Kläcka artemia

För allmänna diskussioner om djuren i våra kar, sjukdomar, vilka djur som passar ihop och tips om olika djur.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Kläcka artemia

Inlägg av Triad » 19 jan 2010, 16:53

Senast redigerad av 2 Triad, redigerad totalt 31 gång.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 20 jan 2010, 05:32

Jep, det går att trixa till artemiaägg så att de kläcker fortare samt att man minimerar skalrester. Har dock aldrig riktigt greppat poängen med det, med lite planering löser det sig finfint ändå för min del.

Annars låter förberedelserna bra. ;-)

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 21 jan 2010, 13:10

jo, att de små burkarna av artemia skulle vara sämre kläckningsgrad på har jag i åtanke. Förmodligen är det nog inga problem att "reklamera" den om så är fallet.. Ngn av burkarna hon har torde iaf ge reusltat tycker jag.

Ska titta närmre på infus. ikväll och se hur det ser ut.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 21 jan 2010, 13:44

Faktiskt inte säkert att någon av de små burkarna funkar. Småburkar är ofta felhanterade i lång tid (temp/ljus). Det fåtal gånger jag testat sådana har jag alltid misslyckats totalt. Den jag kör på nu är Silverstar, köpt på Åleds (stor burk, kostar nog mer än det smakar för din del). Den artemian går att misshandla och den kläcker perfekt ändå. När jag köpte den nämndes det att den har i princip 100 procents kläckning. En del kunder har sagt att det är lögn, kläckningen ligger på 200 procent... :-) Beredd att skriva under på det faktiskt.

Jag kläcker i 1,5 liters PET-flaskor, upp och nedvända med utborrad botten för enkel skötsel. En slang är satt i halsen på flaskan, ett par cm upp från korken. När jag stoppar luftflödet lägger sig den kläckta artemian perfekt precis där slangen är.

Den slugaste artemiakläckaren jag sett för större mängder var dock i Köpenhamn (Akvarium Österbro, Triangeln). Akrylrör, ca 5 cm med "förseglingar" uppe och nere. Det är en enda slang involverad, sitter i botten och ligger över hållaren på flaskan. Samma slang används alltså både för luft och urtappning. Den är inte gratis att göra, men attans slug och utrymmessparande. Kanske overkill för dig, men iaf.

Kläck gärna varmt, 27-28 grader helst. Ljus hela tiden underlättar också.

Hilsen,

/P
Bilagor
artemiaklackare.jpg
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 21 jan 2010, 18:15

testkläcker nu i en glasslåda med 2matskedar salt för att se om det kläcker... får se imorgon, lägger ikväll upp en bild på infusiorierna

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 22 jan 2010, 17:58

Dött i artemialådan idag. Vissa ägg ligger på botten, vissa i mitten och vissa på ytan. Tyder det på ngt speciellt eller? 24H ikväll.

Och, kanske det är lite kallt vid fönsterbläcket. På ljusrampen kanske vore bättre?.

Detta är ju bara ett test ännu för att se om äggen funkar. Ska mixtra ihop en 3 flaskor ställning i helgen med lampa och luftpump.

Det där med KRAV banan had ejag ingen aning om, ska tä'nka på det när jag drar igång på allvar.


Tack Peter!. Detta ÄR så oerhört intressant för det berör så mkt. Allt från olika mat-typer till skötsel och uppväxt senare i skedet. Sedan att man är nobis på precis allt, gör ju det hela roligare och spännande. Förhoppningsvis lär jag mig ngt också på vägen. Gäller bara att komma ihåg det också.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 22 jan 2010, 22:47

Med 24 timmar borde det vara något kläckt med artemian. Krux om de stått kallt, en bra temp är strax över 25 grader. Då brukar det gå på under ett dygn. Metoden med glassbox som du kör är finfin för ditt behov, du behöver inte särdeles mycket artemia. Se bara till att den står varmt, ljusrampen kan vara ett alternativ (tips: inte exakt över drosslarna, lite vid sidan om - det kan bli för varmt också). Jag tror ändå som jag skrivit innan, att artemian är kass. Små burkar är oftast alldeles för misskötta. Vart äggen ligger i glassboxen tror jag inte spelar någon roll.

Tre flaskor är jag övertygad om att det är overkill för dig. Tror du klarar dig med en, men gör du två räcker det definitivt. Jag har plats för fem i mitt ställ, men har aldrig någonsin använt mer än två. Jag kläcker ca en tesked artemia när jag kör det (i ca 1,5 l vatten), och behöver jag mer så kläcker två teskedar bra även i en flaska. Det blir ruggigt mycket foder av det. Tippar på att ett kryddmått är lite i överkant för ditt behov till ynglen (om du får en ok kull). Samtidigt, så i starten kan föräldrarna få en bra omgång. Klart bra.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 23 jan 2010, 19:01

Jag har nu byggt 2 petflaskor och ställning. Har en luftpump med syresten kopplad.
Hällde över min laddning jag gjorde, men det är grymt dåligt med artemia i pet-flaskan.

Hur kan jag göra nu?. Hälla i ytterligare med ägg?.

Eller ska jag starta om och öka mängden?

Jag uppskattar kläckningen till ungefär 30% kanske..

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 23 jan 2010, 20:00

När jag läste ditt inlägg patrik så insåg jag att jag tagit för lite artemia. Jag tog egentligen bara lite längst ut på kniven. En knivudd kan man säga.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 23 jan 2010, 22:33

För bäst resultat ska flaskorna rengöras efter varje batch. Med verkligt bra artemia är detta inte lika viktigt. Du kan låta en batch gå upp till två dygn, blir det ingen bättre kläckning tills dess är artemian troligen kass (olika artemia kan ha lite olika lång kläckningstid, handlar även om temp). Du kan prova havssalt alt. bikarbonat i batchen om det kläcker dåligt, kan hjälpa.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 24 jan 2010, 20:14

Vet i fanken vad som hände med artemia satsen.

Kunde inte se en ända liten rackare där i idag.
Satte om hela skiten, och tryckte i ett krm artemia.

Har uppgraderat och finjusterat en doppvärmare som nu håller 26-27gr i byttan.
Slet väck syrestenen, då jag lästa att de små bubblorna som blir kan slå ihjäl artemian. Kör utan sten nu.

Dock märker jag att mkt ägg flyter upp och blir liggandes på kantet vid vattnet, en del åker upp och lägger sig ovanför vattnet.
Detta är ju bra irriterande, men misstänker att det får vara så. Kanske ett slutet kärl vore bra om man är perfektionist? ;-)

Sista försöket nu jag gör med denna artemia. Sedan blir det reklamation.

Och till odlingen:

Har ett nät liggandes, men vad jag undrar är hur små maskorna kan vara?, Så rommen verkligen kan åka igenom.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 29 jan 2010, 07:17

petricolan är en gammal favvo hos mig, trist nog blir den lite stor för många kar samt viftar runt lite väl mycket för att växter ska uppskatta det. Som yngel är de sanslöst charmiga, verkligt markerad teckning och alltid aktiva.

Bra med fler kulturer, men var mycket sparsam med mjölken. Det räcker oftast med några få droppar. Håll bara koll på disigheten så är matningen snart under kontroll.

Att få ut artemian ur en PET-flaska kan vara lite lurigt, sant. Stäng av luftningen och ta ur den slangen. Vinkla flaskan lätt och vänta 10-15 minuter. Äggskal flyter upp till ytan, artemia samlas längst ned, likaså okläckta ägg. För att suga ut artemian kör jag med en luftslang där jag satt på ett långt smalt rör (sådant som sitter på Tetra Billifilter). Har man inget sådant rör kan man "styva till" en bit luftslang genom att spänna fast en bit av en blompinne ytterst. Grejen med detta är att du får betydligt mer kontroll över rörelserna när du sticker ner slangen i PET-flaskan, och du undviker då att virvla upp den nykläckta artemian/okläckta ägg. Precisionsarbete alltså. ;-)

Mike har en utmärkt besrivning av glassboxen här:
http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm

Blir man "hooked" på odling rekommenderar jag varmt att spana in vad Mike har trixat med. Mycket vass kille!!

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Skriv svar

Återgå till "Djuren i våra kar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster