Duktig på el, belysning eller att snacka? Hjälp mig!

Här diskuteras elektronik som mobiltelefoner, datorer, dvd-spelare, tv-apparater osv men akvarierelaterad elektronik och Fotografering har egna kategorier.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Duktig på el, belysning eller att snacka? Hjälp mig!

Inlägg av GasseG » 13 aug 2013, 20:25

Kära kära PlantSwappers, jag hoppas ni har haft en fantastisk sommar för det har jag haft iaf!

Det är så att jag har äntligen gått och flyttat hemifrån till en egen liten etta i Stockholms innerstad....vid 41 års ålder :D . Men nog om mig även att jag skulle kunna spendera timmar med att berätta om hur förträfflig jag känner mig. Nu är det så att jag behöver er hjälp ännu en gång! Det är nämligen så att jag ska bygga om lite som är så populärt på 2000-talet och då är det ju Köket jag tänker på. Jag har anlitat en inredningsarkitekt med den övergripande designen och inredningen. Det kommer även hantverkare och ska fixa till väggarna och spackla, en köksfirma ska också såklart fixa till skåpen och lådor efter inredarens ritningar, vitvarorna ska också fixas av allehanda fabriker. Resten ska dock lilla jag göra vilket består av, riva någon vägg, måla, lägga golv och tänka ut belysningen. Det är just belysningen jag vill ha hjälp med av er. Belysningen ska till stor del bestå av *trumvirvel*, ja just det, LED!!
Belysningen över diskbänk och bakom några glasväggar ska stängas på och sättas av (kul med ord :)) på samma knapp....så långt inget problem. Problemet uppstår med att jag vill även dimma dessa LED från samma ställe, gärna med PWM då såklart så jag slipper kelvinförändring i ljuset eftersom det blir vanliga vita LED och inte RGB. Så alla dessa LED med olika drivspänning vill jag dimma från samma knapp. Jag tänker och tänker men får ändå inte ihop någon snygg lösning....skulle vi kunna diskutera lite omkring det här problemet.

Ni vet hur det blir...jag kommer att lalla omkring i ett kök för 200k för att värma pulverkaffevattnet i mikron. Naaaa jag driver ju, jag gillar faktiskt att laga mat.

Tack på förhand
//G
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Duktig på el, belysning eller att snacka? Hjälp mig!

Inlägg av Admin JTFix » 13 aug 2013, 22:19

Dom säger att jag är jävlig på att snacka men just nu är jag för trött för att komma på nått bra att säga..
Och visst kan vi snacka LED men jag tror ändå inte att det skulle lösa ditt problem. :whist: :shuup:

Ähh,, ville bara säga grattis till lägenheten men beklagar att den ligger i 08 land. :groll:
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Duktig på el, belysning eller att snacka? Hjälp mig!

Inlägg av Pettson » 14 aug 2013, 00:58

Vet inte om du kommer ifrån flera dimmers i och med olika drivspänning.

Så tanken föll genast på dessa http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... led-p50301
Finns flera varianter och även andra än Nexa. Men som du kan läsa så kan man ställa lägsta ljusnivå på dem. Så 2-3 sådana styrda men en fjärrkontroll gör att du kan dimma alla eller var för sig.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Duktig på el, belysning eller att snacka? Hjälp mig!

Inlägg av GasseG » 14 aug 2013, 13:09

@Anette: Du vet vem du ska pm:a om du kommer till fjollträsk och känner dig ensam och uttråkad. Jag kanske kan visa dig hur man kopplar så att det slår gnistor eller något...där fick du lite ledning...eller varför inte bara kolla in Stockholms ström. :) Nu är väl det föga troligt men som sagt; det är bara att pm:a.

@Pettson: Funderade på Nexa-systemet förut till annat men slog det ur hågen eftersom det är en gammal lägenhet utan standard-dosor i väggarna. De jag har är mindre och i de får inte mottagarna till Nexa plats. Men de kan ju gömmas i köksbänken, en Nexadimmer till varje LED....måste läsa på lite tror jag.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Duktig på el, belysning eller att snacka? Hjälp mig!

Inlägg av Mr_Ewing » 14 aug 2013, 16:12

Tjohoo det här är ju jag duktig på!

Eftersom jag jobbar som köksinredare så har jag lite koll på det här.
Dessa spotar är de bästa jag sett hittils:
http://www.beslagdesign.se/produkter/64/1218
Grymt ljusstarka och de ger ett trevligt varmt sken utan blåstick. Jag har sålt hundratals av dessa.
Dimras enkelt med en vanlig dimmer om du använder detta drivdon:
http://www.beslagdesign.se/produkter/15/1381
Använder sig av PWM så färgtempen behålls.

Finns enligt mig inget annat på marknaden som slår dessa spotar.

PS: Du borde ju låta mig skissa på ditt kök :)
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Duktig på el, belysning eller att snacka? Hjälp mig!

Inlägg av GasseG » 14 aug 2013, 17:27

Tack för tipset om spotar Mr_Ewing, dock ska dessa kombineras med LED-stripes som ska dimras samtidigt...men det ska nog gå med Nexa, kanske.

Bild
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Duktig på el, belysning eller att snacka? Hjälp mig!

Inlägg av Pettson » 14 aug 2013, 21:52

Finns som sagt fler än Nexa, tror just Nexas är ungefär 5 cm i diameter och under 2,5 cm i tjocklek.
Trillar lätt in i plåtdosorna från 1955 då mitt hus byggdes.
m.nu är en butik med hyffsat sortiment.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Duktig på el, belysning eller att snacka? Hjälp mig!

Inlägg av Admin JTFix » 14 aug 2013, 21:57

GasseG skrev:@Anette: Du vet vem du ska pm:a om du kommer till fjollträsk och känner dig ensam och uttråkad. Jag kanske kan visa dig hur man kopplar så att det slår gnistor eller något...där fick du lite ledning...eller varför inte bara kolla in Stockholms ström. :) Nu är väl det föga troligt men som sagt; det är bara att pm:a.
Förstår absolut inte alls vad du menar. :whist: Måste vara så att min hårfärg och kön inte får nån koppling eller ledning om vilken ström du pratar om.. :tease:
Nice att Mr. Ewing sitter inne med kunskaper. Där får du nog den hjälpen du behöver. Så då kan jag bimbo mig vidare, känns skönt. :mrgreen:
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Duktig på el, belysning eller att snacka? Hjälp mig!

Inlägg av Mr_Ewing » 15 aug 2013, 12:37

Här är ditt nya kök Gasse :)
Bild
Bild
Nu hade jag ju inte så mycket information att gå på så skratta inte för mycket åt mig ;-)
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Duktig på el, belysning eller att snacka? Hjälp mig!

Inlägg av GasseG » 15 aug 2013, 23:20

@Pettson: Najs att höra! Jag tror vi kan enas om att det är nog "the way to go" faktiskt!

@Anette: Jo men tänk om Alla var lika professionella som Pettson och Mr_Ewing hela tiden...va träiga alla trådar hade blivit. Åtminstone jag är otroligt glad över att du och jag kan göra den här tråden lite mer bimbo-aktig iaf. Sedan vet jag inte om det är korrekt att blanda in hårfärg eller kön i det hela, hur som helst blir/är jag glad :).

@Mr_Ewing: Snyggt. Men jag vill ha häll och två ugnar...gärna ovanpå varandra :).
Jag vill ha den här kylen http://www.siemens-home.se/produkter/ky ... EAI40.html
Jag vill ha den här hällen http://www.gorenje.se/gastronomi/inbygg ... r?c=314252
Jag vill ha den här kranen http://www.nivito.se/Produkter/black/cl-200-big-a.gif
Jag vill ha den här diskhon Bild
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Duktig på el, belysning eller att snacka? Hjälp mig!

Inlägg av Raven » 16 aug 2013, 01:02

GasseG skrev:Jag vill ha den här kylen http://www.siemens-home.se/produkter/ky ... EAI40.html
Pffft den hade inte ens internetuppkoppling, webkamera och automatisk koll av vad som behöver köpas :razz:
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Duktig på el, belysning eller att snacka? Hjälp mig!

Inlägg av Pettson » 16 aug 2013, 01:13

Mm... Självklart ska NSA coh FRA få reda på förbrukningen av dina kylvaror Gasse. Så se till att fixa internet ansluten kyl nu! :roll:

Sällan man kan säga att en diskho är snygg men det var den faktisk. Vem gör en sådan?

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Duktig på el, belysning eller att snacka? Hjälp mig!

Inlägg av GasseG » 16 aug 2013, 10:09

Ja grabbar, jag kanske är lite old fashioned men jag får lösa inköpen till kylen på det gamla hederliga sättet med block och penna. :oops:

Blanco Andano gör diskhon. Jag har ju en fåfäng idé om att gjuta en egen diskbänk och endast två lösningar är möjliga för diskhon och det är undermonterad eller nedsänkt Utan kant. 99% av alla diskhoar är pressade på ett "enkelt" sätt och har en då en fläns längs kanten. Den flänsen blir omöjlig att sänka ner på ett snyggt sätt.
Bild
Det jag behöver är alltså en "rak" kant som på diskhon jag vill ha.
En undermonterad diskho skulle ställa för höga krav på mig som gjutare....så duktig är jag inte.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: Duktig på el, belysning eller att snacka? Hjälp mig!

Inlägg av Krukan » 16 aug 2013, 15:39

Gjuta i betong, eller?

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Duktig på el, belysning eller att snacka? Hjälp mig!

Inlägg av GasseG » 16 aug 2013, 17:57

Krukan skrev:Gjuta i betong, eller?
Precis, just det.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Duktig på el, belysning eller att snacka? Hjälp mig!

Inlägg av Pettson » 16 aug 2013, 23:05

Finns de där färdiga betongskivorna med armerad cellplastkärna annars.
Väger en bråkdel av massiv betongskiva men lär vara starkare än komposit skivorna.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Duktig på el, belysning eller att snacka? Hjälp mig!

Inlägg av GasseG » 17 aug 2013, 00:01

Kanske det...nu är jag fuller men jag måste ändå säga att jag kollat runt studerat och fokuserat på betong. Det här är den bästa metoden jag hittat: http://www.youtube.com/watch?v=U7GuE2O2DAo
Nu är jag dock lite osäker eftersom jag fått tipset från en mycket förtroendeingivande person om att inte göra en betongskiva.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Duktig på el, belysning eller att snacka? Hjälp mig!

Inlägg av Mr_Ewing » 17 aug 2013, 13:11

Nya skisser med lite bättre förutsättningar :)
Bild
Bild

Betongskivor hör som sagt hemma i uteköket i trädgården.
Finns alldeles för mycket nackdelar med betong som köksbänk för att det ska vara värt besväret.
Finns mycket bättre material som dessutom ser ut precis som betong :)
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: Duktig på el, belysning eller att snacka? Hjälp mig!

Inlägg av Krukan » 17 aug 2013, 17:07

Jag stämmer in i 'ickebetongkören'. Jag har sett händiga amatörer som gjort helt ok bänkskivor, men inget som passar till ett äkta östermalmskök.
Jag undrar dock hur en yrkesman kan skissa ett kök utan en det mista nanoakvarium!?

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Duktig på el, belysning eller att snacka? Hjälp mig!

Inlägg av Mr_Ewing » 18 aug 2013, 02:23

Krukan skrev:Jag stämmer in i 'ickebetongkören'. Jag har sett händiga amatörer som gjort helt ok bänkskivor, men inget som passar till ett äkta östermalmskök.
Jag undrar dock hur en yrkesman kan skissa ett kök utan en det mista nanoakvarium!?
Du har ju helt rätt Krukan - jag ska göra bot på detta misstag :)
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Duktig på el, belysning eller att snacka? Hjälp mig!

Inlägg av GasseG » 23 aug 2013, 07:41

Oki jag skippar väl betong dådå. Nu har jag varit och kollat lite på sten istället och det är faktiskt ganska billigt...någon typ av granit blir det nog.
Butiken jag var i hade även fejksten, inte betong men någon polymer som såg ut som sten. Redan vid första anblicken så tyckte jag att den var ful i färg och känsla, när det sedan kom fram att detta material även var dyrare än riktig stan så var valet ännu mer självklart.

Snyggt Ewing. Det är inte ett dumt förslag att öppna upp väggen något lite för mer "rymd" så att säga.

Upptäckte att jag antagligen har asbest i golvet :(. Analys pågår...
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Skriv svar

Återgå till "Elektronikhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster