Datorhjälp!

Här diskuteras elektronik som mobiltelefoner, datorer, dvd-spelare, tv-apparater osv men akvarierelaterad elektronik och Fotografering har egna kategorier.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Gruppy
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 394
Blev medlem: 28 aug 2007, 16:00
Ort: Göteborg

Datorhjälp!

Inlägg av Gruppy » 12 nov 2008, 12:08

Jag har problem, min internetanslutning har lagt av och jag misstänker att det är mitt nätverkskort som strular. Datorn hänger sig så fort jag försöker göra några ändringar på det. Jag har försökt att avinstallera kortet men det gick inte. Jag har en 2,5 år gammal hp nx6125, bärbar alltså. Misstänker att nätverkskortet är intergerat med moderkortet så det har jag inte lust att byta.
Kan man använda en sådan här eller liknande istället? Hur ska jag göra? Tacksam för lite tips!

/SAMUEL
"För en subversiv hippie på driven var en snut en lakej och en gris. När jag numer hör dom invektiven är det jag som kallar på polis" -Ola Magnell

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 12 nov 2008, 12:37

Har du en port ledig och som stöder det kortet så borde det väl gå. Det intergrerade kanske går att inaktivera istället?

(Bärbara är inte min avdelning).

Användarvisningsbild
Gruppy
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 394
Blev medlem: 28 aug 2007, 16:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Gruppy » 12 nov 2008, 12:56

Metalmaid skrev:Har du en port ledig och som stöder det kortet så borde det väl gå. Det intergrerade kanske går att inaktivera istället?

(Bärbara är inte min avdelning).
Det sura är att det inte ens går att inaktivera! Får köpa en ny! :)
"För en subversiv hippie på driven var en snut en lakej och en gris. När jag numer hör dom invektiven är det jag som kallar på polis" -Ola Magnell

Användarvisningsbild
Berraåsnobben
Donator
Donator
Inlägg: 372
Blev medlem: 23 nov 2007, 09:33
Ort: Fristad

Inlägg av Berraåsnobben » 12 nov 2008, 14:20

Du kan välja vilken anslutning du skall ha i kontrollpanelen/nätverk

jackson
Frö
Frö
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 feb 2007, 00:37
Ort: Gävle/Lumsheden

Inlägg av jackson » 12 nov 2008, 15:56

Du kan ju alltid prova en Ubuntu-liveskiva eller installera Ubuntu på maskinen. Det går att installera det som ett program under MS Windows och sedan när man startar om maskinen så kan man valja operativsystem.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 12 nov 2008, 18:06

Provat installera om nätverkskortet med nya fräsha drivrutiner?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Gruppy
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 394
Blev medlem: 28 aug 2007, 16:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Gruppy » 13 nov 2008, 11:42

Raven skrev:Provat installera om nätverkskortet med nya fräsha drivrutiner?
Jag har provat att avinstallera det men det går ju för det inte eftersom datorn säger "Programmet svarar inte". Var får jag tag på nya driivrutiner utan nätet? Windows standardiserade borde ju funka iofs. Men det går inte installera utan att avinstallera först?!
"För en subversiv hippie på driven var en snut en lakej och en gris. När jag numer hör dom invektiven är det jag som kallar på polis" -Ola Magnell

Clerical
Frö
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 jun 2008, 19:17
Ort: Göteborg

Inlägg av Clerical » 13 nov 2008, 22:42

Har du har försökt avinstallera/inaktivera det i felsäkertläge? Man brukar ibland även kunna inaktivera NIC:et i BIOS.

Annars är Ubuntu-idéen bra. (:

Användarvisningsbild
Gruppy
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 394
Blev medlem: 28 aug 2007, 16:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Gruppy » 13 nov 2008, 23:16

Okej så här har jag gjort. Köpte ett sånt där USB-tjafs för 199kr. Installerade, satte i det och hux flux går mitt vanliga nätverkskort igång men bara med nätverkskabel, alltså inte det trådlösa. Det kändes lite speciellt :) Ska testa i felsäkert läge!
"För en subversiv hippie på driven var en snut en lakej och en gris. När jag numer hör dom invektiven är det jag som kallar på polis" -Ola Magnell

Användarvisningsbild
polysperma
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 958
Blev medlem: 10 feb 2007, 18:39
Ort: Sollefteå

Inlägg av polysperma » 14 nov 2008, 16:40

Gruppy skrev:Okej så här har jag gjort. Köpte ett sånt där USB-tjafs för 199kr. Installerade, satte i det och hux flux går mitt vanliga nätverkskort igång men bara med nätverkskabel, alltså inte det trådlösa. Det kändes lite speciellt :) Ska testa i felsäkert läge!

för lite rosa granar........ köp ett par fluffiga så ska du se att det funkar 8.)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Its the only part of the fish we don´t eat.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

UffeP
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 54
Blev medlem: 17 sep 2008, 14:25
Ort: Ronneby

Inlägg av UffeP » 14 nov 2008, 17:21

Vill du inaktivera en komponent som sitter integrerat på moderkortet, tex ljudkort eller nätverkskort, så gör man detta i BIOSen.
Du går in i biosen genom att (vanligtvis) trycka DEL när du precis startat datorn.

Skriv svar

Återgå till "Elektronikhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster