Sida 1 av 5

300L topless hightech på begränsat utrymme

Postat: 06 nov 2011, 00:24
av hawkse
Så har planeterna äntligen ställt sig rätt och tiden är mogen för att påbörja bytet av huvudkaret här hemma i lägenheten.

Det jag kör idag är ett 310-liters alukar (125x50x50) med täckglas, plåtramp om 4x36W T8 och 48 cm aluställning under.

Karet står idag i vardagsrummet men i samband med ommöblering här hemma är tanken att hemmets största kar skall flytta in i arbetsrummet istället.

I arbetsrummet finns dock ingen plats för ett 125 cm långt kar varför jag passar på att byta utrustning och därmed förhoppningsvis eliminera några irriterande detaljer jag upplevt med dagens kar, nämligen;
* Svårt att jobba i karet pga ovanpåliggande ramp och täckglas.
* All utrustning passar inte under bänken.
* Hopplöst att plocka ut filtret för rengöring pga tvärstaget under bänken.
* Otroligt fult att se alla pryttlar som ligger under bänken.
* För låg arbets- och betraktelsehöjd pga den låga bänken.
* Ramen är ivägen vid montering av rör och slangar.
* T8-rampen ger för klent ljustryck även med reflektorer.
* T8-rampen har bara plats nog för två måsvingar.
* Karet bråtar en del då alurampen förstärker vibrationer mycket väl.

Det är väl ganska lätt att se varåt det här lutar... de nya förutsättningarna och målet ser ut så här:
* Golvytans storlek på nya platsen är 108x66 cm, borträknat golvlister etc
* Planerad karstorlek blir 100x60x50 (LxBxH).
* Bänk blir en moddad Faktum, 40+60 cm i bredd, med kraftig bänkskiva. Bänken skall ljudisoleras på insidan och även sladd/slang-genomföringarna skall ljudisoleras med skumgummi eller liknande.
* All teknisk utrustning ska stå i 60-delen under karet.
* Övriga pryttlar ska stå i 40-delen under karet.
* Belysningen skall hänga från taket och bestå av MH samt eventuellt ett par T5-rör.
* Absolut inga täckglas men möjligen en bred sarg för att avvärja flyktförsök.

Karet skall gå som sällskapskar men naturligtvis med mycket växter och den här gången med ett hardscape som syns även efter växterna kommit igång :)

Planen är att det här får ta den tid det tar men förhoppningsvis är karet uppe och rullar innan vintern är slut.

Postat: 06 nov 2011, 03:12
av Mr_Ewing
Mr ewing ger sin välsignelse till detta projekt!

Pax vobiscum!

Postat: 06 nov 2011, 05:08
av lollerpoop
Kul!
Visa gärna lite bilder med tidens gång.

Postat: 11 nov 2011, 17:45
av hansson1991
hur går det?
sugen på bilder då jag har lite samma planer, dock andra mått :D

Postat: 11 nov 2011, 22:15
av hawkse
Nu skrev jag ju att detta skulle bli ett långsamt rullande projekt men jag har googlat runt lite på Plantswap kring bänkförstärkning och har sneglat på följande trådar för inspiration:
Mayers bänkbygge
Diväteoxids förstärkta bänk
Machnus robusta bygge - favoriten
Johan Ågrens förmanande ord om hur man bygger stabilt

Med detta i åtanke har jag surfat runt på IKEAs (ganska jobbiga) websida och kollat Faktum-skåp. Har konstaterat att det troligen får bli två stycken 50 cm skåp istället för 60+40 eftersom 40-skåpet blir såpass smalt att jag får svårt att få in slangar och diverse lådor med bråte där. 50-skåp är lite i smalaste laget för en 6 kg tub + ytterfilter men det går med nöd och näppe så så får det bli.

Jag har också bestämt mig för att skippa benen på skåpet för att slippa 15 cm på höjden. Dvs, skåpet står direkt på betonggolvet hemma i lägenheten och bygger då max 71 cm. Ett 50 cm kar ger då 120 cm arbetshöjd - vilket är helt OK - och jag funderar således på att lägga till 10 cm i karhöjd istället. 130 cm arbetshöjd är också OK.

Sedan har jag satt mig ned med Sketchup... fullständig amatör som jag är har det varit lite bråkigt men jag har iaf fått ihop några bilder att titta på.

Jag tror att förstärkningarna bör räcka som jag ritat dem men är lite osäker på om jag behöver förstärka upp sidorna också när jag sågar hål för slangarna i dem. Långsidorna är iaf uppstagade med 2" balkar som ligger på 1"x2" samt bakstycket som skall vara åtminstone 12 mm tjock och skruvas fast i stommarna.

Om någon har bra tips för hur man skruva fast förstärkningarna snyggt utifrån och in på ett snyggt sätt blir jag glad för tips. Känns som att jag vill skruva så för maximal hållfasthet.

Postat: 11 nov 2011, 23:20
av Krukan
Verkar mycket lovande. Och vad det gäller sketchup så klarade du dig 1000gånger bättre än jag.

Postat: 11 nov 2011, 23:43
av Mr_Ewing
Ser mycket bra ut!
Man kan inte tro att du är amatör på sketchup!
Angående bänkbygget så behöver du en kraftig bänkskiva som fördelar lasten bra och ett bra skydd mot skevning i konstruktionen.

Eftersom den ska stå på golvet så behöver du ingen skiva under skåpen då golvet agerar som tryckavlastare - min sambo flikar dock in kommentaren: hur ska du städa bakom om du inte kommer in med dammsugaren :)

Trycket uppifrån håller skåpen för med bred marginal, problemet är om du får en knuff från sidan - då kan konstruktionen vika sig.
Det bästa sättet att undvika detta är att skruva en skiva i ryggen på skåpen.

Reglarna som du ritat in på skisserna känns betryggande, men ger egentligen ingen förstärkning mot en skevning - de förstärker bara tryckhållfastheten. Om de skulle vara till någon nytta borde du göra kryss - tänk störtbåge i en rallybil.

På jobbet (då pratar vi om marbodals kvalitetsstommar såklart :)) räknar vi med att varje stomme bär ungefär 300 kilo trycklast. Eftersom vi fäster in skåpen i väggen behöver vi aldrig ta hänsyn till skevningen. Vi har dessutom 16mm tjocklek på stommen - ikea har 19mm dvs attde bär ännu mer trycklast.

Förstärk stommarna med en 19mm MDF (eller 22mm spån) i ryggen som du målar så kommer den installationen stå kvar när tredje värdskriget över :) - skruva fast skivan med vinklar och rätt in i stommen.

Postat: 12 nov 2011, 00:19
av Raven
Mr_Ewing skrev:Reglarna som du ritat in på skisserna känns betryggande, men ger egentligen ingen förstärkning mot en skevning - de förstärker bara tryckhållfastheten. Om de skulle vara till någon nytta borde du göra kryss - tänk störtbåge i en rallybil.
Krysstag behövs inte om "täckplåtarna" på sidorna och bak är stabila nog.

Postat: 12 nov 2011, 00:43
av Mr_Ewing
Raven skrev:
Mr_Ewing skrev:Reglarna som du ritat in på skisserna känns betryggande, men ger egentligen ingen förstärkning mot en skevning - de förstärker bara tryckhållfastheten. Om de skulle vara till någon nytta borde du göra kryss - tänk störtbåge i en rallybil.
Krysstag behövs inte om "täckplåtarna" på sidorna och bak är stabila nog.
Det var ungefär det jag försökte säga.
Skyller på fredagsölen.

Postat: 12 nov 2011, 00:48
av hawkse
Mr_Ewing skrev:Angående bänkbygget så behöver du en kraftig bänkskiva som fördelar lasten bra och ett bra skydd mot skevning i konstruktionen.
Ja, där har jag inte tänkt snåla. 4 cm massiv ekskiva fanns att köpa på IKEA såg jag. Något åt det hållet blir det.
Mr_Ewing skrev:Eftersom den ska stå på golvet så behöver du ingen skiva under skåpen då golvet agerar som tryckavlastare - min sambo flikar dock in kommentaren: hur ska du städa bakom om du inte kommer in med dammsugaren :)
Har funderat på det också. Det blir så pass mycket hemmabygge med förstärkningarna att man nästan lika gärna kan bygga hela bänken själv. Egentligen ville jag nog ha en bänk i den stil GasseG byggt - tyckte den var otroligt läcker - men bangar för kostnad och arbete där. Det här får helt enkelt bli en testpilot inför nästa bänkbygge. Det gäller att skaffa sig sysselsättning för några år i stöten :lol:
Mr_Ewing skrev:Det bästa sättet att undvika detta är att skruva en skiva i ryggen på skåpen. ... Förstärk stommarna med en 19mm MDF (eller 22mm spån) i ryggen som du målar så kommer den installationen stå kvar när tredje värdskriget över - skruva fast skivan med vinklar och rätt in i stommen.
Eftersom tredje världskriget redan startat hemma hos mig (eller rättare sagt - ett, två och tre kör parallellt) är det exakt det jag tänkt göra. Minst 12 mm tjock och skruvad i stommen från baksidan. Det syns nog dåligt på de vinklar jag visat.

Ingen som har några åsikter om hur pass mycket det gör att jag tar upp 20-25 cm stora hål i spånplattorna på sidorna och även i ryggen? Försämrar jag bärigheten mycket på så sätt?

Ang Sketchup; hur attan kan jag rendera mina alster utan den fula bakgrunden?

Postat: 12 nov 2011, 01:00
av Raven
hawkse skrev:Minst 12 mm tjock och skruvad i stommen från baksidan.
Skruvlimma?

Postat: 12 nov 2011, 01:10
av hawkse
Raven skrev:
hawkse skrev:Minst 12 mm tjock och skruvad i stommen från baksidan.
Skruvlimma?
Tillför limmet så mycket stabilitet att det är värt det? Tänker mest på om man vill plocka isär det hela någon gång.

Postat: 12 nov 2011, 01:11
av hawkse
Krukan skrev:Verkar mycket lovande. Och vad det gäller sketchup så klarade du dig 1000gånger bättre än jag.
Den stora aha-upplevelsen är när man fattat det där med "inferenspunkter". Innan det föll på plats var det inte många bitar som satt där de skulle!

Postat: 12 nov 2011, 01:16
av Mr_Ewing
hawkse skrev:
Raven skrev:
hawkse skrev:Minst 12 mm tjock och skruvad i stommen från baksidan.
Skruvlimma?
Tillför limmet så mycket stabilitet att det är värt det? Tänker mest på om man vill plocka isär det hela någon gång.
Lim är att föredra!
Ger rätt mycket extra hållfasthet.

Hålen i sidorna kommer inte göra varken till eller från så länge de inte är för stora - dock är det bättre att göra runda hål, de påverkar hållfastheten mindre.

Postat: 12 nov 2011, 01:18
av Raven
hawkse skrev:Tillför limmet så mycket stabilitet att det är värt det? Tänker mest på om man vill plocka isär det hela någon gång.
Till ett akvarie hade jag inte chansat för de blir en punktbelastning vid varje skruv som med tiden bl.a kan börja glappa, blir ju påfrestning varje gång du är i akvariet och gräver.

Postat: 12 nov 2011, 01:22
av hawkse
Bra input här! Då ser jag till att limma bakstycket. Dessutom undrar jag om jag inte ska regla även bakifrån och fram; dvs, utmed sidstyckena också, när jag ändå håller på. Då spelar det ju mindre roll hur mina slanggenomföringar ser ut?

Åas; runda hål lär vara lättare att ta upp också så det kanske får bli sådana ändå.

Postat: 17 nov 2011, 22:54
av hawkse
Till helgen blir det familjeutflykt till Jönköping och då ska pappa passa på att slinka in på IKEA en sväng...

Med eller utan ben? Vad tycker ni på forumet?

Finns det några fördelar med att ha ben på skåpet jämfört med t ex sockel eller ställa skåpet direkt på golvet?

Postat: 17 nov 2011, 23:17
av Dennis@akvariefantast.se
mycket vikt på ikeas plastben som sitter med plastploppar i borrhål i spånskiva ?
jag hade kört med fast sockel.

ska jag göra inför nästa akvariebänk iallafall.

har " råkat " sätta mig på ett ikea kökskåp där benen vek sig . . inte alltför uppskattat när festen avslutades med att undertecknad satt sönder inredningen i köket på fyllan =/
tror dock att det berodde på att skåpet stod ojämnt redan från början . . men jag " fick " byta skåpet åt värdparet *skrattar*

Postat: 17 nov 2011, 23:19
av hawkse
Karstorleken som ligger och mal i bakhuvudet är nu 100x60x60. Det är alltid skönt med lite extra vattenvolym även om karens dimensioner inte blir så perfekta ur ett scapingperspektiv (100x60x40 måste väl ändå vara det vackraste man kan köra?).

Med 60 cm djup i karet har jag lite funderingar kring ljuset också. Kommer det räcka med en 150 W MH + 4x24 W T5 med det djupet?

Rampen jag sneglar på är Giesemann Infiniti HQ, 60 cm lång. Jag är dock lite nervös för att det kommer bli odrägligt mycket ljusspill åt sidorna med denna ramp så jag undrar om någon har tips på om det går sätta avskärmning på denna ramp? Jag hittar då rakt inget på deras hemsida om detta iallafall.

Postat: 17 nov 2011, 23:22
av hawkse
Dennis@akvariefantast.se skrev:mycket vikt på ikeas plastben som sitter med plastploppar i borrhål i spånskiva ?
jag hade kört med fast sockel.
Lite så jag tänker också - fast många här kör ju med ben och det verkar gå fint. Det gäller väl att förankra lite extra väl och fördela vikten.

Den enda vinst jag kan se är att det kan se snyggt ut, städning bakom på golvet blir möjlig och att det går justera för att få karet i lod.

Största nackdelen är den du beskriver; risk för att något går sönder samt att det bygger 15 cm ytterligare på höjden.

Fast - sockel? Varför är det bättre än att bara ställa direkt på golvet?

Postat: 17 nov 2011, 23:24
av Dennis@akvariefantast.se
sockeln kan man hyvla för att få rätt på lod plus att man får en jämn belastningsyta för alla ( båda ) skåpen samtidigt

skulle nog även vilja påstå att det jämnar även ut mindre fel i lod tex om du har parkett tex plus att det oftast blir mer estetiskt om man har en liten " skugga " under skåpet framtill

Postat: 17 nov 2011, 23:41
av Raven
hawkse skrev:städning bakom på golvet blir möjlig
Och med sockel har du mindre golv att städa.

Postat: 17 nov 2011, 23:49
av hawkse
Raven skrev:
hawkse skrev:städning bakom på golvet blir möjlig
Och med sockel har du mindre golv att städa.
Det kan man absolut se som en fördel men varför sockel istf direkt på golvet? Jag kommer sannolikt inte hyvla till sockeln efter golvet för att få det i lod utan det får bli den gamla beprövade metoden med att stoppa in saker under skåpet tills det står rakt. Iofs är det betonggolv så det är troligen någorlunda rakt som utgångspunkt - något man inte kan säga om gipsväggarna precis!

En fördel med sockel skulle iofs kunna vara om man vill dra in kablar i den och (t ex) gömma slangar där.

Postat: 17 nov 2011, 23:54
av Dennis@akvariefantast.se
såklart funkar det oxå att köra med att palla upp det . . blir ju oftast enklare om du kör på en fast sockel där det inte måste ställas in så många olika höjder som om du har tex 8-16 ben att loda in, kanske räcker att palla upp på 2-4 ställe för att nå bra resultat

Postat: 18 nov 2011, 00:22
av Mayer
Deras ben är stabila, iaf dom jag kör med, tror de kostade 99kr för 4st. De har en ganska bred del som man fäster i bänken. Och är enkla att justera. Men klart du skall köra med sockel om golvet är rakt osv..