Aquasoil binder fosfat??

Här kan vi diskutera Pmdd,andra gödningar och näringpreparat samt dosering och olika recept.

Moderator: Hedersmedlemmar

Sme_h
Frö
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 jun 2016, 22:00

Aquasoil binder fosfat??

Inlägg av Sme_h » 23 jan 2023, 00:43

Osäker om det blev rätt plats i forumet men Kan aquasoil suga åt sig all fosfat som doseras???

Jag göder e.i. i akvariumet. Uppgraderade flödet med en 1000l/h (Juwel har bara 600 som standard för lido 200L)
Ljus ca 4800 lumens LED.
CO2 bör va mer än 30ppm. Svårt att läsa av JBL CO2 men PH ca 1.3 lägre än när ett vattenprov fått gasa ur under natten.
Växter som ej sitter i botten visar ivf på brister och tynar bort. Mäter en del och 1.3ppm Fosfat försvinner på en dag.
Har förstått att fosfat kan gå upp och ner och hade inte reagerat om växterna såg friska ut…

Javaormunke (gamla blad får alger och dör. Stam på bladen blir sen brun)
Javanossa blir brun
Bolbitis tynar bort

Typiska mätvärden
PO4 ligger efter dosering på ca 1ppm men som sagt borta på en halv dag.
NO3 ca 10ppm
FE ca 0.1-0.3ppm
Kalium var nog >15pm
Stadig Låg nitrit och ammonium

Mäts ej
Ca står för mesta av gh ca 7dgh
Göder Mg ca 5-10ppm per vecka

Finns en del alger men inte extremt
-Fuzz (??) På gamla sargade blad
-Staghorn på sargade och vissa långsamtväxande blad

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Aquasoil binder fosfat??

Inlägg av Admin JTFix » 28 jan 2023, 19:22

Med vad göder du och hur mkt?
Har du ppm för alla ämnena du doserar per dos?

Växterna du nämner behöver varken Co2 eller gödning om de går i low-tech. Tror mer de störs av svajiga nivåer och stora vb.
Hur stort vb gör du idag per vecka?
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Sme_h
Frö
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 jun 2016, 22:00

Re: Aquasoil binder fosfat??

Inlägg av Sme_h » 28 jan 2023, 22:27

När det var ju det. Har lite andra växter också. Är ju inte jätteljust ändå så lär ju inte vara för ljust ens för dessa. Hög CO2 ska väl aldrig va problem för växter (inom rimliga gränser)
Sen är väl hela teorin (om man ska kalla det teori fortfarande) med estimative index att höga näringsnivåer inte ska vara problem. Men man göder en hel del. Estimative index dosering är ca 7.5ppm NO4, 1,3ppm PO4 och Micro motsv. 0.2ppm Fe 2-4ggr per vecka. Jag har kört 2.5ggr så det motsvarar väl ca 4-5 pmdd standarddoser.
Men som sagt försvinner alla 1.3ppm PO4 på en natt

Menar du att dessa växter kan vara svårare och ev tål e.i. sämre än växter som kräver liter mer ljus, CO2 och gödning därefter?
Nämnde dessa då övriga växter är planterade i aquasoil och verkar må bra medan Javaormbunke, mossa och bolbitis som tar näring ur vattnet har bekymmer.

Nivåerna ska inte va svajiga då man med e.i. tex ligger runt 20-30ppm NO3 medan konsumtionen är Max kanske 2-4ppm per dygn vid motsvarande >1W/l och 30ppm CO2. PO4 ska ju kunna va svajigt då växter ska kunna lagra detta bra men att jag direkt hamnar på 0ppm PO4 är som sagt det som får mig att reagera..
Byter 30-40% per vecka.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Aquasoil binder fosfat??

Inlägg av Admin JTFix » 12 feb 2023, 03:09

Jag tror du göder för mkt.
Som mest har jag doserat 2,5 dos/v.
Och då med 1 ppm PO4/dos, och Micro 0.1 ppm/dos.
Vad jag har fått lära mig är att alltid vara försiktig med Fe och PO4.
Och om du hade gjort ett 100% vb varje vecka så hade du ju nollat karet helt, men det gör du ju långt ifrån nu.
Det enda jag brukar fläska på med är K2SO4. (torrdoserar)

Har dock ingen erfarenhet av att mäta näringsnivåerna i karet då jag hört att det inte är så tillförlitligt.
Jag brukar bestämma mig för en dos utifrån kranvattenvärde, CO2, ljus och typ av växter.
Sen kör jag på i minst 3 månader innan jag ändrar något.

Dom växter såsom ormbunkar och mossa trivs bättre i low-tech. Dom gillar inte att bli "tvingade" att växa fortare.

Hur många ljustimmar kör du på?

Posta gärna en bild på karet så får man sig en bättre uppfattning.

Och sorry för sent svar.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

stigigemla
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 dec 2021, 15:24

Re: Aquasoil binder fosfat??

Inlägg av stigigemla » 13 feb 2023, 12:21

Fosfor och järn tillsammans är ett problem i akvarier.
Det bildas lätt järnfosfat som är olösligt - kallas myrmalm i naturen.
För att det inte skal hända chelaterar man järnet med citronsyra, EDTA eller liknande. Det håller järnet i lösning så att växterna kan ta upp det.
Om chelateringen är svag som t.ex med citronsyra som bryts ned av bakterier fäller järnet snabbt ut.

I mitt akvarium är det också 0 i fosfat. Jag har försökt att höja det till mätbart men då blir det trådalgutbrott.
Jag tillsätter ungefär 0,08 ppm fosfat per dag och det räcker för att ge en våldsam tillväxt i akvariet (250 liter). Jag rensar ut 3- 4 liter växter när jag gör 50% vattenbyte varannan vecka. Jag tillsätter ungefär 3 gram gips (kalciumsulfat) per 100 liter vattenbytesvatten då mitt kranvatten är lite fattigt på kalcium.

Jag tror akvasoilen bara är bra i ditt akvarium då växterna med rötter i botten mår bättre.

JBL CO2 test är en smart grej då den verkar genom att CO2 halten i vattnet förs över genom luft till testvätskan som är vatten med ungefär 4 i kH och man sedan läser av pH med färgen i bromtymolblått. Men det har en stor nackdel genom att vätskan lätt förorenas av akvarievatten.

Skriv svar

Återgå till "Gödning och näringspreparat samt dosering & recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster