Cirkulation

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Cirkulation

Inlägg av Metalmaid » 25 okt 2006, 22:53

Är det bara jag och Matsvin som provat på low-tech, modell Walstad?

Ni som kör low-tech...

Jag har ju mitt trippel-25litersakvarie med stor bottenyta i förhållande till volym. Som det är nu kör jag utan varken filter eller cirkulation, koppade in fiskar redan dag 1. Gjorde 10% vattenbyten första veckan och fiskarna lever och mår bra och växterna frodas....men jag börjar få sånt fettskikt på ytan i yngelsektionen.

Hur ska jag åtgärda det? Hydrocotylen kan ju inte va bov till allt det?

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 25 okt 2006, 23:02

Jag kör väl lite Low-tech på jobbet men inte med ngn specad botten utan som ett vanligt kar med bottenfilter och växter samt pmdd byter vatten var 6e vecka.
Så Low-tech e det nog inte

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 25 okt 2006, 23:06

Fett skiktet har jag hört man kan ta bort med typ servetter man bara försiktigt dutar så suger de upp detta.

Var det kommer från hmm ja fodret kanske vad matar du med för foder vissa foder innhåller mer proteiner(kött produkter) än andra.
Senast redigerad av 1 peterhaack, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 25 okt 2006, 23:15

peterhaack skrev:Fett skiktet har jag hört man kan ta bort med typ servetter man bara försiktigt dutar så gueger de upp detta.

Var det kommer från hmm ja fodret kanske vad matar du med för foder vissa foder innhåller mer proteiner(kött produkter) än andra.
Den sektionen har bara små yngel, modell platy. Just nu 8 stycken på en volym av 25 liter (typ 7cm fisk).

Matar gör jag, typ 1 mm² yngelfoder varje dag fördelat på tre tillfällen och fiskarna växer.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 26 okt 2006, 08:48

provade jordbotten i ett stort ölglas och javamossan trivdes rätt bra däri med en massa småsniglar.
fick stå nästan helt orört under 4-5 månader men sen började det bubbla från botten och avslutade experimentet pga platsbrist.

sen har jag 2 lowtech's också båda med bottenfilter.
ena plastakvarie(30L) en del fisk mycke växter med 11w verkstadslampa och java/windelöw ormbunkar och anubias stormtrivs och dom guppys och platys ja haft där har varit värre än kaniner.

30L akvarie med java/windelöw ormbunkar och ett par andra växter och körsbärsräkorna jag har där förökar sen stadigt.
kommer eventuellt göras om till akvarie med jordbotten när jag fått iordning mitt kommande akvarie.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
thea
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 117
Blev medlem: 15 okt 2006, 13:06
Ort: Söderåkra/kalmar

Inlägg av thea » 27 okt 2006, 23:21

Jag kör lowtech.fast jag kör med syrepump för jag få ha doppvärmaren igång.
har fått tipset av min zoonen kompis matsvin =).
växterna växer som ogräs.
skaffa jag ett till litet akvarium blir det nog lowtech där med.
men nu ska det bli ett stort akvarium till.

Peter66
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 53
Blev medlem: 01 dec 2006, 08:28
Ort: Oxie/Malmö

Inlägg av Peter66 » 03 dec 2006, 10:11

Jag är på gång med jordbotten. Det enda som fattas är ledig tid, så det blir i julhelgen. Jag hade gissat på att filmen på ytan är en kombination av matrester och bakterier. Har du ingen cirkulation och bara små yngel så finns det inget som rör om vid ytan.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 11 dec 2006, 21:48

Peter66 skrev:Jag är på gång med jordbotten. Det enda som fattas är ledig tid, så det blir i julhelgen. Jag hade gissat på att filmen på ytan är en kombination av matrester och bakterier. Har du ingen cirkulation och bara små yngel så finns det inget som rör om vid ytan.
Skulle tro att du har rätt, nu har ynglen vuxit till sig och hinnan är helt borta. Skall bli intressant att se om samma fenomen uppstår hos de små dygnsgamla guppieynglen.

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 11 dec 2006, 22:40

Jag tror oxå att Peter66 har rätt :)

Jag planerar att göra om mitt 540l till Low-tech SA samt att jag vill pröva tekniken genom att göra iordning ett litet low-tech SA på 45l.
Imorron kväll bör silikontätningarna ha torkat :)

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 11 dec 2006, 22:46

körde walstad lowtech på mitt 400L's. men har börjar göra om det till en lite mer hightech med co2 och PMDD etc. jordbotten med torv får dock ligga kvar.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 11 dec 2006, 23:24

bena, hur länge har du kört lowtech? Låt jordbotten verka ur innan du extragöder, co² gör ju sitt också. Vill du inte ha algbomber så vänta tills du får brister.

En startad jordbotten är ju aktiv i upptill 2 år innan det behövs extragödning i form av PMDD (om man ska tro mina källor jag inte har länkarna kvar till :p )

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 11 dec 2006, 23:34

Metalmaid skrev:bena, hur länge har du kört lowtech? Låt jordbotten verka ur innan du extragöder, co² gör ju sitt också. Vill du inte ha algbomber så vänta tills du får brister.

En startad jordbotten är ju aktiv i upptill 2 år innan det behövs extragödning i form av PMDD (om man ska tro mina källor jag inte har länkarna kvar till :p )
var igång 9 månader, sen fick jag en läcka och skulle silikona om, och då körde jag ner jordbotten. det var ca 1 1/2 månad sen... jag märkte att 4-dubbeldos PMDD var lite mycket ;) så jag göder normalt nu, och växterna ser bra ut och inga alger än så länge (har aldrig haft alger i min tank).

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 11 dec 2006, 23:41

bena skrev:
Metalmaid skrev:bena, hur länge har du kört lowtech? Låt jordbotten verka ur innan du extragöder, co² gör ju sitt också. Vill du inte ha algbomber så vänta tills du får brister.

En startad jordbotten är ju aktiv i upptill 2 år innan det behövs extragödning i form av PMDD (om man ska tro mina källor jag inte har länkarna kvar till :p )
var igång 9 månader, sen fick jag en läcka och skulle silikona om, och då körde jag ner jordbotten. det var ca 1 1/2 månad sen... jag märkte att 4-dubbeldos PMDD var lite mycket ;) så jag göder normalt nu, och växterna ser bra ut och inga alger än så länge (har aldrig haft alger i min tank).
Nu agerar jag dum blondin fast jag inte är blondin? :hmmm: Då fick du en läcka i dom övre regionerna då? Fick jag en läcka i nedre regionen och skulle sadla om så tömde jag allt.

Körde ner jordbotten? Jag bor på landet, det enda dom kör ner här är koskit :oops:

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 11 dec 2006, 23:56

Metalmaid skrev:
Nu agerar jag dum blondin fast jag inte är blondin? :hmmm: Då fick du en läcka i dom övre regionerna då? Fick jag en läcka i nedre regionen och skulle sadla om så tömde jag allt.

Körde ner jordbotten? Jag bor på landet, det enda dom kör ner här är koskit :oops:
läcka i ena nedre kanten. tömde hela tanken och mina fiskar + växter fick bo i mitt badkar i nästan 3 dagar :)

körde ner jordbotten=la ner jordbotten

pe5
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 80
Blev medlem: 02 jan 2007, 19:03

Inlägg av pe5 » 02 jan 2007, 19:10

Jag är också ganska sugen på att ha ett litet skickt med torv/jord under gruset, är torv nåt att ha föresten?

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster