hjälp!!

Frågor som inte riktigt passar i någon annan kategori

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

hjälp!!

Inlägg av hollowman » 04 maj 2017, 20:24

tjenare !!
nu har olyckan varit framme idag vid vatten byte small det till i min ph probe och det visar helt fel nu ser i den att ena tråden är sönder tyvärr .
har beställt en ny men får den inte förens tisdag nästa vecka . tänkte köra utan ph kontroller och köra med timer hur skulle ni gjort när ska man slå på co 2 lysrör och mh lampa dom slår på kl 14 på dagarna och går till 21
har inte använt timer förut . har droppchecker som jag tänkte gå efter

Med vänlig hälsning peter
Senast redigerad av 1 hollowman, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: akut hjälp!!

Inlägg av hollowman » 04 maj 2017, 22:00

ja nu vet i f-n du har den lugnat ner sig den hoppade/orolig väldigt mycket förut upp och ner och hade svårt att stabilisera sig på ett ph alltså den slog av co2 när den kom 0,3 nedanför riktmärket jag satt och bara på några minuter så var den över riktmärket med o,3 och slog på co2 .
och ligger nu på det jag har ställt in ph kontrollerna på.
knepigt trasig eller inte nu vart jag fundersam ?
den har aldrig betet sig så här förut konstigt och ph proben sitter på samma ställe som den alltid suttit hmm
och jag kom på att smällen jag hörde kan varit fästanordningen till proben för den hoppade loss också
får se hur ser ut imorgon ph kontrollern får stå på inatt ändå
/ peter

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: hjälp!!

Inlägg av hollowman » 05 maj 2017, 06:59

nej jag tror den är rökt . står på samma ph och den släpper inte upp ph talet så att co2 slår på !
blir att köra med timer tills den nya kommer när och hur ska jag köra co2 med timern ?
slå på co2 när ljuset slås på?
eller innan?
avslagen på natten ?
Med vänlig hälsning peter

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: hjälp!!

Inlägg av Bson » 05 maj 2017, 08:09

Låt timern slå på CO2 när ljuset tänds och slå av när ljuset släcks, precis som du säger. Men försök ställ in "bubbeltakten" så du inte gasar på för mycket. Dropcheckern får man ju hålla ett öga på till en början. Dock får man tänka på att det är en viss fördröjning innan den visar rätt, så koll med ett pH-test kan också behövas.

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: hjälp!!

Inlägg av hollowman » 05 maj 2017, 08:54

Bson skrev:
05 maj 2017, 08:09
Låt timern slå på CO2 när ljuset tänds och slå av när ljuset släcks, precis som du säger. Men försök ställ in "bubbeltakten" så du inte gasar på för mycket. Dropcheckern får man ju hålla ett öga på till en början. Dock får man tänka på att det är en viss fördröjning innan den visar rätt, så koll med ett pH-test kan också behövas.
okej tack för svaret Bson!
ska hålla koll på bubbeltakten och droppcheckern så får vi se vad som händer tills jag får den nya ph proben
som jag skrev förut den är knepig ena stunder får jag för mig att den fungerar och andra stunden inte och så vill man ju inte ha det !
inte bra för psyket :???:

mange993
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 119
Blev medlem: 02 feb 2007, 23:19
Ort: VADSTENA

Re: hjälp!!

Inlägg av mange993 » 05 maj 2017, 16:13

jag har för mig att nån skrev här på forumet att dom satte proben i saltsyra i ett par minuter skölj ordentligt efter då kan den kanske återhämta sig
PROVA PÅ EGEN RISK.
länk viewtopic.php?f=12&t=12104&p=113121&hil ... ra#p113121

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: hjälp!!

Inlägg av hollowman » 05 maj 2017, 17:32

Okej det sjuka är att jag tycker den fungerar nu lite stirrig är den känns lite som den har svårt att hålla ett värde klickar liksom mellan 2 st värden.
Det jag också gjorde var att jah tog en tandborste och skrubbade rent den lite från alger kanske inte var det smartaste men men.

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: hjälp!!

Inlägg av hollowman » 08 maj 2017, 19:07

fungerar som den ska nu igen .den fick väl en chock eller något när jag gjorde rent den och kalibera om den hahaha .

Skriv svar

Återgå till "Allmänt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster