Tråden om Svenska växter

Vad heter växten? Hur mycket ska vi göda? Här kan vi snacka om allt som har med växter att göra och lite till.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Mistlord
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 722
Blev medlem: 11 jan 2010, 17:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Mistlord » 08 aug 2010, 11:18

Fin sandbotten i det här fallet :)

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 08 aug 2010, 16:02

Den kan växa rätt djupt, så den ska inte vara extremt ljuskrävande, jag har inte provat arten, men den ska funka rätt bra som akvarieväxt efter vad jag har läst.

Användarvisningsbild
Mistlord
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 722
Blev medlem: 11 jan 2010, 17:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Mistlord » 08 aug 2010, 21:35

Jo, det är sant. Jag tror jag såg att den växer ner till 5 meters djup så då ska jag nog testa i alla fall. Temperaturskillnaden blir väl den stora stötestenen, men jag får köra med en tillvänjningsperiod.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 24 sep 2010, 08:46

Hittade just att Elatine hydropiper alias slamkrypa finns i hela Sverige och norrut till och med i havsbandet.

Såhär fint kan det bli
Bild
Bild
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Flun
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 jun 2009, 12:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Flun » 02 nov 2010, 11:24

http://bramstnk.blogspot.com/2010/10/el ... piper.html
Först i Sverige?

Synd att vi måste importera denna, vi ska ju tydligen ha den i naturen... läste dock en inventeringsrapport från Halland och den verkar sällsynt och svårhittad

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 02 nov 2010, 11:37

OJ! Nu blir det oftare besök på Brams sida....hoppas han ger oss lite extrabilder på forumet också.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Frank
Frö
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jan 2011, 20:48
Ort: M-ryd

Inlägg av Frank » 10 jan 2011, 20:40

Bear skrev:Det finns flera.
Eleocharis acicularis, Ranuncules reptans, Hottonia palustris, Riccardia (troligen chamedryfolia) och Elodea canadensis är några exempel på växter som jag plockat och som funkat bra. Likaså funkar olika nate-arter. Sedan finns ju ett litet gäng flytväxter. Viljan att överleva i akvarier hos dessa är det inte något fel på.
Ojdå det var minsann ingen dålig lista...
Värt att testa nån i alla fall...

Frank
Frö
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jan 2011, 20:48
Ort: M-ryd

Inlägg av Frank » 10 jan 2011, 20:42

GasseG skrev:Hittade just att Elatine hydropiper alias slamkrypa finns i hela Sverige och norrut till och med i havsbandet.
Väldigt fina bilder, och en snygg växt :!:

Frank
Frö
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jan 2011, 20:48
Ort: M-ryd

Inlägg av Frank » 10 jan 2011, 20:45

Mistlord skrev:Jag hittade Korsandmat (Lemna trisulca) i Burvik, västerbotten. Sällsynt här uppe, men vanligare i syd.
Den behövde inte tid på sig att anpassa sig utan växer och bubblar på sen dag ett.
Tyngre än vatten och mycket omtyckt av räkorna :)
Kan du inte odla sådant, o sälja till oss andra... så slipper man ju att kolla i alla vattendrag... ;-)

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Inlägg av lollerpoop » 10 feb 2011, 00:40

Jag måste säga helgrymma växter!
Man skulle ju kunna testa på att göra ett "svenskt" aquascape med dom växterna..om jag kunde hitta några snygga växter så skulle jag nog testa....
ska leta lite i sommar!
Det enda jag hitta förra sommarn va antingen (Lobelia dortmanna) eller också kallad notblomster,eller styvt braxengräs som Mistlord snacka om och nån bebisnäckros som va typ 5 cm hög.

Användarvisningsbild
Tour
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 244
Blev medlem: 09 jun 2010, 16:36
Ort: Hässleholm

Inlägg av Tour » 09 mar 2011, 01:13

Elatine hydropiper, den finns i stora mängder här hemma vid sjön och ån som går genom sjön. körde ner den i ett stort akvarium där jag hade kräftor, behöver nog inte förklara hur det gick med växten :P

iallafall nästan helt hundra på att det är den, riktigt stora sjok som i ån blir en böljande matta över bottnen, riktigt vacker växt som ger ett nästan exotiskt intryck i den miljön.
annars har vi en sjuhelsikes massa vattenpest i sjön, även hornsärv. ska kolla lite noggrannare vad det finns däri nu i vår när jag ändå är nere och fiskar havsöring.

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Inlägg av lollerpoop » 09 mar 2011, 01:26

Kan du inte eventuellt odla lite o sen sälja här på PS?
;P

Användarvisningsbild
Tour
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 244
Blev medlem: 09 jun 2010, 16:36
Ort: Hässleholm

Inlägg av Tour » 09 mar 2011, 01:48

är som sagt inte helt hundra, men nästan på att det är den. finns massvis med andra växter där också, är nog en 5 arter jag tyckt vart riktigt snygga, får fota lite senare i vår när isen släpper och ta upp och provköra dom, har en ledig liten burk ståendes så, men det kan jag säkert göra isåfall!

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Inlägg av lollerpoop » 09 mar 2011, 02:40

Awsm!

Dodat
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 aug 2010, 19:07
Ort: Höör

Inlägg av Dodat » 09 mar 2011, 10:14

Jag har hittat näckmossa och ngt som liknar nålgräs i en bäck i Höör :)
// Dodat

Användarvisningsbild
shadowstorm
Frö
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 mar 2011, 15:49

Inlägg av shadowstorm » 09 mar 2011, 18:21

Nu när man suttit här och kollat igenom vad ni skrivit och bilderna ni visat, förstår man hur många gånger man sett olika vattenväxter utan att ens lägga märke till det. Men nu är det ju vinter så man får vänta tills sommaren innan jag ger mig ut och startar upp ett litet test akvarium :) I stugan växer sjukt mycket vattenväxter, och även älven och i små bäckar där det är kristall klart vatten här uppe i västerbotten :)

Användarvisningsbild
Tour
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 244
Blev medlem: 09 jun 2010, 16:36
Ort: Hässleholm

Inlägg av Tour » 09 mar 2011, 20:14

det är skoj att prova lite okonventionella saker, alltid kul att exprimentera också. välkommen till PS!

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 10 mar 2011, 09:33

Såg en fråga om Igelknopp på ett annat forum, gick in och kollade bilderna. Verkar hur läcker som helst, men tydligen svår. Någon som testat?

http://www.rolfsbild.se/Marina/Limniska ... knopp.html

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 10 mar 2011, 09:51

shadowstorm skrev:Nu när man suttit här och kollat igenom vad ni skrivit och bilderna ni visat, förstår man hur många gånger man sett olika vattenväxter utan att ens lägga märke till det. Men nu är det ju vinter så man får vänta tills sommaren innan jag ger mig ut och startar upp ett litet test akvarium :) I stugan växer sjukt mycket vattenväxter, och även älven och i små bäckar där det är kristall klart vatten här uppe i västerbotten :)
var bor du?

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Inlägg av lollerpoop » 10 mar 2011, 11:15

Igelknopp,njae men den ser väldigt hög ut.
Den den ser ganska sjysst ut,lite som en blanding av vallis/bambu/vass liknande.
Om man tar ett litet exemplar så kanske den funkar i ett kar en bra tid.
Har nån slags näckros som är skitliten (ca 5 cm),den har typ inte växt nåt på höjden, tog den när den va jätteliten.
Men den har fått nya blad ochden lever fortfarande!
Hade den då i ett low tech kar ca 0,3wpl.

Användarvisningsbild
shadowstorm
Frö
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 mar 2011, 15:49

Inlägg av shadowstorm » 10 mar 2011, 11:39

Clas skrev:
shadowstorm skrev:Nu när man suttit här och kollat igenom vad ni skrivit och bilderna ni visat, förstår man hur många gånger man sett olika vattenväxter utan att ens lägga märke till det. Men nu är det ju vinter så man får vänta tills sommaren innan jag ger mig ut och startar upp ett litet test akvarium :) I stugan växer sjukt mycket vattenväxter, och även älven och i små bäckar där det är kristall klart vatten här uppe i västerbotten :)
var bor du?

Nu bor jag i Sundsvall, men stugan ligger i Vindeln uppe i Västerbotten, och har mor & far längst kusten i Västerbotten och där finns massa bäckar, älvar och väldigt fina vattendrag . :) Så i sommar ska jag ge mig ut på jakt. Där mina föräldrar har stuga i Vindel i abbortjärn har jag sett sjukt mycket växtligheter. Och vattnet är rent eftersom man använder samma vatten när man lagar mat och kan dricka det. :)

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 26 jul 2011, 16:39

Nu har jag varit ute lite sommarsverige och var ju tvungen att kolla lite i vattendragen. Jag hittade den här i fin sand på mycket skuggigt ställe i en humusbrun, långsamt rinnande å....men vad är det?
Nu finns de i mitt surade nanokar :).

Bild

Det skulle finnas "rubriksök" under sök så man enklare kan hitta tråden om svenska växter!
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 26 jul 2011, 16:50

Min elantine hydropiper försvann under semestern! P I S S

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 26 jul 2011, 19:48

Men gjorde den inte det för diväte också? Sedan kom den tillbaka helt plötsligt. Eller är jag ute och snurrar nu?

Vad det gäller växterna på bilden så sitter det som ni ser en svart nöt där ner, vilket det gjorde på alla dessa plantor som inte verkar bli större än sådär. Den andra från vänster hade en men den råkade jag ta bort vilket jag inte tror är så bra eftersom jag tror det är en del av rotsystemet. Man skulle kunna tro att det är fröet som växten grott från men det tror inte jag.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Inlägg av lollerpoop » 26 jul 2011, 22:11

Kanske tillhör rotsystemet?
Min såg ungefär likadan ut fast utan knölen och lite rundare blad....den växte knappt så jag kasta den (vilket jag ångrar skarpt!)

Skriv svar

Återgå till "Akvarieväxter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster