Odla fisk.

För allmänna diskussioner om djuren i våra kar, sjukdomar, vilka djur som passar ihop och tips om olika djur.

Moderator: Hedersmedlemmar

marnat
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 82
Blev medlem: 01 apr 2010, 20:13

Inlägg av marnat » 24 jun 2010, 10:55

jag har i dagsläget Apistogramma Baenschi, Apistogramma Trifasciata samt Apistogramma Sp. Schwarzkinn

har 4 överlevande yngel på runt centimetern från min baenschis första lek, och de har nyligen lekt ige, bör ha frisimmande efter midsommar ungefär på deras andra kull, Triffarna har inte lekt än och jag anar ugglor i mossen på min trifasciata hona, hon ser inte riktigt riktig ut :P

Mina Schwarzkinn är lite krångligare dock, de går i ett litet 54l med svartvatten och allt korrekt, matas med uteslutande levandefoder men hanen vill likt förbannat inte leka,honan visar upp sig och fläktar på honom och lockar och har sig men han kommer inte riktigt till skott, dock är de fortfarande unga så jag är inte så orolig :) hade varit kul att få lek på dem då de är sällsynta i sverige och nästan bara finns VF.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 24 jun 2010, 12:13

marnat skrev:jag har i dagsläget Apistogramma Baenschi, Apistogramma Trifasciata samt Apistogramma Sp. Schwarzkinn
Alla tre ser vackra ut. Gissar att de är haremslekare allihop? Är själv lite i valet och kvalet om jag ska skaffa "vanliga" fjärilar eller någon av de andra (t ex Baenschi/Trifasciata).

Ser fram emot uppdateringar här från dina odlingsäventyr.

marnat
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 82
Blev medlem: 01 apr 2010, 20:13

Inlägg av marnat » 24 jun 2010, 12:36

hawkse skrev:
marnat skrev:jag har i dagsläget Apistogramma Baenschi, Apistogramma Trifasciata samt Apistogramma Sp. Schwarzkinn
Alla tre ser vackra ut. Gissar att de är haremslekare allihop? Är själv lite i valet och kvalet om jag ska skaffa "vanliga" fjärilar eller någon av de andra (t ex Baenschi/Trifasciata).

Ser fram emot uppdateringar här från dina odlingsäventyr.
Jag skulle faktiskt vilja säga tvärtemot vad de flesta andra gör, för mig har det funkat bäst med rena par. Detta medför även att hanen inte stressar lika mycket för att leka av båda honor vilket ger honom lite längre levnadstid pga minskad stress, dock är det viktigt i ett sådant läge att ha ett kar som är lummigt nog för honan att gömma sig innan lek och för hanen att gömma sig efter lek. Min Baenschi hona är en tvättäkta terrorist när hon har yngel haha

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 24 jun 2010, 13:11

marnat skrev:
hawkse skrev:
marnat skrev:jag har i dagsläget Apistogramma Baenschi, Apistogramma Trifasciata samt Apistogramma Sp. Schwarzkinn
Alla tre ser vackra ut. Gissar att de är haremslekare allihop?
Jag skulle faktiskt vilja säga tvärtemot vad de flesta andra gör, för mig har det funkat bäst med rena par. Detta medför även att hanen inte stressar lika mycket för att leka av båda honor vilket ger honom lite längre levnadstid pga minskad stress
Det kan jag förstå! I mitt sällskapskar (som lär få agera lekkar) finns mycket gott om växter och en del rötter så det lär inte bli några problem för honan att komma undan. Karet är dessutom 125 cm långt.

Största problemet är att hitta någon som har ett bra utbud av dvärgciklider i närområdet. Det är lite magert häromkring Skövde, minst sagt. Specialbeställa går ju visserligen men trist om det som kommer inte ser bra ut.

Var fick du tag på dina Schwarzkinn?

marnat
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 82
Blev medlem: 01 apr 2010, 20:13

Inlägg av marnat » 24 jun 2010, 13:16

hawkse skrev:
marnat skrev:
hawkse skrev: Alla tre ser vackra ut. Gissar att de är haremslekare allihop?
Jag skulle faktiskt vilja säga tvärtemot vad de flesta andra gör, för mig har det funkat bäst med rena par. Detta medför även att hanen inte stressar lika mycket för att leka av båda honor vilket ger honom lite längre levnadstid pga minskad stress
Det kan jag förstå! I mitt sällskapskar (som lär få agera lekkar) finns mycket gott om växter och en del rötter så det lär inte bli några problem för honan att komma undan. Karet är dessutom 125 cm långt.

Största problemet är att hitta någon som har ett bra utbud av dvärgciklider i närområdet. Det är lite magert häromkring Skövde, minst sagt. Specialbeställa går ju visserligen men trist om det som kommer inte ser bra ut.

Var fick du tag på dina Schwarzkinn?
det karet låter helt utmärkt. jag har ju fått begränsa mig till två stycken kar, ett custom 234l på 85x55x50 som agerar växt/lek/SA kar och även d utbildningskar för mig själv då jag är ganska ny inom akvaristiken som helhet :) däri har jag mina trifasciata och Baenschi och det är också där mina baenschi yngel går och de har ju lyckats överleva :)

Det andra karet är ett 54l som är gjort enkom för min schwarzkinn och de har bara miniatyr smycketetror och CR räkor som sällskap :) där kör jag lite test med substrat och filtrering och har med andra ord inget filter eller pump alls, bottensubstratet får agera biologiskt filter :)

Mina Schwarzkinn köpte jag av Janne Wester på södermalms akvarieaffär, han har en del intressanta apistos som man inte hittar i några andra akvarieaffärer :)

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 25 jun 2010, 06:55

Funderar man på Apisto så rekommenderar jag varmt Inkan. Den är en bra Apisto att börja med om man inte haft så många innan. Rätt snäll och faktiskt rätt tålig också. Håll dem rätt kyligt (inte över 25) så kommer de att glädja dig enormt!!

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

marnat
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 82
Blev medlem: 01 apr 2010, 20:13

Inlägg av marnat » 25 jun 2010, 09:12

PatrikMalmo skrev:Funderar man på Apisto så rekommenderar jag varmt Inkan. Den är en bra Apisto att börja med om man inte haft så många innan. Rätt snäll och faktiskt rätt tålig också. Håll dem rätt kyligt (inte över 25) så kommer de att glädja dig enormt!!

Hilsen,

/P
Jag håller med Patrik på alla punkter utom en. De är reltivt lättskötta, oerhört fina och honorna är mycket charmiga :) Jag fick faktiskt min första kull på en 26 i temp men jag håller med, de blir lite aktivare vid 24-25 som jag har nu tycker jag.

Det jag inte håller med om dock är huruvida de är snälla eller ej, givetvis är de snällare än de andra två i nijsseni genuset Ap. Nijsseni och Ap. Panduro, men tex Ap. borelli, Ap. Hongsloi är över lag mkt snällare enligt min erfarenhet.

Min Baenschi hane redan slagit ihjäl ett par Bågfensciklider och en Trifasciata :(

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 29 jun 2010, 07:58

Gick och köpte Pinters bok om odling på tyska, uppdaterad 1998. Värd pengarna om man är nörd, men inte annars. Mycket av odlingsförberedelserna var ungefär detsamma, lite uppdatering kring osmosvatten och sådant. Det som var skoj med den är uppdaterade och fler odlingsbeskrivningar. T ex har Ctenolucius hujeta lekt i akvarium, hade jag inte en susning om.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 29 jun 2010, 19:38

Nice.

Önskar man kunde tyska mer än "......" (Hitlers berömda)

Böckerna man önskar är bra mkt lättare att få tag på på tyska än svenska.

Ingen som har lust att scanna Pinters bok på svenska till mig ;-)

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 29 jun 2010, 19:38

Och då menar jag den äldre utgåvan som Patrik varmt pratar om. *Vill ha*

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 29 jun 2010, 22:54

Scanna? Alltså, vad pratar vi om för stålars här? *s* Sök på antikvariaten i stället, den dyker upp där då och då. Ex www.antikvariat.net, ett samlat ställe för flera antikvariat. Eller lägg en annons, dvs kontakta dem direkt och be dem hålla utkik. Jag har den i baknacken när jag är inom antikvariat, så hittar jag den så passar jag den vidare.

Jag är ingen fena på tyska, men tar mig igenom akvarietyska. En vanlig bok funkar inte, delvis av ointresse och delvis av språket.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 30 jun 2010, 08:07

hehe, upfattar som att du är öppen för förslaget iaf. *S!*

har redan lagt in mitt intresse på antikvariat, för ett bra tag sen.

Rogli
Frö
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 jun 2010, 21:14

Inlägg av Rogli » 30 jun 2010, 21:21

Jag har med intresse följt odling av neontetra och noterade speciellt vikten av att rengöra akvariet och allt som ska vara däri.
Kan man inte efter att skrubbat karet rent istället för att blaska med klorin och annat, hälla i skållhet kokat vatten för att döda alla bakterier?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 01 jul 2010, 00:23

Rogli,
man kan testa flera olika metoder. Grejen är att det ska bli rackarns rent. I kväll har jag läst om helglasakvarium igen (på flera ställen). Det är kar som alltså har gjutits i den form de ska ha. Finns alltså inga silikonfogar öht, hela burken är i glas. Somliga argumenterar för att detta är ruggigt bra, just eftersom att verkligen hela burken kan rengöras på allvar. Inget mög blir kvar, som är fallet med silikonfogar.

Innan du skållar ett kar, se bara till att silikonet tål den tempen. Skållning borde funka bra, men det ringer någon klocka om att somligt (bakterier/andra skadliga saker) faktiskt överlever skållning. Well, grejen är att odlingskaret ska vara ruskigt rent. Ungefär så. Jag vet dock flera som odlar lite svårare fisk i silikonade kar, så det går definitivt att göra det.

BTW, välkommen i odlingsträsket!!

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 01 jul 2010, 09:51

Flygfisk kan man tydligen odla som killies, med lekmopp (fast modell större). Runt 4.15 i detta klipp kommer flygfiskarna in i bilden. Väl värt att spana in början ändå, undrar om inte svärdfiskar är de grannaste fiskar jag vet. Lite småluriga att köra i akvarium bara.

Flygfisk verkar dessutom ha den egenheten att några fastnar och dör i "lekmoppen". Ger foder till ynglen. Är det sådant här man kallar för utmaning? *s*

http://www.youtube.com/watch?v=Gvjk6dyR ... re=related

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Peter BT
Donator
Donator
Inlägg: 415
Blev medlem: 02 mar 2009, 23:00
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Peter BT » 01 jul 2010, 19:52

Linnis kardinalfisk. Känner någon till den? Är den svårodlad tro?
Amused to death

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 01 jul 2010, 22:29

Kardinalfisk-arterna brukar generellt inte vara svårodlade. Har inte sett någon odlingsrapport specifikt för T. linni men har en polare som har den och lovat "låna ut" några par. Ville gärna prova, den borde spridas mer. Ruggigt grann och trevlig firre. Borde funka i permanent odlingskar.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Peter BT
Donator
Donator
Inlägg: 415
Blev medlem: 02 mar 2009, 23:00
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Peter BT » 02 jul 2010, 07:03

Jag har den i ett kar där jag även har GDA sen 3 veckor tillbaks. Har inte bytt vatten sen dess för att det ska få ha sin cykel. (den cykeln måste vara längre än påstådda 3 veckor) Dundrar på med co2 och göder inget.
Nu simmar det små små yngel vid ytan. Bara att hoppas att dom klarar sig. Kanske har dom nytta av GDA?
Amused to death

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 02 jul 2010, 07:44

Mm, jag tror ynglen har nytta av GDA. Tror det blir lite fler smådjur med GDA också. Skoj med yngel utan att göra något särskilt!! Du kan prova att mata med lite havremust, Sera Micron eller annat smått. Ett enkelt sätt att mata är att använda en liten pensel som man doppar i maten och sedan duttar av över karet. Lätt att kontrollera matningen då.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 07 jul 2010, 09:56

Bumpar upp tråden lite =)

Har nu äntligen fått tummen ur och monterat upp ett 100L kar, fick även uppmatningskaret flyttat i samma veva =))

Lagt i stenar, en konstgjord svärdplanta och tänker även plantera Heteranthera Zosterifolia i lerkrukor som mosaik honan kan gömma sig bland.

Tempen håller jag nu uppe vid ungefär 28-29gr.

Största honan är bra rund om magen, båda avelsparen är rejält matade sedan en tid tillbaka. Matade tills de inte orkade äta mer.

Har även ett glasslock tillverkat, med ett buntband och en sugpropp. Dock funderar jag på om man även skulle slänga i Riccia samtidigt?. Tyvärr är det den enda flytväxt jag har. (Har hittat på nätet som bekräftar lyckade lekar bland Riccia)

Nehe, nu blir det att bläddra bakåt och läsa Patriks inlägg om odling av just dessa. Bumpar väl fram det igen.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 07 jul 2010, 09:59

PatrikMalmo skrev:
Oki, det är mosaiken det gäller. Hyfsat stort kar skulle jag rekommendera (iaf 100 liter), mängder med flytväxter, bra värme och fin utfodring. Enligt vad jag vet ska hannen i först. Honan i efter någon dag. VIKTIGT: honan ska vara verkligt väl matad och redo att para sig. Har du svårt att se skillnad på dem är hawkses tips bra, hanen har längre ryggfena samt mängder med små fenstrålar som sticker ut på analfenan. I stöten har hannen röd buk, går inte att missa. Syns inte dessa skillnader är de troligen inte könsmogna. Skulle tippa på att de behöver vara iaf sex cm om det ska bli något, förmodligen är det bättre runt åtta cm.

Honan ska bort direkt efter lek, hannen kan gå kvar. Vet inte om det gör någon skillnad, men han bygger troligen på boet efter lek så att rommen kommer högre upp. När ynglen är kläckta ska han definitivt bort. Hade inte släppt i alla tre samtidigt. Uppmatad hona och i med hannen något dygn innan.



Hilsen,

/P

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 07 jul 2010, 10:01

Dawn skrev:Breeding Trichogaster leerii

I added the female to the tank first so the male wouldnt claim the tank as "his".
She was in their an hour alone. This also gives her time to check for hiding places she will need later during the wild fish dance.
The male can get pretty aggressive after the spawn is done.
Luckly they spawned one Sunday afternoon so we were able to move her back to the main tank and even catch the spawn as an "afternoon delight"

I did not have any floating plants for him to build a bubble nest. Instead, I had a Becel lid floating in the corner of the tank. I made sure it wouldnt float around the tank by attaching it to the corner using a rubber band.

No filter running, nothing to make the surface move; the bubble nest stays in tack.

Spawning - April 18, 2010
http://www.youtube.com/watch?v=2VqgNceX7Tw

Fry at 19 days
http://www.youtube.com/watch?v=F-Qi43JjCo0

I ran a sponge filter a few hours per day when they reached 2 weeks old. Leaving it on an hour more each day.
At 19 days I added the filter back at low air flow with a baby net breeder net over it so it would not suck the fry up.
I cleaned the tank 3 times per week.
Better water quality = Better Quality Fry.

Feeding:
Once the fry where free swimming I start with Liquifry No.1 for 2 weeks. Feeding 3 times per day.
At 2 weeks, I introduced baby brine shrimp eggs.
3 weeks, I gave Terta Min Baby and just baby brine shrimp eggs.
Now at nearly 9 weeks, they eat Tetra Min grounded by hand, baby brine shrimp eggs and Tetra Min Baby.

I started out with gravel in the tank. But after cleaning the tank the 3rd time in one week, it was removed while sucking out the mess from the liquifry food.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 07 jul 2010, 10:01

Så, nu fick vi minnet förfriskat lite ;-)

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 08 jul 2010, 08:27

Mm, kollar man Pinters bok så står det om Riccia till labyrinter. De plockar tydligen lätt sönder den och bygger in den i boet.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 10 jul 2010, 00:40

hawkse skrev:
hansh skrev:10 dagars yngel skall kunna ta artemia, låter helt klart som svält tyvärr. Öka antalet matningar eller iallafall mängden mat.
Det var det jag misstänkte. Positivt är att problemet är identifierat. Hur stor skadan blir får tiden utvisa. Jag ökar nu antalet matningar och mängden samt vattenbyten.
Så är då första kullen nästan 12 veckor gammal och jag kan nog sammanfatta vad skadan av svält och - antagligen - för dålig vattenkvalitet blev.

Av första kullen finns ännu ett 15-tal överlevare. Inga fler har dött sedan de passerat labyrint-perioden. Skönt.

Ynglen är nu i storleksordningen 2-3 cm och är pigga och krya.

Det som inte är bra är:
1) Vissa yngel har deformerade stjärtar så till vida att den är lätt sned. Det verkar inte hindra dem eller påverka rörelsemönstret men samma yngel har också oftast en liten, röd strimma snett över bakre ryggen. Denna strimma ser ut som en fena som växer ut på fel ställe.

2) De flesta ynglen saknar fortfarande färg! Jag har en hane som färgat ut till den tråkiga helröda variant jag sett finns framodlad. Not my cup of tea, som man säger. Hos de övriga finns det många där man kan ana den diagonala randningen men de färgar inte ut. Kommer det månne senare?

3) Allvarligast (tror jag) är dock att de allra flesta ynglen saknar ryggfenor! Ja, nästan samtliga utom min utfärgade hane. Även min utfärgade hane hade dock en väldigt klen ryggfena mycket länge men den har börjat växa och bli både bredare och längre de senaste veckorna. Frågan är om detta är något som kan växa till sig senare (några av ynglen har nägra fenstrålar och man kan hos de flesta se lite "knaggligt" på ryggen som om något ligger under skinnet). Kan detta verkligen utvecklas senare?

4) Ynglen har blivit oerhört skygga ju större de blivit! I början var de helt ointresserade men nu kan man knappt komma i närheten av karet utan att utlösa panik. Däremot är de inte rädda för den dagliga slamsugen och vattenbytet!

För övrigt matar jag fortfarande två gånger om dagen med artemia men kompletterar numera med flera små portioner torrfoder i form av små pellets från Hikari.

Jämför jag med min andra kull som nu är nästan åtta veckor gammal så är de ynglen nu ungefär lika stora som de i första kullen var vid åtta veckor. Hos de ynglen ser jag inga missbildningar på stjärtfenorna men de är samtliga fortfarande grå med viss antydan till teckning. Många av dem har ryggfenor men de varierar ganska mycket från en liten fenflik till en lång, rak jämsmed kroppen och även några som helt saknar.

Andra gruppen har alltid haft tillgång till rejält med foder (käkar också artemia & pellets sedan många veckor) men vattenkvaliteten har sviktat vid ett par tillfällen; i början pga felaktig bytesstrategi och sedan vid en klantig tillförsel av nitratbemängt vatten då många yngel i kullen dog.

I andra gruppen har det än så länge bara dött ett fåtal yngel under labyrintperioden.

Slutsats? Hellre undermata än övermata för att hålla vattenkvaliteten på topp. Låter det rimligt?

Skriv svar

Återgå till "Djuren i våra kar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster