Levande eller dött?

Frågor som inte riktigt passar i någon annan kategori

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Levande eller dött?

Inlägg av Krukan » 04 feb 2020, 12:43

Jag har precis flyttat tillbaka till Sverige efter en ca 5 år utomlands. Självklart känner jag att jag måste starta några burkar så snart som möjligt. Jag kommer troligen att behöva komma med några frågor om belysning och annat som troligen har ändrats/utvecklats under mina sabbatsår. Men det verkar som det inte är så mycket aktivitet här som det var tidigare. Finns det fortfarande några aktiva medlemmar eller måste jag försöka hitta ett nytt forum?

/Lars

Användarvisningsbild
56ovwal
Stickling
Stickling
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 nov 2011, 09:33
Ort: Nybrostrand, Ystad
Kontakt:

Re: Levande eller dött?

Inlägg av 56ovwal » 06 feb 2020, 10:53

Fick ett mail från Tapatalk om diverse gamla forum och noterade ett nytt inlägg på Plantswap. Ren slump alltså och jag blev nyfiken. Loggar in här väldigt sällan och då för att söka svar på något problem. Till skillnad från diverse grupper på Facebook där de flesta hänger numera kan man här söka i gamla trådar på ett helt annat sätt än på FB där inläggen "försvinner". Följden blir återkommande frågeställningar om och om igen. Saknar aktiviteten på Plantswap och andra forum.


Det har väl inte hänt så värst mycket revolutionerande inom växtakvaristiken under dina fem sabbatsår. LED-tekniken har gått framåt och det går idag att hitta vettiga belysningar till rimliga pengar. Det går också att hitta grymt avancerade till sjuka pengar såklart :-) Framförallt ytterfilter tycks bli mer och mer avancerade vilket får till följd att många har problem med dom. Personligen föredrar jag gamla hederliga EHEIM Classic som gör vad de ska, varken mer eller mindre och som väldigt sällan krånglar.

För växterna gäller samma grundförutsättningar som för fem år sedan, ja, sen evigheter tillbaka. Kombinationen och balansen mellan ljus, gödning och CO2 gäller fortfarande. De flesta kör väl PMDD fortfarande och CO2-regulatorerna ser ut som de alltid har gjort :-)


Välkommen tillbaka till växtakvaristiken förresten! :-)

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: Levande eller dött?

Inlägg av Krukan » 10 feb 2020, 19:58

Tack för svar. Jag kommer till och börja med köra med alla mina gamla grejor. Det som borde bytas ut är mina T5-ramper, det kommer att bli LED så småningom. Planen som jag hade redan innan jag lämnade landet var att bygga ett långt men lågt kar, 235x35x35cm. Jag har pratat med Akvarielagret om dimensionering på detta och blev lite avskräckt när förslaget var ram och 10mm glas. Men detta är ett framtida projekt, nu ska dom två gamla 100L burkarna dammas av.
Ska kolla på FB efter någon trevlig grupp...

Skriv svar

Återgå till "Allmänt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster