Våglängd (/färg) på ljuset till växter

Vad heter växten? Hur mycket ska vi göda? Här kan vi snacka om allt som har med växter att göra och lite till.

Moderator: Hedersmedlemmar

Engelholm Audio
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 apr 2009, 17:39

Våglängd (/färg) på ljuset till växter

Inlägg av Engelholm Audio » 21 sep 2009, 21:48

Hej på er växt-kunniga!

Jag söker information och era erfarenheter om ljuset våra växter vill ha, vilka våglängder som funkar bäst.

Jag har läst att 650 nano meter våglängd funkar bra till växter, men att det också behövs blått ljus?

Hur viktigt är det att det är 650? Funkar 620 nm?

Finns det nån snygg kurva på detta, som nån här kan hjälpa mig med?
vänligen
// Pär Engelholm
// Karlskrona, Blekinge!

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 21 sep 2009, 23:34

Högre växter har två frekvensområden där fotosyntesen främjas optimalt: Det blåvioletta med våglängder som ligger mellan 380 och 480 nm, vilket delvis överlappar med det som kallas UV-ljus, samt ett orange-rött område med våglängder på mellan 600 och 680 nm, vilket ligger helt inom ögats synområde.

Tror inte det är så väldigt kritiskt med att det ligger exakt på nanometern, viktigt är nog bara att växten får tid att anpassa sig till tillgängligt ljus och att det finns nog utav det.

Missar du våglängdsområdet helt, då får du helt enkelt samma problem som i lysrörens barndom, då växthusen (och akvarierna) fylldes med alger och infusorier.

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 22 sep 2009, 00:33


defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 22 sep 2009, 08:09

Det Lingonfil visar är klorofyllets känslighet, dvs den ljuskänslighet växter skulle ha om dom bara hade klorofyllpigmentet. Hade det varit så hade det varit viktigt att träffa 430, 453, 642 resp 662 nm.

Växter har dock en massa accessoriska pigment som kan skjutsa de flesta olika våglängder till klorofyllet. Mäter man fotosyntesen hos undervattensväxter för varje frekvens och mäter syreutvecklingen kan man komma fram till ett sk actionspektrum som visar hur effektivt en växt kan utnyttja alla olika frekvenser mellan 400 och 700 nm och då ser man att det är långt ifrån kritiskt att träffa exakt på nanometern rätt:
Bild
Här är ett actionspektrum för Elodea:
Bild
.. och ett för saltvattens Zooxanthellae:
Bild
Senast redigerad av 1 defdac, redigerad totalt 22 gånger.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Engelholm Audio
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 apr 2009, 17:39

Inlägg av Engelholm Audio » 22 sep 2009, 10:28

christinag skrev:Högre växter har två frekvensområden där fotosyntesen främjas optimalt: Det blåvioletta med våglängder som ligger mellan 380 och 480 nm, vilket delvis överlappar med det som kallas UV-ljus, samt ett orange-rött område med våglängder på mellan 600 och 680 nm, vilket ligger helt inom ögats synområde.

Tror inte det är så väldigt kritiskt med att det ligger exakt på nanometern, viktigt är nog bara att växten får tid att anpassa sig till tillgängligt ljus och att det finns nog utav det.

Missar du våglängdsområdet helt, då får du helt enkelt samma problem som i lysrörens barndom, då växthusen (och akvarierna) fylldes med alger och infusorier.

MvH
Christina G
Tack för input, Christina! :)
Se där! Perfekt vad jag ville ha!
defdac skrev:Det Lingonfil visar är klorofyllets känslighet, dvs den ljuskänslighet växter skulle ha om dom bara hade klorofyllpigmentet. Hade det varit så hade det varit viktigt att träffa 430, 453, 642 resp 662 nm.

Växter har dock en massa accessoriska pigment som kan skjutsa de flesta olika våglängder till klorofyllet. Mäter man fotosyntesen hos undervattensväxter för varje frekvens och mäter syreutvecklingen kan man komma fram till ett sk actionspektrum som visar hur effektivt en växt kan utnyttja alla olika frekvenser mellan 400 och 700 nm och då ser man att det är långt ifrån kritiskt att träffa exakt på nanometern rätt:
http://farm4.static.flickr.com/3239/288 ... 6615_o.jpg
Här är ett actionspektrum för Elodea:
http://farm4.static.flickr.com/3222/312 ... 067c_o.gif
.. och ett för saltvattens Zooxanthellae:
http://farm4.static.flickr.com/3087/312 ... 0f38_o.gif
Matnyttigt värre!

Man tar alltså fram en kurva som speglar effektiviteten hos olika våglängder.

Jag bugar och bockar! :)
vänligen
// Pär Engelholm
// Karlskrona, Blekinge!

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 22 sep 2009, 10:56

Engelholm Audio skrev: Man tar alltså fram en kurva som speglar effektiviteten hos olika våglängder.
För olika växter Ja!
Actionspektrum varierar mellan olika växttyper, precis som de bilder Defdac länkar till påvisar. Accessorpigmentuppsättningen är inte lika i alla växter. Det är ju det som gör det hela spännande! :D

Bra läsning:
http://www.emc.maricopa.edu/faculty/far ... ookPS.html

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 22 sep 2009, 11:16

Ja för att ytterligare förklara även att det är väldigt bra gjort redan! ALLA växter använder endast två våglängder, nämligen 680 nm och 700 nm. Bägge dessa två våglängder är mörkt, mörkt röda, och alla andra våglängder man matar plantan med kommer med hjälp av pigment att omformas till just 680 och 700 nm. Därför kan aktionsspektra för olika växter se lite olika ut.

Nu tänker du kanske att: "Varför matar vi inte växterna med endast 680 och 700 nm för!".
Sådana försök har utförts men det har visat sig just de blå våglängderna behövs för växtens hormonsystem eftersom avsaknaden av blått ljus ofelbart leder till väldigt långa och rangliga växter.

Sedan vill jag bara inflika att växterna anpassar sig till det artificiella ljus de har att tillgå med att tillverka mer eller mindre av de pigment som behövs för given situation. Så mitt tips blir att hitta det vita ljus du trivs med, istället för att känna dig tvingad att ge växterna någon aktionsspektra modifierat ljus.

Lycka till!
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Engelholm Audio
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 apr 2009, 17:39

Inlägg av Engelholm Audio » 22 sep 2009, 11:43

GasseG skrev:Ja för att ytterligare förklara även att det är väldigt bra gjort redan! ALLA växter använder endast två våglängder, nämligen 680 nm och 700 nm. Bägge dessa två våglängder är mörkt, mörkt röda, och alla andra våglängder man matar plantan med kommer med hjälp av pigment att omformas till just 680 och 700 nm. Därför kan aktionsspektra för olika växter se lite olika ut.

Nu tänker du kanske att: "Varför matar vi inte växterna med endast 680 och 700 nm för!".
Sådana försök har utförts men det har visat sig just de blå våglängderna behövs för växtens hormonsystem eftersom avsaknaden av blått ljus ofelbart leder till väldigt långa och rangliga växter.

Sedan vill jag bara inflika att växterna anpassar sig till det artificiella ljus de har att tillgå med att tillverka mer eller mindre av de pigment som behövs för given situation. Så mitt tips blir att hitta det vita ljus du trivs med, istället för att känna dig tvingad att ge växterna någon aktionsspektra modifierat ljus.

Lycka till!
Tack - strålande (!) med alla nyanserade svar, istället för tumregel-mässiga svar som annars är vanligt i dagens samhälle!

:)
vänligen
// Pär Engelholm
// Karlskrona, Blekinge!

bootin
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 359
Blev medlem: 28 nov 2006, 20:41
Kontakt:

Inlägg av bootin » 22 sep 2009, 14:00

Gasse, menar du att de pigment som absorberar utanför 680 och 700nm man brukar se i absorbtions-spektra inte gör detta? varför är absorbtions-spektran utformade på detta sätt om de nu bara absorberar på 680 och 700 för att sedan omvandla det till andra våglängder? jag kan förstå det vad gäller ljuskällor men inte växternas absorbtion, förklara gärna mer..!

Bild




GasseG skrev:Ja för att ytterligare förklara även att det är väldigt bra gjort redan! ALLA växter använder endast två våglängder, nämligen 680 nm och 700 nm. Bägge dessa två våglängder är mörkt, mörkt röda, och alla andra våglängder man matar plantan med kommer med hjälp av pigment att omformas till just 680 och 700 nm. Därför kan aktionsspektra för olika växter se lite olika ut.

Nu tänker du kanske att: "Varför matar vi inte växterna med endast 680 och 700 nm för!".
Sådana försök har utförts men det har visat sig just de blå våglängderna behövs för växtens hormonsystem eftersom avsaknaden av blått ljus ofelbart leder till väldigt långa och rangliga växter.

Sedan vill jag bara inflika att växterna anpassar sig till det artificiella ljus de har att tillgå med att tillverka mer eller mindre av de pigment som behövs för given situation. Så mitt tips blir att hitta det vita ljus du trivs med, istället för att känna dig tvingad att ge växterna någon aktionsspektra modifierat ljus.

Lycka till!

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 22 sep 2009, 15:13

Det stämmer inte om jag läser rätt: http://en.wikipedia.org/wiki/Chlorophyll

Klorofyll a har absorbtionsmaxima vid 430 nm och 662 nm, medans klorofyll b har det vid 453 nm and 642 nm.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Engelholm Audio
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 apr 2009, 17:39

Inlägg av Engelholm Audio » 22 sep 2009, 16:18

Inom akustiken är det omöjligt att absorbera med oändligt högt Q värde, dvs vid vara en frekvens!

Allt som oftast absorberas lite över och under (vilket ger underlag för beräkning av Q värdet) även om det finns en centrumfrekvens.
vänligen
// Pär Engelholm
// Karlskrona, Blekinge!

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 22 sep 2009, 16:38

:hmmm: jag är oxå intresserad av att höra vad Gasse har för belägg för sitt påstående!

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 22 sep 2009, 18:05

extremt intressant läsning!!!

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 23 sep 2009, 01:44

Jasså har jag inte nämnt detta förrut?

Vad händer när ljuset träffar växten. Jo energin i ljuset utför i det ena systemet (PS2) oxidering av vatten till O2 och H+ med hjälp av en enda våglängd, nämligen 680 nm. Det andra systemet (PS1) gör en bioorganisk energirik molekyl med hjälp av PS2 och en enda våglängd, nämligen 700 nm. ATP bildas också från ADP med hjälp av H+ som bildades i PS2....mer finns inte!
Allt annat är pigment (antenner och co-faktorer) som har till enda uppgift att ombilda det ljuset som träffar plantan till 680 nm (PS2) och 700 nm (PS1).

Om något är oklart så fråga gärna....hann inte förklara så bra eftersom jag måste nana nu.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 23 sep 2009, 01:52

defdac skrev:Det stämmer inte om jag läser rätt: http://en.wikipedia.org/wiki/Chlorophyll

Klorofyll a har absorbtionsmaxima vid 430 nm och 662 nm, medans klorofyll b har det vid 453 nm and 642 nm.
Från texten på sidan deffen.
The two currently accepted photosystem units are Photosystem II and Photosystem I, which have their own distinct reaction center chlorophylls, named P680 and P700, respectively.[2] These pigments are named after the wavelength (in nanometers) of their red-peak absorption maximum.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 23 sep 2009, 08:26

Aha. Så "radiomottagaren" sitter vid den röda delen och det andra är "bara" antenn. Intressant, men har inget med att göra vilket ljus som den föredrar om jag fattar det rätt.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 23 sep 2009, 08:43

bootin skrev:Gasse, menar du att de pigment som absorberar utanför 680 och 700nm man brukar se i absorbtions-spektra inte gör detta? varför är absorbtions-spektran utformade på detta sätt om de nu bara absorberar på 680 och 700 för att sedan omvandla det till andra våglängder? jag kan förstå det vad gäller ljuskällor men inte växternas absorbtion, förklara gärna mer..!
Blått ljus är mycket mer energirikt än rött ljus så långt kan vi vara överens. Allt ljus som plantan kan skörda vilket är ungefär 4 % av det ljus den har att tillgå.....går från foton till kemisk energi. Den verkningsgraden har på inget sätt att göra med hur mycket eller vad plantan absorberar att göra.
Jag kan dra liknelsen med att sitta under ett svart tak på sommaren där allt som träffar taket absorberas men ingen kemisk reaktion sker vid det tillfället utan allt blir värme. Av allt växten absorberar så blir som sagt ungefär 4 % energi och resten blir värme.
Vi måste komma ihåg att förutom några skumma bakteriar i svavelrika varma källor så är grunden för allt liv fotosyntesen på jorden, och en väldig överkapacitet i absorption finns eftersom effektiviteten i fotosyntesen är låg.
Hur som helst så blir det värme de procenten som inte omvandlas till kemisk energi.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Engelholm Audio
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 apr 2009, 17:39

Inlägg av Engelholm Audio » 23 sep 2009, 09:03

Effektiviteten i fotosyntesen får ju explosionsmotorn att framstå som suveränt effektiv! ;)

Med all denna information: Är det fortfarande så att man inte MÅSTE träffa dessa våglängder på nano'n rätt och att detta gäller:
Sedan vill jag bara inflika att växterna anpassar sig till det artificiella ljus de har att tillgå med att tillverka mer eller mindre av de pigment som behövs för given situation. Så mitt tips blir att hitta det vita ljus du trivs med, istället för att känna dig tvingad att ge växterna någon aktionsspektra modifierat ljus.
vänligen
// Pär Engelholm
// Karlskrona, Blekinge!

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 23 sep 2009, 09:59

Är det fortfarande så att man inte MÅSTE träffa dessa våglängder på nano'n rätt
Nej, fotosyntesaction-spektra motbevisasr detta.

Vill du ha mycket effektivt blått och rött ljus så välj trifosforlysrör med halvhög kelvin (Hagen PowerGlo, LifeGlo, Philips Aquarelle, Sylvanina Aquastar, Triton osv). Dessa har ett ljus som bara tappar runt 10% intensitet tills dom inte går att tända längre och slår mycket hårt i det blå området som attenueras minst av vatten. Alla dessa har dessutom en färgåtergivning som blir väldigt härlig i akvarier.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 23 sep 2009, 10:20

Engelholm Audio skrev:Effektiviteten i fotosyntesen får ju explosionsmotorn att framstå som suveränt effektiv! ;)
Hehe ja men kom ihåg att explosionsmotorn är sprungen ur fotosyntesen :).
Utan fotosyntes ingen olja, ingen olja ingen explosionsmotor.


Stavningkontrollen var kommer den ifrån när man skriver ett inlägg? Den vill dela på väldigt många ord! Iofs så verkar den var avstängd här på min laptop eftersom här sälper den igenom allt :D.

Edit: Vet inte hur många av er som har odlat upp plantor artificiellt inomhus på våren för utplantering på sommaren? Jag har gjort det och då visar det sig att slänger man bara ut plantorna i strålande solsken så bränns bladen sönder! Detta sker av att inomhus så utsätts inte plantorna för UV-ljus och har således sparat in på dessa pigment, därför härdar man ofta plantorna innan utplantering.
Jag vill bara poängtera växternas otroliga förmåga att anpassa sig snabbt till rådande situation. På samma sätt som de sparar där de inte behöver slösa, så kan de effektivisera för de våglängder av ljus man ger dem. Ja det är min uppfattning iaf....skulle bli förvånad om det visade sig att det var på ngt annat sätt.
A plant might be without brain but still not a dumb ass.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Engelholm Audio
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 apr 2009, 17:39

Inlägg av Engelholm Audio » 23 sep 2009, 10:44

Tack återigen för svar!

Varför jag frågar är - utöver ett allmänintresse i sakfrågan - att jag håller på med ett LED (lysdiod) projekt. Det är inte trivialt att få till ljusstyrkan och då blir det än mer viktigt att det lilla ljus som finns är rätt ljus. Med stöd från denna tråd kan jag gå vidare i projektet!

Jag lyfter på hatten.
vänligen
// Pär Engelholm
// Karlskrona, Blekinge!

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 23 sep 2009, 10:57

Engelholm Audio skrev:Med stöd från denna tråd kan jag gå vidare i projektet!
Kan du det? :shock:

Jag blir mer och mer ambivalent, ju mer jag läser.

Men det är intressant, GasseG i ena ringhörnan och Defdac i den andra, i kampen om ljus och dess inverkan på växter. Fram med ölen och chipsen! :D


"Still confused, but on a higher level"

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 23 sep 2009, 11:03

Nej vi är i samma ringhörna. Det lät bara på GasseG som att rött ljus var viktigare än blått ljus, men det syns ju på actionspektra att det inte är. Att själva reaktionern sker där är en helt annan sak. Det är intressant, men har ingen betydelse för vad man ska välja för ljus.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 23 sep 2009, 11:14

Öl och chips coming up!
BildBild

Varsågod Roolo :D
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 23 sep 2009, 11:15

GasseG skrev:
Varsågod Roolo :D
thx :D

Och om ni är i samma ringhörna blir det kanske mer "grappling" :D

Skriv svar

Återgå till "Akvarieväxter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster