Havererat Low-tech ?

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Shardikk
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 jan 2007, 07:48

Havererat Low-tech ?

Inlägg av Shardikk » 15 feb 2007, 15:05

Jag provade med ett litet akvarium drygt 50 liter, jordbotten och grus samt en hel hoper snabbväxande växter, inklusive några Guppy.

Efter några veckor har växterna, de mest snabbväxande säckat ihop. Det finns endast några inte lika snabbväxande växter kvar. Även Guppyna lever.
Från att vara välplanterat med massor med växter, så finns det bara några spröt kvar.

Vad är det som kan ha orsakat denna växtkolaps? Någon som kan gisssa med denna knapphändiga information?

Vad skall jag ändra på till nästa försök?

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 15 feb 2007, 15:17

Näringen kanske tog slut för fort. Mer mat mer skit mer fisk.

Jag vet inte egentligen men man kan ju gissa

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 15 feb 2007, 15:40

vad körde du med för ljus samt hr länge varje dag ?

hade du i nån näring överhuvudtaget till växterna ?

på vilket sätt blev växterna dåliga, utseendemässigt ?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Shardikk
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 jan 2007, 07:48

Inlägg av Shardikk » 15 feb 2007, 19:50

Nej, jag tillsatte ingen näring alls, förutom den gödslade blomjorden. Akvariet har bara varit igång i några veckor. Jag fick inte tag på någon ogödslad jord så det fick bli en vanlig blomjord. Andra har ju gjort så, har jag läst.
Måste man verkligen ha i växtnäring ? Jag hade ju i princip bara hunnit byta vatten ett par gånger, så att grumligheten i vattnet försvunnit.
Växterna säckade ihop. De sjönk ihop som en strumpor som korvar ner sig ungefär. De blev till en brun/grön geggklump. Det ser ut som ett kallhygge ungefär med kvistarna liggande kvar i en väldig oordning.

Ljuset var kanske alldeles för dåligt, ett gammalt vitt lysrör. Inget speciellt akvarierör alltså. Men en del solljus nådde till karet också.

Ingen pump eller liknade, ingen doppvärmare heller. Ska det vara ett försök till Low-teck, så ska det!

Det var ett första försök för att åstadkomma ett s.k. Walstad-akvarium, som gick åt fanders. Det gäller att åtminstone ändra en sak till nästa försök. Tips motttages tacksamt.

Peter66
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 53
Blev medlem: 01 dec 2006, 08:28
Ort: Oxie/Malmö

Inlägg av Peter66 » 16 feb 2007, 09:05

Om du inte kan få tag i ogödslad blomjord så testa med såjord, kaktusjord eller dammjord. Dom brukar ha lite mindre gödsel.
Jag kör på dammjord och den funkar prima.

Hade du några växter med rejäla rötter typ cryptocoryne? De hjälper till att hålla botten fräsh.

Har du för tjockt gruslager ovanpå jorden (2,5 cm 3-5mm grus ovanpå 2,5cm jord är en bra start) så kan det också bli problem om du inte har växter med rejäla rötter som drar ned syre till jorden.

Man kan kan lyckas utan pump, men det är lättare att lyckas om vattnet cirkulerar så växterna kan ta upp näring.

Shardikk
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 jan 2007, 07:48

Inlägg av Shardikk » 16 feb 2007, 10:23

Växterna hade inte rejäla rötter, utan bara lav typen långa stängelväxter.

Botten är gjord ungefär så som du beskriver 2,5 cm av vardera.

En sak som jag fundrat på sedan igår, är att jag köpte växterna av en växtakvarist som kör med CO2 inklusive gödning från Granholmarna. Kan det vara det som inverkar mycket negativt på växterna. Ett abrupt miljöombyte från i det närmaste perfekta förhållande till mitt försök till Walstadt-kar?

Men va bra, då har jag fått tre konkreta förslag på ändring till ett nytt försök. Liten cirkulationspump, testa en annan jord, samt några växter med rötter också.

Är det generellt sätt lättare att komma igång med ett större kar än ett mindre?
Senast redigerad av 1 Shardikk, redigerad totalt 16 gånger.

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 16 feb 2007, 10:34

Cryptocoryneplantor får gärna för sig att smälta helt när det blir markant förändrade förhållanden. Detta går ofta mycket snabbt och bladen blir som vit smörja. Behåller man rotstocken så sätter dom nya blad snabbt.

Stängselväxter brukar inte vara så känsliga sålänge dom får allt dom behöver. Svår makrobrist eller ljusbrist brukar inte gå så snabbt - det låter mer som dina växter blivit köldskadade eller nått.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Shardikk
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 jan 2007, 07:48

Inlägg av Shardikk » 16 feb 2007, 10:37

defdac skrev:Cryptocoryneplantor får gärna för sig att smälta helt när det blir markant förändrade förhållanden. Detta går ofta mycket snabbt och bladen blir som vit smörja. Behåller man rotstocken så sätter dom nya blad snabbt.

Stängselväxter brukar inte vara så känsliga sålänge dom får allt dom behöver. Svår makrobrist eller ljusbrist brukar inte gå så snabbt - det låter mer som dina växter blivit köldskadade eller nått.
Köldskadade är förståss en möjlighet. Jag får försöka undersöka den saken.

Shardikk
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 jan 2007, 07:48

Inlägg av Shardikk » 16 feb 2007, 16:00

Växterna transporterades i en försluten plastpåse, inget vatten. Påsen togs till en kall bil, som skrapades och så en färd på ca en halvtimme innan de kom hem till mig.
Det kan vara kölden som tog dem eller?

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 16 feb 2007, 17:29

defdac skrev:Cryptocoryneplantor får gärna för sig att smälta helt när det blir markant förändrade förhållanden. Detta går ofta mycket snabbt och bladen blir som vit smörja. Behåller man rotstocken så sätter dom nya blad snabbt.
Nu var det inte några Cryptos med i bilde vad jag förstår, men tar ändå tillfället i akt att visa lite bilder på sk. Cryptocoryne-sjuka (även om det är lite OT) ;)
Bild
Bild
Bild

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster