I L M of Takashi Amano Omröstningen!

I denna kategori är det fritt att tipsa och diskutera om kommande Aquascape tävlingar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Välj 1-3 bidrag som du vill ge din röst till!

Omröstningen slutade 14 okt 2015, 21:26

Maximus
1
1%
Bson
11
15%
Anette J.T
0
Inga röster
HangerS
3
4%
Thaifighter
2
3%
Brams
19
26%
Jozi81
4
5%
Dueholm78
3
4%
Swampus
2
3%
Mustang
2
3%
Treminustio
4
5%
Mathias Nilsson
15
21%
Timzla
0
Inga röster
Podarcis
7
10%
 
Antal röster: 73

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

I L M of Takashi Amano Omröstningen!

Inlägg av Admin JTFix » 01 okt 2015, 21:26

Då är omröstningen igång! Du kan rösta på 1 - 3 bidrag.
Lycka till alla!


Maximus. 54 L
Bild


Bson. 370 L
Bild


Anette J.T. Amanohona
Bild


HangerS. 54 L

Bild


Thaifighter. 112 L

Bild


Brams.
Bild


Jozi81. 1225 L
Bild


Dueholm78. 360 L
Bild


Swampus. Amanoräka

Bild


Mustang.
Bild


Treminustio. 180 L

Bild


Mathias Nilsson. 84 L
Bild


Timzla.

Bild


Podarcis.
Bild
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: I L M of Takashi Amano Omröstningen!

Inlägg av Admin JTFix » 01 okt 2015, 23:16

Riktigt svårt att rösta med så många fina bidrag.
Men mina röster gick till Brams, Bson och Mathias Nilsson.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

dueholm78
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 nov 2014, 16:28

Re: I L M of Takashi Amano Omröstningen!

Inlägg av dueholm78 » 03 okt 2015, 18:58

Den som får min första och självklara röst är såklart Brams.
Den andra går till Podarcis för en grym scape.
Sista rösten går till Thaifighter

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: I L M of Takashi Amano Omröstningen!

Inlägg av H » 04 okt 2015, 20:30

Mycket trevligt initiativ till tävlan, och flera riktigt bra bidrag dessutom. Kanske är det så att "less is more" även vad gäller tävlingsantal per år, högre kvalitet vid färre tillfällen liksom. Hur som helst- bra initiativ av vederbörande. Detta lyfter PS.

Några av karen sticker ut lite extra, och förtjänar feedback, både åt det bättre och sämre hållet, förvånande är att ledningen för forumet underproducerar vad gäller kvalitet men även kvantitet vid "aquascaping"tävlingar, skall detta uppfattas som den riktning dit man siktar för att utveckla nature aquarium och aquascaping i Sverige... ? Eller skall man kritisera överhuvudtaget när man själv inte producerar någonting själv? Hmmm.

Nåväl, tjööta gärna vidare med egna kommentarer. Här följer lite konstruktiv kritik till mina favoriter:

Bson´s 370liters --- ser riktigt trevlig ut, väl genomtänkt uppbyggnad av hardscapet, rötternas placering/form känns naturlig, stenarna kanske är lite väl symmetriska och inramande, hade gärna kunnat vara av varierande storlek. Växterna är frodiga och väl tillväxta/ansade. bra kombination av färger rött/grönt/gulgrönt. Gillar skarpt kombinationen av tät plantering och fria ytor. Tog du bort kabeln ur bilden och övrig teknik så hade du haft min röst.

Hangers 54 liter--- Vackert och stillsamt kar, som ingjuter lugn och stadga. Imponerande tät och fin matta, gillar att den inte är platt, utan att den sluttar. Hardscapet sitter klockrent där i mitten, kunde vara något mindre överbevuxet, synd på alla tofsalgerna, tag ut stenen och pensla med easy carbo, vänta fem minuter och stoppa tillbaka så försvinner det på en vecka. Bra fiskval, dem står för färgklicken. Skulle gärna sett detta kar med sänkt vattennivå och borttagen teknik, då skulle det fått min röst.

Brams --- Läckert hadscape,otroligt landskap! Bra tidpunkt för foto med tanke på tillväxten, inte överbevuxet bara tätt. Det finns en öppen fri yta i mitten av karet som tilltalar, att man ser igenom till bakpartiet ger ett rejält djup till detta kar. Fiskvalet känns lite färglöst, men det gör kanske att växterna lyfts fram bättre, var det tanken? Enda som inte riktigt passar in är den allt för stora anubiasen uppe till höger, dem i mitten i bild passar däremot perfekt. Brilliant foto och timing. Får min första röst.

Dueholm´s 360 liters- rotverket i mitten ger ett imponerade blickfång. Antalet "pinnar" och riktningarna lyfter verkligen "scapet", mycket bra jobb. Något platt scape som kanske skulle gett mera djup till karet om det fått annan form. Frodiga växter med framförallt mattan som ser perfekt ut, någon färgklick saknas och flera fiskar. Vackert grönt skimmer över hela karet. Synd på flytande växtdelar, i övrigt är fotot ok. Får min andra röst, för att potentialen finns där...

Mathias Nilsson´s 84 liters --- Klockren iwagumi enligt min teori. Är inte så inläst i Oiaishi och fukushi med mera, men en klassisk iwagumi som utstrålar en tydlig riktning och enkelhet. Mycket fräscht och algfritt scape med exceptionell skärpa och finish. Synd på sugkoppen som hänger kvar på fotot, men annars en av de skarpare bilderna, inga reflexer, ingen synlig teknik, inget övrigt skräp, den här fotografen kan sin sak. Bara några fiskar kort, och oj vad jag önskat se en bild på karet med lägre vattennivå.


Podarcis --- Oj vilket frodigt kar, ett riktigt fräscht, frodigt och algfritt kar. Tilltalande hardscape med en del som når ytan, detta ger volym till hela scapet. Härligt frodigt grönt utan att vara övervuxet, ett visst försök att få in rött också, detta skulle kunna fått gro in lite lite till. Sanden ser platt ut men växterna gör ändå att det ser kuperat ut, bra trimmat. Mycket bra foto och avsaknaden av teknik i bild gör det till en självklar favorit hos mig. Enda önskvärda vore om fiskarna syntes bättre i bild. Trots fiskarna, ger jag min sista röst här.

Lyckatill tävlande.


Djupt i ditt undermedvetna finns ett genomgripande behov av det perfekta "aquascapet".

H.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: I L M of Takashi Amano Omröstningen!

Inlägg av Admin JTFix » 16 okt 2015, 10:27

Grattis Brams och Mathias Nilsson! :)

Mathias kontaktar Peter Haack för sina PS priser.

Priserna som Brams sponsrade med:
1st Tetra teststickor 6in1
1st Tetra Plantamin 250ml
1st Tetra PRO energy 250ml
1st Tropical RED mico 250ml
1st Tropical 3-algae flakes 250ml
1st JBL Proscape Volcano Powder
1st JBL Proscape P30 Curved Pincett
1st JBL Proscape S20 Straight Scissors
1st JBL Proscape Toolbag (Aquascaping-hölster)
Jag står för frakt inom Sverige. Posten skicka lätt!.
Kontaktar du Brams för.

Stort tack till alla som deltog, röstade, eller på annat sätt bidrog. :<3:
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: I L M of Takashi Amano Omröstningen!

Inlägg av Admin JTFix » 16 okt 2015, 10:42

Juryns motivering till vinnaren, Brams!

Otroligt snygg bild visande ett mycket tilltalande scape som verkligen påminner om ett landskap.
Nästan för perfekt kommenterade en i juryn och bättre betyg än så är svårt att få.
Tack för att du visade vad skåpet skall stå Brams och gav oss andra ögongodis och inspiration. :)

// Anette J.T. Peter Haack. Raven och Triad.

Vill du inte ha din ADA Contest Bok så väljer du vem som skall få den istället eller om den skall ligga kvar i potten till kommande tävlingar.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
mathias nilsson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 184
Blev medlem: 03 aug 2011, 20:28
Ort: Kil

Re: I L M of Takashi Amano Omröstningen!

Inlägg av mathias nilsson » 16 okt 2015, 12:22

Christians akvarium är verkligen så extremt bra på så många olika sätt. Det är inspirerande och jag tror att växtakvaristiken i Sverige behöver både Christian och hans skapelser. Det går aldrig att höja ribban om ingen sätter den från början. Jag är glad att vara tvåa bakom en klar inspirationskälla.

Grymt jobbat Christian, du äger.
Grönt är skönt!

Skriv svar

Återgå till "Tävlingar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster