Drömlyse No Limits?

Här kan vi få och ge diverse tips på ljus och ljussättning i karen

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Drömlyse No Limits?

Inlägg av Raven » 10 maj 2016, 16:32

Mh kan vara riktigt snyggt över ett större öppet akvarie med emersa växter.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Drömlyse No Limits?

Inlägg av Matsnork » 10 maj 2016, 19:10

Raven skrev:Mh kan vara riktigt snyggt över ett större öppet akvarie med emersa växter.
Har aldrig haft MH och är så nyfiken på vad som skiljer i "känsla" mellan säg en MH och en i motsvarande styrka LED multichip. Du har väl erfarenhet av båda?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Drömlyse No Limits?

Inlägg av Raven » 10 maj 2016, 21:03

Mh är inte lika begränsad i ljuskurvan som led och som punktbelysning kan det ge krispigt ljus med skuggor.

Megachrome Tropic 5,6KK
http://www.drakfisken.se/655-thickbox_d ... c-56kk.jpg
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Drömlyse No Limits?

Inlägg av Bson » 10 maj 2016, 22:22

Har en MH-belysning från Aquamedic och väljer man ljuskällor av bra kvalité (typ Giesemann Megachrome Tropic) så blir det ju bra, men dyrt. Men samtidigt saknar man styrningen och möjligheterna med LED. Men jag har allt funderat på att byta till MH- belysningen ett tag för att se skillnaden, och ev. köpa en Giesemann-armatur på 2x150W MH i stället för en Razor.

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Drömlyse No Limits?

Inlägg av Matsnork » 11 maj 2016, 00:12

Bson skrev:2x150W MH i stället för en Razor.
Antar att man behöber ha ett bra elavtal? Razorn går ju sällan på full sprutt.

Om du har tillgång till en systemkamera vore det kul med bilder.

Kontentan för TS är alltså att Razor fortfarande är det bästa valet?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Drömlyse No Limits?

Inlägg av Raven » 11 maj 2016, 18:56

Matsnork skrev:Antar att man behöber ha ett bra elavtal?
Stor plånbok, mh är inte billigt åt något håll exempelvis lampan bör bytas en gång om året pga slitage.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Drömlyse No Limits?

Inlägg av Bson » 11 maj 2016, 21:59

Man kan bli rätt osäker på det där med belysning. Just nu funkar mitt Lido 200 absolut bäst och belysningen är 2st. original-lysrör Daylight. Känns väldigt enkelt och smidigt och samtliga växter går bra, så vad det kan bli för belysning framåt i det större karet återstår att se. Vad jag också har noterat är att växterna reagerar väldigt olika beroende på ljus. Dom flesta växter utvecklas väldigt fint med bra lysrör medans MH och LED kan påverka vissa växter på ett sätt som gör att dom blir små och lite förkrympta etc. Utvecklingen kan ev. påverkas av andra faktorer men t.ex Sagittaria utvecklades dåligt med MH och jag kan se skillnaden i tillväxt och växtsätt när jag flyttar växter mellan akvarierna (LED kontra lysrör).

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Drömlyse No Limits?

Inlägg av Matsnork » 13 maj 2016, 23:08

Bson skrev:Man kan bli rätt osäker på det där med belysning. Just nu funkar mitt Lido 200 absolut bäst och belysningen är 2st. original-lysrör Daylight. Känns väldigt enkelt och smidigt och samtliga växter går bra, så vad det kan bli för belysning framåt i det större karet återstår att se. Vad jag också har noterat är att växterna reagerar väldigt olika beroende på ljus. Dom flesta växter utvecklas väldigt fint med bra lysrör medans MH och LED kan påverka vissa växter på ett sätt som gör att dom blir små och lite förkrympta etc. Utvecklingen kan ev. påverkas av andra faktorer men t.ex Sagittaria utvecklades dåligt med MH och jag kan se skillnaden i tillväxt och växtsätt när jag flyttar växter mellan akvarierna (LED kontra lysrör).
Intressant! Så du upplever lysrör vara bäst kompromiss? Kan det vara så att vissa växter inte uppskattar MH och LEDs förmåga att penetrera vattnet? Deras vassare ljus så att säga. Nu finns det ju oändligt med variationer på LED, men jag syftar till de som kan konkurrera med MH i styrka.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Drömlyse No Limits?

Inlägg av Bson » 14 maj 2016, 17:08

Intressant! Så du upplever lysrör vara bäst kompromiss? Kan det vara så att vissa växter inte uppskattar MH och LEDs förmåga att penetrera vattnet? Deras vassare ljus så att säga. Nu finns det ju oändligt med variationer på LED, men jag syftar till de som kan konkurrera med MH i styrka.[/quote]

Jo, jag tror nog att lysrör står sig väldigt bra fortfarande, och kanske t.o.m. är bäst när det gäller att få de flesta plantor att utvecklas på ett bra/snyggt sätt. Har ju haft MH med olika armaturer (Giesemann, Aquamedic) och olika ljuskällor men även LED som Maxspect Razor och en Kina-variant. Nu om man jämför med Juvel-karet med ganska sparsamt med belysning tycker jag att det funkar bättre än på länge. Var ju rätt länge sen jag använde lysrör och jag trodde jag var färdig med den tekniken :-).

Dashivas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 17 sep 2014, 18:43

Re: Drömlyse No Limits?

Inlägg av Dashivas » 28 nov 2016, 21:09

Spännande tråd totalt missat den i min frånvaro.

Helt ärligt vet jag inte vad jag skulle valt istället som dröm belysning.
Är sjukt nöjd med mitt hemmabygge
enda jag skulle kunna sakna är styrning via wifi och programmerbar men det är ju igentligen bara lull lull .

Rampen ligger på 840w fördelat på 12st 30w röd/blå 24/6 w 4st blå 12st 6500k vita .

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Drömlyse No Limits?

Inlägg av Matsnork » 08 feb 2017, 13:35

Provar om det finns någon kvar på forumet :)
Vad säger proffsen om Rapid Leds Corona? Styrs helt trådlöst via app (bluefish). Antar att det sitter Aurora-puckar i den. Vad tycker ni som kan om spektrumet? Läste på något engelskt forum att de är ganska blå, kanske för blå för att vara snyggt till växtakvarium. Tycker man får mycket funktioner för pengarna (419usd exkl frakt och tull). Ska eventuellt gå att köpa via UK. Mejlade för att se om de ens går att få med växt-puckar.
http://www.rapidled.com/corona-by-rapid-led/
"Channel 1 - White (1500mA max) - 7 Neutral White
Channel 2 - Blue (1000mA max) - 3 Royal Blue + 3 Blue
Channel 3 - Red/Green (700mA max) - 2 Deep Red + 2 Green
Channel 4 - Violet (700mA max) - 2 Violet UV (410-420nm) + 2 True UV (400-410nm)"

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Drömlyse No Limits?

Inlägg av Matsnork » 09 feb 2017, 16:03

Mejlat lite med Rapid Led och deras Corona finns icke i en sötvattensversion. De rekommenderade istället ett DIY kit med allmänt tristare prylar till ett mycket högre pris. :roll:

Jag hade totalt missat det, men det finns en trådlös eftermarknads-controller till maxspect razor (bluefish). Kanske vore något för er som redan äger en Razor.

Skriv svar

Återgå till "Ljus & Ljussättning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster