintill vita. Garra rufa man ser i affären är vanligen slags halvdaskig grå färg rätt igen.
Och mår dom bra så blir dom mörka, riktigt vackra, får röda fenor. Det ser man aldrig i affärer eller på dessa fiskspan. Och det roliga är att denna färgförändring sker sekundasnabbt. Som igår då jag plockade ut dom och la dom i en balja för o fixa deras hem, genast va dom riktigt bleka, ungefär äggskalsvita/naturvita. Men idag så visar dom redan att dom gillar läget. Såhär ser dom ut just nu.
IMG_2951.JPG
Dom kan bli lite mörkare ändå, men helt klart rodnande röda fenor, och det är en glad G.rufa :D
Jag har fått yngel på dom. dom stora man ser på tidigare bilder är föräldrarna och de mindre är yngel som kom i höstas.
Men dessa plockar man över i lekakvarium om det skall bli något. Så jag förväntar mig inga yngel i detta kar, det vore ovanligt.
Jag tror inte att G.rufa kommer röra snäcklekarna, möjligen i början av ren nyfikenhet, men sedan tror jag inte dom rör dom.
Guramisarna har faktiskt varit en fisk som inte riktigt blivit sådär klockren. Dom har hela tiden varit skygga och inte riktigt kommit till sin rätt. Jag undrar om det kan vara så enkelt som att jag har så högt pH att dom därför aldrig riktigt trivts. hmm, dom lär få flytta, skall se om jag kan försöka skapa något som passar dom bättre.

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 10 feb 2013, 19:46

Ja Guramisar kan du köra i typ PH4 utan några problem så dom trivs nog inte i ditt vatten och det borde zooaffären upplyst dig om!
Men om du vill kan du köra igång ett annat akvarium och ta citronsyra CO2 i vattnet så får du mjukare vatten.
Tar du citronsyra så kommer vattnet att bli grått ett tag men det går över efter ett tag men dina guramisar mår nog inge bra i ditt hårda vatten det är en sak som är säker!

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 10 feb 2013, 19:47

Skulle va kul att prova Garra rufas någon gång men vad jag kan förstå så är dom rätt dyra eller hur?

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 10 feb 2013, 21:46

Ciklidis skrev:Ja Guramisar kan du köra i typ PH4 utan några problem så dom trivs nog inte i ditt vatten och det borde zooaffären upplyst dig om!
Men om du vill kan du köra igång ett annat akvarium och ta citronsyra CO2 i vattnet så får du mjukare vatten.
Tar du citronsyra så kommer vattnet att bli grått ett tag men det går över efter ett tag men dina guramisar mår nog inge bra i ditt hårda vatten det är en sak som är säker!
skulle dom må bättre i ett akvarium med betydligt mjukare vatten? men som dock är rätt litet. Mitt 30 L nano bör ju vara rätt mjukt tänker jag. co2, bränd lerbotten, mycket växter, rätt väl ingånget, ofta löv mm till räkorna, så där bör det va rätt mjukt. Det skulle vara den snabbaste lösningen att flytta dom dit, dock är det ju bara 30L tänker jag.

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 10 feb 2013, 21:51

Ciklidis skrev:Skulle va kul att prova Garra rufas någon gång men vad jag kan förstå så är dom rätt dyra eller hur?
Ja gör det, dom är so oerhört personliga och roliga. En jättetrevlig fisk. Inte alls dyr, tvärtom. 65-75kr ligger den runt (akvarielagret och bromma zoo).
Den är social och älskar när man sticker ner händerna, blir handtam om man håller på mycket, man kan klappa dom även när dom inte nibblar hud.
Dom har sina egna beteenden, tycker om när man förändrar. Nu i kväll tex så ser man verkligen hur dom glider runt längs botten och dom nya stenarna och "testar" sovplatser. Dom hittar nämligen ofta sina speciella egna platser. En av dom mindre har börjat testa en av de större snäckorna. en av de större som tidigare alltid sov liggande ovanpå en mosstuss på trädet testar just nu dom röda stenarna. Dom e så roliga. Tigger mat till tusen, men e lika glada om man sticker ner handen. Sätter man till något nytt, djur eller inredning så skall det undersökas. När jag satte ner trädet tidigare så hittade den största av dom en av grenarna och ägnade sedan ungefär 30 minuter åt att simma runt runt runt åt vänster, stanna o undersöka lite och sedan om igen simma runt runt runt. Hittar dom en ström så simmar dom mot den, hoppar (lock är att föredra om man inte har mycket flytväxter, annars kan dom lätt åka ur karet.
Ja dom har verkligen personlighet och det älskar jag.

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 10 feb 2013, 22:17

Ja dina dvärgguramin skulle må oerhört mycket bättre i ditt 30L akvarium om det är mjukare vatten!
Det är labyrintfiskar och behöver inget syre i vattnet så dom passar utmärkt i ett växtakvarium med CO2 och hela rubbet!

Ja det skulle va kul arr prova Garra rufas Men det blir nog svårt att få någon affär här uppe ta hem sådana och Stockholm är aningen långt bort för mig! Typ 35 mil.
Jag har ett 150liters kar som är halvfyllt med vatten men dom kanske hoppar högt så dom kommer över ändå?
Sedan är det väl att dom äter upp mina räkor som jag har där?

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 11 feb 2013, 16:25

Ciklidis skrev:Ja dina dvärgguramin skulle må oerhört mycket bättre i ditt 30L akvarium om det är mjukare vatten!
Det är labyrintfiskar och behöver inget syre i vattnet så dom passar utmärkt i ett växtakvarium med CO2 och hela rubbet!

Ja det skulle va kul arr prova Garra rufas Men det blir nog svårt att få någon affär här uppe ta hem sådana och Stockholm är aningen långt bort för mig! Typ 35 mil.
Jag har ett 150liters kar som är halvfyllt med vatten men dom kanske hoppar högt så dom kommer över ändå?
Sedan är det väl att dom äter upp mina räkor som jag har där?
Dom e flyttade nu :-)

Ibland överaskar dom och kan hoppa regält, men det borde funka.
Räkorna kan nog klara sig, har haft både crystal red, amano och blå tiger (dom små med oranga ögon) tillsammans med G. rufa. Dock så kan man nog räkna med att små räklingar stryker med. Sen kan jag tänka mig att en o annan räka säkert strukit med under tiden jag haft dom, men det är inte någon strykande åtgång. Kolla runt i din närhet, för den börjar bli vanligare och vanligare då många span vill hålla sig med dom.

Fiskarna får även lite olika attityd beroende på hur man håller dom. Min mor och jag köpte G. rufa samtidigt från samma ställe och hade från början likadana kar till dom. men där slutar likheterna. Hon gick åt ett mer naturinspirerat lite mörkare kar och jag gick åt ett lite mer stylat och slimmat inrett kar. Hon började mer odla, medans jag började försöka skapa ett kar som gick ut på att skapa optimala förhållanden för just G. rufa utifrån vad jag vet om deras naturliga miljö. Och vi har helt olika fiskar idag. Hennes är betydligt mer attityd i och lite aggressivare, tar mer yngel, lite vildare, betydligt fetare. Medans mina är oförskämt snälla och tar inte ens mina nybakade endlersyngel som jag försöker servera framför nosen på dom, och desto mer sällskapssugna. Men nyfikna till tusen är både hennes och mina.

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 11 feb 2013, 16:54

Okej du tror att räkorna skulle klara sig då?
Jag har körsbär men ska även in med 100-150st Mexicansk märlräka och dom är betydligt mycket mindre!
Jag ska odla för att sedan kunna ha dom som levande foder till mina andra firrar!

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 11 feb 2013, 17:30

Tjaa, garantier finns ju inte, men mina har klarat sig :-)
Om mexikanarna är mindre så kan jag tänka mig att dom ser rätt goda ut för dom flesta fiskar av lite större storlek.

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 11 feb 2013, 20:46

Ja dom gör nog det och jag tänkte odla upp så jag eventuellt kan hjälpa andra och få tag på också!
Så jag vill ju inte dom ska äta ut mitt skafferi så att säga och bland mina Malawin kommer dom nog inte till sin rätt heller för vissa är rätt så tuffa där!

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 11 feb 2013, 21:56

Ja det låter ju inte optimalt. Men någon gång kanske möjligheten öppnar sig. För det är en väldigt trevlig och intressant fisk. Har prövat mig igenom en del nu, men hitills så slår verkligen dom här alla. Dom va mina första och dom är de jag hela tiden håller kvar vid och alldrig tröttnar på. Dom är otroligt förlåtande också mot en ovan då dom tolererar väldigt mycket, dom har varit i så väl mjuka som hårda kar, olika stora, salta och söta, gröna och steniga... Och var gång jag lägger ner något nytt så blir dom lika glada. Hade dom haft svans så hade den spunnit i högvarv.
När man sätter ner en ny växt så smiter ju för det mesta fiskarna iväg, men inte G. rufa, dom kommer fram och inspekterar växten innan man ens hunnit sätta ner den i karet, fram o smakar på händerna, kollar in pincetten och kör några varv runt den och tigger mat till tusen.
Nä dom är verkligen saligt roliga att ha o göra med. Putsar på allt. Just nu är snäckorna det roligaste dom vet. Men dom låter faktiskt bli de två snäckorna där det numera bor ett par snäcklekare.
En liten g. rufa försökte nosa lite i deras ena snäcka och såg högst förvånad ut när h*n putsade runt kanten på snäckan och mötte dess invånare. stannade upp lite, vände sedan och forsatte putsa taket på snäckan istället och lät dess nya invånare va ifred.
Dom verkar tolerera varann väldigt bra än så länge. Så jag hoppas kunna ha dom kvar tillsammans.

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 12 feb 2013, 09:08

Nya kompisar i karet :-) En G. rufa har legat och vilat brevid snäckan nu på morgonen. Bara nyfiket observerar, och den lilla snäcklekaren är lika nyfiken den.
Två små snäcklekare köpte jag, men dom gömmer sig mest i snäckorna, även om dom klart är nyfikna och tittar ut lite då och då.
IMG_2968.JPG

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Krukan » 12 feb 2013, 10:40

Den hade fått värsta paradvåningen den lilla cikliden :)

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 12 feb 2013, 10:46

den valde den själv. finns mindre o bo i, och först valde den en som är mer än hälften så stor. men redan på andra dagen så hade den flyttat till den lite större. typ från 1a med kokvrå till villa :-)

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 12 feb 2013, 12:33

Ja man kan ju hoppas man får andra förutsättningar längre fram så ska jag nog prova dessa men som det ser ut idag så har jag varken plats eller råd att utöka mer just nu tråkigt nog!

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 12 feb 2013, 12:33

Hur stor är den lilla gynnaren i skalet?

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 12 feb 2013, 12:53

Kanske 2,5-3cm totalt.

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 12 feb 2013, 13:15

okej ingen bjässe det inte*ler*
Den skulle nog inte bli gammal i mitt akvariun*s*

Skriv svar

Återgå till "Artspecifika djurdiskussioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster