Produkter från Akvarieteknik (Linea Cup)

Här kan vi diskutera om allt ang. akvarieaffärer, självklart ur en växtnörds perspektiv.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
NickZse
Stickling
Stickling
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 aug 2012, 01:39
Ort: Halmstad

Produkter från Akvarieteknik (Linea Cup)

Inlägg av NickZse » 05 dec 2012, 16:18

Jag försöker få tag på ett par Linea CUP-växter från Akvarieteknik men min lokala Grizzlybutik tar inte emot beställningar understigande 500 kronor. Någon som vet var/hur man kan få tag på ett par byttor av dessa per postorder i Sverige?

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Produkter från Akvarieteknik (Linea Cup)

Inlägg av Getingen » 05 dec 2012, 16:35

Måste säga att det var mkt märkligt. Jag har beställt lite grejer från akvarieteknik av Grizzly i Helsingborg, det har aldrig varit något problem. Varit nog 2 år sen sist däremot, kan ju ha ändrats.

Har du hört med Arken Zoo på Stenalyckan istället? Upplever den butiken som mkt bättre än Grizzly här i Halmstad.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
NickZse
Stickling
Stickling
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 aug 2012, 01:39
Ort: Halmstad

Re: Produkter från Akvarieteknik (Linea Cup)

Inlägg av NickZse » 05 dec 2012, 17:14

Grizzly införde gränsen på 500 kr för ett par månader sedan. Kanske för jag var där för ofta och beställde småsaker. :)
Arken har ett stort sortiment men de sista gångerna jag varit där har personalen varit så dryg att jag bestämt mig för att inte gå dit igen. Jag kanske kontaktar Hornbach i Malmö och ser vad de kan erbjuda. Hade ändå tänkt att åka dit och titta någon helg.

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Produkter från Akvarieteknik (Linea Cup)

Inlägg av Getingen » 05 dec 2012, 17:20

NickZse skrev:Grizzly införde gränsen på 500 kr för ett par månader sedan. Kanske för jag var där för ofta och beställde småsaker. :)
Arken har ett stort sortiment men de sista gångerna jag varit där har personalen varit så dryg att jag bestämt mig för att inte gå dit igen. Jag kanske kontaktar Hornbach i Malmö och ser vad de kan erbjuda. Hade ändå tänkt att åka dit och titta någon helg.
Okej tråkigt med personalen. Jag tycker det är en väldigt fin butik och alltid blivit trevligt bemött, däremot har ingen fisk jag handlat där överlevt längre än ett par månader, vad det beror på vet jag inte.

Hoppas du får tag i det du söker iaf, får du inte tag i Linea Cup kan jag rekommendera Tropicas 1, 2 , grow! serie, det är i princip samma sak. Vet dock inte vad man kan få tag på det, jag köpte min på en mässa i danmark. Ska du åka ända till Malmö finns det ju massvis av affärer både där och på vägen, nån borde ju ha det du söker kan jag tycka. Tror faktiskt jag sett Linea Cup på Grizzly i Helsingborg men det var ett tag sedan, så det är ju inte säkert att dom fortfarande har det.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
NickZse
Stickling
Stickling
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 aug 2012, 01:39
Ort: Halmstad

Re: Produkter från Akvarieteknik (Linea Cup)

Inlägg av NickZse » 05 dec 2012, 18:38

Nu var det ju långt över ett år sedan jag var på Arken sist så jag kanske ska ge dem ett försök till. Men en helgturné till Skåne lär det bli ändå vad det lider. Tack för tipset om Tropicas alternativ!

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Re: Produkter från Akvarieteknik (Linea Cup)

Inlägg av peterhaack » 06 dec 2012, 01:11

Jag hade sålt 1-2-grow om inte det var för att grossiterna är så förbaskat pissiga ang. nätförsäljning och hur man skitar ner handeln med att hålla låga priser, men fasiken just detta gör ju att vi har skit växter oftast i våra butiker, de tar bara hem det som säljs just då, och när man vill ha ngt specielt ja då skall man beställa hem en hel butik.

Skriv till tropica och säg er mening om att synas mer i sverige, kanske får de upp ögonen ngn gång och vågar släppa taget om grossisternas hot om att då säljer vi inte era grejer...

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Produkter från Akvarieteknik (Linea Cup)

Inlägg av brams » 06 dec 2012, 12:48

NickZse - Gå till Hornbach, de brukar ha Linea CUP i lager. Du kan ringa och kolla om de har just de sorterna du är ute efter. Annars beer du dem ta hem. De får leverans varje vecka och förutsatt att Akvarieteknik har arten i lager så är det inga problem.

Vill också tipsa om att Djurmagazinet har kampanj på just Linea CUP under December.

Peter - Nu är du ute på hal is. Utan grossisterna hade det inte funnits nått att välja på i butikerna. Det är väl ingen som sagt att du inte kan sälja både Tropicas och Anubias växter. Är ditt problem att du inte kan handla direkt från producent?
Tänk efter lite är du gullig!
Bild Bild

Användarvisningsbild
NickZse
Stickling
Stickling
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 aug 2012, 01:39
Ort: Halmstad

Re: Produkter från Akvarieteknik (Linea Cup)

Inlägg av NickZse » 06 dec 2012, 14:29

Tack brams! Ringer Hornbach och hör vad de har. Snart är det nya nanot klart för start! :)

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Re: Produkter från Akvarieteknik (Linea Cup)

Inlägg av peterhaack » 06 dec 2012, 23:41

sorry brams, men nej inte mitt problem, hal is är det som går framåt med grus under dojan kommer man ingenstans...
Hade jag varit gullig så hade jag haft plastnos plysch päls.

klart du skyddar ditt jobb, och klart att det är så, men om jag kan gå in i en djurbutik och välja 40 sorters hundmat och lika många sorters kattmat 40 sorters halvdöda fiskar men 10 sorters plantor och då man ber om att ta hem så är man tvungen hos många att köpa minst tio plantor eller hos vissa för 500spänn, mitt problem är inte att få köpa direkt från producent utan att man som onlinebutik STOPPAS från grossiterna att köpa på lika vilkor som irl butiker, DOCK vill jag inte sälja fisk eller stora säckar med hundmat, det valet har jag valt bort, inte butikerna är det MITT fel då???

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Produkter från Akvarieteknik (Linea Cup)

Inlägg av Raven » 07 dec 2012, 00:00

NickZse skrev:Tack brams! Ringer Hornbach och hör vad de har. Snart är det nya nanot klart för start! :)
Epost funkar också.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Produkter från Akvarieteknik (Linea Cup)

Inlägg av hawkse » 07 dec 2012, 01:27

peterhaack skrev:mitt problem är inte att få köpa direkt från producent utan att man som onlinebutik STOPPAS från grossiterna att köpa på lika vilkor som irl butiker, DOCK vill jag inte sälja fisk eller stora säckar med hundmat, det valet har jag valt bort, inte butikerna är det MITT fel då???
Otroligt intressant diskussion off topic här... det där med hundmat undrar jag ju att det finns folk som handlar i butik. Hörde så sent som förra veckan från hundägare på jobbet som handlar hundmaten hemkörd till dörr till samma pris som butiken vill ha - och då var det en svensk webshop som jag förstod det (har ingen hund själv). Om något måste det vara otroligt jobbigt att som grossist stå emot alla webshopar som vill sälja varor billigt medan butikskunderna absolut inte vill ha den konkurrensen. Det känns som att historien upprepar sig. För 20+ år sedan var det skivaffärerna som fick det allt svårare att konkurrera med den billiga postorderförsäljningen. Postorder sålde billigare till slutkund än butiken kunde köpa in från grossist. Skivhandeln ändrade karaktär och är nu mer eller mindre icke existerande. Det vore helt underbart om det går rädda butikshandeln genom att försöka motverka näthandeln men jag tror tyvärr det tåget kommer att gå vare sig branschen vill eller inte så vill man inte bli frånkörd får man nog hoppa på. Hur attan det ska kunna se ut framöver det vet jag inte för handla fisk & växter på Åhléns och Statoil är väl inte precis något drömscenario.

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Re: Produkter från Akvarieteknik (Linea Cup)

Inlägg av peterhaack » 07 dec 2012, 06:33

En latte och en kanelsnäcka, ja just det jag tar två guppy med.... +1

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Produkter från Akvarieteknik (Linea Cup)

Inlägg av brams » 07 dec 2012, 10:21

peterhaack skrev:sorry brams, men nej inte mitt problem, hal is är det som går framåt med grus under dojan kommer man ingenstans...
Hade jag varit gullig så hade jag haft plastnos plysch päls.

klart du skyddar ditt jobb, och klart att det är så, men om jag kan gå in i en djurbutik och välja 40 sorters hundmat och lika många sorters kattmat 40 sorters halvdöda fiskar men 10 sorters plantor och då man ber om att ta hem så är man tvungen hos många att köpa minst tio plantor eller hos vissa för 500spänn, mitt problem är inte att få köpa direkt från producent utan att man som onlinebutik STOPPAS från grossiterna att köpa på lika vilkor som irl butiker, DOCK vill jag inte sälja fisk eller stora säckar med hundmat, det valet har jag valt bort, inte butikerna är det MITT fel då???
Detta är inget som ska diskuteras här egentligen.
Jag håller med dig om att det hade varit kul att se mer "roliga" arter i butikerna. Men de vill inte ta hem nått som inte säljer. Varför säljer det då inte? Kanske för att vi entusiaster är för få? att vi inte vill betala det pris som det måste kosta när en växt säls i en butik, och gått via grossist.
Faktum är att hundar och katter får kosta pengar. Butikerna och grossisterna kan ha ett bra påslag på dessa produkter och därför prioriteras dem. Tror du butikerna hade haft denna prioritet om akvaristerna var de som fick butikerna att gå med vinst?
Faktum är att hund och katt står för ca 80-90% av försäljningen i butikerna. Resten delar smådjur, fågel och fisk på. (detta går ju iof hand i hand med prioriteten också) Även i de stora "akvariebutikerna" så är det inte akvarieavdelningen som genererar pengar. Den kostar pengar.
Tyvärr.

Jag vet inte vem du snackat med angående att få handla. Men så länge du har ett organisationsnummer så ska det väl inte vara några problem från de två grossister som jag är verksam inom.
Bild Bild

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: Produkter från Akvarieteknik (Linea Cup)

Inlägg av Ponta » 07 dec 2012, 11:21

Jag köper dom växter jag kan hos lokala djurhandeln.
Det han inte har får man oftast tag på här om har lite tålamod. skulle bli tokig om inte lokala djuraffärer existera.
Tycker det är näst intill vår plikt å sponsra med eventuella överpriser.
Har faktiskt aldrig vart med om att dom inte tar hem ordrar nånstans innan.
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
NickZse
Stickling
Stickling
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 aug 2012, 01:39
Ort: Halmstad

Re: Produkter från Akvarieteknik (Linea Cup)

Inlägg av NickZse » 07 dec 2012, 14:16

Raven skrev: Epost funkar också.
Epost får det bli. Är lite telefonskygg. :)

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Produkter från Akvarieteknik (Linea Cup)

Inlägg av hawkse » 07 dec 2012, 14:37

Ponta skrev:Tycker det är näst intill vår plikt å sponsra med eventuella överpriser.
Har faktiskt aldrig vart med om att dom inte tar hem ordrar nånstans innan.
Överpriser på rätt saker då, tycker jag. Främst levande.

Det går absolut att ta hem saker i de flesta butiker. Resultatet brukar dock vara varierande enligt mina erfarenheter. Det tar längre tid, man får researcha vad man vill ha själv och i många fall tom tala om var butiken kan hitta det man söker. Det förtar ju vitsen med att handla i butik som jag tycker bör vara "kläm först, ta med hem direkt".

Jag är lite förvånad att det inte är fler som anammar showroom-konceptet. Man klämmer lokalt och kan sedan beställa direkt, antingen med hemleverans eller avhämtning i butik. Det minimerar ju iaf lagerhållningen och borde öka fottrafiken till butiken - både av kunder som vill köpa och de som bara vill klämma för att beställa någon annanstans.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Produkter från Akvarieteknik (Linea Cup)

Inlägg av H » 07 dec 2012, 15:34

Affärsidé där hawkse!

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Produkter från Akvarieteknik (Linea Cup)

Inlägg av hawkse » 07 dec 2012, 19:57

Haha... det har jag många... jag är för lat :)

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: Produkter från Akvarieteknik (Linea Cup)

Inlägg av Ponta » 11 dec 2012, 01:27

hawkse skrev:Haha... det har jag många... jag är för lat :)
+1
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Produkter från Akvarieteknik (Linea Cup)

Inlägg av hawkse » 11 dec 2012, 22:04

Ponta skrev:
hawkse skrev:Haha... det har jag många... jag är för lat :)
+1
Tack, Ponta, tror jag ;)

Såg för övrigt en annan intressant affärsidé häromdagen. Helt tvärtom. Shoppa loss på nätet och hämta i butik. Kändes inte helt optimalt tyckte jag.

Skriv svar

Återgå till "Akvarieaffärer"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster