Vi lär oss Wabi-kusa

Här kan vi få och ge tips på design av kar

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av H » 18 nov 2013, 01:45

Denna tråd är tänkt som inspiration och samlingsplats för hur man kan göra en Wabi-kusa. Vi samlar tips och trix och delar med oss av egna erfarenheter av våra wabi´n och lägger upp bilder på egna Wabikusa projekt.

Vad är då en wabi-kusa?
Ja, det kan huvudsakligen beskrivas som en boll ( ev med näringsrikt substrat) täckt med växter, den placeras i en grund skål eller vas, delvis över vattenytan, men kan också placeras under ytan nere i akvariet. Det går att använda akvarieväxter eller sumpväxter, även helt vanliga krukväxter också. Det är ingen strikt regel att det skall vara akvatiska plantor i den, då man kan välja att ha en större del av wabins växter ovanför vattenytan.

Det är fritt att använda fiskar, räkor med mera i wabikusan, likaväl som att inte ha djur i.

Namnet Wabi-Kusa är en referens till den japanska estetiska sinne för Wabi-Sabi som tilltalar skönheten i den lilla kaos av naturen. Kusa betyder ogräs eller växter. Wabi, är den typ av perfekt skönhet som är till synes-paradoxalt orsakad av kaos och imperfektion/ofullkomlighet

Andra liknande begrepp:

Kokedama --- Grovt sagt, som en wabi kusa, men hängandes fritt i en tråd.

Kusamono --- bokstavligen "gräs sak". En samling av växter (gräs) avsedda att antingen ses i ackompanjemang med en bonsai, eller ensam.

Shitakusa --- bokstavligen, engelska "undergrass" är likt kusamono en samling växter (gräs) som ackompanjerar en bonsai, men är underordnad den huvudsakliga bonsai.

Bonsai --- Ett planterat (mini)träd i kruka, som klipps och formas till perfektion, ofta väldigt gamla trä.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av H » 18 nov 2013, 01:46

Haka på och gör din egen wabi kusa!

Om vi är tillräckligt många som inspireras och gör sin egen wabikusa så kan en utställning eller tävling utlysas. Kanske med en jury som värderar och bedömer efter givna riktlinjer.

Sök på nätet efter wabikusa och länka in i tråden dina bästa sidor för inspiration och tips.

H.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av H » 18 nov 2013, 01:49

Så här gjorde jag min första wabi-kusa.
Om det är rätt eller fel får tiden bedömma


Bild
Som substrat så användes Danska Tropicas närings substrat som fuktades med vatten och formades till en boll.

Bild
Bollen kläddes sedan in med ett lager sphagnum, vitmossa. Enklast visade sig vara att först lägga mossa på en plast, därefter placera lerbollen ovanpå, och därefter klä in den helt i mossan. Alltihopa binds sedan ihop med en tråd, här fiskelina. Linda rikligt så den håller ihop.Mossans uppgift är att hålla leran kvar inne så det inte läcker ut.

Bild
Växterna jag använde var: Hygrohila pinnatifida. Echinodorus reni, Cryptocoryne wendtii ´tropica´. Limnofilia aromatica, Hygrophila áraguaia´. Bolbitis heudoloti. Utricularia gramnifolia. Alternanthera reineckii mini och Vesicularia ferriei ‘Weeping’

Bild
Pincetten gör att rötterna kommer långt in i wabin

Bild
En penna är bra att trycka hål med först, så växten kan stickas in i substratet.

Bild
Lättjobbat med en pincett.

Bild
Microkultiverade växter med massor av skott att plantera, mer än nog för en wabi-kusa.

Bild
Stick ett hål…

Bild
…och plantera.

Bild
Slutligen indas weeping mossan runtomkring alltinhopa, och linan knyts undertill.

Bild
Färdig planterad.

Bild
Allt placeras i en vas. Den dekoreras valfritt med grus, stenar eller grenar efter smak.

Bild
Färdigt! Start datum, 17 NOV 2013

Bild
Nästan färdigt i alla fall. Då allting var akvarieväxter så behöver dem en tillvänjnings period på några veckor till det torrare klimatet och då använd en plastpåse lämpligen. Den öppnas mer och mer i etapper föra att släppa in en torrare luft och ge plantan en chans att acklimatisera sig från ´submersed´till émersed´.



Sedan är det bara att fylla på kranvatten eftersom att det avdunstar, och vänta in att det börjar växa.

H.

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av Ponta » 18 nov 2013, 09:54

Kul tråd! Kommer följas frenetiskt innan jag ger mig på något eget!
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av Gurkan » 18 nov 2013, 20:51

Bra initiativ H!
En liten sak som man ska ha i åtanke är att se till att det finns ordentlig ventilation för växterna i uppstarten.
En annan sak man bör göra är att spraya dagligen när de gått över i emersed form och för att undvika fläckar på både blad och vas kan man använda batterivatten.
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av Gurkan » 18 nov 2013, 21:06

Här kommer ett par bilder på Wabi/Kokedama (man får väl anse att de kan få vara med å leka i denna kategori också)

hydrocotyle leucocephala
hydrocotyle leucocephala.jpg
Verktyg jag använder för tillverkning.
Tools.jpg
Bacopa Caroliniana i blom
Caro03.jpg
HC och Hydrocotyle
_V8C0854.jpg
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av Raven » 18 nov 2013, 21:20

NU FÖR DE F*N VA NOG....imorgon(el onsd) åker jag till blombutiken och köper mig ett torvblock för att testa, torvblock behåller formen och skärs till med kniv.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av Gurkan » 18 nov 2013, 21:27

Raven skrev:NU FÖR DE F*N VA NOG....imorgon(el onsd) åker jag till blombutiken och köper mig ett torvblock för att testa, torvblock behåller formen och skärs till med kniv.
Då får man ju inge skit under naglarna ju! :roll:
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av Matsnork » 19 nov 2013, 00:33

Gurkan skrev: Verktyg jag använder för tillverkning.
Tools.jpg
Är det där en espresso-tamper?

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av Gurkan » 19 nov 2013, 00:46

Riktigt norken!
Kaffenörd som man är så har man lite gamla attiraljer ligger å skräpar. ;)
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av H » 19 nov 2013, 09:48

Kul att jag kan inspirera till lite grönare hem. och att det blev ite drag i tråden på en gång.

Ponta--- känner jag dig så har du redan börjat knåpa ihop något, hehe

Gurkan--- bra tips där med vattnet, nu har jag vädigt mjukt vatten så det är inget problem för mig tror jag. Men hur ventilerar man bra med en plasthuva på?

Det finns så många begrepp på liknande skapelser, vad definierar en wabikusa och en kokedama, eller en kusamono?

Fasen vad bra du är på att fota gurkan, impad!

Raven--- Torven innehåller just ingen näring, hur hade du tänkt ge växterna N P K? Vitsen med lera är just att dem får näring ur den.

H.

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av Ponta » 19 nov 2013, 13:58

H skrev:Denna tråd är tänkt som inspiration och samlingsplats för hur man kan göra en Wabi-kusa. Vi samlar tips och trix och delar med oss av egna erfarenheter av våra wabi´n och lägger upp bilder på egna Wabikusa projekt.

Vad är då en wabi-kusa?
Ja det kan huvudsakligen beskrivas som en boll täckt med växter, den placeras i en egen skål eller vas, men kan också placeras nere i akvariet. Det går att använda akvarieväxter eller sumpväxter, även helt vanliga krukväxter också. Det är ingen strikt regel att det skall vara akvatiska plantor i den då man kan välja att ha en större del av wabins växter ovanför vattenytan.

Andra begrepp:

Kokedama --- Grovt sagt, som en wabi kusa, men hängandes fritt i en tråd.

Kusamono --- Någonting som visas i samband med en bonsai, kanske? Hjälp behövs här.

Shitakusa --- Någonting som visas i samband med en bonsai, kanske? Hjälp behövs här.

Bonsai --- Ett planterat träd i kruka, som klipps och formas till miniformat
Va får dig å tro det :P
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av H » 19 nov 2013, 14:24

Rätta mig när jag har fel.

H.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av Raven » 19 nov 2013, 18:30

H skrev:Kusamono --- Någonting som visas i samband med en bonsai, kanske? Hjälp behövs här.

Shitakusa --- Någonting som visas i samband med en bonsai, kanske? Hjälp behövs här.
Engelska wikipedia.

Kusamono (literally "grass thing") and shitakusa (literally "undergrass") are a potted collection of plants designed to either be viewed in accompaniment with bonsai, or alone. Normally the term kusamono is used when the planting is displayed as the center of attention, while the term shitakusa is used for plantings that accompany bonsai displays. In contrast to underplantings (which are potted in with the bonsai), kusamono and shitakusa are displayed separately in special pots, driftwood, or even stones.

Plants used are typically moss, grass, lichen, small flowers, bamboo, or bulbs, that may heighten the beauty or reflect a certain season. While traditionally in Japan, plants gathered from mountains contributed to the bulk of companion plantings, modern use has extended to more creative and artistic design.

Du glömde boxa kusa ;)
PB190048.JPG
H skrev:Raven--- Torven innehåller just ingen näring, hur hade du tänkt ge växterna N P K? Vitsen med lera är just att dem får näring ur den.
Vatten från ett pmddgött akvarie med 2st stora skitgrisar.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av H » 19 nov 2013, 21:22

Raven skrev: Vatten från ett pmddgött akvarie med 2st stora skitgrisar.
Vitsen som jag känner med en wabi är att den är i stort sett självgående, dvs underhålsfri som en krukväxt i fönstret. Bara att vattna!

Ju mindre vattenkolumn, ju mindre är det att pyssla med. Och en wabi kusa kan du ju knö ner i en glaserad terakottakruka om du vill och låta den gro över om du vill.

Skall man hålla på med PMDD och sånt så blir det bara en massa jobb att hålla på med.

Har jag fattat detta fel, eller?


H.

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av Gurkan » 19 nov 2013, 21:27

Verkligen toppentråd denna! Mitt nördhjärta klappar ju lite extra för denna typ av verksamhet ;)

När det gäller ventilation så räcker det med några lufthål i påsen här och var. När plantorna börjat rota sig ordentligt kan man ta bort plastpåsen helt och hållet eftersom plantorna tar vatten/fukt från rötterna, brukar vara då som en snabb aklimatisering sätter igång på allvar enligt mina erfarenheter.

Om man ska börja definiera begrepp så hamnar man nog i en djungel tror jag. Men vad gör väl det! :)
Wabi-Kusa (namnet) är ju Mr Amano himself som hittat på. Namnet kommer vad jag förstår från Wabi-Sabi som är ett ganska etablerat japanskt begrepp som beskriver oordning och imperfektion bland annat.

Kokedama är just "jordbollar" med mossa runt och precis som du beskriver H så brukar man hänga de inomhus.
MEN det som jag tycker är intressant är att göra dessa "jordbollar" med vattenväxter istället och använda de på samma sätt som en Wabi-Kusa.

P.S
Tack för bildkomplimangen ;)
D.S
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av H » 19 nov 2013, 22:04

OK! Så ursprunget till wabikusa är kokedama? bara att Amano "hittade på" detta till akvarieväxter, eller?

En kokedama är för all växtlighet, inlindad i mossa och upphängd på tråd?

Wabi-sabi, är ett etablerat begrepp för oordning och imperfektion blandannat?




Hittade detta på en sökning, vet inte hur jag ska tolka det...
Wabi betyder att ett föremål har rustik enkelhet och renhet och besitter en lågmäld elegans.
Sabi beskriver den rofyllda skönhet och patina som ett föremål får med tiden.

ehhh.

H.

H.

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av Gurkan » 19 nov 2013, 23:11

OK! Så ursprunget till wabikusa är kokedama? bara att Amano "hittade på" detta till akvarieväxter, eller?
Kan tänka mig att han fick idén därifrån ja.

En kokedama är för all växtlighet, inlindad i mossa och upphängd på tråd?
Typ :)

Wabi-sabi, är ett etablerat begrepp för oordning och imperfektion blandannat?
Hittade detta på en sökning, vet inte hur jag ska tolka det...
Wabi betyder att ett föremål har rustik enkelhet och renhet och besitter en lågmäld elegans.
Sabi beskriver den rofyllda skönhet och patina som ett föremål får med tiden.

Mja.. Patina med tiden kan väl vara sant men vad jag läst mig till så har den gamla japanska filosofin ord som just "ofullständig", "imperfekt" som nyckelord.
Här kommer lite saxat: "Wabi" is the kind of perfect beauty that is seemingly-paradoxically caused by just the right kind of imperfection"


ehhh.
Aha!

H.

Edit:
Här http://www.aquascapingworld.com/magazin ... aping.html hittade jag detta om just Wabi-Kusa:
The name Wabi-Kusa is a reference to the Japanese aesthetic sense of Wabi-Sabi that appeals to the beauty in the slight chaos of nature. Kusa means weeds or plants. Even in his earliest books Amano-san referred to finding beauty in a patch of weeds, and this beauty has been turned into product. While it is unlikely that anyone will be topping the contests with these types of layouts, I have to say they do have a strong appeal and a refreshing free-spiritedness.
Senast redigerad av 1 Gurkan, redigerad totalt 19 gånger.
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av H » 19 nov 2013, 23:18

Gurkan skrev "typ"

utveckla! vissa av gogglade bilder ligger på ett fat.

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av Gurkan » 19 nov 2013, 23:23

H skrev:Gurkan skrev "typ"

utveckla! vissa av gogglade bilder ligger på ett fat.
Sorry, såg inte att du skrivit "upphängd i tråd" även om de flesta som pysslar med Kokedama verkar göra det.
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av H » 19 nov 2013, 23:35

Alright!

Mycket att hålla reda på här, skal sammanfatta det i tråden senare när tid finnes. Men det var bra info om ämnet.

Tack Gurkan!

H.

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av Gurkan » 19 nov 2013, 23:38

Toppen!
Vore kalas om tråden inte spårade ur för mycket ;)
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av Raven » 20 nov 2013, 04:52

H skrev:Skall man hålla på med PMDD och sånt så blir det bara en massa jobb att hålla på med.
Använder vatten som annars skulle hamna i avloppet när det görs vattenbyte
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av Gurkan » 20 nov 2013, 08:40

Raven skrev:
H skrev:Skall man hålla på med PMDD och sånt så blir det bara en massa jobb att hålla på med.
Använder vatten som annars skulle hamna i avloppet när det görs vattenbyte
Bukar också använda VB-vatten till en del Wabis och även till sambons blommor.
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: Vi lär oss Wabi-kusa

Inlägg av Ponta » 23 nov 2013, 14:35

här fanns det ju lite tillbehör oxå :) http://www.thegreenmachineonline.com/shop/wabi-kusa
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Skriv svar

Återgå till "Design/Setups/Aquascapes"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster