Nybörjare Några frågor

Frågor som inte riktigt passar i någon annan kategori

Moderator: Hedersmedlemmar

Tumla
Frö
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 mar 2018, 23:41

Nybörjare Några frågor

Inlägg av Tumla » 30 mar 2018, 23:51

Jag har tänkt att skaffa mig ett akvarium nu när jag flyttar till en större lägenhet.
Storleken på akvariet kommer vara runt 200l.

Min tanke är att göra ett akvarium med mycket växter. Har tänkt mossa längst fram och högre växter längre bak.
Kan även tänka mig någon växt som är vid ytan längst bak.
Kommer ha rötter av något slag också. Samt större stenar Så det kommer bli en del terräng.
Ska försöka mig på att göra en egen 3d bakgrund då jag tycker planscher är för fula och att köpa en är på tok för dyrt.
Jag har tänkt att köra akvariet utan fiskar så jag ser att alla växter funkar bra.
Jag har gjort en liten lista på några växter samt några fiskar jag tycker ser fina ut och tror är lätta att ha.

Men jag är osäker på vilka som går bra ihop och om man ska komplettera med någon mer fisk.
Listan jag har gjort är här nedan.

Caridina multidentata Medium Grå Räka PH 6-8 Temp 22-28
Caridina cf. Cantonensis M/L Röd Räka PH 6-8 Temp 20-25
Caridina heteropoda M/L Röd Räka PH 6-8 Temp 22-28
Zebrasnäcka Neritina turrita Snigel PH 7-8,5 Temp 22-28

Cardinaltetra Paracheirodon axelrodi Tetra PH 6-8 Temp 25-29
Nematobrycon palmeri M/L Blå Tetra PH 6-8 Temp 22-28

Pangio kuhlii M/L Brun & Gul Ål PH 5,5-7,5 Temp 21-26

Boraras brigittae M/L Röd Rasbora PH 6-8 Temp 22-28
Celestichthys margaritatus M/L Gul Rasbora PH6-8 Temp 22-28

Jag har inte tänkt att ha alla dom, men dom är mina alternativ än så länge.
Vill gärna ha färgglada fiskar men även funktionella.

Hur många behövs det för att stim fiskar ska trivas ihop? Dvs när blir det ett stim?
Hur många stim kan jag ha i ett 200l akvarium?
Vad för mat behöver jag komplettera med för att räkor/sniglar ska trivas? Sniglar ska ha mer alger läste jag räkor också?
Ger mycket växter mer alger?
Vad för lampor ska jag ha?
Ja det var några frågor som jag har just nu, hoppas jag la den här tråden på rätt del av forumet.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Nybörjare Några frågor

Inlägg av Bson » 31 mar 2018, 09:32

Jag hade valt en eller max två arter av små stimfiskar ca. 12-20st av varje (lite beroende på storlek).
Tror inte man behöver komplettera med mat för räkor eller snigel. Dock lägger Zebrasnäckan massor av vita ägg på b.la. rötterna, det ser inte så vackert ut och äggen är hopplösa att få bort. Detta är min erfarenhet.
Mycket växter ger mindre alger, växter som växer bra och i mängd konkurrerar i viss mån ut alger.
När det gäller belysning så är växternas krav som gäller i alla fall i ett växtakvarium, så belysning avsedd för växter med rätt effekt/ljusflöde (W/Lumen) är det man bör kika på.
Finns ju bra LED-armaturer men dom kostar en slant, billiga LED är i regel för dåliga avseende just kvalité på ljus och ljusflöde.
Här finns lite att titta på: http://godhemszoo.se/index.php?route=pr ... 59_138_118

Tumla
Frö
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 mar 2018, 23:41

Re: Nybörjare Några frågor

Inlägg av Tumla » 31 mar 2018, 11:43

Tack för svaret.
Kommer nog hoppa snäckorna då, vill inte at dom ”smutsat” ner utan är ju tänkt att dom ska städa upp =)

Då kommer jag nog köra två olika stimmar tetror, tycker om deras färger plus att dom verkar lätta att hålla.

Ok då Borde inte alger bli något problem förhoppningsvis.

Ska in och läsa på sidan nu, tack igen!

Timzla
Månadens Växtakvarist
Månadens Växtakvarist
Inlägg: 150
Blev medlem: 10 apr 2013, 21:38
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Nybörjare Några frågor

Inlägg av Timzla » 14 apr 2018, 21:59

Posthornssnäckor funkar för mig. Städar bra tycker jag

Skriv svar

Återgå till "Allmänt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster