Vad är Low-tech/Walstad

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Adam
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 543
Blev medlem: 30 okt 2006, 01:55
Ort: Lidköping vid vänern
Kontakt:

Vad är Low-tech/Walstad

Inlägg av Adam » 14 nov 2006, 14:06

Skulle gärna vilja se en guide på vad exakt Low-tech/Walstad är för typ av tekniker

mvh: Adam
Stellata X3 240l (Aquastabil) (T5 162 W/m²) 5kg CO2 forum/viewtopic.php?t=12602

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 14 nov 2006, 21:39

Low-tech är direkt översatt lågteknologi, ett akvarium som till skillnad från High-tech är iordningställt för att fungera utan avancerad teknisk apparatur. Svårt att förklara det kort men man får försöka tänka lite utifrån de naturliga lagarna, hur sambanden mellan ljus, växter, substrat och fiskar (och människa) ser ut i ett "miniekologiskt" perspektiv.

Jag har ett lowtech, enda externa tekniken i det är artificiell belysning.
Sen har jag vanliga sällskapsakvarier, som varken kan kallas lowtech eller hightech.

Användarvisningsbild
Adam
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 543
Blev medlem: 30 okt 2006, 01:55
Ort: Lidköping vid vänern
Kontakt:

Inlägg av Adam » 14 nov 2006, 21:42

Jo, så långt var jag med :)

Men när blir det Low-tech? När man tar bort pumpen?
Hur länge ska man ha ur pumpen för att det ska få kallas low-tech? :)

jag kanske är lite provokativ men vill gärna ha ett svar på detta, och jag tror många andra också undrar :)
/Adam
Stellata X3 240l (Aquastabil) (T5 162 W/m²) 5kg CO2 forum/viewtopic.php?t=12602

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 14 nov 2006, 22:18

Oki, kort beskrivning på hur jag riggade mitt.

Först anlades ett jordlager på 4cm ungefär och toppades med 2cm finkornigt sandblandat grus och sedan som översta lager 2cm engelsk sjösten.

För att inte virvla upp botten lade jag ut en tidning och fyllde upp akvariet till 30% och sedan lät jag akvariet gasa ur i några timmar, runt 4-5tim.

Efter att det bubblat och fräst ett tag fyllde jag upp akvariet med ytterligare 30% vatten och planterade en massa växter. Växterna täckte ungefär 50% av akvariets bottenyta, fördelat på 50% snabbväxare och 50% långsamväxare, samt att vattenytan fylldes upp med varierande flytväxter.

Akvariet fick sen stå i ytterligare några timmar innan jag fyllde upp det helt. Runt 12 timmar efter att jordbotten anlades planterade jag in några fiskar.

Nästföljande vecka gjordes ögonkontroller, och det jag kollade då var fiskarnas mående och eventuella algblomningar. Jag fick som förväntat byta vatten ett par gånger under den första veckan för att fiskarna kippade lite lätt.

Nu har det varit igång i snart 2 månader och fiskarna ynglar av sig och växterna förökar sig hejvilt de med, enda algerna jag sett till är lite kiselalger under de första två veckorna och nu förra veckan dammalger på grund av lite extragödning.

Men gällande filter...
Jag har alltså inte haft något reningsfilter och inte heller någon cirkulationspump alls under dessa två månader, gjorde vattenbyten under första veckan och har därefter inte gjort något vattenbyte alls. Tillsatt vatten pga dunstning har jag gjort däremot.


Fler frågor?

edge
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 94
Blev medlem: 06 sep 2006, 22:16
Ort: Linköping

Inlägg av edge » 15 nov 2006, 08:28

tre (om man får haka på).

1. ljusmängd?
2. akvariestorlek?
3. växttakt?

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 15 nov 2006, 15:00

2. Akvariestorlek, specialdesignat 3 i 1-akvarium. Totalt 75Liter, 25liter i vardera sektion.
1. Vanliga matta glödlampor, 2*25watt per sektion dvs 2W/Liter.
3. Det växer aningen snabbare än i mina vanliga sällskapsakvarier som göds med PMDD enligt originalrecept 1ggr/vecka.

Tillägg punkt 3.
Jag jämför som sagt med mina andra kar a´ 63L vardera.
Rikligt med växtmassa även där, engelsk sjösten 4-5mm som substrat.
Rejält kraftig cirkulation - innerfilter modell Aquael Fan 3 som pumpar upp till 700L/timmen i det ena, ett gammalt Eheim i det andra som har liknande kapacitet.
Ljusstyrka på 1,25W/L. Doppvärmare vid behov.

Användarvisningsbild
matsvin
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 78
Blev medlem: 26 aug 2006, 00:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad är Low-tech/Walstad

Inlägg av matsvin » 16 nov 2006, 23:16

Adam skrev:Skulle gärna vilja se en guide på vad exakt Low-tech/Walstad är för typ av tekniker

mvh: Adam
Enklast är naturligtvis att läsa Walstads bok :-) Den är trevlig att läsa, men finns tyvärr inte på svenska.

Nästan alla mina akvarier är Low Tech.

/Matsvin.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Re: Vad är Low-tech/Walstad

Inlägg av Metalmaid » 17 nov 2006, 18:41

matsvin skrev:
Adam skrev:Skulle gärna vilja se en guide på vad exakt Low-tech/Walstad är för typ av tekniker

mvh: Adam
Enklast är naturligtvis att läsa Walstads bok :-) Den är trevlig att läsa, men finns tyvärr inte på svenska.

Nästan alla mina akvarier är Low Tech.

/Matsvin.
Eller så gör man som mig och läser Matsvins artikel inne på zoonen 8)

Användarvisningsbild
Adam
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 543
Blev medlem: 30 okt 2006, 01:55
Ort: Lidköping vid vänern
Kontakt:

Inlägg av Adam » 17 nov 2006, 18:44

min tanke med denna tråd var att kanske informera lite mer, och kanske få fler att prova på denna low-tech teknik :)
Stellata X3 240l (Aquastabil) (T5 162 W/m²) 5kg CO2 forum/viewtopic.php?t=12602

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 17 nov 2006, 19:57

Ja jag är ju ingen hejare på akvarietekniska termer så det där med kvävecyklar osv., så den biten överlåter jag åt mer kemiskt kunniga.

Den största skillnaden mellan high-tech och low-tech är kostnaden, du kan få lika fin grönska i ett lowtech till en bråkdel av vad tekniken i ett hightech kostar.

Som jag sagt tidigare så handlar det hela om att skapa en "miniekologisk" balans, om man nu kan prata om ekologi i ett sånt litet slutet system.

I ett lowtech så är fiskarna underkastade växterna, växterna är nödvändiga för fiskarnas välmående...de är lowtech akvariets reningsverk. Där ligger den största kostnaden vad gäller lowtech-akvarier, inköp av växter.

Tillsats av co2 via extern källa är inte heller nödvändigt, det är ett bubbelinferno utan like och extra påtagligt under morgontimmarna.

Växtgödning behövs inte heller tillsättas. Har provat tillsätta mikrogödning men enbart fått alger som resultat, extragödning med överdosering av fiskmat fungerar däremot bra.

Peter66
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 53
Blev medlem: 01 dec 2006, 08:28
Ort: Oxie/Malmö

Inlägg av Peter66 » 01 dec 2006, 08:54

Hej allihopa
Tänkte tipsa om en snygg walstad tank på "el-Natural"
Kolla in Neptuns kar på:
http://www.aquaticplantcentral.com/f...110-liter.html

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 01 dec 2006, 10:57

Länken var kass, var det månne detta du menade.

http://www.aquaticplantcentral.com/foru ... liter.html

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 01 dec 2006, 16:23

När jag gör om mitt kar nästa gång får det nog bli ett low-tech kar...jag är så lat...
Jord och torv på botten och grus över det...müche plantor och tetror och scalarer + städpattrull...det hela i SA tema (om jag nu inte ska ha kvar de stora mängder anubias (liten & stor) som jag har atm...
Pumpen får bli en fluval 305 (tror jag) och belysningen fyra rör i en heltäckande ramp...jödning troligen med bottensaker...om så behövs...svärdsplantor brukar gilla det... :)

Och just det ja...karet är på 540l...

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 01 dec 2006, 17:12

Jag brukar beteckna mitt kar som mid-tech.
Jag har 450l med 4x36W, 5l Mäsk-CO2 som bytes ca var 3:e v, och pmdd gödning 1ggr/v. Kräver inte mycket skötsel direkt.
Nu ska väl tilläggas att det inte riktigt sker på det sättet just nu. Jag har lite trasiga lysrörsramper så det är bara 2 rör (eller kanske bara 1, minns inte) som lyser för tillfället. Lite sporadisk gödning och byte av mäsk när jag kommer ihåg ;)
Det är inte jätte vackert i karet nu, om vi uttrycker det så.
Tanken är att jag ska reda upp allt när jag flyttar karet om några veckor, känns meningslöst att göra det innan.
Funderar på automatisk gödning. Då blir det bara mäsken var 3:e vecka och matning av fiskar jag behöver hålla på med förutom vattenbyte som jag planerar till varannan vecka, då med trimmning av växter om det behövs.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 03 dec 2006, 03:35

Men gossar, ni har sällskapsakvarietech ju.

Inga extra filter i lowtech! Möjligen cirkulationspump....

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 03 dec 2006, 03:41

Metalmaid skrev:Men gossar, ni har sällskapsakvarietech ju.

Inga extra filter i lowtech! Möjligen cirkulationspump....
Jag visste inte att mitt filter räknades som filter...det pumpar inte särskillt mkt numera...och man måste ju ha liiiite rörelse...
Är filter dåligt för lowtech? :?

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 03 dec 2006, 03:44

Tss, växterna agerar ju som filter ju.

Jag överskrider gränserna för rekommenderad akvarielängd mycket 8), söta yngel må jag säga. :)

Peter66
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 53
Blev medlem: 01 dec 2006, 08:28
Ort: Oxie/Malmö

Inlägg av Peter66 » 03 dec 2006, 07:34

Det stämmer nog att de flesta bara kör cirkulationspump, eventuellt med ett quickfilter från hagen för att ta bort småpartiklar.

Jag tänkte behålla mitt ytterfilter med bara filtervadd.

Adam här kommer min tolkning av vad som behövs.
Jag saxade det från ett inlägg jag skrev på zoopet.

I korthet så behöver du:
Jord, Dolomitkalk om du har ett GH under 6, grus (3-4 mm ), en cirkulationspump, belysning >0,5 W/liter.

Jord
--------
Vanlig ogjödslad blomjord brukar rekommenderas. Själv tänkte jag köra med dammjord från hornbach. Det är viktigt att jorden inte är gödslad.

Du kan testa att jorden inte grumlar/färgar vattnet genom att göra ett flaskprov. Ett flaskprov innebär att man inreder botten på en burk med 2,5 cm jord i botten och 2,5 cm grus ovanpå. Sedan fyller man på med vatten ovanpå och ställer det hela i fönstret i ca en vecka för att se om det grumlar eller färgar vattnet mer än du kan leva med.
Kör gärna flaskprov på flera olika jordsorter samtidigt för att jämföra.

När du hittat en bra jord så gör du som följer
Sprid ungefär 2,5 cm näringsfattig jord i botten. Ett tjockare lager kan ge oönskade kemiska processer. Om du har ett GH under 6 så kan du tillsätta lite dolomitkalk i pelletsform. Exakt mängd har jag inte lyckats ta reda på, men jag tänkte bara sprinkla sparsamt.
Ovanpå detta lägger man 2 till 2,5 cm grus (3-4 mm diameter). Om du har finare grus kan det bli svårt för vattnet att cirkulera ned till jordbotten.

Ett tips när du inreder är att först sprida ut jordlagret, sedan plantera växterna innan du fyller på med grus. Då slipper du problemet med att det blandar sig. Sprid ut rötterna och gör en liten grushög runt plantan så att den hamnar i rätt höjd. När allt är planterat kan du fylla på med grus så att du får ett jämt bottenlager .
Fyll sedan på vatten via en tallrik eller burk på botten.

Växter
---------
Plantera lite olika sorter och se vilka som trivs.
Växter med stora rotsystem är bra eftersom de tillför syre till jorden, man brukar också rekommendera att man har någon snabbväxande växt i början.
Slutligen så är det även bra att ha någon flytväxt som konkurrerar med algerna om näringen som finns i vattnet.

Filter:
-------------
Man bör låta växterna ta hand om ammoniak/ammonium i vattnet. De flesta som kör Lowtech har bara en cirkulationspump med mekanisk filtrering.


Rekommenderar att du läser Diana Walstads bok "Echology of the planted aquarium" om du vill ha en riktigt detaljerad beskrivning av hur det funkar.
Här finns finns en bra tråd:
http://www.aquaticplantcentral.com/f...al-a-step.html

Lycka till
Peter

pe5
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 80
Blev medlem: 02 jan 2007, 19:03

Inlägg av pe5 » 04 jan 2007, 19:37

Så ni menar att inte ska tillsätta övrig växtnäring i jordakvarium?
Sen så kan det väl knappast skada om man använder ett filter?

Peter66
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 53
Blev medlem: 01 dec 2006, 08:28
Ort: Oxie/Malmö

Inlägg av Peter66 » 04 jan 2007, 20:33

landstrykeren skrev:Så ni menar att inte ska tillsätta övrig växtnäring i jordakvarium?
Det ska normalt inte behövas gödas. Tanken är att man övermatar lite så får växterna det dom behöver från den nedbrutna fiskmaten.
landstrykeren skrev:Sen så kan det väl knappast skada om man använder ett filter?
Ja och nej. Ett litet mekaniskt filter typ quickfilter på en cirkulationspump är OK, men ett biologiskt filter är det inte. Anledningen är att de flesta växter föredrar ammoniak framför nitrat. Om man har ett biologiskt filter så måste växterna lägga extra energi på att omvandla nitraten tillbaka till ammoniak igen.

Användarvisningsbild
thea
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 117
Blev medlem: 15 okt 2006, 13:06
Ort: Söderåkra/kalmar

Inlägg av thea » 04 jan 2007, 20:57

Hmm är mitt low tech?
jag har doppvärmare i nu och en syrepump men inget filter.
jag har jord i bottnen.
funka superbra.fiskarna trivs.fick endleryngel en vecka efter jag hade köpt dem.
doppvärmaren och syrepumpen ska bort den när det blir värmare.

Peter66
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 53
Blev medlem: 01 dec 2006, 08:28
Ort: Oxie/Malmö

Inlägg av Peter66 » 05 jan 2007, 16:09

thea skrev:Hmm är mitt low tech?
jag har doppvärmare i nu och en syrepump men inget filter.
jag har jord i bottnen.
funka superbra.fiskarna trivs.fick endleryngel en vecka efter jag hade köpt dem.
doppvärmaren och syrepumpen ska bort den när det blir värmare.
Definitivt

Användarvisningsbild
thea
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 117
Blev medlem: 15 okt 2006, 13:06
Ort: Söderåkra/kalmar

Inlägg av thea » 05 jan 2007, 16:26

Peter66 skrev:
thea skrev:Hmm är mitt low tech?
jag har doppvärmare i nu och en syrepump men inget filter.
jag har jord i bottnen.
funka superbra.fiskarna trivs.fick endleryngel en vecka efter jag hade köpt dem.
doppvärmaren och syrepumpen ska bort den när det blir värmare.
Definitivt
vad bra =)

om man har filter i och jordbotten heter det då jordakvarium?

Peter66
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 53
Blev medlem: 01 dec 2006, 08:28
Ort: Oxie/Malmö

Inlägg av Peter66 » 06 jan 2007, 09:40

Fortfarande lowtech. Lowtech är när man bara kör filter och värmare. Många kör enligt Diana Walstads metod och har ett par centimeter näringsfattig jord under gruset = lowtech med jordbotten eller Walstad tank. Om du vill googla så finns även benämningen Natural planted tank eller NPT som synonym till Walstad tank.

Shardikk
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 jan 2007, 07:48

Inlägg av Shardikk » 19 jan 2007, 07:53

Metalmaid skrev:Oki, kort beskrivning på hur jag riggade mitt.

Först anlades ett jordlager på 4cm ungefär och toppades med 2cm finkornigt sandblandat grus och sedan som översta lager 2cm engelsk sjösten.

För att inte virvla upp botten lade jag ut en tidning och fyllde upp akvariet till 30% och sedan lät jag akvariet gasa ur i några timmar, runt 4-5tim.

Efter att det bubblat och fräst ett tag fyllde jag upp akvariet med ytterligare 30% vatten och planterade en massa växter. Växterna täckte ungefär 50% av akvariets bottenyta, fördelat på 50% snabbväxare och 50% långsamväxare, samt att vattenytan fylldes upp med varierande flytväxter.

Akvariet fick sen stå i ytterligare några timmar innan jag fyllde upp det helt. Runt 12 timmar efter att jordbotten anlades planterade jag in några fiskar.

Nästföljande vecka gjordes ögonkontroller, och det jag kollade då var fiskarnas mående och eventuella algblomningar. Jag fick som förväntat byta vatten ett par gånger under den första veckan för att fiskarna kippade lite lätt.

Nu har det varit igång i snart 2 månader och fiskarna ynglar av sig och växterna förökar sig hejvilt de med, enda algerna jag sett till är lite kiselalger under de första två veckorna och nu förra veckan dammalger på grund av lite extragödning.

Men gällande filter...
Jag har alltså inte haft något reningsfilter och inte heller någon cirkulationspump alls under dessa två månader, gjorde vattenbyten under första veckan och har därefter inte gjort något vattenbyte alls. Tillsatt vatten pga dunstning har jag gjort däremot.


Fler frågor?
Jo, här kommer en fråga till.

Blir det inte problem med en hinna på vattenytan, utan cirkulation och med lite extra matning(gödning)?
Kan det vara så att du har vattenytan full med flytväxter?

....en undran från en som inte testat detta med riktigt lowtech.....

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster