webshop växter?

Här kan vi diskutera om allt ang. akvarieaffärer, självklart ur en växtnörds perspektiv.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
1275gt
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 okt 2009, 21:02

webshop växter?

Inlägg av 1275gt » 12 nov 2012, 20:04

vart kan man köpa växter på nätet?
vet någon vart linea cup växter finns att köpa?
på jakt efter lite växter till et litet high tec kar:)

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Re: webshop växter?

Inlägg av peterhaack » 12 nov 2012, 21:17

Tyvärr är det så att Grossisterna i sverige inte gillar onlineshops och de säger har man ingen fastbutik skall man inte heller handla från dem...
Jag har försök få flera att sälja genom PS men de säger de har avtal med grossisterna o att man skall gå igenom dem.. ;(
så det blir att beställa genom tyskland eller liknade eller handla vad man kan här på ps ibland annonserna.

Jag hade hoppats på att ett företag skulle kunna vara starka nog att inse att "grossiterna" bestämmer deras sortiment och vad som skall säljas i handlen inte vi konsumenter även om vi vill ha andra plantor än det skitet som en del handlare har.

Användarvisningsbild
wilsar
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 jan 2009, 17:52
Ort: darlana

Re: webshop växter?

Inlägg av wilsar » 12 nov 2012, 22:23

Senast redigerad av 1 wilsar, redigerad totalt 12 gånger.
the world is divided by two powers,political and spiritual,ive yet to decide which one steers the world.

Ason
Stickling
Stickling
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 jan 2011, 15:58
Ort: Sävedalen

Re: webshop växter?

Inlägg av Ason » 12 nov 2012, 22:28

I avvaktan på att det blir någon svensk e-handel så finns ju tysk...
... t.ex. de här som jag brukar titta på - men det finns flera andra, som de brukar säga i publicservicemedia...

http://www.aquapflanzen-online.de
http://www.extraplant.de
http://www.wasserpflanzen-freunde.de

Så länge man handlar inom EU finns normalt sett inga importformaliteter för växter vad jag vet.

/Bengt
allting hänger ihop - frågan är bara hur

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: webshop växter?

Inlägg av hawkse » 12 nov 2012, 23:44

peterhaack skrev:Jag hade hoppats på att ett företag skulle kunna vara starka nog att inse att "grossiterna" bestämmer deras sortiment och vad som skall säljas i handlen inte vi konsumenter även om vi vill ha andra plantor än det skitet som en del handlare har.
Låter ju kul... NOT. Förklarar väl varför man hör en del mumlande om direktimport här och var i butikerna då.

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Re: webshop växter?

Inlägg av peterhaack » 13 nov 2012, 08:49

hawkse skrev:
peterhaack skrev:Jag hade hoppats på att ett företag skulle kunna vara starka nog att inse att "grossiterna" bestämmer deras sortiment och vad som skall säljas i handlen inte vi konsumenter även om vi vill ha andra plantor än det skitet som en del handlare har.
Låter ju kul... NOT. Förklarar väl varför man hör en del mumlande om direktimport här och var i butikerna då.
Ja senast häromdagen var jag i en butik som tog 65 kr för rangliga ex. av combomba helt sjukt, frågade var dessa var ifrån imazo sa han hmm tropicas eller (fanns ingen skylt alls i krukorna) det visste han inte, de vet inte vad de beställer ens...
Tråkigt o så skall man få besked via mail att nej vi säljer inte till onlinebutiker, köp i handlen bööööööö.

Christer5
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 374
Blev medlem: 07 apr 2012, 11:28
Ort: Göteborg

Re: webshop växter?

Inlägg av Christer5 » 13 nov 2012, 11:49

Växterna i Göteborgsbutikerna är dyra håller dålig kvalitet och urvalet dåligt,på plats med en bra webshop men då skall det vara kvalitet på växterna.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: webshop växter?

Inlägg av H » 13 nov 2012, 12:55

Hur löser dem tyska online butikerna frosten här i Sverige?

H.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: webshop växter?

Inlägg av hawkse » 13 nov 2012, 13:25

Men... var det inte någon som postade här om en svensk webshop för något år sedan? En fast butik som ville sälja på nätet också?

Jo, men se, Akvariehobby i Uppsala var det ju:
http://www.akvariehobby.se/shop/categor ... ategory=44

Har inte testat dem men de finns ju iaf, ser det ut som.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: webshop växter?

Inlägg av hawkse » 13 nov 2012, 13:31

peterhaack skrev:Ja senast häromdagen var jag i en butik som tog 65 kr för rangliga ex. av combomba helt sjukt, frågade var dessa var ifrån imazo sa han hmm tropicas eller (fanns ingen skylt alls i krukorna) det visste han inte, de vet inte vad de beställer ens...
Nej, kunskaperna brister oftast kraftigt. Det lönar sig troligen inte heller att tillse att plantorna i butiken trivs då de helst inte ska stå för länge. Det jag tycker är värst är ändå bristen på visningskar. "Nej, vi har inte så stort intresse för växter". Tro fasen det när det enda kunderna ser är karen där fiskarna går och dessa kar är i det närmaste tomma för att det ska bli lättare att hålla rent samt håva fisk. Minst ett rejält sötvattenskar (hightech) samt något lowtech borde man ju kunna underhålla för att få upp intresset lite grann? Och orkar man inte det - varför inte komplettera med webshop?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: webshop växter?

Inlägg av Raven » 13 nov 2012, 15:52

Christer5 skrev:Växterna i Göteborgsbutikerna är dyra håller dålig kvalitet och urvalet dåligt,på plats med en bra webshop men då skall det vara kvalitet på växterna.
Hornbach är skapliga, de kan plocka in växter från nygaards(via akvarieteknik) på beställning men herkules zoo har inte varit direkt intresserade av att plocka in växter så, de kör bara med sina "paket" som de inte vet vad det är i.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

ixxe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 471
Blev medlem: 25 aug 2006, 01:02

Re: webshop växter?

Inlägg av ixxe » 13 nov 2012, 17:28

MM märkligt enligt dom djuraffärer jag pratat med så bestämmer dom inte själva vilka växter som kommer och beställa från tropica går ej ekonomisk för då måste dom beställa så himla mycket.

Sen fattar jag inte att inte djuraffärer har ett "visningskar" som är lite high tech. SKötsel på ett co2 räk-kar i mindre storlek ligger på max 10 minuter i veckan för mig. http://www.youtube.com/watch?v=QgFeTmHxbBU
Visst marknaden är inte stor i sverige, men den blir ju inte direkt större av att se igenalgade ruttna kar med vissna växter i.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: webshop växter?

Inlägg av Raven » 13 nov 2012, 19:05

ixxe skrev:MM märkligt enligt dom djuraffärer jag pratat med så bestämmer dom inte själva vilka växter som kommer
Det beror på att dom är lata och köper in "mix", gå in på www.akvarieteknik.com -> webshop -> logga in som gäst -> växter så hittar du mixlådorna.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: webshop växter?

Inlägg av hawkse » 13 nov 2012, 19:27

ixxe skrev:Sen fattar jag inte att inte djuraffärer har ett "visningskar" som är lite high tech. SKötsel på ett co2 räk-kar i mindre storlek ligger på max 10 minuter i veckan för mig. http://www.youtube.com/watch?v=QgFeTmHxbBU
Visst marknaden är inte stor i sverige, men den blir ju inte direkt större av att se igenalgade ruttna kar med vissna växter i.
Exakt så, ixxe. Exakt. De skulle ju t o m kunna kränga utrustning, förbrukningsmateriel och gödning om de fick lite större kundkrets.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: webshop växter?

Inlägg av hawkse » 13 nov 2012, 19:30

Raven skrev:
ixxe skrev:MM märkligt enligt dom djuraffärer jag pratat med så bestämmer dom inte själva vilka växter som kommer
Det beror på att dom är lata och köper in "mix", gå in på http://www.akvarieteknik.com -> webshop -> logga in som gäst -> växter så hittar du mixlådorna.
"Lathet" och bekvämlighet är säkert en del av det hela. Jag frågar mig hur det kommer sig att så många svenska handlare verkar oförmögna att gå utanför grossisterna och lägga jobb på direktkontakter med producenter eller andra kanaler för inköp. Samtidigt är det bara att inse att "lathet" kan vara beräknad. Dvs, man räknar inte med att en ökad arbetsinsats ger motsvarande ökning i intäkt och då kan man lika gärna fortsätta kränga sumpväxter och slöjstjärtar.

EDIT: Jag inser att min skrivning kan misstolkas. Jag menar alltså att det vi tror är "lathet" inte alls behöver vara det utan helt enkelt är en affärsmässig optimering. Man vill tjäna mesta möjliga pengar med minsta möjliga arbete och inte lägga tid på sådant som inte lönar sig.
Senast redigerad av 1 hawkse, redigerad totalt 14 gånger.

ixxe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 471
Blev medlem: 25 aug 2006, 01:02

Re: webshop växter?

Inlägg av ixxe » 14 nov 2012, 06:40

DÅ e ju frågan varför man hareller jobbar på en djuraffär.

Skriv svar

Återgå till "Akvarieaffärer"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster