Bästa metoden för att avliva fiskar?

För allmänna diskussioner om djuren i våra kar, sjukdomar, vilka djur som passar ihop och tips om olika djur.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Bästa metoden för att avliva fiskar?

Inlägg av Raven » 14 maj 2011, 20:00

Det finns många sätt att avliva en fisk på men väldigt få sätt är snabba och smärtfria.

Nejlikolja är ett gift vars aktiva substans är eugenol, några droppar i en liter vatten räcker för att fisken sakta ska somna in.
Kan hittas i hälsokostaffärer för en billig peng
Halshuggning är ett snabbt och effektivt sätt att avliva en fisk på, sax kan med fördel användas för mindre fiskar.
Krossa skallen, ett hårt slag mot huvudet kan användas som bedövning för att större fiskar inte ska hoppa runt när man skär av huvudet.
Krossa fisken, mindre fiskar kan avlivas genom att de krossas, exempelvis att de läggs i en tidning och sen slåss på med hammare.

Koka fisken, det är något man absolut ALDRIG ska göra speciellt inte om det är en lite större fisk för det kan ta flera minuter innan fisken avlider.
Frysa fisken är inte heller något man ska göra då det orsakar extrem stress och flyktreaktion när gälarna börjar frysa.
Kvävning är en onödigt utdragen och plågsam metod för avlivning.
Toaletten är en dålig metod då fisken inte dör direkt och är nog inte helt omöjligt att sjukdomar kan spridas ut i naturen den vägen.
Släppa ut fisken i naturen ska man absolut ALRIG göra om den inte är fångad ute i den svenska naturen, nu är dom flesta akvariefiskar tropiska och klarar sig därför dåligt i den svenska naturen men de kan bära på sjukdomar.

Sist men inte minst, att avliva ett husdjur kan ibland va svårt så ibland är det bättre att be nån annan göra det.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Inlägg av lollerpoop » 14 maj 2011, 21:30

Jag trodde att kyla ned fisken var det mest humanaste mot tropiska fiskar.
Läste någonstans att dom hamnar i chock och att den till slut hamnar i dvala?
Till slut slutar den andas...däremot använda den metoden mot kallvattensfiskar tror jag e grymt.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 14 maj 2011, 22:16

Skall man använda sig av att separera huvudet från kroppen så bör man bedöva fisken först.
Enklast är att ta håven med fisken i och drämma den hårt i vasken. Oftast så dör småfisk bara av detta, så separeringen av huvudet är bara för att vara säker. (sax eller kniv spelar ingen roll)
Detta är den absolut skonsammaste o bästa metoden då det går rysligt fort.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Patrik-l
Donator
Donator
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 dec 2009, 02:57
Ort: Smygehamn

Inlägg av Patrik-l » 24 aug 2011, 12:18

Jag hade tömt ett kar på allt jag rimligen kunde tömma det på efter ett läckage. Vattnet var riktigt grumligt och möjligheten att vänta tills det lagt sig fanns inte :(

Det som var kvar var räk och guppy barn. tömde ut sista vattnet så vattennivån låg på 4-5 cm sen hällde jag i kokande vatten upp till en 25 cm (litet kar).

Allt slutade röra sig och såg stendött ut efter max en halv sekund. Men ja tungt var det faktiskt, och inte kände jag mig som en bra människa direkt. Mina vänner höll med mig om att jag var grym och ondskefull.

Var jag det, eller var det den bästa utvägen? :)
96L, 65L, 33L,

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 24 aug 2011, 18:10

Jag säger som Kurt Cobain:
-It's okay to eat fish 'cause they don't have any feelings.
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 25 aug 2011, 01:29

Patrik, nästa gång kan du göra som jag gör.

När du har ca 5 cm vatten kvar i karet så gör du en kanal som går diagonalt. Sen lägger du försiktigt upp gruset/sanden i bakre hörnet och gör det så det blir ett fall. På den hörnan där du nu skall börja suga upp allt smått med slang är du helt nere i bottnen.

Sen är det bara att köra med dubbla slangar, en som fyller på i bakkant, och en som suger ur i framkant där du har den lägsta punkten. Efter hand så lägger du upp mer o mer grus så att det blir höga vallar. Jag har varje gång jag kört denna metoden lyckats få ur alla mina små räkyngel som inte är större än ett par mm. Hoppas du fattade min luddiga förklaring.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Patrik-l
Donator
Donator
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 dec 2009, 02:57
Ort: Smygehamn

Inlägg av Patrik-l » 25 aug 2011, 08:25

Jag hänger med, tror jag i alla fall :)
Låg väl lite i liknande tankar med grejen är (som jag givetvis borde nämnt)
att jag har kört någon form av light walstads variant och hade massa blomjord i botten på karet, ovanpå det shrimpsoil.
Inte det stabilaste bottensubstratet om man säger så :D
Men de hade nog kunnat funka ändå, hur gör du med hinken sen, låter du den stå tills vattnet inte är grumligt och fångar upp dom därifrån eller kör du ner hela hinken i akvariet dom ska flytta till efter lite tillvänjning
96L, 65L, 33L,

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 25 aug 2011, 12:34

Jepp brukar låta det stå tills det inte är så grumligt. Fångar sen djuren med tsk mått. Tar evigheter kan jag lova, men jag tycker det är värt det! :)
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
XiaoBai
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 197
Blev medlem: 05 jan 2012, 07:55

Re: Bästa metoden för att avliva fiskar?

Inlägg av XiaoBai » 28 feb 2012, 19:38

Tja :)

Tänkte bara säga att så länge firren är frisk brukar det gå att styra upp ett andra hem åt den via internet istället för att koka den :)

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Bästa metoden för att avliva fiskar?

Inlägg av GasseG » 29 feb 2012, 00:27

Raven skrev: Frysa fisken är inte heller något man ska göra då det orsakar extrem stress och flyktreaktion när gälarna börjar frysa.
Men de tropiska fiskar som inte klarar minusgrader har väl redan gått i dvala innan gälarna börjar frysa?
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Skriv svar

Återgå till "Djuren i våra kar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster