dra upp plantor

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

dra upp plantor

Inlägg av bena » 29 jan 2007, 12:03

i ett walstad så var det ingen höjdare att dra upp svärsplantor (läs: plantor med stora rötter).

det jag har fått göra med de andra svärdsplantorna som skulle bort, var att dra upp lite försiktigt, och sen klippa av dem vid rotfästet.

så här ser det ut efter att man har rengjort ett eheim 2252 innerfilter några veckor efter att ha dragit upp plantor.

Bild

Bild
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 29 jan 2007, 12:59

Haahaa Bena den var dålig, skylla på akvariet och din plantor..

Du får allt se till att tvätta dig oftare, och det där med jultvagningen den kan man inte hoppa över hehe...

Ja filter e inge kul grej nu kör jag bottenfilter utan jordbotten men visst där e skit där med men inte i den utsträckningen hehe.

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 29 jan 2007, 18:33

peterhaack skrev:Haahaa Bena den var dålig, skylla på akvariet och din plantor..

Du får allt se till att tvätta dig oftare, och det där med jultvagningen den kan man inte hoppa över hehe...

Ja filter e inge kul grej nu kör jag bottenfilter utan jordbotten men visst där e skit där med men inte i den utsträckningen hehe.
sista gången jag lånar ut mitt badkar till din mamma ;)
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 29 jan 2007, 20:30

haha så du och morsan e lite bundisar attans vad bra då får hon rycka med ngr plantor nästa gång hon e där och badar haha...

Användarvisningsbild
matsvin
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 78
Blev medlem: 26 aug 2006, 00:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av matsvin » 08 feb 2007, 23:28

Jag har ju blivit varnad tidigare av olika akvarieentusiaster för att försöka dra upp svärdsplantor ur mina walstadsakvarier... Så jag lär ju inte ens försöka, även om jag har några som är i princip alldeles för stora för akvariet. Har två svärdsplantor som är dubbelt så höga som avståndet upp till vattenytan (bladen är så länga om man lyfter dem o mäter), dvs de ser inte riktigt ut som svärdsplantor där de växer utan bara som en grön massa
:P

Men fiskarna är glada och de attans svärdsplantorna får nya blad hela tiden, och fyller upp var sin ände av akvariet :)

/Matsvin.

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 09 feb 2007, 00:37

matsvin skrev:Jag har ju blivit varnad tidigare av olika akvarieentusiaster för att försöka dra upp svärdsplantor ur mina walstadsakvarier... Så jag lär ju inte ens försöka, även om jag har några som är i princip alldeles för stora för akvariet. Har två svärdsplantor som är dubbelt så höga som avståndet upp till vattenytan (bladen är så länga om man lyfter dem o mäter), dvs de ser inte riktigt ut som svärdsplantor där de växer utan bara som en grön massa
:P

Men fiskarna är glada och de attans svärdsplantorna får nya blad hela tiden, och fyller upp var sin ände av akvariet :)

/Matsvin.
jag gjorde så på 2 av mina att jag lyfte upp plantorna så att man precis såg rötterna, och sen klippte jag helt sonika av dem där. så rötterna ligger kvar. förhoppningsvis så kommer du inte ruttna på ett sätt så att tanken börjar må illa.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
matsvin
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 78
Blev medlem: 26 aug 2006, 00:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av matsvin » 09 feb 2007, 00:44

bena skrev: jag gjorde så på 2 av mina att jag lyfte upp plantorna så att man precis såg rötterna, och sen klippte jag helt sonika av dem där. så rötterna ligger kvar. förhoppningsvis så kommer du inte ruttna på ett sätt så att tanken börjar må illa.
Det är exakt det tipset jag har fått, samt att jag fått höra att man inte behöver bry sig om att det blir en massa avklippta rötter kvar, speciellt inte när man jord i botten :) Om akvariet funkar bar i övrigt så löser det sig utan problem. Det var personliga erfarenheter från två olika personer som har akvarieraffär :) Rätt kul att de var överens :)

Själv har jag så extremt svårt att slänga växter, att jag inte kan med att slänga ut mina jättelika svärdsplantor även om de mest ser ut som en grön massa !!

/Matsvin.

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster