Gödsla Valisneria i sand?

Vad heter växten? Hur mycket ska vi göda? Här kan vi snacka om allt som har med växter att göra och lite till.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Mathias
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 mar 2016, 16:14

Gödsla Valisneria i sand?

Inlägg av Mathias » 17 jun 2016, 21:03

Helt ny på växter.
Jag har tidigare försökt med olika växter i mitt Malawikar men de har oftast blivit uppätna så jag har kört utan.
När det blev för mycket Valisneria spiralis i räkburken så flyttade jag överskottet till Malawikaret och de har fått vara nästan helt ifred!
Jag har julas blästersand i det karet så hur skall jag få Valisnerian att må bra i sanden?
Tar den upp näring med bladen eller bara med rötterna?

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Gödsla Valisneria i sand?

Inlägg av H » 17 jun 2016, 22:10

Mathias skrev:hur skall jag få Valisnerian att må bra i sanden?
Avlägsna malawi cikliderna :glaugh:


Usch vad jag är grym idag... :groll:

H.

Mathias
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 mar 2016, 16:14

Re: Gödsla Valisneria i sand?

Inlägg av Mathias » 17 jun 2016, 23:58

:evil:










:groll:

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Gödsla Valisneria i sand?

Inlägg av H » 18 jun 2016, 11:36

Inte helt lätt alltid att få växter att trivas i tät sand, då det blir för tätt med allt bös också syret försvinner och det behövs bottensugas emellanåt. I syrefattig botten bildas ibland sumpgas och där trivs inte rötterna alltid.

Den tar näring från vattnet, men behöver även bra substrat att trivas i.

Får man inte till det så kan det behövas ett grövre substrat.

Cheers.

H.

Mathias
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 mar 2016, 16:14

Re: Gödsla Valisneria i sand?

Inlägg av Mathias » 18 jun 2016, 12:15

Det var det jag trodde men substratet kan jag inte påverka. Fiskarna behöver sand.
Så kan/bör jag gödsla med något i vattnet utöver vad fiskarna producerar?

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Gödsla Valisneria i sand?

Inlägg av H » 18 jun 2016, 12:45

Mathias skrev:Det var det jag trodde men substratet kan jag inte påverka. Fiskarna behöver sand.

Som sagt, fina växter eller malawifiskar, usch, host host, nu har jag satt fel ord i halsen för mycket igen. har du robusta fiskar får man tåla att prova en del.

ett växtakvarium är ingen plats för afrikanska stök bök. grönt e skönt.

H

Mathias
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 mar 2016, 16:14

Re: Gödsla Valisneria i sand?

Inlägg av Mathias » 21 jun 2016, 12:44

Om vi bortser från fiskarna och ägnar oss åt växterna.
Det är högt pH och god luftning. Bör jag tillsätta ex. Carbo Green?

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Gödsla Valisneria i sand?

Inlägg av Matsnork » 21 jun 2016, 15:08

Kruka med grus som du gömmer i sanden?

Mathias
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 mar 2016, 16:14

Re: Gödsla Valisneria i sand?

Inlägg av Mathias » 21 jun 2016, 21:58

Tack, det skall jag pröva!
Behöver den någon flytande CO2/gödning eller klarar den sig ändå?

Mr B
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 okt 2006, 23:41
Ort: Helsingborg

Re: Gödsla Valisneria i sand?

Inlägg av Mr B » 03 nov 2016, 03:07

H skrev:Som sagt, fina växter eller malawifiskar, usch, host host, nu har jag satt fel ord i halsen för mycket igen. har du robusta fiskar får man tåla att prova en del.

ett växtakvarium är ingen plats för afrikanska stök bök. grönt e skönt.
Hundra år sedan, men det passar ju ganska bra, eftersom tråden är gammal som gatan... Jag körde två sorters valisneria i mitt malawikar, spiralis, och tiger, om jag minns rätt. Haak skrev så här om dem, när han hade hämtat ett par plantor...
peterhaack skrev:Hemma nu med två nya dissar och ngn form av jättevalle som ngn gett steoroider =O))
De stod i blästersand, under 2 T8 lysrör, fick sparsamt med gödning, en gång i månaden, PMDD, och med 100-talet malawiciklider som sällskap, varav merparten ungdjur. Så för den här trådens vidkommande, borde det inte vara hopplöst att kombinera önskemålen. Hemligheten ligger nog i att ha en tjock sandbotten, med liv som rotar sig igenom det, och ser till att det aldrig kan börja bildas svavelväte. I mitt fall löste jag det med snäckor.
2500l/h genom ytterfilterna, på ett 375 kar kan ha hjälpt till.

Det är antagligen för sent för att påverka TS, men så finns det kvar till eftervärlden...
B!

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: Gödsla Valisneria i sand?

Inlägg av hollowman » 03 nov 2016, 07:34

Sand och Vallisneria fungerar ypperligt om man botten göder med tex lerkulor (tipset ges på egna erfarenheter diskus kar med inrett rådasandbotten en gång i tiden )
man ska komma ihåg att Vallisneria behöver lite tid på sig att komma igång också
/ Peter

Sleep
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 53
Blev medlem: 20 mar 2015, 13:05
Ort: Norrköping

Re: Gödsla Valisneria i sand?

Inlägg av Sleep » 23 nov 2016, 23:47

hollowman skrev:Sand och Vallisneria fungerar ypperligt om man botten göder med tex lerkulor (tipset ges på egna erfarenheter diskus kar med inrett rådasandbotten en gång i tiden )
man ska komma ihåg att Vallisneria behöver lite tid på sig att komma igång också
/ Peter

Precis som du säger. Ger man den botten näring och lite kärlek. Så är den som ett ogräs sen.
Då kan man få rensa tills man spyr. Eller bara ger upp denna underbara växt för att den tar över hela karet. :D :lol:

Användarvisningsbild
flygrc
Donator
Donator
Inlägg: 145
Blev medlem: 07 okt 2008, 20:40
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Re: Gödsla Valisneria i sand?

Inlägg av flygrc » 26 nov 2016, 20:02

Min erfarenhet av tät sand och växter är att det fungerar ypperligt så länge det är tryck i tillväxten, växterna pumpar själv ner vad som behövs.
Ja har har även erfarenhet med lerbotten (bentonitlera/"kattsand") under tät sand och det fungerar ännu bättre, syret kan inte har speciell stor diffusion ner till rötterna så det har övertygat mig om tillväxt är viktigt.
Det är inte hela världen om det kommer upp lite lera vid "service" , tvärtom, det fungerar som klarningsmedel.

Skriv svar

Återgå till "Akvarieväxter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster