Zombies Hightech

Här kan ni som inte har tillgång till ngn blog eller hemsida, lägga upp era små projekt på och med era kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

zombie
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 14 sep 2014, 10:21

Zombies Hightech

Inlägg av zombie » 16 sep 2014, 20:39

Rensar lite och byter namn på tråden då karet är beställt.
Senast redigerad av 1 zombie, redigerad totalt 25 gånger.

zombie
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 14 sep 2014, 10:21

Re: Växter igen

Inlägg av zombie » 19 sep 2014, 09:55

Funderingar kring ljus...

Är denna något att ha?

http://www.aliexpress.com/item/Remote-C ... 15988.html

zombie
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 14 sep 2014, 10:21

Re: Växter igen

Inlägg av zombie » 19 sep 2014, 10:10

Blir troligen en beställning på ett 100x60x60 OW från majornas.
Kommer isåfall bygga en egen bänk.

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Växter igen

Inlägg av Matsnork » 19 sep 2014, 11:07

Beror ju lite på vad du har för budget och vad du vill ha för stuk på helheten. Personligen gillar jag de moderna "supercleana" akvarierna typ ADA, och att göra en kopia på en sån setup behöver inte bli absurt dyrt.

H här på forumet beställde OW från fd NA aquario och verkar nöjd. Mycket billigare än lokalt producerat.

Du kan ju höra med nya ägarn om grejerna fortfarande går att få tag på i Europa. http://www.aquavasaquarium.com/

zombie
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 14 sep 2014, 10:21

Re: Växter igen

Inlägg av zombie » 19 sep 2014, 11:15

Jo ADA style är vad jag ska försöka uppnå till viss del, budget har jag inte satt någon men jag är nog lite snål :D
Ska slänga iväg en förfrågan till aquavas men på hemsidan så verkar bara de färdiga modellerna för mycket pengar finnas kvar.
Firmorna i Polen verkar ha bra kvalité på sina grejer men frakten äter upp en stor det av förtjänsten mot att beställa på hemmaplan tyvärr.
Hur mycket ljus rekommenderas till ett 360l?
Räcker det med 0.5w/l eller bör man gå högre?
Till saltvattnet hade jag närmare 1,5w/l
Matsnork skrev:Beror ju lite på vad du har för budget och vad du vill ha för stuk på helheten. Personligen gillar jag de moderna "supercleana" akvarierna typ ADA, och att göra en kopia på en sån setup behöver inte bli absurt dyrt.

H här på forumet beställde OW från fd NA aquario och verkar nöjd. Mycket billigare än lokalt producerat.

Du kan ju höra med nya ägarn om grejerna fortfarande går att få tag på i Europa. http://www.aquavasaquarium.com/

thaifighter

Re: Växter igen

Inlägg av thaifighter » 19 sep 2014, 14:04

zombie skrev:Funderingar kring ljus...

Är denna något att ha?

http://www.aliexpress.com/item/Remote-C ... 15988.html
Det verkar mer som en ljusramp för saltvatten!
"White:14000K Blue:460nm"

Runt 6000-7000K dagsljus brukar vara bra för växter.

Thaifighter

Användarvisningsbild
Mr Singa
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 09 jan 2011, 19:17
Ort: Göteborg

Re: Växter igen

Inlägg av Mr Singa » 19 sep 2014, 14:21

Finns inte aquario kvar Matsnork. Det var ju där ifrån jag tänkte köpa mitt OP kar när plånboken växt lite mer.
Är inte http://www.aquavasaquarium.com/ ett amerikanskt företag eller har jag helt fel där?

Jag hade hoppats på att hitta någon att beställa samtidigt med just för att dela på frakten zombie vad man brukar säga är 1w /L
Men man skall egentligen räkna ut mängden /0,73W/l 0.72m2 beroende på på hur högt kar du skall ha kan de behövas mer ljus. Eller om du vill ha möjligheten att kunna ha bottentäckande växter som kräver mer ljus t.ex.

zombie
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 14 sep 2014, 10:21

Re: Växter igen

Inlägg av zombie » 19 sep 2014, 15:52

Skickade ett mail till dom med frågan om det gick att köpa akvariet löst, det lutar åt ett 100*60*60 kar men kan man verkligen räkna på samma sätt med w även på led?

Användarvisningsbild
Mr Singa
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 09 jan 2011, 19:17
Ort: Göteborg

Re: Växter igen

Inlägg av Mr Singa » 19 sep 2014, 18:39

Bra fråga det kan man nog inte. Det skulle jag tro att Matsnork är mer insatt i eller Raven Mr_Eving ja det finns många som är duktiga på LED.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Växter igen

Inlägg av Raven » 19 sep 2014, 19:20

zombie skrev:men kan man verkligen räkna på samma sätt med w även på led?
Du kan inte ens jämföra led från samma tillverkare för effektiviteten kan skilja rätt mycket mellan olika modeller, Till exempel Cree XP-E2 har 20% mer ljus per watt än XP-E, ska du jämföra lysdioder måste du titta på ljusflödet oftast mätt i lumen.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

zombie
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 14 sep 2014, 10:21

Re: Växter igen

Inlägg av zombie » 19 sep 2014, 19:58

Rätt skönt med T5 och MH ibland :)

zombie
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 14 sep 2014, 10:21

Re: Växter igen

Inlägg av zombie » 19 sep 2014, 20:08

För att komma fram till någon slags slutsats så borde en 160w Razor fungera kalas till ett 100x60x60 akvarium?

En annan fundering som slog mig, jag bor på landet och har väldigt kalkigt vatten och ett KH på 12 kommer det att ställa till det för växterna?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Växter igen

Inlägg av Raven » 19 sep 2014, 21:17

zombie skrev:En annan fundering som slog mig, jag bor på landet och har väldigt kalkigt vatten och ett KH på 12 kommer det att ställa till det för växterna?
Inte alla växter som är förtjusta i kalk, RO-filter kan du hitta för under 800kr alternativt hämta vatten på annat håll.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Växter igen

Inlägg av Admin JTFix » 19 sep 2014, 22:51

Jag har extremt kalkrikt samt hårt vatten (19 dH) och dom enda växterna som absolut inte trivs här är: Blyxa japonica och Staurogyne sp. 'Low Grow'
Växter som trivs med kalkrikt och hårt vatten är tack o lov fler än dom som inte gör det.

Välkommen till PlantSwap Zombie! :)
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Växter igen

Inlägg av Raven » 20 sep 2014, 01:09

zombie skrev:Rätt skönt med T5 och MH ibland :)
Inte om man ser till elkostnaden, T5 och MH har inte en chans mot en bra lysdiodsramp mer än inköpskostnaden.

Om du har gått om stålar och lite händig skulle 2x100W Cree multichipled med dimmbar drivning och bra optik bli en riktig dundrare, matsnork har ett bygge med 150W.
viewtopic.php?p=173271#p173271
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

zombie
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 14 sep 2014, 10:21

Re: Växter igen

Inlägg av zombie » 21 sep 2014, 09:07

Har kikat lite på det, klart intressant.

zombie
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 14 sep 2014, 10:21

Re: Växter igen

Inlägg av zombie » 23 sep 2014, 20:04

Efter mycket velande fram och tillbaka så blir det en 120x50x50 OW burk med hemmabygd bänk och någon form av ledbelysning.
Sitter och väntar på prisuppgift på akvariet.

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Växter igen

Inlägg av Matsnork » 24 sep 2014, 03:52

Mr Singa skrev:Finns inte aquario kvar Matsnork. Det var ju där ifrån jag tänkte köpa mitt OP kar när plånboken växt lite mer.
Är inte http://www.aquavasaquarium.com/ ett amerikanskt företag eller har jag helt fel där?

Jag hade hoppats på att hitta någon att beställa samtidigt med just för att dela på frakten zombie vad man brukar säga är 1w /L
Men man skall egentligen räkna ut mängden /0,73W/l 0.72m2 beroende på på hur högt kar du skall ha kan de behövas mer ljus. Eller om du vill ha möjligheten att kunna ha bottentäckande växter som kräver mer ljus t.ex.
Ägaren sålde firman till en Amerikanare som tagit konceptet vidare -> Aquavas.

Oklart om gamla ägaren fortfarande har kvar en del av produktionen i Portugal. PMa mig när det är dags så kan jag kanske prova mejla på den gamla adressen och se om den fortfarande är aktiv. H kanske också kan hjälpa till eftersom han är den som köpt glasburk av dom.

zombie
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 14 sep 2014, 10:21

Re: Växter igen

Inlägg av zombie » 24 sep 2014, 13:12

Hej
Har hittat ett bra kit tror jag, kylaren ser kanske lite klen ut men det skadar ju inte att prova.

http://www.ebay.com/itm/100W-Cree-XPG2- ... 76c98dd97a

Vad tror ni om 2st 100w kallvita över min tänka burk?

Har kikat lite på Lumina 5.1 med men jag tycker det blir så komplext direkt, är det verkligen värt det om man jämför med ett vanligt kallvitt chip i skillnad på tillväxt och utseende.

zombie
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 14 sep 2014, 10:21

Re: Växter igen

Inlägg av zombie » 24 sep 2014, 16:30

Akvarium beställt. :D

Tror ni denna klarar av en 100w led eller blir det för varmt/trångt?

http://www.aquastyleonline.com/products ... X30cm.html

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Växter igen

Inlägg av Mr_Ewing » 24 sep 2014, 21:06

Det borde gå fint!
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Växter igen

Inlägg av Raven » 24 sep 2014, 22:46

zombie skrev:Har hittat ett bra kit tror jag, kylaren ser kanske lite klen ut men det skadar ju inte att prova.
Behövs inte nån stor kylfläns till lysdioder för mycket av strömmen går ut som ljus så det är mindre än 50W som ska kylas bort lite beroende på vilken sorts lysdiod som används.
Vad tror ni om 2st 100w kallvita över min tänka burk?
Rekommenderar dimmbar drivning, 200W led är väldigt mycket ljus.
Har kikat lite på Lumina 5.1 med men jag tycker det blir så komplext direkt, är det verkligen värt det om man jämför med ett vanligt kallvitt chip i skillnad på tillväxt och utseende.
Kallvit fungerar men det är inte "topnotch" som flerfärgade lysdioder med bra komposition.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

zombie
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 14 sep 2014, 10:21

Re: Zombies Hightech

Inlägg av zombie » 25 sep 2014, 20:15

Förhoppningsvis så har jag akvariet i slutet av nästa månad då är det dags för bänkbygge.
Men under tiden kan man planera tekniken, så mycket som möjligt ska bort ur akvariet.
Finns det något sätt att slippa ha ph-proben i akvariet?
Förslag på extern reaktor/diffusor tar jag gärna emot.
Kan man ha för mycket kräm på UV-Ljuset?
Bottenvärme är ingen som använder längre?
Substrat känner jag mig rätt lost på, kattsand i botten är till för att rötterna ska trivas eller binder det näring?
Många frågor blir det... hoppas någon orkar svara

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Zombies Hightech

Inlägg av hawkse » 25 sep 2014, 21:33

Vill du slippa ha proben i karet får du köra sump, annars blir det nog svårt. Sump i sig verkar vara en hel vetenskap så det har jag inte orkat med än.

Bottenvärme är inget jag använt någonsin. Använder faktiskt inte ens värmare särskilt flitigt. Det brukar bli rejält varmt med den myckna belysningen :)
UV har jag heller aldrig använt men det kanske kunde vara kul att testa någon gång. De flesta vattenbekymren löser man annars med tålamod.

Substrat... jag har ännu inte känt något behov av att frångå St. Eriks fogsand (ByggMax) med lite obränd kattsand (Katty, ljusblå paketen) under. Kattsanden ger extra näring till växter som gillar att få det rotvägen (och det mår fler växter än man tror bra av - många stänglar, t ex). Har även testat med bränd kattsand i karet för att få en lite mer "substratkänsla" men tyckte det växte dåligt i det samtidigt som det var svårplanterat (för lite tyngd) och var ganska fult.
Känner du dig äventyrlig kan du ju testa jordbotten men det tog vid mitt experiment låååång tid innan algsoppan lugnade ned sig och karet började tuffa på fint.

zombie
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 14 sep 2014, 10:21

Re: Zombies Hightech

Inlägg av zombie » 25 sep 2014, 21:43

Sump är kalas när man har saltvatten, men jag är rädd att
Växtdelar och annat ska täppa till och orsaka översvämning det går såklart att minimera risken för det men största problemet är troligen att få en sump helt tyst.
Fogsand och kattsand är det väldigt överkomliga priser på den obrända är den som klumpar sig?

Skriv svar

Återgå till "Projekt/blog"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster