ny typ av co2 controller

Byggt nått eget? Frågor om akvarieteknik? Det som inte går under "växter" kan det skrivas om här.

Moderator: Hedersmedlemmar

Flygofisk
Frö
Frö
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 okt 2014, 21:12

ny typ av co2 controller

Inlägg av Flygofisk » 20 okt 2014, 02:28

Är in informationsinsamlingsfasen av min aquascapande. Dvs försöka hitta vad som är hittepå och vad som är bra praxis osv. Lite rörigt i början, men spännande :)

Kollade in lite på det här med controller på co2 och det var det delade åsikter om. Jag kommer troligen inte använda det fast kommer garanterat använda co2 då jag redan har en 10 kg aga tub stående samt regulator. Det bör räcka väldigt länge det till mitt 35 liters kar :)

Hittade hur som helst det här:
https://www.kickstarter.com/projects/46 ... -aquariums

Om den fungerar bra kan det vara av intresse framöver. Om inte annat, bara för att det är roligt att mäta.

Finns inte mycket information om den än, men vad tror ni? Bra eller anus?

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: ny typ av co2 controller

Inlägg av Krukan » 20 okt 2014, 12:42

Intressant tycker jag som nu kör mer på känsla än efter tabeller. Men det beror såklart väldigt mycket på vad det kommer att kosta, inte bara i inköp utan också i det långa loppet.

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: ny typ av co2 controller

Inlägg av Pettson » 20 okt 2014, 15:10

Den dök upp tidigare i slutet av sommaren och vissa idéer är väl bättre och andra sämre Här!

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: ny typ av co2 controller

Inlägg av Mr_Ewing » 20 okt 2014, 21:28

Känns ganska osäkert med tanke på att de inte beskrivit tekniken bakom produkten.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Flygofisk
Frö
Frö
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 okt 2014, 21:12

Re: ny typ av co2 controller

Inlägg av Flygofisk » 21 okt 2014, 05:21

Som en dropchecker fast elektronisk

Från http://www.plantedtank.net/forums/showt ... p?t=669849
"The OCO works on the same basic principle as a drop checker, in that CO2 from the aquarium will diffuse out of the tank, through the probe membrane and into the detector chamber inside the meter. As the gas builds up, the detector measures light absorbance and calculates how much CO2 is inside the chamber, and from that, calculates how much CO2 is in the tank.

This is a faster take on the drop checker because the CO2 gas does not have to redissolve into the 4dKH bromothymol blue solution, and the detectors are very sensitive."

https://www.youtube.com/watch?v=zjvW1sxaB-8

I princip är det väl en gassensor för koldioxid som han har använt. Borde finnas något arduinoprojekt för det redan. För att mäta i luft då. Sen får man översätta det till vatten.

Det ger sig nog ganska snart om det fungerar som tänkt.

Skriv svar

Återgå till "Teknik, DIY, tips & trix"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster