Akvariebänk

Frågor som inte riktigt passar i någon annan kategori

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Camaro72
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 dec 2009, 14:34
Ort: Karlstad

Akvariebänk

Inlägg av Camaro72 » 03 mar 2015, 12:13

Hej!

Jag funderar som bäst på ett nytt kar, 60cm långt. Har dock svårt att hitta snygga bänkar liknade ADA-bänk.

I första hand. Tror ni att denna från Ikea kan hålla? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/produ ... /S19012946

I andra hand. Har ni tips på bänkbyggare eller där kan finnas någon snickerikunnig på att bygga en akvariebänk.

Mvh Robert

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Akvariebänk

Inlägg av Pettson » 03 mar 2015, 14:42

Bänken håller inte utan förstärkning. Finns några trådar här på forumet där medlemmar gjort förstärkning av skåp och bänkar som kan ge dig inspiration och idéer.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Akvariebänk

Inlägg av Mr_Ewing » 03 mar 2015, 15:30

Om du skruvar en hel skiva i ryggen på det skåpet så kommer det hålla alldeles utmärkt.
Det är i sidled som det kan brista med dessa möbler.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Akvariebänk

Inlägg av Raven » 04 mar 2015, 01:59

Inte mycket trä i ikeas skåp nuförtiden, bla bikakemönstrad fyllning av återvunnet papper.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Camaro72
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 dec 2009, 14:34
Ort: Karlstad

Re: Akvariebänk

Inlägg av Camaro72 » 04 mar 2015, 12:22

Tack för eran input.

Jag måste helt enkelt söka andra alternativ, jag känner mig inte tillräckligt trygg med ikeabänken.

Det vore som en off-topick intressant fråga, har råkat utför att deras akvariebänk gett vika?

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Akvariebänk

Inlägg av Mr_Ewing » 06 mar 2015, 23:06

Jag kan faktiskt inte minnas ett enda fall där en möbel gett vika. I alla fall inte på de forum jag hänger.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Akvariebänk

Inlägg av Admin JTFix » 06 mar 2015, 23:44

Mr_Ewing skrev:Jag kan faktiskt inte minnas ett enda fall där en möbel gett vika. I alla fall inte på de forum jag hänger.
Inte jag heller. Med en enkel förstärkning så är dom utmärkta akvariebänkar till det priset.
Bäst är att vara på plats och kolla in dom, sätta sig på dom och utsätta dom för tryck i sidled (diagonalt) så märker man ganska så fort om de duger eller ej.
Att förstärka dom är sen för att känna sig mer safe om karet skulle bli utsatt får nån knuff elller stöt. Vikten brukar de klara utmärkt utan förstärkning.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Akvariebänk

Inlägg av Raven » 07 mar 2015, 07:39

Mr_Ewing skrev:Jag kan faktiskt inte minnas ett enda fall där en möbel gett vika. I alla fall inte på de forum jag hänger.
Problemet med det uttalandet är att en möbel måste inte ge vika för att vara orsaken till att ett akvarium spricker, ställer du ett akvarie på en skiva som sviktar kommer glaset utsättas för mer påfrestning, efter 2 månader tappar du algskrapan så glaset spricker, kommer du då räkna in att glaset spricker lättare för att skivan sviktar eller skyller du helt på algskrapan?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: Akvariebänk

Inlägg av Triad » 07 mar 2015, 09:28

Jag har mitt 60L ståendes på en sådan möbel. Jag ser inga problem, och det är stabilt.
Men, för att jag ska sova gott på natten ska jag faktiskt idag montera en skiva.

Dashivas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 17 sep 2014, 18:43

Re: Akvariebänk

Inlägg av Dashivas » 07 mar 2015, 10:47

Vikten rakt ner klarar dom flesta av men när det är vikt på så är dom känsligare.

Förstärka med granregel löser det rätt bra

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Akvariebänk

Inlägg av hawkse » 07 mar 2015, 12:19

Mr_Ewing skrev:Jag kan faktiskt inte minnas ett enda fall där en möbel gett vika. I alla fall inte på de forum jag hänger.
Jag minns faktiskt bilder i en tråd på Zoopet där Kaj P (tror jag det var) fotat ett stativ som vikt sig rakt över hans källarrum. Nu var ju inte det någon IKEA-bänk utan snarare något som var specialbyggt för akvarierna som stod där men det demonstrerar iaf att det är ganska rejäla påfrestningar det handlar om.

Just det Raven skriver om med skivor som inte är plana är något jag brukar noja över när jag ställer upp kar för ofta när man läser i forum om kar som spricker så handlar det om kar/ställningar som stått ojämnt.

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Akvariebänk

Inlägg av Pettson » 07 mar 2015, 16:12

Det är inte så mycket frågan om plana skivor, snarast att skivan är för tunn för vikten och sviktar. Många har ett akvarium på en möbel där akvariet är kortare än möbelns bredd och därför sviktar skivan. Högst bärighet på alla möbler och alu.stativ är i kanterna där de lodrätta sidostyckena eller benen(knutarna) på stativen sitter. Förutsatt då att det inte är ett ikea skåp med masonit eller våffelpapps skivor.

I Camaros ursprungliga fråga är det ett skåp med ytan 60x40cm, han skrev bara 60cm långt så jag räknar på ett akvarium 60x40x35 =84L x1,5= uppskattad normal vikt med vatten, grus och inredning ~126kg. Rätt enkelt att ha i åtanke när man funderar på vikt, antal L x1,5.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: Akvariebänk

Inlägg av Triad » 07 mar 2015, 17:25

Jag hade ett 200l kar ståendes i över ett halvår på en sådan bestå där det var två fack. Gjorde ingen förstärkning alls.
När jag sedan sågade itu den bänken och fick se våffelpappen blev jag rätt kall kan jag säga.
Tur eller inte vet jag inte.

Bänken uppvisade inga som helst skador eller påfrestningar när jag tog bort karet.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Akvariebänk

Inlägg av Raven » 08 mar 2015, 04:22

hawkse skrev:Jag minns faktiskt bilder i en tråd på Zoopet där Kaj P (tror jag det var) fotat ett stativ som vikt sig rakt över hans källarrum. Nu var ju inte det någon IKEA-bänk utan snarare något som var specialbyggt för akvarierna som stod där men det demonstrerar iaf att det är ganska rejäla påfrestningar det handlar om.
Zooaffären hade en akvarieställning som höll på att rasa, korsen hade rostat och spräckt aluminiumprofilerna...samma höll på att hända med ställningen till jobbakvariet.
Vålda som h****e för att få ut ett av korsen och när jag tog bort plasten va det gravrost under, nya knuten satt lite lealöst så den epoxylimmades fast.
Just det Raven skriver om med skivor som inte är plana är något jag brukar noja över när jag ställer upp kar för ofta när man läser i forum om kar som spricker så handlar det om kar/ställningar som stått ojämnt.
Ramakvarier är mindre känsliga, såg på både 540L karet jag hade och 150L på jobbet att aluminiumprofilen mellan korsen har 0 bärande kraft.
Pettson skrev:I Camaros ursprungliga fråga är det ett skåp med ytan 60x40cm, han skrev bara 60cm långt så jag räknar på ett akvarium 60x40x35 =84L x1,5= uppskattad normal vikt med vatten, grus och inredning ~126kg. Rätt enkelt att ha i åtanke när man funderar på vikt, antal L x1,5.
126Kg, då ska minst 2 fullvuxna karlar kunna sitta på bänken om jag ska va nöjd.,
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Skriv svar

Återgå till "Allmänt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster