63l nybörjarbalja lappteche

Här kan vi få och ge tips på design av kar

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: 63l nybörjarbalja lappteche

Inlägg av Matsnork » 06 feb 2012, 06:42

Kör nu vattenlådan som den syns i de senaste bilderna (fast med en ecco 300) och allt verkar fungera mkt bra. Men...

Nu när man blivit singel igen vill man ju passa på att krydda vardagen maximalt och då suger det ju efter något nytt. Vill göra om göra rätt kan man säga. Hade tänk planera om ovan nämnda burk samt komplettera med ett större akvarium. Kanske 150l vore lagom.

Skulle uppskatta hjälp att hitta namnet på mina växter och då speciellt mossan som växer till höger på rotens "gap". Har varit lättskött och ser mkt trevlig ut med sin intensivt gröna färg, mer sån får det bli framöver. Även tips på lättskötta växter med lågt till normalt ljusbehov (vet inte vilka fiskar det blir i nya burken, vissa föredrar lite mindre ljus - sugen på fjärilsciklider).
Hade tänk mig mycket växtmassa med bottentäckare och totalt nermossade stora rötter. Stängelväxterna jag har nu ger ett trist trådigt utseende och jag har orkar inte försöka rädda det som är men nya växter. Ett ganska lummigt men kontrastrikt tema likt det jag har nu men mer gyllene snitt osv.

Och just det. Bästa och mest prisvärda stället att köpa akvarium i sthlm/södertälje? Jag tänker mig ett akvarium som är åt aquascaping-hållet men menat som cleant mellan-tech sällskapsakvarium.

Ursäkta flummet, klockan är mycket!

edit. Vilka mått är idealiska för ett snyggt planterat akvarium i 150-200l -klassen? Vill ju ha bra djup med mera men det skall också lira ihop med en eventuell budgetbänk.

Användarvisningsbild
robbanbobban
Stickling
Stickling
Inlägg: 49
Blev medlem: 08 aug 2011, 09:53
Ort: Sollentuna

Re: 63l nybörjarbalja lappteche

Inlägg av robbanbobban » 06 feb 2012, 09:56

Ja mossan är väl Monosolenium tenerum http://www.tropica.com/plants/plantdesc ... x?pid=002C

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: 63l nybörjarbalja lappteche

Inlägg av Matsnork » 07 feb 2012, 01:53

Tack för det!

Ingen som har några synpunkter ang projektet? Vad sägs om måtten 100x50x50?

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: 63l nybörjarbalja lappteche

Inlägg av Krukan » 07 feb 2012, 09:44

Måtten 100x50x50 är snyggt, men det blir 250L inte 150. Annars kan jag säga att Janne på södermalms akvarieaffär är ganska mycket billigare än akvarielagret på akvarier. Jag var väl dock inte skitimponerad av silikonjobbet på mina burkar. Men eftersom det är samma gubbe som gör jobbet oavsett vilket ställe man beställer på så tror jag inte att det blir någon skillnad.
Jag är svag för vildvuxna burkar med SA-tema, så jag skulle ha gjort något liknande denna;

http://www.youtube.com/watch?v=gBjP8UWpr8s

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: 63l nybörjarbalja lappteche

Inlägg av Matsnork » 09 feb 2012, 06:33

Ska kolla med Janne på söder om han kan fixa ett bra pris på ett 100x50x50 alternativt 100x60x50. Vilken tjocklek är att rekomendera på glaset? Blir det några fula förstärkningsstag på storleken vi talar om?

Kikar även på en ny bänk, och då antar jag att ikea är smart med deras köksstommar. 2st bänkskåpsstommar 50x70 + lämplig bänkskiva borde väl klara ca 300kg?

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: 63l nybörjarbalja lappteche

Inlägg av Krukan » 09 feb 2012, 08:53

Tjockleken kommer Janne och han som gör karet att tala om för dig vad dom rekommenderar. Jag gissar att dom säger 8mm om höjden är 50cm. Vad det gäller bänken så funkar köksstommar bra, gärna med lite extra förstärkningar istället för den vanliga masonitskivan. Det är belastning i sidled som är boven, inte tyngden rakt uppifrån.

Skriv svar

Återgå till "Design/Setups/Aquascapes"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster