Att starta egen infusiorierkultur

För artspecifika diskussioner, ett djur per tråd. Allmänna diskussioner om djur, sjukdomar och liknande hör hemma i Djuren i våra kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Att starta egen infusiorierkultur

Inlägg av PatrikMalmo » 21 jan 2010, 12:11

"Triad skrev:

Jag har nu gjort ett försök att starta en infusiorier odling. Läst runt lite och jag gjorde följande:

Tog en vas som rymmer 1L.

Hällde i akvarievatten och tillsatte 2-3 kaninpelletsar. (Hade ingen frukt hemma, annars skulle bananskal vara ypperligt). Kaninpellets skulle däremot funka fint.

Ställde hela härligheten ovanpå pannan. Viktigt var att inte ställa vasen/burken/eller vad man nu använder ljust, men gärna varmt och lite dunkelt.

Om ett par dagarn får vi se om jag lyckats. Då kommer det att lära sig bemästra tekniken och hålla flera satser vid liv.."


De gånger jag kört infusorier så har det bara luktat svagt illa. Man brukar kunna se infusorier som en "förtätning" högt uppe i burken, en del kan man även se med lupp (beror på vad det är för grejer som utvecklas i burken).

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 21 jan 2010, 20:04

Lite bilder:

Bild

Bild


Jag är osäker på om det verkligen är inf. i ännu. Om det är som Patrik skriver om "fötätning" så är det INTE infus. ännu iaf. Ger det några dagar till iaf.

Iaf har jag nu startat en kultur till med ett bananskal i och akvarievatten.

Och, den där artemiakläckaren du har bild på där, ser grym ut!.. Dock är väl den lite biffig för mitt ändamål just nu iaf.

Hmr, du har alldeles rätt i att en stor artemia burk är helt ute för min del. För mkt pengar, och som sagt. Jag vill inte att min odling springer iväg i pengar. Billigt är bra!.

Patrik: Om mina inte kläcker kanske jag kan få köpa/byta till mig 20ml artemia av dig?.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 22 jan 2010, 03:46

Kan mycket väl vara infusorier i burken redan. Lys på burken med ficklampa och kolla med lupp. Med lite tur ser du saker som rör sig och då är saken biff. När det gäller bananskals-kulturer, så se till att det är KRAV-banan utan gifter på skalet.

Jep, kläcker inte din artemia kan vi nog ordna något. Tror min burk är rätt nyöppnad så det bör finnas att ta av.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Sultanen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 351
Blev medlem: 09 apr 2008, 02:31
Ort: Borås

Inlägg av Sultanen » 22 jan 2010, 20:30

Bananer är ju äckligt mycket bekämpningsmedel på när de odlas upp så krav är nog vettigt :)
Sultanen på zoopet

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 22 jan 2010, 21:22

Sultanen skrev:Bananer är ju äckligt mycket bekämpningsmedel på när de odlas upp så krav är nog vettigt :)
Hade jag bara för en gångs skull användt huvudet så hade jag klurat ut det också.. :roll:

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 27 jan 2010, 19:21

Wihi!.

Har lyckats med infusiorierna!.

Burk Nr1 som jag startade tillsatte jag 5droppar med liqiufry Nr1 som jag hittade några dagar efter starten.
Vi en rutin check idag, såg jag att vattnet klarnat och att man kan se x antal miljoner små "dammkorn" som rör sig konstigt.
Frågan är om det var Liqiufryen som gjorde det eller ej..

Bananskalskulturen har ännu inga tecken på infusiorier.

Ska ikväll ta vatten från bytta Nr1 och starta en kultur till.


Va gott patrik!.. Då slipper jag leta nät, räcker bara med en stormkokning av mitt!

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 27 jan 2010, 22:24

Yes, då är infusorier igång!! Gött!! Osäker på om Liquifryen gjorde susen, den kan ha bidragit med enten infusorier eller näring, möjligen både och. Du kan fodra infusorierna med några droppar mjölk då och då. Kommer inte att lukta hallon, men det funkar. Alltid bra att ha flera kulturer igång samtidigt, man vet aldrig om någon går ned sig. Kör med stormkokning, nätet (och all inredning) ska vara så rent det bara kan bli.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 27 jan 2010, 22:41

Ah, droppar mjölk!. Det skulle annars vart min nästa fråga hur jag skulle hålla igång det hela.
Vissa använder tydligen äppelsniglar och dylikt, deras bajs ska tydligen vara mumma för infusiorierna.

Har försökt få allt så rent och noggrant jag kan. (har aldrig tidigare känt mig så här pedantisk).

Funderar dock på det här med pumpen. Som jag har förståt det så ska jag köra utan pump den första tiden?.
Dock kommer ju den dagen då pumpen ska till drift, och, filtermattorna går ju koka givetvis, men hur är det med pumphus och dylikt?.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 28 jan 2010, 06:38

Jepp, lite mjölk brukar göra susen. Kulturerna brukar må bra när de är lite lätt disiga. Är det klart vatten så är det matdags.

Bra att du är noggrann, brukar löna sig!!

Pump och filtermattor är ett litet problem, de ska ju i när ynglen är kläckta och förhoppningsvis vuxit till sig lite. Rengöringen är viktig för att få rom och icke-frisimmande larver att klara sig bra. Efter det behöver man inte vara lika pedantisk. När ynglen är frisimmande och har börjat äta kan man ge dem svag cirkulation med luftpump/syresten. Om du odlat i lägre vattenstånd är det även då du långsamt fyller upp hela karets vattenvolym.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 17 okt 2011, 01:06

Flyttar denna till artspecifika djurdiskussioner då det handlar om odling.
/Admin
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Skriv svar

Återgå till "Artspecifika djurdiskussioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster