Sug upp hinnan på ytan med tidningspapper

Här tar vi upp myter & sägner inom akvarievärlden och då främst växt delen.

Moderator: Hedersmedlemmar

henriklh
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 250
Blev medlem: 22 feb 2009, 21:42

Sug upp hinnan på ytan med tidningspapper

Inlägg av henriklh » 02 mar 2009, 00:40

Ja, vad ska man säga, ett fullkomligt idiotiskt råd som står att läsa i vissa gamla böcker och som fortfarande dyker upp på internet då och då.

Om du har en hinna på vattenytan - försök inte suga upp den med tidningspapper - det blir bara slabbigt, och om det mot förmodan skulle mildra problemet lite för stunden så kommer hinnan tillbaks snart igen.

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 02 mar 2009, 09:37

bättre med mollysar tar ett par dar men sedan är hinnan borta!!

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 02 mar 2009, 09:55


Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 02 mar 2009, 10:39

skimmer är ju så klart bästa lösningen, så slipper man sitta på fiskar som man egentligen inte vill ha!!
tex mina extra fiskar fem sae (tofsalger och trådisar) två praktbarber (trådalger) två segelballongmolly(ythinna fussalger hydror) (jag vet att dom är missbildade men de är minst i mollyfamiljen) med fjorton yngel!

henriklh
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 250
Blev medlem: 22 feb 2009, 21:42

Inlägg av henriklh » 02 mar 2009, 12:37

Själv kör jag med Guppys för ändamålet, men jag tror att både platy och mollies är bättre?

Jag tycker inte att guppys (vildform) stör mer än eventuella Otocinclusar, men mollies kanske är att ta i om man inte har en stor tank...

Jag funderar på att köpa Tunzes nanofilter så småningom, de varianter som finns till ytterfilter är så fula.

henriklh
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 250
Blev medlem: 22 feb 2009, 21:42

Inlägg av henriklh » 02 mar 2009, 12:39

Jo jag såg den! Det var faktiskt då jag kom på att starta den här tråden ;) Utmärkt konstruktion om man orkar köra den någon gång i veckan.

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 18 mar 2009, 21:06

Förutom att en del fiskar äter hinnan så gör även till exempel äppelsnäckor det.

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 18 mar 2009, 21:16

Ja jag kan nog tycka att det är en myt att tidningspapper är bra för att ta bort hinna på vattenytan. Det funkar dock naturligtvis när man tar sig tid att göra det, men problemet och det som gör att det blir en slags myt är att den kommer tillbaks lika fort igen. Samt att ingen skulle orka hålla på och slabba med tidningspapper så ofta som skulle behövas.

Hyffsad ytrörelse, skimmer och ytkäkande fiskar funkar fint i längden. Att rikta upp strilrör 45 grader upp mot vattenytan funkar väldigt bra. Just nu kör jag bara vanligt utblås nära ytan + guppies.

De guppies som är nyligen inköpta har dessutom haft en magisk effekt på alla mina små stimfiskar och resten av invånarna. Under loppet av 2-3 veckor så är plötsligt alla fiskar alltid framme och nyfikna när det går förbi någon i rummet - vilket även har gjort att den som går förbi matar betydligt oftare =)
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

henriklh
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 250
Blev medlem: 22 feb 2009, 21:42

Inlägg av henriklh » 23 mar 2009, 12:13

defdac skrev:Ja jag kan nog tycka att det är en myt att tidningspapper är bra för att ta bort hinna på vattenytan. Det funkar dock naturligtvis när man tar sig tid att göra det, men problemet och det som gör att det blir en slags myt är att den kommer tillbaks lika fort igen. Samt att ingen skulle orka hålla på och slabba med tidningspapper så ofta som skulle behövas.

Hyffsad ytrörelse, skimmer och ytkäkande fiskar funkar fint i längden. Att rikta upp strilrör 45 grader upp mot vattenytan funkar väldigt bra. Just nu kör jag bara vanligt utblås nära ytan + guppies.
Inget av detta stämmer överens med mina erfarenheter, de gånger jag har försökt med tidningspappar har jag inte märkt någon skillnad över huvud taget. Och stark cirkulation har bara hjälpt mig precis där vattnet rör sig, jag har ändå haft kvar hinnan på resten av ytan...
Guppisarna som jag har nu håller ytan nästan ren, men inte sådär "perfekt" som den blir av ytavrinning.

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 23 mar 2009, 12:15

prova mollysar istället för guppiesar

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 23 mar 2009, 12:28

Ytavrinning är förstås det bästa, men jag tycker nog att papper kan ge resultat om man ger sig fanken på det. I andra kar än växtkar så är genomluftning klockren. Bubblorna fångar upp hinnan, spricker och drar med sig möget ner i vattnet. Lurar lite på vad hinnan egentligen består av. En grönaktig tyder på alger, en vitaktig på bakterier/infusorier och de blåaktiga antar jag är skit från luften eller i värsta fall någon olja/kräm (handkräm är ett otyg!!). Jag har blivit av med hinnor dels genom medvetet agerande (genomluftning/papper/ytavrinning/bättre filtrering och fler vattenbyten) och dels genom att de försvunnit av sig självt. Har klurat lite varför de försvinner av sig självt, men hittar inga gemensamma nämnare. Ännu, i allafall. Nåja, det ligger i baknacken så en vacker dag kanske det tänds ett Liljeholmens.

Hilsen,

P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 23 mar 2009, 12:34

Guppisarna som jag har nu håller ytan nästan ren, men inte sådär "perfekt" som den blir av ytavrinning.
+1
Har klurat lite varför de försvinner av sig självt, men hittar inga gemensamma nämnare
+1
Jag gissar att det är olika typer av hinnor man får vid olika tillfällen. En typ av hinna är starkt associerad med att man samtidigt har/får Cyano. En annan är starkt associerad med mycket matning och proteinnedbrytningsprocesser.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 23 mar 2009, 12:45

Jag anser också att det är olika typer av hinnor, och det är kanske svaret på att jag inte hittar gemensamma nämnare. Helt rätt att cyano i karet ofta kan kopplas ihop med hinna på ytan. Samtidigt blir jag inte helt klok på varför jag kan mata mängder i vissa kar utan att få hinna alls medan snål matning i andra kar ger en hinna. Filtreringen i nästan alla mina burkar är overkill. Men visst, kanske det handlar om filterskötsel också. Där har jag ändå upplevt att rengöring av filter gör att hinnan försvinner, men även att rengöring gör ATT en hinna uppstår. Blir inte klar över det här med hinnor, men jag vet att genomluftning klipper dem effektivt. Kör på det tillsvidare, när jag nu har "fördelen" att inte tillsätta CO2. ;)

Hilsen,

P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

henriklh
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 250
Blev medlem: 22 feb 2009, 21:42

Inlägg av henriklh » 23 mar 2009, 13:45

Clas skrev:prova mollysar istället för guppiesar
Jo, dom är mycket bättre, men dessvärre aldeles för stora för min nuvarande setup. För min del blir det nog Tunze nanofilter i burken så småningom, gyppysarna är också lite väl störande för min (mycket exklusiva ;) ) smak.
defdac skrev:Jag gissar att det är olika typer av hinnor man får vid olika tillfällen.
Ja, det är det nog. Hinnorna ser ganska olika ut också. Men jag måste nog säga att jag aldrig har haft ett akvarium som "spontant" har klarat sig helt utan hinna. Det beror säkert på att jag är en ganska slö akvarist :oops:

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 23 mar 2009, 14:25

Det beror säkert på att jag är en ganska slö akvarist
Den akvarist som är slöast med snyggast akvarium vinner =)
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 23 mar 2009, 14:42

defdac skrev:
Det beror säkert på att jag är en ganska slö akvarist
Den akvarist som är slöast med snyggast akvarium vinner =)
*asgarv* Klockrent!! ;)
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
metalbitch
Stickling
Stickling
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 jun 2009, 23:58
Ort: Borås

Inlägg av metalbitch » 09 jun 2009, 08:37

min universal sak mot att suga upp allt med är Kaffefilter!!!!! blir inte slabbigt och suger upp minsta lilla dropp man får någonstans och även hinnan...husmorstips

addo
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 134
Blev medlem: 28 jun 2007, 03:15

Inlägg av addo » 09 jun 2009, 23:16

Eller så kan man göra som jag och strunta i hinnan :twisted:

Jag tror grunden till hinnan är vattenflyende proteiner (läs på om hur skummare i saltvatten funkar), sen kan det växa olika saker i hinnan som käkar proteinerna.

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 23 jun 2009, 00:55

Att pappersmetoden skulle leda till återfall är väl ingen myt? Det förklaras lätt utav det faktum att man bara tar bort symptomet och inte det som förorsakade problemet. Den som håller det hela under kontroll får förståss ett bättre resultat. Grundorsaken är helt människans fel, man har gjort (eller underlåtit göra) något vilket har lett till överskott av näring i vattnet.
defdac skrev:Jag gissar att det är olika typer av hinnor man får vid olika tillfällen. En typ av hinna är starkt associerad med att man samtidigt har/får Cyano. En annan är starkt associerad med mycket matning och proteinnedbrytningsprocesser.
Du är inne på rätt spår här tror jag. Man kan nog bäst karakterisera hinnorna i två grundtyper: Fetthaltiga och inte fetthaltiga. Alla kan innehålla Ammonium, Nitrit, avföring och urin från fiskarna och damm från rumsluften (till er som röker: man kan mäta nikotinhalten på hinnan!). Hinnan är också temperaturberoende: På sommaren kan hinnan öka och på vintern minskar den, detsamma gäller för trädgårdsdammar eller ute i naturen.

Typen utan fett:

Vinmakare känner till det här med vissa jästsvampar som koloniserar skiktet mellan vin och luft. Här kommer begreppet Neuston in. Neuston = djur som är anpassade till att leva i de översta millimetrarna i vattnet. Hit räknas exempelvis alger och bakterier (som förutom damm och mineraler från luften dessutom får ett tillskott av CO2 respektive syre från luften) och svampar.

Först täcks ytan av bakteriefilmen. Kraftig kolonisering av sådana organismer ger förståss stört gasutbyte i vattenytan. Syns som bubblor mitt bland denna film eller längs kanterna på akvariet. Det beror på att hinnan är så seg, att gasbubblorna lyfter upp den. Bubblor kan även bildas längs kanterna på plantor (som ser ut att växa dåligt). En variant på den här typen av hinna kan vara tunn, blåskimrande och ha ett "oljigt" utseende: Här rör det sig nästan uteslutande om järnbakterier. En sån hinna är tunnare än andra och innehåller bara ett fåtal olika bakteriearter. Kan se litet ut som en karta. En bakteriell hinna känns igen på att man kan doppa fingret i det och det pajar - spricker upp som isflak eller liknande. Kan även se ut som "magnetiska järnfilspånmönster" eller andra ribbade mönster, beroende av vattenrörelser. Sådana hinnor innehåller inga oljor eller proteiner i nämnvärd mängd.

* Här funkar skimmer (eller nåt annat som suger rent ytan)*
* Vattenbyten: ökning av frekvens och mängd
* Minskning av antalet fiskar
* Växter som växer bra och tar hand om överskottet av näring
* Hinnan äts av dammsnäckor eller andra små snäckor som kan krypa på ytspänningen (Physa, Lymnaea) och ibland av av Sorgmanteltetror, Guppyer, Platyer och Scalarer.
* För akut behov: Hushållspapper/tidningspapper att suga av hinnan med eller så håller man ett dricksglas i ytan och håller nedtryckt så att "undertrycket" gör att hinnan sugs ned i glaset.

Den fetthaltiga typen:

Samma botemedel som ovan. Här kan förorsakarna vara flera: Dåligt foder (osmälta partiklar åker ut i vattnet istället). Eller felaktigt foder för besättningen (samma resultat i vattnet). Eller härsket foder (samma här, men dessutom äts det kanske inte och lämnar direkt fett på vattenytan). Ett praktexempel på felaktig utfodring är när man utfodrar tropiska fiskar med laxpellets - där har du fett på en gång i vattnet och en mängd osmältbara partiklar. Och en fisk som får söka näring på annat håll. eller helt enkelt för mycket mat rent allmänt och ett filter i dålig kondition.

När man testar med att doppa ett finger i en oljehaltig hinna så sluter sig hinnan ganska omgående igen. Det beror på att oljepartiklarna löper på vattenytan och vill sluta sig. Den här typen av hinan kan också vara ganska proteinrik.

*Skimmer - är det verkligen så bra?

Här sopar man smutsen under mattan istället för att ta bort grundorsaken. Man flyttar alltså bara problemet till ett annat filter istället för att undanröja grundorsaken. Symptomatisk behandling alltså. Bättre är att fundera på varför felet uppstår. I vilket fall som helst kommer man att ha ökad bildning av filterslam och bottengrums än nödvändigt ändå i detta akvarium, om inget annat görs.

Ökad ytrörelse - är det så bra?

Nej, även här avlägsnar man inte problemet, bara symptomet. Den kraftiga vattenrörelsen skjuter ihop hinnan men tar inte bort den eller det som orsakade bildandet. Dessutom kan man driva ut för mycket CO2 ur vattnet, vilket ytterligare späder på problemet eftersom växterna inte växer bra nog för att ta hand om näringsöverskottet i karet.

Faror med hinnan:

Dåligt gasutbyte
Riktigt hårda bubblor kan leda till höga CO2-halter i vattnet (inget gasutbyte!)

Tips:

* Om du får upprepade hinnor vid utfodring av levandefoder kan du byta till mindre protein- och fettrika fodersorter. Detta som problemförorsakare är dock ganska ovanligt, jämfört med allmän överbefolkning och otillräckliga vattenbyten.
*Har man nyligen framgångsrikt bekämpat en hinna så kommer CO2-halten i akvariet att minska markant jämfört med innan. Detta kan behöva kompenseras.

MvH
Christina G

Peter Frank
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 253
Blev medlem: 11 maj 2009, 08:21
Ort: Klippan

Inlägg av Peter Frank » 23 jun 2009, 08:34

PatrikMalmo skrev:Helt rätt att cyano i karet ofta kan kopplas ihop med hinna på ytan.

P
Är det Cyano som triggar hinnan eller är det hinnan som kommer först och triggar cyano. Eller..... är det så att när betingelserna är goda för cyano så är de också det för hinnan? Andra gången jag doserar GT i min 100 liters burk för cyano. Cyanon försvinner men är tillbaka igen efter ca 1 månad trots att jag tycker att jag doserar tillräckligt med KNO3. (Dubbeldos vid VB sedan enkeldos var 3-4 dag. VB var 14 dag)
Blir snart tokig :twisted:
"If it grows, It's alive"

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 23 jun 2009, 20:57

Då är det inte kaliumnitratet som är den utslagsgivande faktorn i ditt kar. Prova något annat. Och det är nog bara en slump att det råkade bli just cyano, hade lika gärna kunnat vara någon annan opportunist. Jag tror inte man skall läsa in för mycket i det faktum att du har jobbigt med just cyanobakterier.

MvH
Chirstina G

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 24 jun 2009, 07:56

Peter Frank skrev:Är det Cyano som triggar hinnan eller är det hinnan som kommer först och triggar cyano. Eller..... är det så att när betingelserna är goda för cyano så är de också det för hinnan? Andra gången jag doserar GT i min 100 liters burk för cyano. Cyanon försvinner men är tillbaka igen efter ca 1 månad trots att jag tycker att jag doserar tillräckligt med KNO3. (Dubbeldos vid VB sedan enkeldos var 3-4 dag. VB var 14 dag)
Blir snart tokig :twisted:
Svår fråga, har inte gjort några observationer där, ffa inte nu när nästan alla mina kar har breddavlopp. Man brukar kunna komma tillrätta med cyanon genom KNO3, men här tror jag som Christina att det är något annat. Rotar du mycket i botten? Flyttar runt växter ofta? Sådant kan trigga mängder av olika alger, och nu verkar cyanon ha fått fäste. Jag hade en svart variant av cyano som bara inte gick bort med tillsats av KNO3. Den dog ut när jag tog bort zeolith som filtermaterial samt satte i ett extra filter. Mycket oklar över vad det var som hände, och vilken av faktorerna som påverkade - eller om den ändå var på väg att dö ut pga något annat.

Hilsen,

P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 24 jun 2009, 12:03

Jag kan tänka mig att akvariet är ganska välladdat med just Cyanosporer, eller kanske t om varmvattenberedaren. Allt som krävs då är en liten liten ammoniumknäpp+syredipp så är cirkusen igång igen.

Optimera flödet i akvariet och i filtret. Identifiera mulmtraps i akvariet där mulmdepåer byggs upp och ligger och tar syre. Stora rötter ruttnar sakta men säkert i akvariet - dvs en massa organiskt material som bryts ner.

Minimera och plocka bort tills att det inte finns några mulmtraps och döda området i akvariet.

Du ser när du är klar när akvariet producerar champangebubbel även flera dagar efter vattenbyte och snabbt inpå att lyset går på..

Sådan reaktiv syremaxad miljö brukar Cyano inte dyka upp i. Eventuellt kan kvarvarande Cyano överleva och bilda täta syrefattiga kolonier - men dessa brukar vara enkla och ganska roliga att suga bort med en liten luftslang.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

TYB
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 328
Blev medlem: 16 feb 2009, 15:17
Ort: Kalmar

Inlägg av TYB » 24 jun 2009, 13:53

Jag får hela tiden Cyano mot framrutan, under substratet, ska man tejpa för eller? Jag har injeserat in EC med en spruta och då försvinner det på nästan ingen tid alls...

TYB

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 24 jun 2009, 20:27

Cyano mot framrutan under substratet? Tycker det låter som något annat. Cyanobakterier är ju inte direkt syreskyende. Dom ingår ju exempelvis symbios med ytlevande växter såsom Azolla m.fl. Men det är klart, har du haft problem tidigare eller länge med just cyano, så kan dom kanske sätta sig vartsomhelst. Dom är ofta litet knöliga att få bort. Dom har antagligen fler överlevnadsknep att ta till än vad vi gör för att bli av med dem.

MvH
Christina G

Skriv svar

Återgå till "Myter & sägner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst