Affärer i södra Sverige

Här kan vi diskutera om allt ang. akvarieaffärer, självklart ur en växtnörds perspektiv.

Moderator: Hedersmedlemmar

stigigemla
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 dec 2021, 15:24

Affärer i södra Sverige

Inlägg av stigigemla » 12 feb 2022, 14:06

Jag har startat ett nytt växtakvarium nu vid årsskiftet 21 - 22 och besökt ett antal affärer som minisemester och inköpsresa.

Göteborg: Tropakvariefiskimport. En växttrappa. Litet intresse för växter och lite i lager. Stort sortiment av fisk.

Hornbach: En byggmarknad men med en välskött akvarieavdelning. Billiga akvarier och några udda växter som man inte ser så ofta.

Herkules zoo: Stort sortiment av fisk men de flesta växterna var döende.

Godhems zoo: Minibutik med mycket mer växter i lager än vad man kan tro när man ser hur liten butiken är. Ett brinnande växtintresse och lite kunskap om avancerade växtakvarier. Det har jag inte sett i någon annan affär.

Tvååker: Akvariestugan. En mycket trevlig affär med en växttrappa + planterade akvarier. Fredagsfilm: https://www.youtube.com/watch?v=3VyaozOzcGs

Halmstad: Åleds zoo. Ciklidaffär men med en del sällskapsfisk och lite växter i akvarierna. Några udda växter.

Älmhult: Animalix vid Ikea. Överraskande trevlig affär för att ligga i ett köpcentrum. Ett par i personalen är kunniga.
Växttrappa med CO2 och bra ljus. Planterade akvarier. Ett par oväntade växtsorter.

Karlskrona: - Nättraby: Atlantis zoo. Det var antagligen 1646 före Kristus som Atlantis gick under men i Nättraby ser butiken fortfarande välmående och välskött ut. Växtrappa + enstaka planterade akvarier. Ser inte ut som om det är något större växtintresse. Fin saltvattensavdelning.

Kalmar: Kalmar akvarieaffär. Gammaldags affär med växttrappa. Lite igengrodd men med växttrappa.

Växjö: Tassar och Morrhår. Bytt ägare (Dogman har köpt affären) men en växtkunnig, Mats, finns kvar. Växttrappa + planterade akvarier.

Dogman: Ny butik. Växttrappa men liten akvarieavdelning. Oskrivet blad med ny personal när det gäller växter.

Fyll gärna på med fler butiker. Jag har ju inte varit norrut eller i Skåne.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Affärer i södra Sverige

Inlägg av Admin JTFix » 21 aug 2022, 01:34

Har precis besökt Hornbach Malmö.
Tyvärr jobbar ju inte Patrik kvar längre (Någon som vet var han blivit av, eller vet hur det är med han får gärna berätta)
Men i perioder så är växterna fina och nu sist fanns en del rariteter inne för helt okej pris.

Jag har köpt mkt på Hornbach. Både akvarium, fiskar, räkor och växter.
Dom har väldigt bra flimmerfria hög Kelvin LED lampor till mkt bra pris.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

stigigemla
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 dec 2021, 15:24

Re: Affärer i södra Sverige

Inlägg av stigigemla » 18 sep 2022, 12:48

Dags att uppdatera tråden.
Jag har besökt flera av affärerna igen och även några nya.

Godhems zoo. Har nu träffat ägaren med ännu bättre växtkännedom med mer. Betyget steg från bäst till ännu bättre.

Växjö. Växjö zoologiska har övertagit Tassar och Morrhårs gamla lokal från Dogman och driver butiken vidare med den gamla inredningen. Allt ser ut som förr. Några är kvar i den gamla personalen + några nya. Växttrappa + växter i fiskakvarier.

Stockholm. Akvarielagret drivs vidare av Krister som är en person man måste älska (eller hata). Fina växtakvarier + trappa + växter i fiskakvarierna. Kanske lite gammalmodigt sortiment.

XL zoo. Inte så stor som man kan tro från reklamen men med växtrappa + växter i fiskakvarier.

Skriv svar

Återgå till "Akvarieaffärer"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster