CO2 vs Walstad vs Grus och pmdd

Här kan vi lägga upp bilder på olika alger och ge tips på hur man får och blir av med dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Peter66
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 53
Blev medlem: 01 dec 2006, 08:28
Ort: Oxie/Malmö

CO2 vs Walstad vs Grus och pmdd

Inlägg av Peter66 » 01 dec 2006, 10:28

Inte så allvarligt som det låter, men en sak som jag undrat över är om det alltid är samma rekommendationer när det gäller algbekämpning oavsett typ av kar.
Exempelvis: Om bekämpningen av en viss alg kräver att man ökar gödningen, är detta sant även om man inte har koldioxid tillsatt?
I så fall borde ju växterna bli koldioxidhämmade, vilket gynnar alger eller har jag fel?

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Re: CO2 vs Walstad vs Grus och pmdd

Inlägg av defdac » 01 dec 2006, 12:08

Peter66 skrev:Inte så allvarligt som det låter, men en sak som jag undrat över är om det alltid är samma rekommendationer när det gäller algbekämpning oavsett typ av kar.
Ja och det är främst stabilitet och låga ammoniumnivåer. Detta kan man uppnå på lite olika sätt.
Exempelvis: Om bekämpningen av en viss alg kräver att man ökar gödningen, är detta sant även om man inte har koldioxid tillsatt?
Eftersom alger "går i ide" när dom känner att ammoniumnivåerna är väldigt låga så brukar mer näring göra att växterna klarar att hålla ammoniumnivåerna riktigt stabilt låga.

Dvs en stabil näringstillförsel ger glada växter som ger ledsna alger.
I så fall borde ju växterna bli koldioxidhämmade, vilket gynnar alger eller har jag fel?
Det är rätt. Växter strippar CO2 snabbt varpå dom blir begränsade och slutar ta upp ammonium. Det blir ammoniuminstabilitet och glada alger.

Med stabil CO2-tillförsel så blir växterna istället begränsade av andra näringsämnen som måste tillföras för att dom kontinuerligt och stabilt ska kunna hålla ammoniumnivåerna nere.

I lowtechs kör man ofta lite mindre ljus (mindre CO2-tillgång) och mycket matning och fisk (som via bottnen ger ett visst stabilt CO2-bidrag). Växterna är ständigt CO2-begränsade men växer ändå kontinuerligt och strippar således ammonium kontinuerligt även om det är 10 ggr saktare.


Överlag är alger bättre vattenorganismer än växter, dom är mycket bättre anpassade till en kaotisk miljö, medans växterna är bättre anpassade till en stabil miljö. Alger har med deras små okomplicerade kroppar en snabb acceleration men låg maxhastighet skulle man kunna säga. Växterna är närmast likt godståg med långsam accceleration, men när dom fått upp momentet så är dom nästan ostoppbara - sålänge dom får elektricitet.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Peter66
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 53
Blev medlem: 01 dec 2006, 08:28
Ort: Oxie/Malmö

Inlägg av Peter66 » 03 dec 2006, 10:17

Tack nu känns det som jag har fått en bättre bild av hur det funkar. Det förklarar ju varför jorbotten lyckas håla algerna på mattan trots klen CO2.

Skriv svar

Återgå till "Alger"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster