Tacksam för tips

Här kan vi få och ge tips på design av kar

Moderator: Hedersmedlemmar

booste
Stickling
Stickling
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 dec 2014, 21:17
Ort: Ljungby

Tacksam för tips

Inlägg av booste » 25 jan 2015, 14:25

Hej jag är ny på det här med växtakvarium (har tidigare haft saltkar) jag har varit här inne och läst en tid nu och akvariet har kommit igång. Känner nu att det är dags för nästa steg och vill ha lite råd så det blir rätt.

Akvariet är en kub på 53x53x45 (har inte plats för större just nu) filtrering är ett internfilter med Eheim pro media och en ganska stor avlång svamp. Belysning 1 st Sylvania Gro lux 15W, 1 st Philips Aquarelle 14W.

Under uppstarten använde jag Easycarbon och Profito nu har jag bytt ut Easycarbon mot Co2 och fortsatt med Profito men när den är slut tänkte jag byta till Plant Growth Premium.

Tanken med akvariet är att hålla ett diskuspar och några småfiskar med frodiga växter och gärna marktäckande.

Belysningen borde ökas ska jag byta ut den helt eller komplettera med en led lampa? Vilken belysning tror ni på i detta fall?
Bör jag öka filtreringen genom att använda ett ytterfilter?
Gärna förslag på växter.

De snabbväxande som står till vänster är tänkt som konkurrens mot alger nu i början, de ska bytas ut.

Som sagt tips mottages tacksamt.
DSC01625.jpg
DSC01649.jpg

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Tacksam för tips

Inlägg av Mr_Ewing » 25 jan 2015, 20:30

Tjusigt - jag tycker nog att du kan klara dig fint med ljuset som är till en början.
När du börjar få kläm på hur det fungerar kan du uppgradera ljuset.
Jag skulle skaffat PMDD direkt istället för "märkesgödning" då de inte innehåller Nitrat och fosfat.
Enkelt att dosera och billigt.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Skriv svar

Återgå till "Design/Setups/Aquascapes"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster