Ljudproblem i W8

Här diskuteras elektronik som mobiltelefoner, datorer, dvd-spelare, tv-apparater osv men akvarierelaterad elektronik och Fotografering har egna kategorier.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Ljudproblem i W8

Inlägg av Admin JTFix » 08 okt 2013, 22:22

Håller på att få tuppjuck! Mina högtalare funkar bara... Sådär...
Har 5.1 system och i VLC, MP, Cubase och andra synth/musikprogram funkar bara 2 högtalare.
I SVT och YT, Rix FM live o.s.v funkar alla högtalare.

Har inte hämtat nån uppdatering och ljuddrivrutiner har jag de senaste av.
Går man in under ljud i kontrollpanelen och testar sitt 5.1 system så funkar alla högtalarna. Och givetvis så fungerar enheten utmärkt. :nono:
Har provat det mesta redan, hoppas på att nån här har bättre råd innan jag blir :arger:
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Mr_Ewing » 09 okt 2013, 14:14

Windows 8 får mig att må illa!
Sämsta skit Microsoft släppt sen Windows ME.
Vi fick nedgradera ett par datorer på jobbet för att vi inte fick det att fungera.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Admin JTFix » 09 okt 2013, 19:10

Jag har faktiskt inte haft några problem alls (förrän nu då..) och är väl en av få som gillar W8.
Har både W7 och W8 hemma, och trots det så surfar jag alltid med datorn som har W8 för att den är så mycket snabbare.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Admin JTFix » 09 okt 2013, 22:04

Problemet löst. Bild
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Gurkan » 11 okt 2013, 22:17

Anette J.T skrev:Problemet löst. [ Bild ]
Jaha, du tog ditt förnuft till fånga och köpte dig en Mac :)
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Admin JTFix » 11 okt 2013, 22:19

Nej knappast. Den dagen en Mac enter this house doesn't exist.. :tease:
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Gurkan » 11 okt 2013, 22:20

Hmm.. Once you go Mac you never go back.... ;)
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Raven » 11 okt 2013, 22:46

Macintrash :razz:
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Admin JTFix » 11 okt 2013, 23:51

Gurkan skrev:Hmm.. Once you go Mac you never go back.... ;)
:groll: Fast så går den ju inte!! :whist:
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av hawkse » 12 okt 2013, 00:40

Jag håller helt med Gurkan. Det är sanslöst skönt att inte behöva underhålla en generisk PC hemma - och då avser jag hela paketet från halvtaskigt byggda burkar till sunkiga operativ (jag har testat det mesta - tvi vale vad tid man slösat på sådant!).

Det är bara hoppas att Apple inte sabbar OS X för mycket med en massa tramsiga iOS-liknande funktioner som launchpads, helskärmslägen och annat som inte hör hemma på en persondator. Trenden har varit lite oroväckande de senaste releaserna men de kanske tar förnuftet till fånga så de inte går samma väg som MS på den fronten (XP var ju ingen hit när det släpptes men när det mognat funkade det klockrent - inget jag sett på klientsidan från MS efter det har varit bättre, bara tramsigare, osammanhängande smörja ur användningshänseende).

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Admin JTFix » 12 okt 2013, 09:44

BildBildBildBild
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Matsnork » 12 okt 2013, 12:30

I VLC måste man gå in och aktivt välja 5.1 (iaf på min dator/win7/asus xonar ljudkort) Men jag har inte 5.1 längre så för mig är det ett ickeproblem ;)

Vad har du för ljudkort och 5.1-system? Logitech? Om du inte tittar film eller spelar en massa spel som blir magiska med 5.1 ser jag ingen vits att krångla runt med 5.1. En lösning kan vara att ta bort skiten. Surroundljud har man till hemmabion om man inte är tonåring och tar in all media avskiljd i sin tonårsgrotta :)

Användarvisningsbild
ekvationx
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 628
Blev medlem: 16 feb 2008, 20:06
Ort: Södraste Skåne
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av ekvationx » 12 okt 2013, 14:32

Anette J.T skrev:Nej knappast. Den dagen en Mac enter this house doesn't exist.. :tease:
Samma här så jag håller med dig Anette dock har jag inte provat W8 än men är lite sugen på en platta med det annars blir det en androidplatta

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av hawkse » 12 okt 2013, 17:42

OT: Suck. Testat Mac? Inget religiöst menat alls. Jag har kört allt som går att hitta under himmel och jord och använder fortfarande det som passar för ändamålet. Definitivt värt att testa. Först då vet man. Sedan faller det ju inte alla på läppen, förstås, och det är som det skall. För egen del är det verkligen ingen återvändo som det ser ut idag.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Admin JTFix » 12 okt 2013, 19:28

Matsnork skrev:I VLC måste man gå in och aktivt välja 5.1 (iaf på min dator/win7/asus xonar ljudkort) Men jag har inte 5.1 längre så för mig är det ett ickeproblem ;)

Vad har du för ljudkort och 5.1-system? Logitech? Om du inte tittar film eller spelar en massa spel som blir magiska med 5.1 ser jag ingen vits att krångla runt med 5.1. En lösning kan vara att ta bort skiten. Surroundljud har man till hemmabion om man inte är tonåring och tar in all media avskiljd i sin tonårsgrotta :)
Problemet är löst och jo jag gör ju musik så jag måste ju ha ett bra ljudkort. :mrgreen: Kör inte surroundljud.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Admin JTFix » 12 okt 2013, 19:31

ekvationx skrev:
Anette J.T skrev:Nej knappast. Den dagen en Mac enter this house doesn't exist.. :tease:
Samma här så jag håller med dig Anette dock har jag inte provat W8 än men är lite sugen på en platta med det annars blir det en androidplatta
W8 är ju lite älska eller hata. Funkar absolut bäst med platta/pekskärm men jag tycker det är helt OK till vanlig skärm med.
Jag tycker W8 är enkelt och snabbt, men som skrivet innan, jag vet att jag är ganska så ensam om att tycka så. :mrgreen:
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Raven » 12 okt 2013, 19:57

hawkse skrev:OT: Suck. Testat Mac?
Jag tittade på en mac för 10år sen ;) har testat men är lite konservativ när det gäller operativsystem och datorer så fastna inte för det, hade jag kunnat så hade jag kört xp än idag men stödet för directx är för dåligt :(
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av hawkse » 13 okt 2013, 10:59

Raven skrev:ag tittade på en mac för 10år sen ;) har testat men är lite konservativ när det gäller operativsystem och datorer så fastna inte för det, hade jag kunnat så hade jag kört xp än idag men stödet för directx är för dåligt :(
Ah, en gamer antar jag. Ja, då är det lite svårare att köra Mac. Det har iofs hänt enormt mycket på 10 år så det kanske är läge att testa igen?

Själv har jag inte haft anledning att testa W8 än men har kunnat läsa mig till att jag troligen inte kommer vara kompatibel med W8 som den ser ut idag. Målbilden kan jag iofs se (Metro vs desktop för olika ändamål) men det låter som om implementationen är dåligt genomförd.

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Matsnork » 13 okt 2013, 14:04

Finns något som kallas Hackintosh, och då tror jag man kan köra både windows och mac på samma burk. Har dock aldrig testat själv.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Raven » 13 okt 2013, 18:17

hawkse skrev:Ah, en gamer antar jag.
Kan man va nåt annat med 16GB ram(vill ha 32GB), Amd 7950 med 3GB minne, SSD som systemdisk + 2x2TB i raid 0 och det hela dras runt av en gammel intel i5-2500 processor med en 7år gammal kylare :cool: datorchassit väger över 60kg tomt :lol:
Det har iofs hänt enormt mycket på 10 år så det kanske är läge att testa igen?
Sist jag tittade så var priserna för höga.
Själv har jag inte haft anledning att testa W8 än men har kunnat läsa mig till att jag troligen inte kommer vara kompatibel med W8 som den ser ut idag. Målbilden kan jag iofs se (Metro vs desktop för olika ändamål) men det låter som om implementationen är dåligt genomförd.
Testat W8 i en virtuell dator och sån djävla skit rent ut sagt, 5 minuter klarade jag sen raderade jag allt.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av hawkse » 13 okt 2013, 20:39

Matsnork skrev:Finns något som kallas Hackintosh, och då tror jag man kan köra både windows och mac på samma burk. Har dock aldrig testat själv.
Det går utmärkt att köra Windows på Apple-hårdvara. Det stöds även officiellt via 'boot camp'. En hackintosh är när man hackar Apples operativ att köra på icke-Apple-hårdvara. Förstår förvisso att man kan vilja köra OS X på lite billigare hårdvara men tycker det förtar en stor del av anledningen av att vända sig till Apple. Det är kombinationen av matchad hårdvara/mjukvara av bra kvalitet som är tilltalande.

Visst går det komma marginellt billigare undan om man lyckas hitta motsvarande hårdvara i PC-världen men för hela paketet finns ingen motsvarighet inom PC.

Ravens beskrivning av sin rigg är alldeles för välbekant för att jag någonsin skall vilja tillbaka dit efter att ha tagit klivit in i Apple-världen. Jag har helt enkelt tappat intresset att skruva i stora, fula PC-lådor med dåligt samordnade komponenter, halvfärdiga drivrutiner och gigantiska kylsystem. Vinsten i pengar är helt enkelt minimal i förhållande till arbetsinsatsen och resultatet.

Sedan håller jag med Raven i att det inte finns några riktiga budgetmodeller hos Apple så är det billigast möjliga hårdvara utan hänsyn till prestanda eller kvalitet man vill ha så har man inte mycket att hämta hos Apple.

ON topic: Anette. Senast jag mecklade med ljudprogramvaror under Windows kunde man ställa in önskat ljudsubsystem i Enhetshanteraren om man hade lite mer esoteriska programvaror/hårdvaror installerade. Fast du hade visst redan hittat rätt :)

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Raven » 13 okt 2013, 20:56

hawkse skrev:Jag har helt enkelt tappat intresset att skruva i stora, fula PC-lådor
:???: mitt chassi är i trä med jalusi så de kan inte jämföras med vanliga chassi'n.
med dåligt samordnade komponenter, halvfärdiga drivrutiner och gigantiska kylsystem.
Komponenterna fungerar perfekt ihop, inga problem med drivrutiner och kylsystemen är rätt diskreta och helt tysta, gäller att välja rätt grejer från bra tillverkare.
Inte haft en strulande dator sen jag gick ifrån msi moderkort, ingen bra tillverkare.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av hawkse » 13 okt 2013, 21:34

Jupp, precis så. Alldeles för jobbigt att lägga tid på att hitta bra tillverkare och prylar som funkar ihop. Jag låter Apple göra jobbet åt mig. Det funkar och jag blir bara nöjdare med tiden. Allt är naturligtvis inte perfekt, det finns inte, men absolut en mer problemfri användning. Ojämförligt.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av Admin JTFix » 13 okt 2013, 22:39

Själv tycker jag halva nöjet med en dator är att sätta ihop den som man vill ha den. Men smaken är ju som baken..
Drivrutiner har jag aldrig problem med så länge man bara använder tillverkarens. Och sen så skall burken vara stor så att man får in så mycket som möjligt i den. ^^
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ljudproblem i W8

Inlägg av hawkse » 14 okt 2013, 08:20

Anette J.T skrev:Själv tycker jag halva nöjet med en dator är att sätta ihop den som man vill ha den. Men smaken är ju som baken..
Drivrutiner har jag aldrig problem med så länge man bara använder tillverkarens. Och sen så skall burken vara stor så att man får in så mycket som möjligt i den. ^^
Så tyckte jag också tidigare men numera lägger jag hellre tiden på annat. Det absolut tristaste med PC var att hitta tysta komponenter som dessutom fungerade med lite mindre kylning... eller att hitta komponenter som inte stör när man håller på med ljud. Hjälp vad jag bråkat med knepinga hängningar, brum och sprak genom åren. Sedan hör det ju till saken att jag använder min dator till allt färre saker idag jämfört med tidigare.

Skriv svar

Återgå till "Elektronikhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster