Blommande echinidorus.

Vad heter växten? Hur mycket ska vi göda? Här kan vi snacka om allt som har med växter att göra och lite till.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Sleep
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 53
Blev medlem: 20 mar 2015, 13:05
Ort: Norrköping

Blommande echinidorus.

Inlägg av Sleep » 05 dec 2016, 17:38

Hej allihopa!

Jag undrar lite ni som har fått blommor på era svärdsplantor vad ni gör med dom.
Låter ni dom va eller försöker ni att pollinera dom? :D

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Blommande echinidorus.

Inlägg av Malen 27 » 10 dec 2016, 16:35

Hej Sleep, upp och hoppa.
Jag har ett akvarium, där mina svärdsplantor konkurerar ut nästan allt annat,ofta får jag tillsätta extra gödning till dessa växter, så dom ska må bra.
Har haft blomningar,men tror inte på pollinering(flera växter, insekter som vi saknar i våra burkar),fungerar dock sådär på vissa växter av aponegeton släktet med penselstrykningar, mm
Sänker du dock ner stjälken kommer det bildas adventivväxter.
Som du senare planterar med hela blomstjälken, när du ser att plantan har nått ett bra stadie i tillväxt, kan du kapa förbindelsen med moderplanta.
Vissa Echinodorus lossar lätt från blomstjälk,och är nog medfödda att vandra vidare med strömmande vatten, andra kan sitta stenhårt fast
Och vill då nog etablera sig jämte moderplantan i naturen, när det blir lågvatten igen och luft-vatten rötterna kan suga sig fast i bottnen.
Jag har två sorter, amasonicus bildar stora blad, släpper relativt lätt från stjälk,och kan kultiveras bra i ex kruka.
Och cordifolius Vanlig grön och marple green som sitter stenhårt i stjälk,brukar funka bra att plantera ner hela stjälken, som jag sedan klipper av.

Sleep
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 53
Blev medlem: 20 mar 2015, 13:05
Ort: Norrköping

Re: Blommande echinidorus.

Inlägg av Sleep » 11 dec 2016, 15:17

Malen 27 skrev:Hej Sleep, upp och hoppa.
Jag har ett akvarium, där mina svärdsplantor konkurerar ut nästan allt annat,ofta får jag tillsätta extra gödning till dessa växter, så dom ska må bra.
Har haft blomningar,men tror inte på pollinering(flera växter, insekter som vi saknar i våra burkar),fungerar dock sådär på vissa växter av aponegeton släktet med penselstrykningar, mm
Sänker du dock ner stjälken kommer det bildas adventivväxter.
Som du senare planterar med hela blomstjälken, när du ser att plantan har nått ett bra stadie i tillväxt, kan du kapa förbindelsen med moderplanta.
Vissa Echinodorus lossar lätt från blomstjälk,och är nog medfödda att vandra vidare med strömmande vatten, andra kan sitta stenhårt fast
Och vill då nog etablera sig jämte moderplantan i naturen, när det blir lågvatten igen och luft-vatten rötterna kan suga sig fast i bottnen.
Jag har två sorter, amasonicus bildar stora blad, släpper relativt lätt från stjälk,och kan kultiveras bra i ex kruka.
Och cordifolius Vanlig grön och marple green som sitter stenhårt i stjälk,brukar funka bra att plantera ner hela stjälken, som jag sedan klipper av.

Gud vilket bra svar man fick här. Tack så mycket Malen!

Jag har ju fått dom här stjälkarna förut. Men då har jag haft täckglas. Så då har dom ju inte växt ur karet som nu. Och precis som du säger. så vart det ju mindre växter på den stjälken.
Jag har inte haft en tanke på att det kunde vara pga att den va under vatten. Trodde helt enkelt att det va 2 olika stjälkar. haha
Men min har redan börjat blomma så det känns som att det är försent att sänka ner den i vattnet igen. Eller vad tror du?

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Blommande echinidorus.

Inlägg av Malen 27 » 14 dec 2016, 01:33

Du kan alltid prova, någon stickling kan det säkert bli.
Apropå dessa cordifolius, så kan dom bilda fina växter ovanför ytan, men då saknar dom i regel rötter, så det kan vara knepigt att kultivera dom under vatten igen, då jag fått sådana plantor någon gång, kolla gärna bilder nätet.
E osiris är en mycket vacker växt av släktet, och fungerar bra i måttligt till bra ljus.

Hoppas det går bra, hälsar Malen.

Sleep
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 53
Blev medlem: 20 mar 2015, 13:05
Ort: Norrköping

Re: Blommande echinidorus.

Inlägg av Sleep » 17 dec 2016, 12:38

Malen 27 skrev:Du kan alltid prova, någon stickling kan det säkert bli.
Apropå dessa cordifolius, så kan dom bilda fina växter ovanför ytan, men då saknar dom i regel rötter, så det kan vara knepigt att kultivera dom under vatten igen, då jag fått sådana plantor någon gång, kolla gärna bilder nätet.
E osiris är en mycket vacker växt av släktet, och fungerar bra i måttligt till bra ljus.

Hoppas det går bra, hälsar Malen.
Tackar för alla tips.
Har nu testat att lägga ner stängeln med alla blommor i vattnet. Den har legat i en vecka nu.
men ända skillnaden än så länge. är att den växt sig ännu längre med fler blommor hahaha.
Men får väl se om en vecka till om man börjar se någon skillnad då. :)

Har försök att använda mig av google. Men det är ju inte alltid så bra. Söker man på echinidorus så kan man lika gärna få upp en bild på lakrits nappar. :P

Osris är en väldigt vacker växt. När jag gör om i mitt kar så kommer jag rensa ut en hel del växter. och då kommer jag att köpa ett par röda varianter. :)

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Blommande echinidorus.

Inlägg av Malen 27 » 17 dec 2016, 18:14

Jo men prova igen.
Får ursäkta mig ,men oftast glömmer man någon bokstav i alla dessa vattenväxter,s namn, som kan vara krångliga.
Echinodorus så är det rätt stavat.

Och så växten, och bilder, så tror jag det poppar upp.
köp inte dom som heter rubra och rosea som ofta är krukade, dessa växter verkar vara någon form av korsning och jag har inte fått fram någon vacker osiris eller bra växt av dessa namn, vilket jag trodde det var.
Annars kan du alltid söka efter växten på dessa sidor.

Sleep
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 53
Blev medlem: 20 mar 2015, 13:05
Ort: Norrköping

Re: Blommande echinidorus.

Inlägg av Sleep » 21 dec 2016, 19:02

Malen 27 skrev:Jo men prova igen.
Får ursäkta mig ,men oftast glömmer man någon bokstav i alla dessa vattenväxter,s namn, som kan vara krångliga.
Echinodorus så är det rätt stavat.

Och så växten, och bilder, så tror jag det poppar upp.
köp inte dom som heter rubra och rosea som ofta är krukade, dessa växter verkar vara någon form av korsning och jag har inte fått fram någon vacker osiris eller bra växt av dessa namn, vilket jag trodde det var.
Annars kan du alltid söka efter växten på dessa sidor.
jag googlar för fullt! :D
Jag ska försöka få tag på några vettiga växtböcker. Eller om man kanske kan hitta en sida där man får betala för bra info om olika växter.
Jag trodde som dig att det va samma. :)
jag är över hela nätet o letar även här inne. man vill ju ha så mycket info som är möjligt att få. :P

Sleep
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 53
Blev medlem: 20 mar 2015, 13:05
Ort: Norrköping

Re: Blommande echinidorus.

Inlägg av Sleep » 07 feb 2017, 19:18

lite uppdatering!
Nu har det börjat att komma små plantor där blommorna satt. Det tog sin lilla tid och vissa av dom har även rötter.
Så där hade man lite tur.
Stängeln har legat precis under vattenytan så dom små plantorna ser ut som dom gör emerged.
Funderar på att låta dom sitta kvar. Som dom gör i naturen och se vad som händer.
Det kanske iofs redan någon här redan vet? :)

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Blommande echinidorus.

Inlägg av Malen 27 » 14 feb 2017, 18:07

Trevligt att du skriver igen om hur det gick.
Eftersom vattennivån inte sjunker i ditt akvarium som det snabbt kan göra i naturen, så får adventivväxterna svårt att kunna fästa sina långa luft-vatten rötter.
Du måste således hjälpa dom med detta i en plantering, som du själv finner önskvärd.
Dom största plantorna har du säkert i början av stängeln, och det är dom du ska inrikta dig på när du planterar ner plantan med stängel.
Dom mindre kommer säkert växa mer, men du kan också kultivera dom i mindre behållare,exprimenterande är alltid kul.
Jag satte för mer än ett år sedan en mängd olika Cryptocoryner emerst i plantlådor, det är en prakt att se dom idag,och dom är inte sig lika som dom växt submerst kan jag säga. echinodorus kanske behöver en mer fuktig miljö, jag vet inte säkert.
I mitt 160lit har det studsat upp flera tockna blomstjälkar senaste veckorna..

Hälsningar Malen

Sleep
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 53
Blev medlem: 20 mar 2015, 13:05
Ort: Norrköping

Re: Blommande echinidorus.

Inlägg av Sleep » 17 feb 2017, 00:46

Dom va alla lika stora faktiskt, förutom den första och den sista. Som det tyvärr inte vart något av.
Antagligen så dog den första blommorna av att dom låg under vatten för. Och toppblomman vart inte färdig utvecklad antagligen för att stängel hade av någon anledning gott av. Vilket jag la märke till i helgen.
Kan va min stora mal som har haft av den på något sätt.
Så nu ligger dom i en liten plastlåda med hål i som hänger på sidan i karet. Ganska så nära min belysning.
Tills jag kommer på en bra lösning hur jag ska kunna plantera dom, Utan att min mal blir för nyfiken och drar upp dom.

Komiskt att du nämner emerst. För lådan dom ligger i nu.
köpte jag enbart för att just göra ett försök att odla Crypto och echinodorus emerst. Men jag lyckades inte så bra.
Lådan är fylld med hål så att vatten kan passera genom den. och ge blomma och rötter vatten. Hade ett tungt tyg runt om som jag fyllde med en blandning med sand och grus med lera i.
Allt funkade bra tills jag upptäckte efter några veckor att det börja läcka ut sant. Då hade några av mina invånare bitit hål i duken jag hade för att förhindra att sanden skulle rinna ut. Så det vart inte hållbart att ha den kvar.

Vet inte om det är så stor skillnad mellan crypto och echinodorus när det kommer till fuktighet.
Men kan tyckas att dom har samma typ av krav när det kommer till fuktigheten. Men det är bara vad jag tror! :P

En liten historia av Sleep... :lol:
Malen 27 skrev:
14 feb 2017, 18:07
Trevligt att du skriver igen om hur det gick.
Eftersom vattennivån inte sjunker i ditt akvarium som det snabbt kan göra i naturen, så får adventivväxterna svårt att kunna fästa sina långa luft-vatten rötter.
Du måste således hjälpa dom med detta i en plantering, som du själv finner önskvärd.
Dom största plantorna har du säkert i början av stängeln, och det är dom du ska inrikta dig på när du planterar ner plantan med stängel.
Dom mindre kommer säkert växa mer, men du kan också kultivera dom i mindre behållare,exprimenterande är alltid kul.
Jag satte för mer än ett år sedan en mängd olika Cryptocoryner emerst i plantlådor, det är en prakt att se dom idag,och dom är inte sig lika som dom växt submerst kan jag säga. echinodorus kanske behöver en mer fuktig miljö, jag vet inte säkert.
I mitt 160lit har det studsat upp flera tockna blomstjälkar senaste veckorna..

Hälsningar Malen

Skriv svar

Återgå till "Akvarieväxter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster