Mina akvarier - Designtips tack

Här kan ni posta bilder som ni har tagit. Varför inte göra en fin presentation av ditt akvarium?

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Mina akvarier - Designtips tack

Inlägg av Metalmaid » 15 maj 2007, 19:58

Mina två vanliga lowtechakvarier med fisksoppa och nycket växter.

Kommentera gärna och ge tips om eventuell ny design, dessa akvarier skall startas om till sommaren i samband med rust.
Bilagor
DSCN3798_remake2.jpg
DSCN3798_remake2.jpg (106.66 KiB) Visad 9846 gånger
DSCN3803_remake2.jpg
DSCN3803_remake2.jpg (91.93 KiB) Visad 9889 gånger

Användarvisningsbild
pny
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 783
Blev medlem: 24 aug 2006, 08:26
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av pny » 15 maj 2007, 20:08

Du kanske skulle prova på att köra lite färre arter i något av akvarierna (om du klarar av det, det är faktiskt mycket svårare än det låter...), och prova en mer "nature aquarium"-inspirerad design?

Annars tycker jag endå att du skall försöka ha lite större buskage av varje art och låta dom växa ihop med varandra. Det bler lite naturligare då än att lämna ett mellanrum mellan varje buskage som du har nu...
Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Akvarium - CO2-Info - Regnskog - Blogg - Djurparker - Vivarium Design - AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 15 maj 2007, 20:17

pny skrev:Du kanske skulle prova på att köra lite färre arter i något av akvarierna (om du klarar av det, det är faktiskt mycket svårare än det låter...), och prova en mer "nature aquarium"-inspirerad design?

Annars tycker jag endå att du skall försöka ha lite större buskage av varje art och låta dom växa ihop med varandra. Det bler lite naturligare då än att lämna ett mellanrum mellan varje buskage som du har nu...
Större buskage av en art och färre sorter i varje kan utan problem ordnas eftersom jag har vissa sorter i flera akvarium.

Nature aqarium...hmm, ingen länk som inspiration?

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 15 maj 2007, 20:22

Skall tillägga att mina akvarier är småa....

Mina vanliga lowtechs håller måtten (bredd*djup*höjd) 60*30*35.

Mitt specialdesignade akvarium innehåller som synes tre fack, där varje fack är 20*40*30.

Yngelakvariet håller måtten 50*30*25.

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 16 maj 2007, 08:38

Jag är inne på samma linje som Peter.

Kanske färre arter men främst lite större buskage av varje art.

Jag har lite samma problem själv, om än något besvärligare då jag har 450l att "fylla ut". Har man inte "mega tillväxt" så tar det en stund att få upp växtmassan, och på vägen dit hinner man ju ändra sig hur man vill ha det :?

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 16 maj 2007, 09:19

"Nature aquarium" är en stil uppfunnen av Takashi Amano. En japansk tävlingscyklist som blev multimiljonär och satsade allt på foto och akvaristik (och nu även italienskt vin):
http://www.flickr.com/photos/xylema/

"Nature aquarium" ser naturliga ut på ett allegoriskt/metoforiskt sätt, inte på ett konkret och pragmatiskt biotopvis.

Dom utrsålar en känsla av en bit natur utan att för den skull göra anspråk på att vara en exakt kopia.

Varje år har Takashi Amanos företag ADA en stor världsomspännande tävling som på senare år har börjat använda sig av internationella domare, och då har biotopriktighet (hur väl fiskarna trivs och samspelar med miljön i akvariet) blivit en viktig bedömningskategori. Dvs för att vinna tävlingen måste man i princip ha en korrekt biotop och dessutom gjort den snyggare än alla andras akvarier... Konkurrensen är brutal...

Liten utvikning från ämnet, sorry =)
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
pny
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 783
Blev medlem: 24 aug 2006, 08:26
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av pny » 16 maj 2007, 10:38

heeke skrev:Jag har lite samma problem själv, om än något besvärligare då jag har 450l att "fylla ut". Har man inte "mega tillväxt" så tar det en stund att få upp växtmassan, och på vägen dit hinner man ju ändra sig hur man vill ha det :?
Ett tips är att börja med snabbväxande arter som Hygrophila polysperma och Cabomba caroliana som snabbt bildar stora buskage och sedan byta ut dessa varefter när de mer långsamväxande arterna växer till sig. Man får dock se efter akvariet så att snabbväxarna inte tar över och skuggar de långsamväxande för då har man ju till slut bara dessa växter... :)
Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Akvarium - CO2-Info - Regnskog - Blogg - Djurparker - Vivarium Design - AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 16 maj 2007, 13:36

defdac skrev:"Nature aquarium" är en stil uppfunnen av Takashi Amano. En japansk tävlingscyklist som blev multimiljonär och satsade allt på foto och akvaristik (och nu även italienskt vin):
http://www.flickr.com/photos/xylema/

"Nature aquarium" ser naturliga ut på ett allegoriskt/metoforiskt sätt, inte på ett konkret och pragmatiskt biotopvis.

Dom utrsålar en känsla av en bit natur utan att för den skull göra anspråk på att vara en exakt kopia.

Varje år har Takashi Amanos företag ADA en stor världsomspännande tävling som på senare år har börjat använda sig av internationella domare, och då har biotopriktighet (hur väl fiskarna trivs och samspelar med miljön i akvariet) blivit en viktig bedömningskategori. Dvs för att vinna tävlingen måste man i princip ha en korrekt biotop och dessutom gjort den snyggare än alla andras akvarier... Konkurrensen är brutal...

Liten utvikning från ämnet, sorry =)
Tackar för länken :)

...och urspårningar är jag så duktig på själv så det har jag överseende med ;)

Så en följdfråga...

I den typen av akvarier brukar man mixa växter från olika världsdelar eller håller man sig kategoriskt till en? Typ bara växter från sydamerika eller bara sydostasien osv och eventuellt kosmopoliter?

Majoriteten av mina fiskar resp. växter kommer ju från dessa två regioner. Så om jag ens ska försöka mig på nått åt nature aquarium- hållet så försöker jag väl göra det så "korrekt" som möjligt från början.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 16 maj 2007, 13:38

heeke skrev:Jag är inne på samma linje som Peter.

Kanske färre arter men främst lite större buskage av varje art.

Jag har lite samma problem själv, om än något besvärligare då jag har 450l att "fylla ut". Har man inte "mega tillväxt" så tar det en stund att få upp växtmassan, och på vägen dit hinner man ju ändra sig hur man vill ha det :?
För min del är det nog inte ett problem utan snarare ett medvetet val att arrangera dom med mellanrum. Har ju en del bottenfiskar som ska få plats bland alla växter ;)

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 16 maj 2007, 13:44

Tanken med ett "nature aquarium" är väl att göra en miniatyr av ett landskap.
Så man väljer helt enkelt växter som har ett utseende som liknar det man försöker efterlikna. Var växten härstammar är inte det viktiga.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 16 maj 2007, 14:27

heeke skrev:Tanken med ett "nature aquarium" är väl att göra en miniatyr av ett landskap.
Så man väljer helt enkelt växter som har ett utseende som liknar det man försöker efterlikna. Var växten härstammar är inte det viktiga.
Du skriver efterlikna...Så om jag tänker uppsalaslätten så sätter jag marktäckare och gör nån sporadisk klunga här och där och tänker jag norrland så blir det gröna dalar och kala bergstoppar...är det typ så man ska tänka? Eller ska man gå mer på magkänsla och skapa fritt från en idé man får?

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 16 maj 2007, 14:32

Precis, antingen en miniatyr av verkligheten, kanske ett foto som förlaga, eller fritt ur huvudet, men ändå med verklighets anknytning

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 16 maj 2007, 15:37

heeke skrev:Precis, antingen en miniatyr av verkligheten, kanske ett foto som förlaga, eller fritt ur huvudet, men ändå med verklighets anknytning
Tack och bock för den klockrena förklaringen :)

Då får det nog bli ett eller två akvarium i nature-aquastyle då och så får det bli jättedjungel i de andra två.

Finns det nån marktäckare som klarar den belysning jag har idag eller bättre å vänta till efter omstart om jag vill testa nån sån? Idag Total PUR (microEinsteins/sec/m^2): 43 och med ett till Total PUR (microEinsteins/sec/m^2): 86. Har blivit rekommenderad att inte utöka med mer än ett rör per akvarium eftersom jag inte vill krångla med co2.

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 16 maj 2007, 16:20

Den första lägre växt jag kommer att tänka på som klarar lite mindre ljus är Marsilea hirsuta.

Jag har inte haft möjlighet att prova den ännu, men den finns med på önskelistan.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 17 maj 2007, 19:10

Spånar för fullt och har spejat ut över åkrarna runt huset och konstaterar att det faktiskt finns en hel del snygga vyer man kan plocka ideér från bara runt knuten.

Så då till frågan, finns det nån lite högre stängelväxt som blir mörkt, mörkt grön (utöver egeria densa och hydrilla verticilata)?

Användarvisningsbild
pny
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 783
Blev medlem: 24 aug 2006, 08:26
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av pny » 17 maj 2007, 19:14

Metalmaid skrev:Så då till frågan, finns det nån lite högre stängelväxt som blir mörkt, mörkt grön (utöver egeria densa och hydrilla verticilata)?
Cabomba caroliana?
Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Akvarium - CO2-Info - Regnskog - Blogg - Djurparker - Vivarium Design - AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 17 maj 2007, 19:18

pny skrev:
Metalmaid skrev:Så då till frågan, finns det nån lite högre stängelväxt som blir mörkt, mörkt grön (utöver egeria densa och hydrilla verticilata)?
Cabomba caroliana?
Hos mig med mina ljusbetingelser så är cabomban mycket ljusare än de två jag nämnde i det tidigare inlägget.

...nått riktigt mörkt grönt på gränsen mot svart och det måste va en toppningsbar växt eftersom jag har små akvarier eller en lågväxare typ maxhöjd 20cm.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 16 okt 2007, 19:08

Nu är rusten avklarad och akvarierna startades om i söndags, mer växter ska till så småningom men för tillfället ser de ut så här. Kommentarer, tips på förändringar eller kompletteringar? Tyvärr gör inte min kamera bakgrunden i de små rättvisa (live ser de svarta ut).



170L:
Bild

63L:
Bild

63L:
Bild

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 10 nov 2007, 19:06

Dags för uppdatering, akvarierna har nu varit igång i drygt en månad sen total makeover.

Vad tycks om resultatet så här långt?

63L nummer 1:
1: Monosolenium tenerum
2: Echinodorus ozelot
3: Hottonia inflata
4: Microsorum pteropus
5: Cryptocoryne beckettii "petchii"
6: Vallisneria americana "Mini twister"
7: Hygrophila corymbosa angustifolia
8: Elocharis vivipara
9: Limnobium laevigatum
Bild

63L nummer 2:
1: Echinodorus bleheri
2: Marsilea quadrifolia
3: Heteranthera zosterifolia
4: Vallisneria americana natans
5: Hydrocotyle leucocephala
6: Lilaeopsis brasiliensis
Bild

170L:
1: Aponogeton crispus
2: Blyxa japonica
3: Micranthemum umbrosum
4: Bacopa caroliniana
5: Riccia fluitans
6: Bolbitis heudeloti
Bild

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 10 nov 2007, 20:58

den sista bilden tycker jag har potential! Får se när den börjar växa in lite! Och så mer växter.. överallt!!
Bild

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 07 maj 2008, 14:47

Det har hänt en del sen i november så dags för en liten uppdatering. Bilderna är väl inte de bästa...blir så när man har svag belysning och kompaktkamera. 63L nummer två är fortfarande i lite kaosstadium så har ni tips vad gäller den så tas det emot tacksamt.

182L
Blyxa japonica
Cryptocoryne wendtii
Echinodorus bleheri
Bild

63L-1
Echinodorus ozelot green
Ludwigia repens
Micranthemum umbrosum
Riccia sp. dwarf
Vallisneria americana natans
Bild

63L-2
Didiplis diandra
Echinodorus x. barthii
Hygrophila corymbosa angustifolia
Lobelia cardinalis
Lysimachia mummularia "Aurea"
Riccia fluitans
Bild

10L
Diverse oidentifierade mossor
Eleocharis novaezelandiae
Lileaopsis brasiliensis
Riccia fluitans
Riccia sp. dwarf
Utricularia gibba
Bild

Användarvisningsbild
TJ
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 202
Blev medlem: 20 okt 2007, 12:14
Ort: Piteå

Inlägg av TJ » 08 maj 2008, 22:05

Du kan göra om ett 60 liters till nått iwugami inspirerat. Sätta dit en blå eller svart bakgrund kanske åxå kan va nått. Ett litet stim av nån snygg tetra eller bara räkor passar kanon i iwugami burkar.

På denna länk kan man få massor med inspiration.
http://showcase.aquatic-gardeners.org/2007.cgi

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 08 maj 2008, 22:41

TJ skrev:Du kan göra om ett 60 liters till nått iwugami inspirerat. Sätta dit en blå eller svart bakgrund kanske åxå kan va nått. Ett litet stim av nån snygg tetra eller bara räkor passar kanon i iwugami burkar.

På denna länk kan man få massor med inspiration.
http://showcase.aquatic-gardeners.org/2007.cgi
Tre av akvarierna är jag nöjda med. Det är bara det 63-2 som jag inte är nöjd med. Var väl mer tips om hur jag kan förändra med det jag redan har jag var ute efter, arrangera om växterna, byta ut nått ev mot nått annat osv. Fiskarna som är där i stannar där, ja inte guldbarberna kanske de är SOS-fiskar.

Skriv svar

Återgå till "Bildarkiv"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster