Nytt vivarium projekt

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Skörelid
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 maj 2013, 17:21
Ort: Sandviken

Nytt vivarium projekt

Inlägg av Skörelid » 05 dec 2014, 17:47

Hej allihopa, håller just nu på att dra igång ett nytt projekt då jag fick tag i ett 222 liters aluminiumrams akvarie för 400 kr. Tanken är att det ska bli ett vivarium eller paludarium av något slag. Jag fick inte med någon bänk när jag köpte det så det måste jag nu lösa på egen hand. Akvariet har måtten 110x45x45 cm och hade tänk lägga max 1500 kr på bänken. Nu till problemet, jag hade först tänk använda mig av en BESTÅ bänk från Ikea http://www.ikea.com/se/sv/catalog/produ ... /S99013126 och sedan förstärka upp den inifrån med reglar då jag tyckte det verkade som det billigaste och snyggaste lösningen (Tänkte lite åt ADA hållet). Dock insåg jag att bänken hade måtten 120x40x64 vilket innebär att det fattas 5 cm i djupled, har ni någon bra lösning på problemet som fortfarande ser bra ut och inte kostar en förmögenhet? har inte jättemycket verktyg hemma så jag kan inte heller bygga en helt egen ny bänk från grunden vilket annars nog hade varit det bästa alternativet.

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Nytt vivarium projekt

Inlägg av Matsnork » 06 dec 2014, 03:43

En skiva ovanpå och ett par reglar i bakkant? Och så länge du reglar upp inuti och inte tänker fylla akvariet mer än 50% borde det vara lugnt?

(mina frågetecken kan tolkas som en slags ansvarfrånkännande för eventuella haverier/läckage :)

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Nytt vivarium projekt

Inlägg av Raven » 06 dec 2014, 07:35

Låter det som nåt du vill ställa akvarie med vatten på?

"Bikakemönstrad fyllning av återvunnet papper"
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Skörelid
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 maj 2013, 17:21
Ort: Sandviken

Re: Nytt vivarium projekt

Inlägg av Skörelid » 06 dec 2014, 12:14

Nä kanske inte, med jag hade tänkt att kanske bygga en liknande bänk som denna
stand.jpg
och sedan gömma den inuti Ikeabänken för snygghetens skull. Så Ikeabänken kommer inte ha någon bärande funktion utan mestadels ha en estetisk funktion. Sen kommer det inte vara mer än några lite vatten i akvariet så det blir inte jättetungt heller.

Eller tycker ni man ska göra på något annat sätt? kanske bara bygga en bänk som den ovan och måla den svart?

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Nytt vivarium projekt

Inlägg av Matsnork » 06 dec 2014, 21:24

Folk bygger bänkar av ikeas köksunderskåp som bas och reglar upp dem om du promt vill handla där. Annars kan du slänga ihop en låda av mdf eller plywood och skruva/limma eller kexa/limma om du har tillgång till sånt.

Bygga av reglar som du visar ovan är nog en av de starkaste och billigaste konstruktionerna, inte den sexigaste dock.

Lyxbygge som kräver lite kompetens och specialverktyg, och vissa material kan vara knepiga att få tag på.


Jag gjorde en enklare metod med mdf och lim/skruv. Nästa bänk köpte jag för att slippa allt bök.

Användarvisningsbild
Skörelid
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 maj 2013, 17:21
Ort: Sandviken

Re: Nytt vivarium projekt

Inlägg av Skörelid » 06 dec 2014, 21:43

Hade gärna byggt en sådan bänk som i videon men mitt verktygsförråd innefattar bara en kapsåg, en hammare och en dålig borrmaskin så blir nog lite svårt. En bänk liknande den på bilden är nog det mest avancerade jag kan få ihop med de verktygen, men hade nog gärna velat ha något lite snyggare som sagt var, Det var därför jag tänkte på en Ikeabänk. Men tror kanske det bara blir onödigt mycket bök med Ikea iden. Någon som har någon ide som inte kräver så mycket verktyg men ändå ser okej ut?

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Nytt vivarium projekt

Inlägg av Matsnork » 06 dec 2014, 22:11

Skörelid skrev:Någon som har någon ide som inte kräver så mycket verktyg men ändå ser okej ut?
viewtopic.php?f=12&t=17119

Så här efterhand hade jag nog använt plywood istället för mdf och satt reglar på insidan och färre skruv men mer lim alternativ inga skruvar alls utan bara reglar på insidan i hörnen med en massa starkt vattenfast lim. Det jobbigaste var att få en slät yta så använd plastspackel istället för snickerispackel för att täta skruvhålen.

Användarvisningsbild
Skörelid
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 maj 2013, 17:21
Ort: Sandviken

Re: Nytt vivarium projekt

Inlägg av Skörelid » 06 dec 2014, 23:01

Problemet är att jag inte har någon såg som kan kapa mdf eller plywood så att man får raka kanter, kapsågen jag har är en sån som är gjord för att kapa reglar och plankor.
eller vad använde du för verktyg matsnork?

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Nytt vivarium projekt

Inlägg av Matsnork » 06 dec 2014, 23:37

Skörelid skrev:vad använde du för verktyg matsnork?
Jag använde Hornbach eller Bauhaus. De kapar till efter önskemål på sin stora kapvägg.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Nytt vivarium projekt

Inlägg av Mr_Ewing » 06 dec 2014, 23:45

Jag byggde en bänk av bänkskivor.
Fick dem uppsågade och limmade bara ihop dem med plugg o lim.
Kolla min tråd:
viewtopic.php?f=33&t=18803
Enkelt bygge och ruggigt stadigt.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Skörelid
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 maj 2013, 17:21
Ort: Sandviken

Re: Nytt vivarium projekt

Inlägg av Skörelid » 07 dec 2014, 11:38

Vart köpte du och sågade bänkskivorna? Bor tyvärr inte i närheten av vare sig bauhaus eller hornbach är typ 15 mil till bauhaus som ligger närmast. Jäkligt snygg bänk förresten.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Nytt vivarium projekt

Inlägg av H » 07 dec 2014, 15:29

Då får jag visa upp mitt bänkprojekt som jag gjorde förra vintern
Du får scrolla ner till 26e januari 2013, där börjar det.

Beijer bygg sågade mina MDF mått till millimetern rätt, inlämnad för lackering till högblank vit.
Riktigt nöjd numera. prismässigt 2000 inkl lackeringen.

http://tjockabertha.wordpress.com/page/3/



Bild

Dashivas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 17 sep 2014, 18:43

Re: Nytt vivarium projekt

Inlägg av Dashivas » 07 dec 2014, 15:43

Man kan göra riktigt mycket med en sticksåg putskloss spackel grane regel och mdf om man bara har fantasin och tid.

Sprutmålat är ju finast men man kan penselmåla riktigt fint också.
tänk bara på att mdf sväller rejält med fukt så använd vattenfast mdf samt utefärg så bänken inte ser skabbig ut direkt

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Nytt vivarium projekt

Inlägg av H » 07 dec 2014, 19:28

Nej, du skall lämna in den hos en lackfirma, dem lackar med tvåkomponentfärg, och så länge den är heltäckande så sväller inte MDF.

Ett par tusen penseldrag ger inte hälften så fin yta som en bra lackerare kan göra.

och ponera att du lägger 1000 kr hos lackeraren, jämför det med att själv åka o köpa färg, pensel, roller, grundfärg mm så hamnar du lätt på 5-800 kr och då sitter du där med en halvtaskig yta dessutom.

Vill du gå budget (max 1000kr) så köper du ikea skåpet, den är väl värd sin ytfinish.

H.

Dashivas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 17 sep 2014, 18:43

Re: Nytt vivarium projekt

Inlägg av Dashivas » 07 dec 2014, 21:40

H skrev:Nej, du skall lämna in den hos en lackfirma, dem lackar med tvåkomponentfärg, och så länge den är heltäckande så sväller inte MDF.

Ett par tusen penseldrag ger inte hälften så fin yta som en bra lackerare kan göra.

och ponera att du lägger 1000 kr hos lackeraren, jämför det med att själv åka o köpa färg, pensel, roller, grundfärg mm så hamnar du lätt på 5-800 kr och då sitter du där med en halvtaskig yta dessutom.

Vill du gå budget (max 1000kr) så köper du ikea skåpet, den är väl värd sin ytfinish.

H.
3 komponents färg tål inte mycket vatten heller.
Har sprutat en hel del och har i dagsläget klätt in min alu bänk med mdf som är sprutmålat och det har redan svällt.

dock håller jag med sprutmålat blir finare men det går att få rätt bra yta med pensel och rollerom man har rätt färg och penslar/roller

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Nytt vivarium projekt

Inlägg av Mr_Ewing » 08 dec 2014, 01:29

Skörelid skrev:Vart köpte du och sågade bänkskivorna? Bor tyvärr inte i närheten av vare sig bauhaus eller hornbach är typ 15 mil till bauhaus som ligger närmast. Jäkligt snygg bänk förresten.
De är köpta på Ikea och tillsågade på en skivsåg.
Dubbelsidigt laminat så de tål slabb både på ut och insida.
Luckorna köpte jag på ett snickeri.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Nytt vivarium projekt

Inlägg av Raven » 08 dec 2014, 11:30

Dashivas skrev:3 komponents färg tål inte mycket vatten heller.
Väljer man rätt tål det vatten, 2 komponents (bla epotex och epolan v) används för att lacka bakgrunder och annan inredning som används i akvariet, akrylbaserade lacker som används till bla bilar borde tåla vatten.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Dashivas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 17 sep 2014, 18:43

Re: Nytt vivarium projekt

Inlägg av Dashivas » 08 dec 2014, 13:17

Raven skrev:
Dashivas skrev:3 komponents färg tål inte mycket vatten heller.
Väljer man rätt tål det vatten, 2 komponents (bla epotex och epolan v) används för att lacka bakgrunder och annan inredning som används i akvariet, akrylbaserade lacker som används till bla bilar borde tåla vatten.
Kan förvisso stämma

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster