Hjälp mig lösa problemet

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 15 feb 2007, 18:00

Fiskarna trivs nog rätt bra, ialla fall cikliderna som drar upp yngel titt som tätt. Även växterna trivs så jag har väl egentligen inget problem för tillfället – tyckte bara det var intressant med frågeställningen ang Vallisnerian. :wink:

batski
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2006, 13:28
Ort: Göteborg

Inlägg av batski » 15 feb 2007, 19:44

Flahultarn skrev:Fiskarna trivs nog rätt bra, ialla fall cikliderna som drar upp yngel titt som tätt. Även växterna trivs så jag har väl egentligen inget problem för tillfället – tyckte bara det var intressant med frågeställningen ang Vallisnerian. :wink:
Låter bra :)

Jag har tänkt på att det är några saker som förändrades sen mina vallisneria trivdes. Då bytte jag ca 10% vatten per vecka och vid varje vattenbyte behandlade jag det nya vattnet med en fosfatbaserad pH-buffer. pH var 6.5 och KH 4 (eller 5 - minns inte riktigt). Då hade jag ingen torv under sanden.

Sen kom behandlingen med Myxazin och vallisnerian bara rasade. Jag trodde att allt skulle bli som vanligt igen efter några stora vattenbyten och filtrering över kol. Men icke, istället fick jag så mycket problem med döende växter och äckliga alger att jag efter några månader bestämde mig för att starta om akvariet med lite torv och bottennäring under sanden. Men inte heller det verkar ha hjälpt.

När jag startade om akvariet började jag använda en annan pH-buffer som jag så småningom förstod inte alls var bra för växterna. Så jag slutade med buffrar över huvud taget och tänkte att det som fanns kvar i vattnet så småningom skulle försvinna iom vattenbyten. Sen betsämde jag mig för att börja med mäsk. Ljuset är detsamma.
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men."

- Alice Walker

Användarvisningsbild
annehult
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 27 aug 2006, 12:47
Ort: Färgelanda

Inlägg av annehult » 15 feb 2007, 20:33

Glömde en sak innan, som jag skrev så var mina "trögstartade" så jag körde hårt med PMDD under en period. Med det menar jag flera fulldoser per vecka och små vattenbyten.
Det rörde sig nog om en månad eller två, sedan har det växt utan gödning. Å andra sidan finns det ju nu mycket mulm + att jag matar rejält, antagligen "för mycket".
Peter

batski
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2006, 13:28
Ort: Göteborg

Inlägg av batski » 16 feb 2007, 00:45

Jag glömde också nämna en sak. Att jag inte byter vatten lika ofta längre.

Mulm verkar inte bildas i mitt SA. Inte så mycket så man ser iaf. Det var läääänge sen jag slamsög och det ser fortfarande rent ut...
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men."

- Alice Walker

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 16 feb 2007, 08:59

Kan vi inte bara konstatera att du aboslut INTE har någon som helst balans i ditt akvarium?
Lösningen är kanske att du trycker ner en massa snabbväxare och låter dina växter återhämta sig lite samtidigt som algerna tas hand om.
Oavsett om du har haft problem med växter innan CO2 tillsats/algbekämpning etc, så kan du inte utesluta att det är problemet då du ändrar ALLA parametrar hela tiden. Välj en (1) väg och håll dig till den!

pHt tycker jag inte du ska bry dig om på något sätt alls.
Bild

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 16 feb 2007, 09:21

annehult skrev:Glömde en sak innan, som jag skrev så var mina "trögstartade" så jag körde hårt med PMDD under en period. Med det menar jag flera fulldoser per vecka och små vattenbyten.
Det rörde sig nog om en månad eller två, sedan har det växt utan gödning. Å andra sidan finns det ju nu mycket mulm + att jag matar rejält, antagligen "för mycket".
Här skulle det kunna vara en beröringspunkt! Jag är inte helt säker på när mina Vallisneria började ta fart riktigt, men jag körde också "hårt" med PMDD och började med extra Ca och Mg vid vattenbyte. En fulldos varannan dag till en början och det tog ett tag innan bubblet kom igång ordentligt. Jag tolkade detta som att växterna behövde längre tid och behövde mer näring än jag trodde innan dom fyllt sina tomma depåer.
Förra veckan var jag uppe på en dos om dan, men det blev nog lite väl häftigt, speciellt kvävet visade för höga värden (om man nu ska gå efter testerna;-)).

Men Vallisneria ska väl inte ha några extrema krav på näring?

Användarvisningsbild
annehult
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 27 aug 2006, 12:47
Ort: Färgelanda

Inlägg av annehult » 16 feb 2007, 11:49

Nä, det verkar inte vara så att dom vill ha mycket, däremot som om det skall finnas något som inte finns från början... hmmm.

Har exakt samma erfarenhet med Jättevallisneria i ett annat kar (med CO2), det tog månader innan dom kom igång men nu är dom nästan jobbiga ;-)

Och i ett tredje kar, också CO2, men där tröttnade jag och flyttade över dom till Tanganyika-karet som jag beskrivit innan och i den miljön ("etablerade Vallisneria") blev det full fart direkt.

Intressant är det, vad händer tro?
Peter

batski
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2006, 13:28
Ort: Göteborg

Inlägg av batski » 16 feb 2007, 12:00

Sintei skrev:Kan vi inte bara konstatera att du aboslut INTE har någon som helst balans i ditt akvarium?
Jo att jag inte har balans i det akvariet har jag redan förstått :wink:
Sintei skrev:Lösningen är kanske att du trycker ner en massa snabbväxare och låter dina växter återhämta sig lite samtidigt som algerna tas hand om.
Jag har så gott som inget problem med alger längre (eller ja kanske det svävande smutsen som kommer från filtret är alger, men det har jag haft i flera år). Inte sen jag började med CO2, vilket jag gjorde för typ 4 månader sen. Snabbväxare har jag haft, både hornsärv, cabomba och vattenpest (dock inte alla samtidigt). Ska nu köpa ny cabomba och fylla på.
Sintei skrev:Oavsett om du har haft problem med växter innan CO2 tillsats/algbekämpning etc, så kan du inte utesluta att det är problemet då du ändrar ALLA parametrar hela tiden. Välj en (1) väg och håll dig till den!
Hmm, det har varit en del ändringar ja, men under ganska lång tid, så jag kan inte säga att jag ändrar hela tiden precis.

Förresten så kollade jag nitratnivån i går och det låg på ca 30ppm. Så antingen har jag brist på micronäring (borde tillsätta mer) eller så är det nåt knas med bottnen, så den inte mineraliserar det organiska avfallet. Vad tror ni? Skulle dammjordekuberna hjälpa i så fall?
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men."

- Alice Walker

batski
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2006, 13:28
Ort: Göteborg

Inlägg av batski » 16 feb 2007, 13:48

Förresten så kom jag att tänka på att jag har spikblad som är en snabbväxare. Men först växte den med en extrem hastighet och såg fin ut. Nu (efter bara några veckor) växer den långsammare och bladen (särskilt de nya) är väldigt ljusa (nästan vita faktiskt). Därför misstänker jag microbrist. Vad tror ni?

Nu har jag precis tillsatt lite TMG iaf. Jag tenderar nog att vara väldigt försiktig med micronäringen ända sen jag ganska tidigt fick tråsalgsproblem. Dessa har iaf varit borta ganska länge nu, både i SA och i Asien (i endlersakvariet har jag aldrig haft trådalger).
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men."

- Alice Walker

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 16 feb 2007, 14:23

batski skrev:Förresten så kom jag att tänka på att jag har spikblad som är en snabbväxare. Men först växte den med en extrem hastighet och såg fin ut. Nu (efter bara några veckor) växer den långsammare och bladen (särskilt de nya) är väldigt ljusa (nästan vita faktiskt). Därför misstänker jag microbrist. Vad tror ni?
Om jag minns rätt så skulle det kunna tyda på järnbrist, ganska kraftig sådan. Kommer inte heller ihåg var den finns men jag hittade för länge sedan en bristsymptomlista från Hjortgatanszoo (finns hemma).

Har också för mig att kvävebrist kan ge liknande symptom, gröna bladnerver och ljusare mellanrum.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 16 feb 2007, 14:39

Flahultarn skrev:Om jag minns rätt så skulle det kunna tyda på järnbrist,
stämmer det ja.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

batski
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2006, 13:28
Ort: Göteborg

Inlägg av batski » 16 feb 2007, 18:23

Flahultarn skrev:Om jag minns rätt så skulle det kunna tyda på järnbrist, ganska kraftig sådan. Kommer inte heller ihåg var den finns men jag hittade för länge sedan en bristsymptomlista från Hjortgatanszoo (finns hemma).

Har också för mig att kvävebrist kan ge liknande symptom, gröna bladnerver och ljusare mellanrum.
Järn är micronärning. De symptomen på kvävebrist som du beskriver stämmer inte på mina växter (men en kompis spikblad ser ut så - när jag mätte nitratet i hennes akvarium såg det dock bra ut - antagligen är det organiskt nitrat).
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men."

- Alice Walker

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster