Guide till walstadt-kar

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Guide till walstadt-kar

Inlägg av Triad » 08 okt 2010, 19:44

Fick en tanke när jag satt o tittade igenom trådarna här.

Mkt frågor kring hur, varför och funkar(?).

Då fick jag den lysande idén om vi inte kunde skramla ihop våra erfarenheter, fakta m.m.

När vi fått ihop en bra guide så slänger vi den klistrad.

Vad tror ni?
Senast redigerad av 1 Triad, redigerad totalt 16 gånger.

Användarvisningsbild
Adamantis
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 515
Blev medlem: 05 mar 2009, 05:39
Ort: Malmö

Inlägg av Adamantis » 09 okt 2010, 00:48

Det är bara att läsa Ecology of the planted aquarium av Diane Walstad. Finns att ladda ner i pdf format.
Mvh William

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 09 okt 2010, 06:59

Jepp, finns ju ett "how to do" kapitel i Walstad. Bra start. Efter det är det ju inte fel med tillägg av egna erfarenheter. Bra grej, får vi ihop något sådant kan man hänvisa många frågor dit.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 09 okt 2010, 09:09

Lite dit jag ville komma.

Om vi börjar tråden iaf med en länk till PDF.en så har vi en början!.

Sedan gäller det att ngn orkar skriva första erfarenheten. Dessvärre kan det iaf inte bli jag, för jag har inga =(

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 30 nov 2010, 20:35

Här fanns tydligen en pdf fil med just ecology of the planted aquarium . . . nvm
det var ingen bra idé
=)
Senast redigerad av 1 Dennis@akvariefantast.se, redigerad totalt 1 gånger.
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 30 nov 2010, 20:53

Fint!.

En början iaf.

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 30 nov 2010, 21:05

Riktigt bra!
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
daniel_i_malmö
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 416
Blev medlem: 02 mar 2008, 00:11
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av daniel_i_malmö » 01 dec 2010, 11:30

Boken finns här för ca 25 pund:
http://www.amazon.co.uk/Ecology-Planted ... rd_title_0

Den engelska versionen verkar vara slut i svenska internetbokhandlar. Den tyska versionen finns för 175 kr på Bokus, ett fyndpris om man kan språket.
Bild

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 03 dec 2010, 08:57

Dennis,
jag menar inte heller att lägga det på dig, men detta rör något som jag klurat på en del... därmed många ord och tankar. Dessutom, alla har ett ansvar för OT-grejer, så där är jag precis lika skyldig. Ser det som clearat, nu går vi vidare.

hawkse,
grönare kan inget vara än Walstads akvarieskara? ;-)

Det vore iaf najs med en guide, vilket inte bara gäller Walstadburkar. Någon som orkar dra i det? Vi kan ju jobba ihop, dvs någon sätter en grund, lägger ut den här och så kompletterar vi tills vi har något vettigt att klistra in eller publicera? Om "belöningen" handlar om ära och berömmelse så kan vi lika gärna lägga den hos PS, eftersom det är ett eminent forum och jag har svårt att se att jag skulle mött så många engagerade växtakvarister om forumet inte funnes. PS-skyddat material, liksom... "använd gärna, men ange källa!!" Kanske en framkomlig väg med andra guider också?

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 05 dec 2010, 13:41

PatrikMalmo skrev:Dennis,
jag menar inte heller att lägga det på dig, men detta rör något som jag klurat på en del... därmed många ord och tankar.

Jag har oxå klurat en massa på just den fronten och själv är jag av en annan inställning men som du sa . . det lämnar vi bakom oss och snackar vidare om det här med walstad.

Jag har två kar som jag startat som nånting som ska föreställa walstad fast jag har en hel del cirkulation och filtration i motsats till vad man borde.

i det ena testade jag att köra i pmdd och det är inte att rekommendera *skrattar*
i det kar jag inte kör pmdd i fungerar det hyfsat men jag får ändå inte riktig snurr på det.

jag har gjort en egen soilblandning med 50% vanlig blomjord och kaktusjord samt täckt över allt med vanlig sandlådesand . . detta fungerar bra men då har jag en del cirkulation i karet annars blir det mycket alger . . iallafall har det blivit så här i uppstarten.
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Haseq
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 jul 2010, 16:33
Ort: Uppsala

Inlägg av Haseq » 05 jan 2011, 17:51

On Topic.

Hej,

Mitt namn är Hans och jag är inte speciellt aktiv i PS forum. Den enda aktiviteten jag haft var när jag skulle köpa växter till mitt Walstad akvarium och samlandet av information till detta. Det finns en risk att detta inlägg blir långt för jag har tänkt att dela med mig av ganska många händelser sedan jag startade upp akvariet. Förövrigt så äger jag D. Walstads bok "The ecology of the planted aquarium".

Start av akvarium: Juli 2010. Akvarium volym: 60 liter (ett akvarium från min barndom). Dyraste investeringen: Lysrörsramp "Hagen Glo T5 60cm". Jord: Weibulls (produktbeskrivningen säger 3 år gammal dynga från kor, är medveten om att man inte ska ha gössel men detta verkar nedbrutet och är luktfri). Sand: Polsand Väldigt finkornig 1-3mm (jag fick den gratis, är medveten om eventuella nackdelar). Vatten: Egen brunn pH 8.5 (Uppsala) tror Kh är lågt ca Kh 4. Skötsel rutin: Vattenbyte endast vid behov. Detta innebär vid höga värden av kväve eller ammoniak. Eller vid annan önskad påverkan. Längsta tid utan yttre påverkan av akvariet: 3 månader.

Varför startade jag mitt akvarium? Det har alltid fascinerat mig och det var länge sedan jag hade ett akvarium.
Varför Walstad? Jag gillar tanken att det är ett naturligt kretslopp, men främst för att man kan uppnå ett tillstånd av extremt liten skötsel.
Vilken information har jag utelämnat i min beskrivning? Generella och underförstådda tillämpningar som rengöring av utrustning, kontroll av vattenvärden och vänja in nyinskaffade djur.

Såhär startade jag mitt akvarium.

Jag fyllde akvariet med 3cm jord och utan att göra något med jorden så fyllde jag på med 3cm tvättad sand. Fyllde försiktigt upp med vatten utan att störa sand och jord. Tillsist täckte jag akvariet med en handduk så att alger inte skulle växa. Nu kom jag på att jag glömt blöta jorden innan jag la på sanden. Jag såg att det fanns stora luftbubblor i jorden och i sanden. Ofta kom det upp luftbubblor från substratet men ingen jord följde med så det gick bra. Syret skulle också hjälpa bakterierna i jorden med nedbrytning, på gott och ont.

Nu köpte jag växter, enbart privat online, och lät jorden i akvariet släppa ifrån sig endel kväve. När växterna började anlända en vecka senare så bytte jag 90% av vattnet och planterade växter och började belysa akvariet 12 timmar om dagen. Vattnet var klart, även när jag råkade skrapa fram jord i mitt planterande av växter så lade sig jordpartiklarna på botten inom några minuter. Jag har ingen cirkulation, ingen syrepump endast värme för det är tropiska växter.

Här kom min första och största motgång. Förvisså är vattnets höga pH en motgång i sig men den är inte lika lätt att påverka.
Ett stort växtpaket var försenat. Knappt halva mitt akvarium var planterat men jag valde att starta ändå. Jag beställde mer växter men de dröjde en vecka och först ytterligare en vecka senare fick jag de växter jag beställt från början. Om jag fick göra om något steg så skulle det nog vara att ha mera växter vid start.

Växterna jag fick från start hade små men tydliga alger på sig och även om växterna växte så växte även dessa. Nu hade jag tur i otur och algen är "håralg" och är lätt att ta bort.

Akvariet gick i ca två månader innan jag introducerade körsbärsräkor. Innan dess fanns bara sniglar som hade följt med de växter jag köpt. Snigelsorter: Blåssnäcka och liten kanelbulle. Det fanns även andra djur i akvariet från start som jag började se först när jag planterat och börjat belysa akvariet. Jorden var tydligen rik på maskar. Dessa kravlade överallt på glaset och jag tyckte att det var ett intressant tillskott. Jag visste inte om de skulle klara sig undervatten. Det fanns långsmala röda och vita (ca 0,5mm tjocka o upp till 3cm långa), men även vita som var små, korta och tjocka (ca 1-1,5mm tjocka o 1cm långa). Än idag ca 6 månader efter start ser jag ibland maskar i akvariet så några av dem lever tydligen under vatten. Jag letade på internet efter maskarna och det närmaste jag kom var enkyträer eller Enchytraeus buchholzi. Utöver maskar och sniglar hade jag även tydligt urskiljbara infusorier i vattnet. De var av olika storlek och form men försvann efter någon vecka.

Sniglarna förökade sig lavinartat första månaden, men jag var inte orolig för jag ville ha lite sniglar att hjälpa nedbrytningen men också som föda till en eventuell fisk i framtiden. Somsagt, två månader gick innan jag medvetet införde ett djur i akvariet i form av körsbärsräkor. De verkade klara flytten bra och jag såg inga döda räkor. En vecka senare köpte jag 3st Otocinclus och även de verkade må bra och stimmade ofta.

Ungefär vid denhär tidpunkten bytte jag belysningsrutin. Jag hade läst att D. Walstad gärna hade en siesta mitt på dan i sina akvarium. Detta innebär att man släcker belysningen ett par timmar mitt på dagen. Jag släcker mellan 11 och 3 alltså 4 timmar. Fördelar finns för både fiskar och växter. Den enda nackdelen jag ser är för oss beskådare då vissa besökare undrat varför mitt akvarium är släckt.

Fiskar kan bara vila sina ögon i mörker så om man ger dem en paus i stället för att ha konstant 12 timmar belysning så borde de känna sig bättre. Jag såg ingen skillnad i fiskarnas beteende. För växternas del så ger uppehållet en fördel i koldioxid. Om koldioxid tar slut under dagens gång så finns det väldigt lite koldioxid på kvällen och mest koldioxid finns på morgonen. Pausen innebär att nedbrytning och växter och djurs cellandning ökar mängden koldioxid.

Varför är detta fördelaktigt. Enligt Diana så har växterna då lättare att tävla med algerna om koldioxiden. Jag vet inte om det stämmer. Men en ytterligare fördel som jag la märke till är att eftersom koldioxid sänker pH värdet så kommer inte förändringarna i pH vara lika stora med denna paus. Jag ser helt enkelt så pass många fördelar att det räcker om bara någon av dem är korrekt för att jag ska argumentera för en paus.

Ursäkta det sidospåret. Min andra stora motgång kom i denna tidpunk, alltså när jag hade skaffat ett par Otocinclus. Jag hade skaffat algtabletter som sjunker till botten och ger mat åt malfiskar. Vid ett tillfälle så glömde jag ta ur en sådan tablett som då löste upp sig under natten och någon dag senare var vattnet i mitt akvarium dimmigt. Jag trodde först att det antingen var infusorier eller alger så kallade grönvatten eller greenwater. Men det är inte infusorier som jag såg dem tydligt förut och jag tror inte heller att det är alger för dimman är tydligt vit, som om man hade hällt lite mjölk i akvariet. Dimman klaras upp litegrann av vattenbyte men redan efter en dag eller två är den tillbaka med samma vigör.

Jag läste på och kom fram till att det måste vara en bakterieblommning. Bakterien är frisimmande i motsats till nitratcykelbakterier som sitter fast på substrat, växter och glas. Bakterien är också ofarlig för fiskar då den lever av kväve i vattnet. Mina djur och växter ser inte ut att ha påverkats av dimman. Jag ville att naturen skulle ha sin gång och att växterna skulle konkurera ut bakterierna i kampen om näringsämnen. Efter någon vecka så hade dimman klarnat upp och växterna täckte hela bottenytan av akvariet.

Det hade nu gått 3 månader sen start och jag såg att vissa växter trivdes bättre än andra. Men ingen växt hade dött. Växterna i kanterna av akvariet såg bäst ut och de direkt under lysrörsrampen såg ut att böja sig under ljuset och växte lite dvärgartat. Min gissning är att belysningen är lite för stark för akvariet. Tyvärr kan jag inte dimma min belysning men jag arbetar på att skymma den lite på något sätt.

Min tredje motgång kom i slutet på oktober då jag tog bort en växt jag inte längre önskade ha kvar i akvariet. Jord virvlade upp från växtens rötter. Jordpartiklarna lade sig på botten och gick att samla upp, men någon dag senare så hade dimman kommit tillbaka. Jag misstänker att det beror på näring som kom upp med jorden. Återigen vill jag att akvariet ska lösa detta problem själv utan att jag påverkar det med produkter eller mekanisk filtrering.

En åtgärd jag dock tänkt göra är följande då jag i skrivande stund haft dimman i två månader och vattenbyten inte löser problemet. Jag har byggt en torvbomb. Alltså har jag fyllt en hink med torv pH 3-4, borrat ett hål i botten och hällt vatten över torven. När vattnet kommer ut har det väldigt lågt pH. Jag blandar detta med kranvatten till ca pH 6,5.

Detta för att enligt D. Walstads bok och andra källor så har växter många kemiska fördelar i ett neutralare pH (inte minst för att mera koldioxid kan vara löst i lägre pH). Jag vill alltså få mina växter att växa lite bättre så att de kan konkurera bättre med alger och min frisimmande bakterie som orsakar dimma.

En notis angående att plantera om eller att ta bort växter ur ett jordakvarium. För att minimera mänged jord som följer med växten så ska man göra följande; greppa växten stadigt nära substratet och börja lyft sakta. Lyft den ca 2-3cm rakt uppåt så att du med din andra hand kan sticka in en sax under växten och klippa av alla rötter. Görs detta försiktigt så kommer nästan ingen jord upp.

Jag har ännu inte hunnit se någon effekt av min pH sänkning, den är faktiskt precis påbörjad så jag kan inte säga något ännu.

Det blev en fet klump text detta och om ni hittar något fel eller annat att påpeka så ska jag försöka vara här och svara. Som avslutning säger jag att jag får återkomma om jag glömde något nu och om min pH sänkning påverkar mitt akvarium på något vis.

Gott nytt år önskar Hans!


Update!

Akvariet ca 3 månader gammalt. Fisken som syns var en tillfällig gäst.

http://img211.imageshack.us/i/img2127d.jpg/

Akvariet 6 månader gammalt och lider av trolig bakterieblommning (dimman). Tefärgen kommer från två doseringar av torv vatten. Jag överväger att filtrera bort färgen med aktivt kol.

http://img87.imageshack.us/i/img2324u.jpg/

Lyckades fota en mask!

http://img407.imageshack.us/i/img2312bz.jpg/

Mina räkor

http://img593.imageshack.us/i/img2123t.jpg/
Senast redigerad av 6 Haseq, redigerad totalt 6 gång.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 05 jan 2011, 17:57

wow..detta ska jag läsa senare ikväll.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Inlägg av Mr_Ewing » 05 jan 2011, 18:18

Haseq skrev:TEXT
Intressant läsning!
Det tackar vi för.
Jag har läst på en del om Walstadakvarier och det verkar som att ganska många av dem får mindre problem och bättre tillväxte med lite cirkulation i karet. (Med betoning på lite)
Växterna får det lättare att ta till sig CO2 tack vare att vattnet cirkulerar.

Det vore kul att se lite bilder på ditt projekt.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

JK
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 82
Blev medlem: 19 sep 2010, 13:17

Inlägg av JK » 15 jan 2011, 01:41

Jag har inte fått hem boken ännu, men varför rekommenderas just jordbotten? Hade det inte fungerat med exempelvis vanlig Råda-sand med mycket växter, eller är det för finkornigt för rötterna? Eller urlakad vanlig torv under sanden?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 15 jan 2011, 04:48

Om jag greppar Walstad rätt är hennes grundtanke med jordbotten näringstillförseln. Har för mig hon ställde sig själv frågan att om det går att odla krukväxter i jord, så varför inte akvarieväxter? Ungefär så.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

JK
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 82
Blev medlem: 19 sep 2010, 13:17

Inlägg av JK » 15 jan 2011, 12:22

Idén är fin, men jag undrar om det inte fungerar med urlakad torv under sanden också, eller vanlig sand eller grus. Aquaclay eller liknande hade kanske fungerat med, det kanske är riktigt bra att ha. Rotsystem i bottenmaterialet borde ju betyda bra näringstillförsel och syresatt botten. Jag får väl läsa mer sen när jag får hem boken.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 16 jan 2011, 11:28

Jag har rensat upp Offtopic inlägg härifrån och lagt dessa här:
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=12193

Tänker testa lägga denna tråd klistrad.

//Admin

Haseq
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 jul 2010, 16:33
Ort: Uppsala

Inlägg av Haseq » 20 jan 2011, 23:52

Uppdate till Hans jordakvarium.

Jag har nu bytt ca hälften av akvariets vatten med torvfiltrerat vatten. pH i akvariet är strax över 7 mot tidigare strax över 8. Endel växter har under dessa två veckor nästan ökat dubbelt i volym. Nu ska jag inte svära på att det beror på pH sänkningen. Den förbättrade tillväxten kan ju bero på någon annan långvarig faktor som stabilisering eller att de vant sig.

En sido notis (jag har ju faktiskt djur i akvariet också), extremt mycket räkyngel syns tydligt där de sitter på akvarieglaset. Men det har alltid funnits gott om dem och de har ökat stadigt sen start. Snart kanske jag inte har plats för nån fisk om akvariet är fullt med räkor. Sniglarna verkar hålla sig på en ganska låg nivå. Antagligen beror deras mängd på hur mycket mat de har.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 21 jan 2011, 07:22

Har sett många växter dra iväg rätt bra efter just en pH-sänkning. Även pH som enligt uppgifter ska vara för lågt har funkat bra (4-4,5). Ett krux med låga pH och stor växtmassa är att man får större pH-svängningar över dygnet. Fotosyntesen kan driva upp pH kraftigt under dagtid. En hel del djur trivs inte med dessa stora pH-svängningar.

Ligger man över sju i pH minskar riskerna, eftersom man då (oftast) har kvar en del KH som kommer motverka höjningen.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 21 jan 2011, 09:08

Imponerande Haseq! Att inte ha en pump som driver runt vattnet var intressant, men hos mig så skulle det bilda en vit hinna på ytan som både är ful och hindrar syreväxlingen i akvariet.

Den vita dimman som du beskriver skulle jag beskriva som infusorier, ser ut som en skvätt mjölk, och den triggas just av ett vattenbyte då syrehalten blir hög och dem förökar sig kraftigt, ljus triggar också.

H.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 21 jan 2011, 17:40

Märkligt med Infus när man odlar dem.

Där är det tvärtom, infallande ljus är Big NO, att fylla på med kranvatten är Big NO.
Hur kommer det sig då att de triggas i karet med dessa förutsättningar?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 22 jan 2011, 10:29

Murphys lag? Det man vill åstadkomma är alltid längre bort än sådant som bara händer... *s*

Nå, har sett en del olika varianter på infusorieodling. En sak som skiljer rätt rejält mellan ett akvarium och en infusorieodling är vattenvolymen. Mycket lättare att snabbt göra misstag i liten vattenvolym, därmed bra att vara försiktig. Fodertillgång skiljer också, i odlingen är den kontrollerad (eller bör vara...) medan man i akvariet alltid har något de kan mumsa på. När infusorieinvasionen är ett faktum i ett akvarium så rullar det ofta på.

Beroende på kranvattnets egenskaper är jag övertygad om att en del kan odla infusorier busenkelt med kranvatten, andra kommer inte att få det att funka alls. Något liknande de problem som verkar finnas med små räkor. Vore lite kul att försöka kolla om infusorieblomningar i akvarium är vanligare på vissa orter i Sverige än på andra orter. Personligen har jag enbart råkat ut för en enda infusorieblomning. Hittade då inga tydliga orsaker, satte igång akvariet som jag brukar göra. Lät blomningen ebba ut av sig själv, men det tog lång tid.

Bara några tankar kring det, behöver inte vara rätt.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Inlägg av Mr_Ewing » 22 jan 2011, 12:20

Jag kör ett LT 64L som jag har konstant infusorieodling i.
Jag har testat det mesta för att bli av med det - jordvatten - UV - meducin.
Det växer så de knakar i karet - jag kör lite pmdd.

Det har dock kommit tillbaka varje gång utan att jag förstår varför - jag matar ganska lite.
Ynglen från div. levandefödare trivs som fisken i vattnet :) de är runda om lilla magen.

Så jag har accepterat att jag inte kommer bli av med dem.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 22 jan 2011, 13:44

JBL har någon vätska som ska efterlikna det med höbal i damm. Kommer inte ihåg namnet just nu, men kanske kan vara värt att prova. Annars tycker jag det är otroligt sunt att avgöra skötsel/insatser efter djurens trivsel. Funkar levandefödarna ok, är runda om magen och förökar sig, fine. Resten är bonus. Kanske är att svära i kyrkan, eftersom detta är ett växtforum... men så tänker jag iaf.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Haseq
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 jul 2010, 16:33
Ort: Uppsala

Inlägg av Haseq » 23 jan 2011, 00:33

Infusorier kanske finns i större uststräckning i egenborrade brunnar jämfört med kommunalt vatten som ofta har klor i sig? Jag testar i skrivande stund en mörkläggning av akvariet ifall att det är infusorier jag har. När dimman visade sig för första gången så hade jag haft lite infusorier innan men i en mindre mängd så att man kunde urskilja enstaka djur i vattnet. Men om jag förstått rätt så kan man inte urskilja dem när de blivit så många att det är en dimma.

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster