Program

Här diskuteras elektronik som mobiltelefoner, datorer, dvd-spelare, tv-apparater osv men akvarierelaterad elektronik och Fotografering har egna kategorier.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
ekvationx
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 628
Blev medlem: 16 feb 2008, 20:06
Ort: Södraste Skåne
Kontakt:

Program

Inlägg av ekvationx » 12 jan 2012, 18:59

Jag håller på med ett litet arbete som resulterar i 5000 bilder och 3000 blanketter med information som jag skulle vilja dataköra men jag vet inte vilket program jag ska använda, blanketterna innehåller olika poster med information som kan kopplas till bilderna och som jag vill ska vara sökbara med olika söksträngar så att man kan få upp alla objekt som innehåller samma information. Problemet är vilket program jag ska arbeta med, någon form av databas lär det ju vara, men eftersom jag inte är så insatt i de nyare programmen undrar jag om det finns någon som kan tipsa mig som inte kan något om kodning heller så det måste vara något lätthanterligt program.

:shakeh: på förhand

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Re: Program

Inlägg av peterhaack » 12 jan 2012, 19:02

Microsoft Access kanske

Användarvisningsbild
ekvationx
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 628
Blev medlem: 16 feb 2008, 20:06
Ort: Södraste Skåne
Kontakt:

Re: Program

Inlägg av ekvationx » 12 jan 2012, 20:55

Glömde att påpeka att det tyvärr helst ska vara gratis, access ingår inte i mitt programpaket på jobbet.

Användarvisningsbild
Fanbyalperna
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 feb 2008, 07:25
Ort: Stöde

Re: Program

Inlägg av Fanbyalperna » 13 jan 2012, 12:30

Open Office är en programsvit, liknande Microsofts Office och den är gratis. Där ingår progrsmmet Base som borde kunna passa dina önskemål.
Har inte alltid rätt, men fel ibland

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Program

Inlägg av Ciklidis » 13 jan 2012, 12:37

Microsoft Office är mycket mycket bättre!

Användarvisningsbild
Fanbyalperna
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 feb 2008, 07:25
Ort: Stöde

Re: Program

Inlägg av Fanbyalperna » 13 jan 2012, 12:43

Mycket dyrare ochen åsiktsfråga. Här gällde det gratisprogram som du kan se i trådskaparens inlägg. Så i värde i förhållande till kostnaden så leder OO klart.
Har inte alltid rätt, men fel ibland

Användarvisningsbild
Fanbyalperna
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 feb 2008, 07:25
Ort: Stöde

Re: Program

Inlägg av Fanbyalperna » 13 jan 2012, 12:43

Mycket dyrare ochen åsiktsfråga. Här gällde det gratisprogram som du kan se i trådskaparens inlägg. Så i värde i förhållande till kostnaden så leder OO klart.
Har inte alltid rätt, men fel ibland

Användarvisningsbild
ekvationx
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 628
Blev medlem: 16 feb 2008, 20:06
Ort: Södraste Skåne
Kontakt:

Re: Program

Inlägg av ekvationx » 13 jan 2012, 16:11

Ska kolla in open office programmen, är ju värt att testa.

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Program

Inlägg av Ciklidis » 13 jan 2012, 16:46

Okej då lägger jag ner då

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Program

Inlägg av hawkse » 14 jan 2012, 00:40

ekvationx skrev:Jag håller på med ett litet arbete som resulterar i 5000 bilder och 3000 blanketter med information som jag skulle vilja dataköra men jag vet inte vilket program jag ska använda, blanketterna innehåller olika poster med information som kan kopplas till bilderna och som jag vill ska vara sökbara med olika söksträngar så att man kan få upp alla objekt som innehåller samma information. Problemet är vilket program jag ska arbeta med, någon form av databas lär det ju vara, men eftersom jag inte är så insatt i de nyare programmen undrar jag om det finns någon som kan tipsa mig som inte kan något om kodning heller så det måste vara något lätthanterligt program.

:shakeh: på förhand
Men, det här klarar väl vilket fotogalleri som helst nuförtiden? Hoppas jag fattat vad du vill göra.

Ladda hem Picasa, stoppa in bilderna där och börja tagga bilderna med informationsposterna och allt blir sökbart.

Användarvisningsbild
ekvationx
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 628
Blev medlem: 16 feb 2008, 20:06
Ort: Södraste Skåne
Kontakt:

Re: Program

Inlägg av ekvationx » 14 jan 2012, 16:04

Hur mycket olika info kan man stoppa in som taggar? Blanketterna är på två A4 sidor med nog en 20 olika poster med information av varierande slag och till varje blankett hör minst två bilder. Lite komplicerat att förklara och jag kan ha tagit mig vatten över huvudet.

Ciklidis: jag hör av mig om det inte funkar för då nappar jag.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Program

Inlägg av hawkse » 14 jan 2012, 23:52

I ett modernt, vettigt bildhanteringsprogram kan du lägga in bildbeskrivningar (hur långa som helst, mig veterligen) och taggar (mer standardiserade textsträngar). Begränsningar har iaf jag inte stött på några men två A4 text har jag ju inte försökt lägga in i beskrivningsfälten.

Jag tolkar det som att mycket av informationen kommer vara standardiserad, dvs de tjugo posterna kommer ha ett antal ganska standardiserade svarsformer som formaliseras av dig efter svar eller direkt vid frågandet som flervalsfråga.

Har du sedan lagt in dessa svar som fritext i beskrivningen och/eller taggarna så klarar bildprogrammen idag att göra fritextsökningar på alla dessa fält.

Tanka hem t ex Picasa och testa med några blanketter. Det kostar ju inget. Kör du Mac har du ju redan iPhoto installerat och det klarar absolut av sökkriteriet - fast är lite tungjobbat i själva taggandet enligt min mening.

Skriv svar

Återgå till "Elektronikhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster