Lite salt i sötvattenakvariet är bara bra

Här tar vi upp myter & sägner inom akvarievärlden och då främst växt delen.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Lite salt i sötvattenakvariet är bara bra

Inlägg av Mr_Ewing » 17 feb 2013, 01:44

Jupps alla tillsatser som vi häller i akvariet i form av PMDD är salter.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
flygrc
Donator
Donator
Inlägg: 145
Blev medlem: 07 okt 2008, 20:40
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Re: Lite salt i sötvattenakvariet är bara bra

Inlägg av flygrc » 17 feb 2013, 23:20

Jag har under 2 års tid tillsatt 1 msk ektozon (jag fick ett kilo..) per 100 liter vatten och har haft mindre med tillbud (sjukdomar) under denna perioden än innan jag började salta.
Trots detta saltet och saltet från vattenverket , de kör ner från 22kh till ca 12 kh, 8 ph så har både Pansarmalar och Palletter förökat sig.

Däremot har jag inte lyckats igen med rotala macranda, om nu det är sambandet?

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Lite salt i sötvattenakvariet är bara bra

Inlägg av Malen 27 » 18 feb 2013, 19:25

Jag skrev i lördags , men sen ska man skicka det " du måste vara inloggad,gud vad tråkigt" orka.
Räddad av Raven och Eving Tack.
Ska inte gå in på kemi, men tänk på vatten som kommer av regn, snö osv, det är sånt vatten som ni då skulle dra upp era växter i riktigt mjukt vatten? utan salter, fungerar bra om man vill odla svårodlade fiskar ,lättare är att skaffa ett osmosfilter.
Sen betänker vi i naturen hur vattnet som föll på en hög höjd passerar genom en massa olika bergarter och anrikas av mängder av näringsämnen som vi själva har svårt att uppnå i våra små behållare.
Passerar just dom växterna som genom evulutionen har etablerat sig på dom olika specifika ställena på vårt klot....

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Lite salt i sötvattenakvariet är bara bra

Inlägg av Mr_Ewing » 19 feb 2013, 00:47

Ett osmosfiltrerat vatten blir ju ganska salt efter ett tag då det löser upp salter i grus och sten i akvariet.
Finns nog inga växter som trivs i rent osmosvatten.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Lite salt i sötvattenakvariet är bara bra

Inlägg av Ciklidis » 19 feb 2013, 09:51

Och jag har haft akvarium i över 40år och har aldrig använt ektozon salt!
Har aldrig använt salt över huvut taget i ett akvarium förutom i saltkaret jag hade förut då!

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Lite salt i sötvattenakvariet är bara bra

Inlägg av Malen 27 » 20 feb 2013, 20:33

Men då måste du ju ha ett väldigt bra vatten där du bor, eller en bra mix om man säger så av lösta salter.
Där jag bor, kommunalt vatten,har jag för dåliga kalciumvärden ca 13mg per l vilket gör att man behöver något mer, detta löser jag med krossat snäckskal, inget gammalt musselskal som ser ut som baggäten musli.
Då frigörs i vattnet både kalium kalcium Och mangnesium.
En bra start på dagen för växterna.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Lite salt i sötvattenakvariet är bara bra

Inlägg av Mr_Ewing » 20 feb 2013, 21:30

Snäckskal och CO2 är en synnerligen effektiv kombo.
CO2 löser långsamt upp snäckskalen och de avger karbonater, calcium och magnesium till vattnet.
Dock är mängden kalium som de avger väldigt begränsad.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
greenfinger
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 jan 2013, 20:01
Ort: Kista

Re: Lite salt i sötvattenakvariet är bara bra

Inlägg av greenfinger » 22 mar 2013, 22:32

Tack för alla utförliga och lärorika svar. Hittills kan vi nog dra slutsatsen att det är just så att vissa är för lite extrasaltat och vissa är emot. Salt täcker ju in en hel räcka med olika ämnen så jag kanske ska tillägga att rådet jag fick var tillsats av vanligt jäkla bordssalt utan jod vill jag minnas. Har nu själv provat på en del av växterna med en svag lösning och slutsats blev.... Tråkig växt utan intensiv färg och avstannad tillväxt. Samtliga fyra olika växter reagerade på liknande sätt. Vad gäller fiskar har jag lyckats läsa mig till att... Ja, det ger en förtjockad slemhinna och därmed i förlängningen kanske ett bättre skydd mot yttre påfrestningar. Men i sammanhanget verkar det då också vara väldigt viktigt att nämna att fiskar anpassar sig lättare från icke salthaltigt till förhöjd salthalt än tvärtom och att gå från saltat till mindre eller osaltat därför bör göras mycket försiktigt och under gradvis sänkning över en lång period. Annars kan de till och med dö av att saltet de redan bär på innuti kroppen fäller ut genom fisken och massivt skadar cellerna. Låter otroligt allvarligt och nu vet jag inte hur pass sant detta är men om det är någon sanning i detta... Vad sjutton händer med de fiskar som kommer från saltat vatten hos storgrossisterna till zoofackhandeln? Skeendet i fiskens kropp vid saltförminskning i dess vatten sägs i sig vara en enorm stressfaktor för fisken. Frågat fyra olika, stora butiker och ingen av dem har salt i sina salukar enligt dem. En har osmosvatten. Frågan i sak ställdes på sin spets när jag tyvärr drabbades av ett otroligt tråkigt bakslag nyligen. Flera av mina nyinköpta, tämligen ovanliga, viltfångade barber drabbades illa. Troligen av stressen av flytten. Provade med saltbad på några enligt de råd som funnits att tillgå men tyvärr. Det hävde utvecklingen under några dygn men de klarade sig ändå inte. Det är nästan så att man blir mer förvirrrad i frågan ju mer man läser och lyssnar runt om det.
Plantswappers, har ofta nyrotade plantor. Aponogeton madag. Hydroc. sibthorpioides sp 'Japan', Crinum calamistratum, Eleocharis parvula, Hygroph: pinnatifida, guianensis. Marsilea, Echinod: 'Red Narrow', 'Ozelot Red', 'Vesuvius', Limnophila rugosa, Microsorum pteropus, Rotala rotund. walichii mf l, Crypt. lucens m fl, Pogostemon helferi, Taxiphyllum, Fissidens fontanus, Crypto. 'Wendtii brown', Nymphaea ’Zenkeri’
[/i]

Användarvisningsbild
greenfinger
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 jan 2013, 20:01
Ort: Kista

Re: Lite salt i sötvattenakvariet är bara bra

Inlägg av greenfinger » 22 mar 2013, 22:46

Malen 27 skrev:Men då måste du ju ha ett väldigt bra vatten där du bor, eller en bra mix om man säger så av lösta salter.
Där jag bor, kommunalt vatten,har jag för dåliga kalciumvärden ca 13mg per l vilket gör att man behöver något mer, detta löser jag med krossat snäckskal, inget gammalt musselskal som ser ut som baggäten musli.
Då frigörs i vattnet både kalium kalcium Och mangnesium.
En bra start på dagen för växterna.
Vart köper du ditt snäckskal?
Plantswappers, har ofta nyrotade plantor. Aponogeton madag. Hydroc. sibthorpioides sp 'Japan', Crinum calamistratum, Eleocharis parvula, Hygroph: pinnatifida, guianensis. Marsilea, Echinod: 'Red Narrow', 'Ozelot Red', 'Vesuvius', Limnophila rugosa, Microsorum pteropus, Rotala rotund. walichii mf l, Crypt. lucens m fl, Pogostemon helferi, Taxiphyllum, Fissidens fontanus, Crypto. 'Wendtii brown', Nymphaea ’Zenkeri’
[/i]

Skriv svar

Återgå till "Myter & sägner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster