Tråden om Svenska växter

Vad heter växten? Hur mycket ska vi göda? Här kan vi snacka om allt som har med växter att göra och lite till.

Moderator: Hedersmedlemmar

adonis
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 50
Blev medlem: 22 maj 2012, 21:03
Ort: Stockholm

Re: Tråden om Svenska växter

Inlägg av adonis » 30 aug 2015, 09:40

De flesta träd kan inte växa i vatten, drunknar typ av syrebrist. Testa att ha den högre, så bara en del av rötterna är under vattenytan. Helst skulle man kanske linda in det som sticker upp med kokosfiber eller kanske nån mossa för att hålla det fuktigt. Vill du ha ett träd på det sätt du har nu är det nog större chans att det funkar med t. Ex. Nån salix (pil, energiskog) eller så, som kan växa blött. Annars funkar mangroove, men det kanske inte är lika kul.

Twix
Stickling
Stickling
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 jul 2015, 09:43

Re: Tråden om Svenska växter

Inlägg av Twix » 31 aug 2015, 08:40

adonis skrev:De flesta träd kan inte växa i vatten, drunknar typ av syrebrist. Testa att ha den högre, så bara en del av rötterna är under vattenytan. Helst skulle man kanske linda in det som sticker upp med kokosfiber eller kanske nån mossa för att hålla det fuktigt. Vill du ha ett träd på det sätt du har nu är det nog större chans att det funkar med t. Ex. Nån salix (pil, energiskog) eller så, som kan växa blött. Annars funkar mangroove, men det kanske inte är lika kul.
Jag fick tips i akvaristgruppen på Facebook om ek så jag tänkte prova men det känns som att du har rätt i att det inte går för löven blir bara torrare. Jaja, värt ett försök. Ska prova att lyfta upp halva rotklumpen men bara för att testa men jag vill ju ha den på botten. Har köpt några mangrooveskott som borde komma idag :)

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Tråden om Svenska växter

Inlägg av Malen 27 » 14 feb 2017, 18:39

Trevligt någon tar upp detta.
När jag varit upp till Lima i dalarna, höga höjder hjotron mossar.
Och kollat små bäckar efter bäcköring, så fanns det vattenväxter som påminde mycket om cryptocoryne.
Jag får återkomma om dessa växter.

Skriv svar

Återgå till "Akvarieväxter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster