112 liters växtakvarie

Här kan ni som inte har tillgång till ngn blog eller hemsida, lägga upp era små projekt på och med era kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Lindt
Stickling
Stickling
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 mar 2012, 02:39

112 liters växtakvarie

Inlägg av Lindt » 22 mar 2015, 21:21

Då har jag precis köpt och är på väg att starta upp ett 112 liters akvarium, mitt tredje i ordningen, efter ett på 240 och ett på hela 20 liter. Frågan är hur många akvarium som ryms i en lägenhet på 28 kvadrat? :lol:

Tanken är att akvariet ska bli ett kombinerat växt- och Apistogramma kar. Jag har ett apistogrammapar i mitt 240 liters som inte trivs så bra med sina rumskompisar, så de ska få flytta till eget.
Planen är att det ska bli någorlunda hightech, med co2 genom en sodastreamlösning och tyvärr lite för svagt ljus. Jag har en ramp på 2x24w T5, tanken vara att skaffa ett akvarium med 60 cm längd, men sen var jag på Hornbach och då akvarierna är så billiga där blev det istället ett akvarium som är 80 cm långt. :D
Får se om jag kommer uppgradera lyset senare eller om det kommer räcka med det jag har.

Igår tillbringade jag några timmar med att vända på ett par rötter, men nu tror jag att jag har hittat en placering som jag blev nöjd med. Vad tycker ni?
Funderar på att eventuellt komplettera med lite stenar och så måste jag se till att det blir någon form av grottor till apistohonan.

Som ni ser har akvariet två lister på långsidorna, någon som vet om man vågar ta bort dem eller om de uppfyller någon viktig funktion?
Bilagor
hardscape1.jpg

Användarvisningsbild
Fanbyalperna
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 feb 2008, 07:25
Ort: Stöde

Re: 112 liters växtakvarie

Inlägg av Fanbyalperna » 23 mar 2015, 07:48

Listerna är till för att staga upp långsidan och de bör bli kvar. Genom att ha lister kan de hålla nere glastjockleken.
Har inte alltid rätt, men fel ibland

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: 112 liters växtakvarie

Inlägg av Mirame » 23 mar 2015, 11:49

Snygg rot! Blir kul att följa.

Lindt
Stickling
Stickling
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 mar 2012, 02:39

Re: 112 liters växtakvarie

Inlägg av Lindt » 23 mar 2015, 15:42

Fanbyalperna skrev:Listerna är till för att staga upp långsidan och de bör bli kvar. Genom att ha lister kan de hålla nere glastjockleken.
Det var det jag misstänkte. Då får de bli kvar, dumt att chansa, även om jag tycker de förstör helhetsintrycket något. Men man kommer säkert tänka på det mycket mindre när akvariet är fyllt och förhoppningsvis lummigt av en massa växter. :D

Lindt
Stickling
Stickling
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 mar 2012, 02:39

Re: 112 liters växtakvarie

Inlägg av Lindt » 23 mar 2015, 15:56

Jag håller på och funderar en del över vilken botten jag ska välja. Jag har köpt JBL:s bottensubstrat, någon som har erfarenhet av den?

Sen fundera jag antingen på att ha någon form av blästersand över, men det har jag i mitt andra akvarium och tycker den är lite väl färglös. Ett alternativ som jag tycker är riktigt snyggt är svart botten, men kanske bättre att ha en ljusare botten när belysningen inte är så stark som jag hade önskat?
Annars funderar jag över rådasand också.
Några förslag?

Angående växter tänkte jag satsa på att köra mycket snabbväxare till en början och mest ta av det som jag har till övers från mina andra akvarier. Just nu ser det ut att bli en svärdsplanta, Rotala rotundefolia, Valisneria, Sagitara subulata, Hemianthus micranthemoides, Limnophila hippuridoides, eventuellt Pogostemon Erectus, Cryptocryne parva och Ludwigia Reprens.
Sen är tanken att plocka bort några av dessa när akvariet har kommit igång.
Är det någon av dessa växter som inte lämpar sig vid uppstart av ett akvarium?

Lindt
Stickling
Stickling
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 mar 2012, 02:39

Re: 112 liters växtakvarie

Inlägg av Lindt » 31 mar 2015, 22:38

Då har jag äntligen fått igång akvariet!
Blev lite mer jobb och tog längre tid än jag hade tänkt mig, bänken skulle stabiliseras, sand inhandlas, stenar plockas osv.

Just nu är bara lösningen temporär, stenar och rötter är mer placerade för att förhindra rötterna från att flyta upp än där jag vill ha dem. Från början tänkte jag inte ha sten i, men nu funderar jag på att låta dem få vara kvar, vad tycker ni?
Angående växterna så kommer troligtvis inte alla sorter få vara kvar, nu la jag mer eller mindre ner det jag hade för att fylla ut akvariet.

Just nu simmar det 4 stycken Rasbora merah/brigittae i akvariet, de var de enda fiskarna som jag lyckades fånga från mitt andra akvarium så känns som de frivilligt anmälde sig som inkörningsfiskar. :lol:

Just ja, någon bakgrund finns ännu inte. Jag funderar mellan vanlig hederlig svart eller en frostad bakgrund. Några förslag?
Bilagor
akvariet31.jpg

Lindt
Stickling
Stickling
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 mar 2012, 02:39

Re: 112 liters växtakvarie

Inlägg av Lindt » 20 apr 2015, 14:00

Nu har akvariet varit igång i tre veckor och allt tuffar på som det ska. Inga alger än så länge, vilket känns helt fantastiskt då mitt 240 liters tidigare varit lite av ett problemkar!

Igår flyttade även fyra stycken Tateurndina ocellicauda, Påfågelsgoby, in. Det är en fisk jag haft för länge sedan men som då gick med lite för tuffa fiskar, så jag har velat göra ett nytt försök med den fisken länge nu.

Angående växterna så börjar jag komma till det delikata problemet att jag måste börja ansa samt bestämma vilka växter jag ska ta bort. Vid uppstarten slängde jag bara in de växter jag redan hade för att få så stor växtmassa som möjligt.
Dock tror jag det blir snyggare om jag håller mig till lite färre sorter.
Som jag tänker nu ska nog både Rotala rotundefolian och Ludwigian tas bort. Kanske även P. erectus?
Däremot funderar jag över att införa någon annan helgrön bakgrundsväxt Kanske heteranthera zosterifolia om jag kan få ta i den.

Frågan är om jag ska behålla Myriophyllum mattogrossense, den börjar redan bli lite väl stor?

Däremot har inte HC:n sett så glad ut, men nu kommer jag öka ljustiden något så förhoppningsvis börjar den ta sig snart.


Förresten gjorde jag, för min egen del, en väldigt stor upptäckt i veckan. I mitt 240 liters kar har jag länge dragits med en stor andel toffsalger, men även någon form av trådalg som jag misstänker var cladophora. Framförallt växte de friskt på min btn-bakgrund. Jag har tidigare läst att EC kan motverka toffsalger, men inte testat det. Nu vid ett större vattenbyte strök jag på EC på stora partier av bakrunden. Till min stora lycka är både toffsarna och cladophoran helt borta på de parter som jag har behandlat!
Tänk vad mycket tid jag hade besparats om jag hade vetat det innan, med tanke på all tid jag lagt ner till att manuellt försöka ta bort toffsarna!
Bilagor
akvariet20.4.jpg

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: 112 liters växtakvarie

Inlägg av Krukan » 20 apr 2015, 14:52

Toffsar som inte kan torrläggas kan man spruta kokhett vatten på. Dom blir först vackert mörkröda sedan dör dom.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: 112 liters växtakvarie

Inlägg av Triad » 20 apr 2015, 15:04

Heteranthera har jag. Dras dock med alger i karet men de jag slängde igår var inte angripna. Om du vill testa på eget bevåg så klipper jag nog ner lite på söndag igen.

Lindt
Stickling
Stickling
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 mar 2012, 02:39

Re: 112 liters växtakvarie

Inlägg av Lindt » 21 apr 2015, 11:46

Krukan skrev:Toffsar som inte kan torrläggas kan man spruta kokhett vatten på. Dom blir först vackert mörkröda sedan dör dom.
Du menar att man sprutar kokhett vatten på dem under vattennivån? Hur påverkar det fiskarna då? Ingen risk att de "bränner sig" eller något då?
Hehe, jag hör själv hur knasigt det låter, men det är alltså ingen risk att det påverkar övriga delar av akvariet?

Lindt
Stickling
Stickling
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 mar 2012, 02:39

Re: 112 liters växtakvarie

Inlägg av Lindt » 21 apr 2015, 11:51

Triad skrev:Heteranthera har jag. Dras dock med alger i karet men de jag slängde igår var inte angripna. Om du vill testa på eget bevåg så klipper jag nog ner lite på söndag igen.
Jag skulle bli jätte glad om du ville dela med dig av lite Heteranthera. Algerna ska nog mina räkor kunna få bukt på. Är det någon växt du behöver som jag kan dela med mig av? Kanske Rotala, Ludwigia eller Pogostemon erectus? Jag har lite annat också, även om inga stora mängder just nu.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: 112 liters växtakvarie

Inlägg av Triad » 26 apr 2015, 20:22

Jag har en påse med rens nu. Heteranthera, om än bara ett fåtal skott. Blev inte mkt rens. En del hygrophila polysperma rosanervig.
Du får ta de för vad det är. Skulle slängt det egentligen. skicka pm vid intresse.

Skriv svar

Återgå till "Projekt/blog"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster