Ludwigia repens rubin

Vad heter växten? Hur mycket ska vi göda? Här kan vi snacka om allt som har med växter att göra och lite till.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
+Jörgen+
Stickling
Stickling
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 dec 2014, 18:19

Ludwigia repens rubin

Inlägg av +Jörgen+ » 24 dec 2014, 22:23

Har lite funderingar om min ludwigia som är röd och fin ca15-20 cm ner från ytan, och nedanför släpper alla blad. Då är frågan om jag har för lite ljus eller för dåliga rör? Det är ett juwel rio 180 med 2x45w t5 juwel daylight. Har funderat på att köpa en ramp till och två arcadia plant pro, men det kanske räcker med att sätta i ett arcadia rör i nuvarande ramp och se vad som händer?

Kör med mäsk och 40ml PMDD i veckan.

God Jul!!

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Ludwigia repens rubin

Inlägg av Admin JTFix » 24 dec 2014, 22:46

Jag hade börjat med att byta ut Juwels rör (dom är dåliga) och sett vad som hänt. Det kan räcka om du samtidigt har bra reflektorer.
4 x 45 W kan bli overkill om du bara kör med mäsk. Jag har haft det så och kommer inte testa igen.

Och välkommen till forumet! :)
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

+Jörgen+
Stickling
Stickling
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 dec 2014, 18:19

Re: Ludwigia repens rubin

Inlägg av +Jörgen+ » 24 dec 2014, 23:39

Tack Anette!
Då väntar jag med dubbla ramper tills man skaffat trycksatt.
Hade tänkt sätta i ett arcadia och låta ett juwel rör vara kvar,
men om dom är så dåliga så kanske du har något förslag på något
annat andrarör? Antar att två arcadia blir ett väldigt lila ljus.

Använder juwels reflektorer, bra eller dåliga?
Är nybörjare på det här men blivit intresserad av växter efter
att jag startade akvariumet i sommras.
Senast redigerad av 1 +Jörgen+, redigerad totalt 27 gånger.

Christer5
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 374
Blev medlem: 07 apr 2012, 11:28
Ort: Göteborg

Re: Ludwigia repens rubin

Inlägg av Christer5 » 25 dec 2014, 14:16

Anette,skulle vara intressant varför du tycker att Juwel High lite Day år dåliga och vad som är dåligt med dom :)

+Jörgen+
Stickling
Stickling
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 dec 2014, 18:19

Re: Ludwigia repens rubin

Inlägg av +Jörgen+ » 27 dec 2014, 17:51

Då sitter det två aquastar i karet och det blev ett ordentligt lyft.
Så nu håller jag tummarna för att ludwigian behåller bladen.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Ludwigia repens rubin

Inlägg av Admin JTFix » 27 dec 2014, 20:56

Bra! Aquastar är skitbra växtrör. :)
Juwels reflektorer är ju inte bäst, (men de är mkt bättre än inga alls) jag föredrar sk måsvingar.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

+Jörgen+
Stickling
Stickling
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 dec 2014, 18:19

Re: Ludwigia repens rubin

Inlägg av +Jörgen+ » 27 dec 2014, 21:30

Har du något tips på måsvinge som får plats i juwel?

Mvh Jörgen

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Ludwigia repens rubin

Inlägg av Admin JTFix » 27 dec 2014, 21:59

Nej inte på rak arm. Jag vet att det är trångt i Juwels ramper. Om du ringer Guldfisken i Kalmar så kan dom hjälpa dig.
Har du förresten dom gamla eller nya reflektorerna? Dom nya ser ju helt Ok ut. (Juwel Reflektor Hiflex)
Hagens reflektorer är bra och har bra pris, men jag vet inte om dom får plats, men det vet Guldfisken om ingen annan här kan hjälpa dig.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

+Jörgen+
Stickling
Stickling
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 dec 2014, 18:19

Re: Ludwigia repens rubin

Inlägg av +Jörgen+ » 27 dec 2014, 22:44

Jo det är dom nya reflektorerna, får avvakta ett tag och se vad som händer. Mixtrar även med mäsken för att öka bps. Men då får jag byta mäsken oftare antar jag.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Ludwigia repens rubin

Inlägg av Admin JTFix » 27 dec 2014, 22:48

Behåll då dom, som jag skrev, de ser helt Ok ut.
För att öka bps enklast så lägg bara till dunkar. Men börja med 1.
Hur många har du nu, samt hur stora? Hur löser du CO2?
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

+Jörgen+
Stickling
Stickling
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 dec 2014, 18:19

Re: Ludwigia repens rubin

Inlägg av +Jörgen+ » 28 dec 2014, 01:01

Just nu använder jag 2 enlitersflaskor (sodastream med bra kork) men har funderat på dunkar. Kör med flaskor för jag har dom i en rektangulär hink med doppvärmare så det jäser bättre. Gjorde en ny sats mäsk i fredags och ökade jästen till 4 gram pga att jag ändå byter sats en gång i veckan i flaskorna fast på olika dagar. Det bubblar betydligt mer nu och får se hur det blir med 4 gram i andra flaskan med.
Jag har ett plaströr in till juwelpumpen, i inloppet mellan filterkassetterna för att lösa gasen i pumpen.

Men tycker du att jag ska köra med två dunkar istället? Då får jag köra med dubbla baljor och doppvärmare. Bara hoppas det får plats isåfall.

Dashivas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 17 sep 2014, 18:43

Re: Ludwigia repens rubin

Inlägg av Dashivas » 28 dec 2014, 10:48

+Jörgen+ skrev:Just nu använder jag 2 enlitersflaskor (sodastream med bra kork) men har funderat på dunkar. Kör med flaskor för jag har dom i en rektangulär hink med doppvärmare så det jäser bättre. Gjorde en ny sats mäsk i fredags och ökade jästen till 4 gram pga att jag ändå byter sats en gång i veckan i flaskorna fast på olika dagar. Det bubblar betydligt mer nu och får se hur det blir med 4 gram i andra flaskan med.
Jag har ett plaströr in till juwelpumpen, i inloppet mellan filterkassetterna för att lösa gasen i pumpen.

Men tycker du att jag ska köra med två dunkar istället? Då får jag köra med dubbla baljor och doppvärmare. Bara hoppas det får plats isåfall.
Vill börja med jag har ingen erfarenhet av mäsk men läst en hel del dom sista veckorna för jag funderar över att sätta dit det i vårt lilla 19l kar.


Som jag förstått så det svåra med mäsk är att få jämn nivå och som du frågar om så vill du ha större behållare .
Och om jag förstår det rätt så ju större behållare ju ojämnare kan det bli.
Så jag hade hellre utökat med en till petflaska alternativt 2 till sen bytat ut dom på olika dagar.
På så sätt fått jämnare co2 nivårer

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ludwigia repens rubin

Inlägg av hawkse » 28 dec 2014, 13:22

Flera flaskor som bytes enligt ett regelbundet schema är grunden. Ett bra mäskrecept där mäsken jäser jämnt och länge är också viktigt. Då får man en bra start.

Sedan är det ju så att det går åt mer koldioxid dagtid när ljuset är på och har du mycket växter kan det vara en utmaning att få mäsken att hålla jämna steg.

Det kan man lösa genom att antingen ha så mycket mäsk att det klarar topparna dagtid och då nattetid vädra ut CO2 nattetid genom ökad ytrörelse eller så ställer man som +Jörgen+ mäsken i vattenbad så man kan värma den dagtid för ökad jäsning under dagen.

Utöver detta kan det också vara en utmaning att få mäsksystemet tillräckligt tätt samt effektiv upplösning.

+Jörgen+
Stickling
Stickling
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 dec 2014, 18:19

Re: Ludwigia repens rubin

Inlägg av +Jörgen+ » 28 dec 2014, 15:54

Då ska jag köpa ett tre pack sodastream flaskor till så jag har fem och byta mäsk i varannan dag kanske? Dom flaskorna har bra kork med gummitätning och utrymme för att göra bra skruvanslutningar.
Nu har jag doppvärmaren på 24 grader, men kanske skulle höja till bortåt 30 grader och köra den på timer så den stängs av på kvällen och går på strax innan ljuset tänds? Brukar köra 2 gram jäst till 1 liter vatten men har ökat till 4 gram, så det återstår att se om bubblar på i en vecka. Har bara 4 gram i en flaska nu men ska byta i andra flaskan i morgon så får vi se om bps ökar ytterligare. Ligger på ca 40 bps i minuten nu.

Hade problem med läckage i början, men inte på anslutningarna jag gjort själv utan backventiler och en kran som var tänkt för att släppa ut gasen i det fria. Allt var köpt i akvariebutik men det var bara skräp, så ska man få det tätt direkt så är det nog industriprodukter man ska titta efter istället för skräpet från Kina.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Ludwigia repens rubin

Inlägg av Admin JTFix » 28 dec 2014, 21:06

Ditt system är helt klart underdimensionerat. 1 L flaskor hade jag till mitt 54 L kar.
Jag körde med 2 x 4 L 10% sockerlösning till mitt Juwel 180 L. Och då löste jag CO2 ganska så bra. Först genom cigarettfilter, sen genom dubbla impellrar.
Detta gav mig 1-2 bps. Men eftersom jag löste det såpas väl så räckte det utmärkt, så stirra dig inte blind på bps, se till att lösa CO2 så bra du kan istället.
Att hålla på att mixtra med receptet och behöva sätta om det så ofta är det man vill slippa enligt mig. Och att värma mäsken behövs inte heller, det har jag aldrig gjort.
Hur kallt har du förresten i rummet?
Gör det enkelt för dig istället. Standard receptet är super, klarar sig i många dagar och ger en ganska så jämn CO2 tillförsel om man kör med flera dunkar/flaskor.

Antingen så kör du med 2 x 4 L, eller 3 x 2.5 L. (på timer) Det sistnämnda är det bästa. Varje dunk går sen i 10-14 dagar med standardreceptet.
Se sen till att lösa CO2 någorlunda bra. Mer än detta behövs inte.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

+Jörgen+
Stickling
Stickling
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 dec 2014, 18:19

Re: Ludwigia repens rubin

Inlägg av +Jörgen+ » 28 dec 2014, 23:31

Ok! Ska se om jag kan lösa gasen med två pumpar och skaffa dunkar. Rumstemperaturen är 19 grader och vid golvet där flaskorna står är det 14 grader, inte konstigt man fryser om fötterna haha.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Ludwigia repens rubin

Inlägg av Admin JTFix » 28 dec 2014, 23:58

14º låter lite kallt ja! Vet inte om det är för kallt, @Hawkse, hur kallt har du i lokalen? Haft ner till 14º någon gång?
Du kan inte ha dunkarna på rampen eller ovanför karet när de är igång? Klart bökigt att behöva flytta dom men annars så får du väl köra din doppvärmare variant..
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Ludwigia repens rubin

Inlägg av Admin JTFix » 29 dec 2014, 00:38

Film medan du väntar. LOL! Så här löste iaf jag CO2 i mitt Juwel. Krävs bara en extra separat pump (utan filtermaterial eftersom den skall gå på timer) samt en timer, och en påse cigarettfilter. Du bör byta cigarettfiltet varje vecka om du skall få fina bubblor. Det syns här på filmen att jag slarvat med det.
Kolla på utblåset på Juwels pump, där skickas det mesta av CO2 ut. (Syns bara i början på filmen)
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ludwigia repens rubin

Inlägg av hawkse » 29 dec 2014, 00:51

Anette J.T skrev:14º låter lite kallt ja! Vet inte om det är för kallt, @Hawkse, hur kallt har du i lokalen? Haft ner till 14º någon gång?
Ner till 14C har det nog aldrig varit men nu är det 17C på betonggolvet. Då funkar inte mäsken något vidare utan det är vattenbad som gäller om det ska mäskas.

+Jörgen+
Stickling
Stickling
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 dec 2014, 18:19

Re: Ludwigia repens rubin

Inlägg av +Jörgen+ » 29 dec 2014, 19:20

Kör du förpumpens utblås in i insuget på juwel filtret? För att få reda på hur bra gasen blir löst som det är nu så är väl en drop checker det enda rätta? Har ju väldigt små bubblor som det är nu och det strilar bubblor från vissa växter och vissa släpper större bubblor då och då. Får börja med att köpa två tomdunkar och ställa dom i skåpet och sätta en frigolitskiva mot bakstycket för där är öppet mot väggen, och köra med en lampa för att få upp tempen i skåpet.

Thörre
Frö
Frö
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 mar 2015, 15:42

Re: Ludwigia repens rubin

Inlägg av Thörre » 01 apr 2015, 12:30

Hej

I mitt Rio 180l så har körde jag med original rampen med T8 och vanliga Osram rör, ett på 6500k och ett på 8000k (varför köpa dyra akvarierör) samt normal dos PMDD och EC. Min Ludwigia växte så det knakade och jag fick hela tiden ansa.

Däremot så har jag även Alternanthera reineckii 'Pink', och där fick jag samma fenomen att bara toppbladen fanns kvar och stammarna var helt bara.

Nu har jag bytt ut rampen mot en LED ramp och trycksatt med sodastreamer och nu börjar det komma nya skott underifrån och nya blad kommer även i toppen.
Så i mitt fall så var det för lite ljus och förmodligen även så i ditt fall.

+Jörgen+
Stickling
Stickling
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 dec 2014, 18:19

Re: Ludwigia repens rubin

Inlägg av +Jörgen+ » 02 apr 2015, 11:24

Thörre skrev:Hej

I mitt Rio 180l så har körde jag med original rampen med T8 och vanliga Osram rör, ett på 6500k och ett på 8000k (varför köpa dyra akvarierör) samt normal dos PMDD och EC. Min Ludwigia växte så det knakade och jag fick hela tiden ansa.

Däremot så har jag även Alternanthera reineckii 'Pink', och där fick jag samma fenomen att bara toppbladen fanns kvar och stammarna var helt bara.

Nu har jag bytt ut rampen mot en LED ramp och trycksatt med sodastreamer och nu börjar det komma nya skott underifrån och nya blad kommer även i toppen.
Så i mitt fall så var det för lite ljus och förmodligen även så i ditt fall.
Hej Thörre!

Ludwigian växer på bra och får klippas ner var 14:e dag ungefär, men är lite ful längre ner på stammen och det börjar bli glesare mellan bladen på stammen. Antar att den sträcker sig efter ljuset.
Den blir rödare ju närmare ytan den kommer.

Kör bara en ramp fortfarande men den klarar bara av ett sylvania aquastar, sätter jag i två så pajar det ena röret med en gång. Förstår inte varför, för det funkar med ett juwel och ett sylvania. Så står i valet och kvalet om man ska köpa en juwel ramp till, kanske blir lika dant som med den jag har nu. Har tittat på Hagen Glo lysrörshållare 2x39w. Den kanske är ett bättre val för man får fler rör att välja på och har läst här på PS att en del skruvat dessa i luckorna och verkar nöjda. 2x45w + 2x39w bör väl räcka för lite mer avancerade växter?

Har planerat för medium växter frampå så ljuset behöver uppgraderas, men först får jag investera i trycksatt system. Tänkte börja med sodasteram och en adapter för en stor regulator så man kan köra större flaska senare. Nu kör jag mäsk med 2x5L som fungerar väldigt bra.

Skriv svar

Återgå till "Akvarieväxter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster