Planering av nytt kar

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
linneahylk
Frö
Frö
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 jan 2007, 00:53
Ort: Karlstad

Planering av nytt kar

Inlägg av linneahylk » 09 jan 2007, 01:05

Sådär, nu har jag blivit medlem här med...

Tycker det har funnits alldeles för lite beskrivningar av low techs, så jag tänkte att ni skulle få hjälpa mig med ett utan att man ska hänvisas runt till andra ställen.. (eller ja, tips är ju alltid välkomna..)

Har ett 39liters som ska byggas om med jordbotten.
Jag tänkte använda kaktusjord eller vanlig ogödslad planteringsjord.
Men när det gäller sand/grus är jag osäker ännu.
Jag har fint grus med korn på kanske 2mm,
bör jag använda det å i så fall hur tunt lager?
Eller ska jag köpa nytt grövre grus?

Sen till det svåraste. Hur beräknar man växter vs fisk.
Jag hade tänkt mig främst räkor, men kanske också någon levandefödare.
Och i växtväg blir det nog anubias och javaormbunke..

Jorden ska jag laka ur innan, så den snabbt är redo i karet..
men sen när allt är på plats med växter å allt, hur snabbt kan då räkorna få flytta in?

Ja, nu blev det mkt frågor å jag hoppas på ännu fler svar!

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 09 jan 2007, 02:46

Hej, jag kan ju rekomendera att läsa Walstads bok...alt söka runt på nätet :)

Men nåja, till dina frågor...
Jag har inte hört att det skall vara nått problem med litet grus. Jorden skall vara ca 2.5cm och gruset lika så.
I ett low-tech ska man ha mkt växter och rellativt mkt fisk. Tänk på att ha nått snabbväxande som kan ta upp näringsöverflödet och jag skulle rekomendera mer växter än vad du har tänkt dig. Sedan så är det faunan som ger näring till karet genom att de äter mat och skapar gödning - samt då att lite mat hamnar på botten. Därför så rekomenderas att man har nått som gör detta och jag vet inte hur bra räkor är på det.
Walstad säger att man kan ha i djur direkt. Jag väntade över en vecka - dock av andra anledningar men en dag skulle jag nog vänta och sedan byta lite vatten - om utifall du skulle få spikar.

Lycka till, low-tech är kul :)


PS: Sry för slarvigheten men det är sent, mkt sent, för sent... :shock:

tropfrog
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 okt 2006, 20:57

Inlägg av tropfrog » 09 jan 2007, 09:34

Ju finare grus desto större risk att botten blir anaerob, dvs syrefri och illaluktande. Ju mer växter desto mindre risk dock och viss "syrefattighet" krävs för attmineraliseringsprocesserna skall fungera ordentligt. Diana w rekomenderar "small natural gravel", vad det innebär i praktiken vet jag inte.
MVH
Magnus

linneahylk
Frö
Frö
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 jan 2007, 00:53
Ort: Karlstad

Inlägg av linneahylk » 09 jan 2007, 15:01

Ohh, tack för svaren =)

Jag fick några saker att fundera på..

Gruset bör jag alltså välja det grövre för att det ska fungera
ordentligt. Och räkorna ska nog få sällskap av några guppysar.

Även växterna borde vara flera?
Jag tänkte ha i mycket snabbväxande i början, men som jag tar bort när det stabiliserat sig..
Men vad finns det för lämpliga växter när belysningen inte är det bästa?
Helst halvhöga bakgrundsväxter..

Det kommer säkert fler frågor, men just nu kommer jag inte på nåt..
Kaktusjord är iaf inhandlad..

Peter66
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 53
Blev medlem: 01 dec 2006, 08:28
Ort: Oxie/Malmö

Inlägg av Peter66 » 13 jan 2007, 07:07

Rekommendationen för grus brukar ligga på 3-5 mm diameter.
För att botten ska må bra så ska det gärna vara växter med ordentliga rötter som tillför syre till jorden. Cryptocoryne har rejält rotsystem, finns i lagom höga varianter och behöver inte så mycket ljus.

linneahylk
Frö
Frö
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 jan 2007, 00:53
Ort: Karlstad

Inlägg av linneahylk » 13 jan 2007, 14:15

Ja, Cryptocoryne såg fina ut.. det är synd bara att butikerna inte har så stort växtutbud. =(

Peter66
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 53
Blev medlem: 01 dec 2006, 08:28
Ort: Oxie/Malmö

Inlägg av Peter66 » 15 jan 2007, 09:11

Håller med om att det är magert även om det finns ett par bra butiker i Malmö. Jag fick leta länge innan jag hittade en flytväxt annat än andmat.

linneahylk
Frö
Frö
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 jan 2007, 00:53
Ort: Karlstad

Inlägg av linneahylk » 15 jan 2007, 18:56

Jo, flytväxter har jag nog aldrig sett dom ha.. Men idag hade de iaf mer växter än nånsin på min djuraffär, så jag får väl åka dit när jag vet att de får leverans nästa gång å hoppas på att de har ett lite större utbud då.


Nu ligger jorden och luftar och det grovkorniga gruset tvättas.
Snart är det omplantering på gång!

Shardikk
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 jan 2007, 07:48

Inlägg av Shardikk » 08 feb 2007, 07:28

Calavera skrev:Hej, jag kan ju rekomendera att läsa Walstads bok...alt söka runt på nätet :)

I ett low-tech ska man ha mkt växter och rellativt mkt fisk.
Vad innebär detta med relativt mycket fisk? Mer än 1 cm fisk per liter ?

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 08 feb 2007, 10:41

Shardikk skrev:
Calavera skrev:Hej, jag kan ju rekomendera att läsa Walstads bok...alt söka runt på nätet :)

I ett low-tech ska man ha mkt växter och rellativt mkt fisk.
Vad innebär detta med relativt mycket fisk? Mer än 1 cm fisk per liter ?
ja. mer fisk än rekommenderat. främst växtätare så att du slipper mata så ofta.
det handlar mest om mängden skit som fiskarna avger egentligen. så fisk kan ersättas med något annat, t ex PMDD. men då blir det mindre low-tech..
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
pny
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 783
Blev medlem: 24 aug 2006, 08:26
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av pny » 08 feb 2007, 14:31

bena skrev:ja. mer fisk än rekommenderat. främst växtätare så att du slipper mata så ofta.
Växtätare? *håhå* :D Ja, det blir nog snyggt! :D
Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Akvarium - CO2-Info - Regnskog - Blogg - Djurparker - Vivarium Design - AkvarieWiki

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 08 feb 2007, 16:02

pny skrev:
bena skrev:ja. mer fisk än rekommenderat. främst växtätare så att du slipper mata så ofta.
Växtätare? *håhå* :D Ja, det blir nog snyggt! :D
nja.. i ett lowtech så bör man hålla snabbväxande plantor (egeria etc), och om fiskarna nafsar på de så gör det inte så mycket. men om de går på crytpocoryne etc så kanske det inte är så kul.
beror lite på vad man vill ha ut av sin tank antar jag.

vill man att fiskarna ska må bra, låt dem äta plantor. vill man att växterna ska må bra, håll bara köttätande fiskar.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 08 feb 2007, 17:05

pny skrev: Växtätare? *håhå* :D Ja, det blir nog snyggt! :D
dessutom så är ju matning 'tech'...
:wink:
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Shardikk
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 jan 2007, 07:48

Inlägg av Shardikk » 08 feb 2007, 18:03

Men kollra inte bort min fråga nu. Hur är det nu med lowtech-kar?
Ska det vara mer än 1 cm fisk per liter eller inte?
Om ja eller nej, vilka sorters fiskar är att föredra resp, inte föredra?

Håll diskussionen högt , men rättvisst, pny och bena! (och fairplay)

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 08 feb 2007, 20:15

Shardikk skrev:Men kollra inte bort min fråga nu. Hur är det nu med lowtech-kar?
Ska det vara mer än 1 cm fisk per liter eller inte?
Om ja eller nej, vilka sorters fiskar är att föredra resp, inte föredra?

Håll diskussionen högt , men rättvisst, pny och bena! (och fairplay)
jag står fast vid det jag skrev innan.
vill man ha fisk, så mer fisk är rekommenderat, och de ska vara växtätande.
men det beror som sagt på vad man vill ha ut av sitt lowtech.
jag kör min 10L's som yngel-box kombinerat med växter. fyller bara på vatten och tillsätter konstgjort ljus.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
matsvin
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 78
Blev medlem: 26 aug 2006, 00:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Planering av nytt kar

Inlägg av matsvin » 08 feb 2007, 23:45

linneahylk skrev:Sådär, nu har jag blivit medlem här med...

Tycker det har funnits alldeles för lite beskrivningar av low techs, så jag tänkte att ni skulle få hjälpa mig med ett utan att man ska hänvisas runt till andra ställen.. (eller ja, tips är ju alltid välkomna..)

Har ett 39liters som ska byggas om med jordbotten.
Jag tänkte använda kaktusjord eller vanlig ogödslad planteringsjord.
Men när det gäller sand/grus är jag osäker ännu.
Jag har fint grus med korn på kanske 2mm,
bör jag använda det å i så fall hur tunt lager?
Eller ska jag köpa nytt grövre grus?

Sen till det svåraste. Hur beräknar man växter vs fisk.
Jag hade tänkt mig främst räkor, men kanske också någon levandefödare.
Och i växtväg blir det nog anubias och javaormbunke..

Jorden ska jag laka ur innan, så den snabbt är redo i karet..
men sen när allt är på plats med växter å allt, hur snabbt kan då räkorna få flytta in?

Ja, nu blev det mkt frågor å jag hoppas på ännu fler svar!
Finns ju olika typer av low techs, jag kör Walstad, efter boken. Har numera 9 st från 15 liter till 160 liter, så jag har väl lärt mig lite.

Jord:
Alla sorters jord funkar, bara det inte är små vita frigolitkulor i jorden (eller vad det nu är) som flyter upp till vattenytan förr eller senare... jag kör vanlig blomjord, men det kan bli mer problem med alger då, eftersom det är mer näring i den :) Jag har aldrig lakat ur jorden, bara hällt direkt ur påsen och plattat till oprdentligt, är nog inte så avancerad :)

Grus:
Ett lager 2-3 mm som stoppar jorden från att flyta upp mellan stenarna i gruset, samt ett lager 3-5 mm ovanpå det funkar mycket bra.

Innevånare:
Jag har räkor i ett 20-liters Walstad. Fast det hade redan bott fiskar i det innan räkorna flyttade in... har dock hört att räkor är känsliga, själv skulle jag nog ha fiskar i akvariet först, om du inte har fiskar själv som kan flytta in ett tag, så kanske du kan låna några av nån du känner :)

Både levandefödare och räkor förökar sig, så det handlar mest om att avyttra överskottet...

Växter:
Skaffa gärna Cryptocoryner med, finns mängder med olika, såg att fler nämnt det i denna tråd, kan verkligen hålla med!! Cryptocoryner är växter som verkligen uppskattar ett Walstadsakvarium :) Dessutom finns de i så många olika storlekar färger och utseenden ! Flytväxter kan du köpa här på PlantSwap, de är så trevliga att ha.

/Matsvin.

linneahylk
Frö
Frö
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 jan 2007, 00:53
Ort: Karlstad

Re: Planering av nytt kar

Inlägg av linneahylk » 09 feb 2007, 20:22

matsvin skrev:
Finns ju olika typer av low techs, jag kör Walstad, efter boken. Har numera 9 st från 15 liter till 160 liter, så jag har väl lärt mig lite.

Jord:
Alla sorters jord funkar, bara det inte är små vita frigolitkulor i jorden (eller vad det nu är) som flyter upp till vattenytan förr eller senare... jag kör vanlig blomjord, men det kan bli mer problem med alger då, eftersom det är mer näring i den :) Jag har aldrig lakat ur jorden, bara hällt direkt ur påsen och plattat till oprdentligt, är nog inte så avancerad :)

Grus:
Ett lager 2-3 mm som stoppar jorden från att flyta upp mellan stenarna i gruset, samt ett lager 3-5 mm ovanpå det funkar mycket bra.

Innevånare:
Jag har räkor i ett 20-liters Walstad. Fast det hade redan bott fiskar i det innan räkorna flyttade in... har dock hört att räkor är känsliga, själv skulle jag nog ha fiskar i akvariet först, om du inte har fiskar själv som kan flytta in ett tag, så kanske du kan låna några av nån du känner :)

Både levandefödare och räkor förökar sig, så det handlar mest om att avyttra överskottet...

Växter:
Skaffa gärna Cryptocoryner med, finns mängder med olika, såg att fler nämnt det i denna tråd, kan verkligen hålla med!! Cryptocoryner är växter som verkligen uppskattar ett Walstadsakvarium :) Dessutom finns de i så många olika storlekar färger och utseenden ! Flytväxter kan du köpa här på PlantSwap, de är så trevliga att ha.

/Matsvin.
Tack för svaret! Var ett tag sen jag gjorde i ordning karet nu, så det mesta är redan klart. Flyttade dock över två fiskar till idag sen den här tråden fick en nytändning å folk började skriva om större fiskbestånd.. =)

Det blev kaktusjord som fick lufta sig några dagar innan akvariestart, och sen med ganska grovt blandat grus uppepå.

Räkorna jag har där i är amanos, så de får ju inte några småttingar i sötvattnet. Men de kryper runt å putsar växterna, vilket firrarna är lite sämre på. ;) Att räkorna skulle vara känsliga har jag inte märkt förrän förra veckan då en gick bort =( ...med orsaken "ingen aning".

Cryptocoryner inhandlades direkt, små och många. Och alldeles nyligen fick jag hem ett kuvert med diverse växter att lägga i, varav de flesta iofs inte hamnade i mitt lowtech =D Men plantswap har man minsann stor nytta av =D

Och vidare nu då.. jag köpte växter med relativt lågt ljusbehov.. men är ändå inte nöjd med att bara ha en ramp med glödlampa i. Jag kompletterar med att ha en skrivbordlampa brevid som lyser in också..
Men ja, hur mycket behövs egentligen för 39 liter och ganska enkla växter?

Jag har kikat runt och det verkar ju inte finnas lysrörsramper på 40 cm?

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 09 feb 2007, 21:01

Klämspots kanske skulle kunna va nått? Avger iofs en hel del värme, men kan ge snygg punktbelysning.

Rekommendationen ligger väl på runt 0,3w/liter, lite olika beroende på vem som yttrar sig. Sen kan man ju va tvungen att räkna in andra faktorer med, har man flytväxter som dämpar ljuset så kanske man bör öka på ljusstyrkan så att de som finns under får sin ljusdos med.

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst