Silikon torkar om man inte har vatten i akvariet

Här tar vi upp myter & sägner inom akvarievärlden och då främst växt delen.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
NE
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 aug 2006, 22:20
Ort: 55°42' N, 13°09' E
Kontakt:

Silikon torkar om man inte har vatten i akvariet

Inlägg av NE » 02 dec 2006, 16:59

Detta är en myt som jag personligen retar mig mycket på, att silikon skulle bli dålig om man inte har vatten i akvariet.

Silikon blir inte dåligt av detta, det finns mängder av tillfälle som man använder silikon för som aldrig ens är i närheten av vatten utan att det blir dåligt.

Blir det dåligt är det på grund av att man använder en dålig produkt inte för att det är silikon.
Det finns naturligt vis en liten effekt av UV-ljus (om det utsätts för detta), men det gör ju ett akvarie sällan och tidsaspekten på detta problem är väldigt lång.

Det finns även en bi-myt till denna som handlar om att silikon blir dåligt med tiden, vilket det naturligtvis nog blir men troligen inte under en normal livstid.

Jag har själv haft mitt 325Liters i 10år varav detta var utan vatten under ca: 3år och jag skulle inte kunna känna skillnad på silikonet i dag mot när jag köpte det.
/Niklas

Hemsida http://zoone.se med ständigt ouppdaterad blog (Engelska och Svenska).

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 02 dec 2006, 17:45

Som du säger det är kvilteten på det silikoner som finns i handlen som utgör hållbarheten men inte de sämsta går förmodligen åt de första 10-15-20åren.

Sen är det förarbetet, att man verkligen lägger ner tid på att rengöra och se till att det är fettfritt där man lägger silikonet om man nu är tvungen att silikonera om.
och se till att härdningen får ske i normal temperatur och att man inte har för bråttom med att hälla vatten i karet man nyss fixat.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 02 dec 2006, 21:37

kan skriva under på det.
akvariet jag har igång nu stog torrt i över 6år, mörkt och svalt och silikonet känns fint å bra.

polarn hade ett 120-140L ståendes i ett rum i sin villa där dessutom solen ligger på(dock inte på akvariet) och det höll tätt å fint när det startades och hade stått tomt ett par år.

efter vad jag läst av andras erfarenheter och mina egna är att ett akvarie som förvaras svalt men framförallt mörkt klarar sej många år.
står det däremot så solen ligger på hela dagarna kan det i extremfall ta 3 månader för silikonet att bli poröst och dåligt.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 03 dec 2006, 01:04

håller med alla föregående talare och tror att om något påverkar silikonets hållbarhet så är det förarbete och uv-ljus

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 03 dec 2006, 02:28

även ozon borde kunna försämra silikon och ozon finns i luft men inte i vatten. Men för att få tillräckligt med ozon krävs nog långa (flera år?) eller extrema exponeringar.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 24 aug 2008, 13:50

Litet off topic:

Jag har två akvarier kvar i drift som är kittade och i originalskick. De är runt 40 år gamla, det ena har jag gjort själv. Enda problemet är att det börjar droppa rost från ena ramen upptill :? För övrigt håller jag med om att förarbetet och UV-exponeringen har betydelse för åldrandet. UV-ljus finns ju i alla lysrör. Men även färgpigmentinblandningen har betydelse: Vissa svarta siliconer har för mycket partiklar i sig och håller inte särskilt bra. Men det finns bra svarta också.

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 25 aug 2008, 14:34

Nja, UV-ljus i lysrör... förvisso producerar säkert röret i sig UV-ljus men eftersom röret är gjort av glas och glas inte släpper igenom speciellt mycket UV-ljus så kan man nog räkna bort den faktorn ur ekvationen.

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 26 aug 2008, 23:10

Det tror jag inte man kan göra helt. Många akvarier står i källarlokaler utan naturligt infallande ljus. Vanligt glas är förresten transparent för UV-A (men inte för UV-B och UV-C). Dessutom används en del medicinska grejor faktiskt i glas och inte i kvartsglas exempelvis, vilket man kunde tro med tanke på absorptionen. Litet strålning finns det kvar alltså. Men det är inte fel att söka efter andra orsaker eller källor.

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
polysperma
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 958
Blev medlem: 10 feb 2007, 18:39
Ort: Sollefteå

Inlägg av polysperma » 17 okt 2008, 17:19

men om glas inte släpper igenom uv-ljus då ska det väll inte vara ngn fara om solen lyser rakt på karet?
(sjukt vetgirig) :D
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Its the only part of the fish we don´t eat.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

henriklh
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 250
Blev medlem: 22 feb 2009, 21:42

Inlägg av henriklh » 23 feb 2009, 23:15

Källan till den här myten är helt enkelt att kitt (som man hade i akvarier fram till början av -70 talet) torkade om akvariet stod tomt. Det har alltså inget med "mörkt och svalt" att göra, det stämmer helt enkelt inte.

Ted
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 466
Blev medlem: 01 nov 2008, 22:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Ted » 24 feb 2009, 03:07

henriklh skrev:Källan till den här myten är helt enkelt att kitt (som man hade i akvarier fram till början av -70 talet) torkade om akvariet stod tomt. Det har alltså inget med "mörkt och svalt" att göra, det stämmer helt enkelt inte.
Vad finns det akvarium som har siliconfogar nu kär fortfarande med kitt.

Ne sjämt och sido har jag haft kar som vart bra siliconat som vart tomma i år inomhus i föråd och på balkong utan att dom läckt efter att jag tagit in dom.Men myten har ju fastnat i huvudet så jag har testat dom innan jag använt dom just pga men trodde siliconet var dåligt.

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 24 feb 2009, 08:56

vad som kan ske är om det finns vatten kvar i och detta ligger vid en fog som kankse fått påhälsning av skrapan om man då satt ut karet i ett kall föråt eller balkong, kan det frysa vilket leder till att siliconen flyttas då det fryser vatten expanderar vid frysning lite.
Står då karet så här och det är fukt som samlas varjer höst(inte konstigt det är ju höst från augusti till maj nuförtiden brrr) så expanderar det lite i taget och vips har man en läcka.

Vid första kollen så syns inget men när det väl kommer vatten i det är det där droppandet där.

Marcus Karlsten
Stickling
Stickling
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2009, 11:42
Ort: Lammhult

Inlägg av Marcus Karlsten » 26 sep 2009, 11:52

Hej
Jag har ett 720 stående på en logge, det har ståt där ca 10år och
det är helt ouppvärmt. Dess för innan var det nog i drift ca10år.

Börjar bli sugen på att sätta upp det igen, törs jag sätta upp det som det är eller ska jag om siliconera på en gång.

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 26 sep 2009, 18:04

Det sägs vara en myt att silikon "torkar ut" under tiden akvariet stått torrt. Men vore jag du skulle jag känna efter ordentligt om den känns mjuk och sen göra ett täthetstest på 1-2 veckor för krypläckor och sånt.

Har den frusit under tiden? Då kan silikonet ha tagit skada.

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
wilsar
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 jan 2009, 17:52
Ort: darlana

Inlägg av wilsar » 26 sep 2009, 18:43

jag har många gammlar kar utomhus. sitta hela vintar och bli tät när jag filla med vatten. snö,frys, sol, torrt, ingen problem alls.
the world is divided by two powers,political and spiritual,ive yet to decide which one steers the world.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 27 sep 2009, 07:26

Delvis en myt, men något ligger nog i det ändå. I en del av de kar jag har i lokalen har silikonet blivit torrt och fnasigt. Spelar ingen roll om det varit vatten i eller om de stått tomma. I extremfall kan man dra av delar med fingrarna. Månne dåligt underarbete och dålig kvalitet på silikonet, I dunno.

Sedan är jag också inne på att det inte är bra för silikonet om det utsätts för stora temperatursvängningar under flera år, t ex om det står på en oisolerad vind. Vet folk som fått problem med läckor efter det. Personligen gillar jag i dessa fall både byxor och hängslen - jag limmar om ett kar efter ca 10 år oavsett hur silikonet känns. Då har jag ändå lokal där en översvämning inte gör ett skvatt (målat betonggolv och fritt blås till flera brunnar). Små läckor från vattenförsörjningen låter jag däremot vara, de tätar sig själv.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 27 sep 2009, 11:28

polysperma skrev:men om glas inte släpper igenom uv-ljus då ska det väll inte vara ngn fara om solen lyser rakt på karet?
(sjukt vetgirig) :D
Hehe ett helt korrekt och logiskt antagande.
christinag skrev:Det tror jag inte man kan göra helt. Många akvarier står i källarlokaler utan naturligt infallande ljus. Vanligt glas är förresten transparent för UV-A
Ge mig en länk där de visar på att man kan bli solbränd bakom en ruta!
christinag skrev:Dessutom används en del medicinska grejor faktiskt i glas och inte i kvartsglas exempelvis, vilket man kunde tro med tanke på absorptionen.
Jag förstår inte den här meningen?
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Marcus Karlsten
Stickling
Stickling
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2009, 11:42
Ort: Lammhult

Inlägg av Marcus Karlsten » 27 sep 2009, 15:03

PatrikMalmo skrev:Delvis en myt, men något ligger nog i det ändå. I en del av de kar jag har i lokalen har silikonet blivit torrt och fnasigt. Spelar ingen roll om det varit vatten i eller om de stått tomma. I extremfall kan man dra av delar med fingrarna. Månne dåligt underarbete och dålig kvalitet på silikonet, I dunno.

Sedan är jag också inne på att det inte är bra för silikonet om det utsätts för stora temperatursvängningar under flera år, t ex om det står på en oisolerad vind. Vet folk som fått problem med läckor efter det. Personligen gillar jag i dessa fall både byxor och hängslen - jag limmar om ett kar efter ca 10 år oavsett hur silikonet känns. Då har jag ändå lokal där en översvämning inte gör ett skvatt (målat betonggolv och fritt blås till flera brunnar). Små läckor från vattenförsörjningen låter jag däremot vara, de tätar sig själv.

Hilsen,

/P
När du limmar om, skär du isär rutorna eller lägger du bara
den innre fogen?

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 27 sep 2009, 22:49

GasseG skrev:
christinag skrev:Det tror jag inte man kan göra helt. Många akvarier står i källarlokaler utan naturligt infallande ljus. Vanligt glas är förresten transparent för UV-A
Ge mig en länk där de visar på att man kan bli solbränd bakom en ruta!
Det trodde jag alla visste. På den tiden då jag var nyutexaminerad och arbetade på vårdcentral fick vi in nåt fall per år med solbränna och brännskador från arbetsplatser, där folk jobbat innanför fönsterglas utan solskydd. Dom flesta större arbetsplatser som byggs idag förses dock med solskydd i rutorna (åkt förbi Kista eller Solna nån gång?).
christinag skrev:Dessutom används en del medicinska grejor faktiskt i glas och inte i kvartsglas exempelvis, vilket man kunde tro med tanke på absorptionen.
Jag förstår inte den här meningen?
I vissa terapier och även vid laboratorieundersökningar vill man komma åt UV-B och C, men där används trots detta ibland vanligt glas, trots att det absorberar dessa våglängder till största delen. Tycker det är konstigt. Antagligen så ger det så liten skillnad, att den ekonomiska aspekten får överväga. Eventuellt är frekvensen utslagsgivande här, så dom istället har dragit på max där (har inte detaljstuderat manualerna så jag vet inte), energin räcker kanske till ändå alltså. När vi skulle köpa in kvartsglas-kyvetter (typ 1,5 x 7 cm) till labbet så kostade dom runt tusenlappen STYCK, så jag kan förstå att man istället använder nåt annat. Plexiglas är lika absorberande och deformeras tom av UV-ljus, men även sådana används i tester, där det borde varit något annat (engångsartiklar föredras framför att anställa folk som rengör kyvetter ...).

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 28 sep 2009, 01:07

christinag skrev:Det trodde jag alla visste. På den tiden då jag var nyutexaminerad och arbetade på vårdcentral fick vi in nåt fall per år med solbränna och brännskador från arbetsplatser, där folk jobbat innanför fönsterglas utan solskydd. Dom flesta större arbetsplatser som byggs idag förses dock med solskydd i rutorna (åkt förbi Kista eller Solna nån gång?).
Säger du att det var så och att du tror på det så ok. Jag tror dock inte på det du säger och att du kanske minns fel eftersom jag hävdar att det är omöjligt att bli solbränd genom sodaglas.
Jag vet inte vad de har för glas i solna eller kista....det ligger för långt utanför stan för mig, men det borde väl vara samma glas som på alla andra ställen? Om du menar på något speciellt ställe i solna eller kista så kan jag inte uttala mig om vad de har för glas....om det ens är glas! För plexiglas är inte glas vettu. Plexi måste UV-skyddas för att in "murkna" fort eftersom plast vanligtvis inte tål UV, inte den vanliga pmma:n som är den vi snackar om vilken är den vanligaste.
christinag skrev:I vissa terapier och även vid laboratorieundersökningar vill man komma åt UV-B och C, men där används trots detta ibland vanligt glas, trots att det absorberar dessa våglängder till största delen. Tycker det är konstigt. Antagligen så ger det så liten skillnad, att den ekonomiska aspekten får överväga. Eventuellt är frekvensen utslagsgivande här, så dom istället har dragit på max där (har inte detaljstuderat manualerna så jag vet inte), energin räcker kanske till ändå alltså. När vi skulle köpa in kvartsglas-kyvetter (typ 1,5 x 7 cm) till labbet så kostade dom runt tusenlappen STYCK, så jag kan förstå att man istället använder nåt annat. Plexiglas är lika absorberande och deformeras tom av UV-ljus, men även sådana används i tester, där det borde varit något annat (engångsartiklar föredras framför att anställa folk som rengör kyvetter ...).
Jobbar själv med UV-absorbans och har aldrig hört talas om eller själv använt kyvetter i vanligt glas. Skillnaden är inte liten utan skillnaden är markant mellan kvartsglas och vanligt glas i UV-absorbans. Dock har jag använt engångs plastkyvetter där den plasten man köper för ändamålet inte absorberar så mycket UV så det stör. Du skriver att de är gjorda i pmma....är du säker?
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 28 sep 2009, 07:43

Marcus Karlsten skrev:När du limmar om, skär du isär rutorna eller lägger du bara den innre fogen?
Jag limmar bara om den inre fogen. Onödigt att skära sönder hela karet.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Skriv svar

Återgå till "Myter & sägner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster