H´s optiwhite hightech

Här kan ni som inte har tillgång till ngn blog eller hemsida, lägga upp era små projekt på och med era kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

H´s optiwhite hightech

Inlägg av H » 01 nov 2013, 22:08

Cheers mates!

Jag tänkte dela med mig av mitt framtida visnings/tävlings akvarium med er via denna tråd.

Akvariet är nu beställt och förhoppningsvis levereras i mitten av november (2013) kommer att ha måtten W120cm * D50cm H40cm och den är tillverkad i optiwhite glas.

En bänk kommer att byggas till efter leverans för att passa exakt på millimetern efter akvariets mått, och såklart mina tankar och idéer.

En belysning kommer att byggas till, här är det inte 100% säkert vilket som blir den slutgiltiga lösningen. Men en plan finns i dagsläget på T5 lysrör.

Tekniken kommer att presenteras allt eftersom, men det blir ett trycksatt CO2 system med en CO2 regulator. Allt för att få ett någorlunda lättskött system.

Allt skall vara stilrent och top notch, (enligt mina värderingar). Även om det inte alltid kommer att vara det dyraste materialvalet i slutänden, så skall det vara superior kvalitet på allt omkring.

Tanken med denna tråd är att få in idéer och tips till projektet, men även så att andra kan ta del av mina idéer och värderingar till ett snyggt akvarium.

Framtida aquascapes kommer att användas för tävling och visnings akvarium.

H.

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av Matsnork » 01 nov 2013, 22:31

Kommer följas med intresse.

Varför en så finsljummen beprövad och trygg belysningteknik som t5? Du måste ju bana vägen med något galet led-projekt! Jag röstar för vattenkylda multi-leds :)

Edit: Vill tipsa om NA´s steelflow om du ska bygga egen bänk. Borde bli skitsnyggt med rostfria rör som försvinner in i bänken. Har inte testkört mina än, men billigare och snyggare i rostfritt har jag inte sett.

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av Gurkan » 02 nov 2013, 01:19

Härmed prenumererar jag! :)
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av H » 02 nov 2013, 10:20

Matsnork skrev:Kommer följas med intresse.

Varför en så finsljummen beprövad och trygg belysningteknik som t5? Du måste ju bana vägen med något galet led-projekt! Jag röstar för vattenkylda multi-leds :)

Edit: Vill tipsa om NA´s steelflow om du ska bygga egen bänk. Borde bli skitsnyggt med rostfria rör som försvinner in i bänken. Har inte testkört mina än, men billigare och snyggare i rostfritt har jag inte sett.
Jag förstår att du vill se ett LED projekt men där ligger du själv så pass i framkant att allt annat vore stenålder. Nä, jag kör med 2*54 watt lysrör till att börja med, sen får vi se om det räcker eller om det behövs det mera.

Jag är mest förvånad att inte flera väljer bottenborrat system för vattenflöde med glas eller plexirör. Det är ju i det närmaste helt osynligt och det tycker jag är vitsen med pipes.

H

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av H » 02 nov 2013, 23:53

Har börjat fundera på bänken som ska göras till akvariet, och det kommer såklart att bli ada inspirerat. och det verkar inte vara särskilt svårt att göra den, bara delarna blir sågade rätvinkliga.

Här är ungefär vad det skall se ut som. Inte till färgen, men till formen.

H.
Bilagor
aaaa.jpg
aaaa.jpg (24.5 KiB) Visad 9849 gånger
kabinett.jpg

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av Matsnork » 03 nov 2013, 00:26

Jag gjorde ju en mdf-bänk till mitt 60p som blev helt ok med rätt så små medel. Några saker att ta i beaktning om du inte byggt något liknande förut. Men du har nog koll och de verktyg som krävs eftersom du håller på med båtar och sånt.

Antar att du tänker köpa färdigkapad mdf, och om du inte redan visste det så har byggvaruhusens fräsmaskin en felmarginal på ett par mm, och hur exakt det blir beror lite på hur duktig/stressad personalen är. Det är lite lotto helt enkelt. Men du kanske har ett kapbord, lyckos dig isf.

Det är svårt att få en fin finish på mdf. jag skulle försöka laminera om jag hade tillgång till verktyg/plats för det. Då behövs en överhandsfräs.

Den här videon är bra för ändamålet. Kexmaskin + lim + laminat + fräs + långa tvingar + tålamod = win!

Mannen i videon använder plywood


Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av H » 03 nov 2013, 01:09

Najs video! Tack. Jag kommer inte att använda laminat, Lackad MDF, lämna in den för lackering. Men jag har undrat lite på om jag skall skruva i framkant eller att använda plugg. I filmen är det lite annan sorts plugg, dem har jag sett användas av snickare, men vet inte hur dem fungerar riktigt.

H.

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av Matsnork » 03 nov 2013, 01:46

I filmen använder han "kex" :)

Bild

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av H » 03 nov 2013, 02:17

Ingen aning hur det används, säkert en egen fräs för ändamålet.

Jag tänkte använda gammal hederlig plugg om den anses hålla.
Eventuellt skruva och spackla över, men spacklet har en tendens att spricka upp med tiden.

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av Ponta » 03 nov 2013, 02:17

Ska bli kul att följa !
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av Matsnork » 03 nov 2013, 02:56

H skrev:Ingen aning hur det används, säkert en egen fräs för ändamålet.

Jag tänkte använda gammal hederlig plugg om den anses hålla.
Eventuellt skruva och spackla över, men spacklet har en tendens att spricka upp med tiden.
Plastspackel och sånt finns billigt på biltema.

Det finns sånna där stift man sätter mellan delarna för att markera plugghålen innan borrning. Pluggning kan nog vara bra för då slipper man spackla och sandpappara 100 skruvhål.

Köp ett bra vattenfast lim. Se till att bänken målas med en vattenfast färg. MDF gillar inte vatten...

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av H » 03 nov 2013, 10:42

Matsnork skrev:Det finns sånna där stift man sätter mellan delarna för att markera plugghålen innan borrning. Pluggning kan nog vara bra för då slipper man spackla och sandpappara 100 skruvhål.

Köp ett bra vattenfast lim. Se till att bänken målas med en vattenfast färg. MDF gillar inte vatten...
Javisst, jag har såna liggandes som jag använt tidigare, och fördelen är som du säger, man slipper spackla skruvhålen, som dessutom har en tendens att krackelera efter något år så att man ser vart skruvhålet är.

Jag har två olika lim hemma, en vanlig trä lim och så en för hårda träsorter, en sån som skall blötas ner med vatten som sväller, men kan tänka mig att den vanliga blir bra med några tvingar.

Tänkte att jag skulle lämna in den för lackering och be om några extra lager färg just för att det är MDF och vatten.

H.

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av Matsnork » 03 nov 2013, 21:32

Har man tillgång till en bra lackerare är det super. Min snickerifärg släpper ganska lätt har jag märkt, detta trots slipning och grundfärg.

Kanske be dem dra på matt klarlack på slutet? Posta mkt bilder sen när du kommer igång!

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av Raven » 03 nov 2013, 22:39

Limma på mahognyfaner och 15 lager båtlack så får du snyggaste bänken i stan som tål mycket stryk.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av H » 04 nov 2013, 01:56

Fernissad bänk hade varit brutal, som ett nåtat oregon pine däck. woooooo..gåshud för en seglare.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av H » 04 nov 2013, 02:01

Men här en länk till en som hann bygga före mig.

http://www.apsa.co.za/board/index.php?topic=6185.0

Det blir en bra förebild.

Men funderar på en sak, skall det inte vara fötter på en bänk? Justerbara om golvet är skevt eller om det lutar aningen så vattenytan inte blir perfekt. Som i mitt hus.

H.

H.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av Raven » 04 nov 2013, 02:28

Trä kan bli djävligt snyggt men de kräver lite jobb, undre hade blitt riktigt snyggt på en bänk med stående ränder.
Bild
Bild
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av Matsnork » 04 nov 2013, 04:32

Du vet att du kan få bänkarna från NA klarlackade? Den billigare modellen med ekfaner och klarlack för 3850kr exkl frakt. Den dyrare modellen i mellanmörk klarlackad etimoe för 5100.

Kolla den här tråden. http://www.plantedtank.net/forums/showt ... p?t=347938

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av Raven » 04 nov 2013, 05:44

Matsnork skrev:Kolla den här tråden. http://www.plantedtank.net/forums/showt ... p?t=347938
Skulle jag inte tacka nej till.
Bild
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av H » 04 nov 2013, 09:25

Matsnork---- jodå, dem är brutalt blanka och välgjorda, absolut inget fel på finnischen, men jag är sugen på att göra en själv.

Raven --- Fin lack på de där träbitarna, men du vet att lägga ut den typen av flytetyg i denna tråden det ger gult kort vettu, riktiga båtar har mast och segel!

hehe, tack grabbs för att ni följer och ger tips.

H.

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av Matsnork » 04 nov 2013, 21:20

Raven skrev:Skulle jag inte tacka nej till.
Det var den där jäkeln som fick mig att lägga in min beställning. Misstänker att det är en NA-anställd som installerat det där åt ett hotell/företag och skapat tråden. Smygreklam liksom... Funkade på mig :oops:

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av Gurkan » 04 nov 2013, 21:54

men du vet att lägga ut den typen av flytetyg i denna tråden det ger gult kort vettu, riktiga båtar har mast och segel!
Håller med å det grövsta! :)
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av H » 05 nov 2013, 21:34

Jag verkar klart inte vara först med att bygga ett ada "lookalike" skåp. Det var ganska många före mig när man väl goggla på ADA cabinet diy och liknande fraser.

Sen idag blir det till att räkna ut exakt hur mycket MDF det kommer att gå åt. Jag tänkte köra på 16mm´s tjocklek.

Med dessa bilder som referens så skall det gå att räkna ut hur mycket det går åt, jag gissar att två skivor räcker...


Sen har jag funderat lite på hur jag skall lösa golvlutningen. Det är inget vattenpass huset är byggt på om jag utrycker mig milt. Justerbara fötter kan vara att föredra.

och så gångjärn, gissat Kamprad har så det räcker till detta.

H.
Bilagor
PIC_0188.jpg
PIC_0189.jpg
PIC_0165.jpg
PIC_0162.jpg
PIC_0161.jpg

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av Gurkan » 05 nov 2013, 21:38

Ja, lutande golv är ingen höjdare.
Min kommande kontorsburk kommer få samma problem eftersom huset är från 1800-talet.
Kan du inte sätta såna där små justerbara fötter? Finns ju hos Kamprad & Co och även på Clas i sjön.
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: H´s optiwhite hightech

Inlägg av H » 05 nov 2013, 22:50

hittar ingen slimmad nog...

H

Skriv svar

Återgå till "Projekt/blog"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster