Mitt första scape försök

Ett showroom för ditt akvarie.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 25 jan 2014, 21:00

Ja då är det bara att vänta nu då. Är redan knäpp på staurogynen som flyter upp hela tiden.
Här ska jag beskära rotalan för att den ska växa snyggt? Vill ha den riktigt buskig. Ska ha tag i co2 prylar med och ett litet ytterfilter :-)

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av hawkse » 25 jan 2014, 22:11

Beskära för att få det snyggt är inte min gren (häpp!)... hoppas någon kan ge bra tips så jag kan läsa. Jag brukar kapa dem när de nått ytan men då hugger jag dem 10-20 cm ned någonstans där jag ser att det finns skottämnen. Dessa brukar sedan grena iväg. När det börjar bli för svårt att klippa grenar - dvs, grenverket ligger i ytan, hugger jag av hela buskaget 20 cm från bottnen och planterar ned det i små knippen i bottnen igen. Då bibehålls ungefär det buskage man hade innan men 20 cm lägre.

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 26 jan 2014, 07:01

Ja det hade varit intressant att veta hur proffsen gör. Jag har sett rotala buskage som aldrig ser klippta ut, men det bör de ju vara med tanke på hur snabbt dom växer.
Ska följa ditt råd iaf o se om det blir buskigare :-)
är imponerad över hur klart och krispigt vattnet blev när jag bytade till soil.

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 13 feb 2014, 10:39

Nu har det gått 19 dagar sen omstart. Alger har börjat dyka upp. Skulle kanske behöva skräddarsy näringen?
Annars tycker jag att det växer på fint :) Sorry för den kassa mobilkvalitén :/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Bson » 13 feb 2014, 15:47

Ser riktigt bra ut, men Rotalan behöver ju trimmas rätt rejält. Klipp alltså av och plantera ner så att dom "buskar till sig".

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 13 feb 2014, 23:23

Tack så mycket :-) jag har funderat på hur jag ska göra med den. Alltså hur högt/lågt jag ska klippa den? Vill ju gärna att den ska se tät och frodig ut..

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Admin JTFix » 14 feb 2014, 00:17

Gillar det! :) (Och din underbara avatar)
Klipp den lågt, den buskar sig snyggast då. Du kommer se själv och lära dig efter hand. Det är inte så svårt. :)
Du kan lätt dela upp överflödet i två bitar och plantera ner. Ju tätare du planterar dom ju snyggare blir det. Ca 10 skott till ett knippe brukar sen bli lagom att plantera ner.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 14 feb 2014, 08:38

Tack Anette :-D jag älskar mina hundar så för mig känns det självklart att ha dom med :-)
så jag kan med fördel klippa ner dom till hälften? Eller ännu lägre kanske? Tack för tipsen :-)

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Admin JTFix » 14 feb 2014, 11:04

Lägre än hälften. Det räcker med att du sparar ca 5-10 cm på dom som sen skall buska sig.
Knepet är att våga klippa lågt för att slippa få se klippytan.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 14 feb 2014, 11:16

Aha :-) då ska jag plocka fram saxen ikväll och våga klippa :P ska jag peta ner skotten eller sälja/slänga dom?

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Admin JTFix » 14 feb 2014, 20:45

Jag tycker du skall återplantera dom tills du fått det buskage du vill ha. Men det väljer du ju såklart själv.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 14 feb 2014, 21:19

Jag har klippt av och återplanterat dom :-) fegade dock lite.. såg så naket ut när man klippte dom så kort :P
Har fått lära mig den hårda vägen idag att orotade växter, soil och malaysiska sandsnäckor är ingen bra kombo... hoppas växterna rotar sig fort!

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av hawkse » 14 feb 2014, 22:23

Snyggt! Det tar sig :)
Visst ser det naket ut när man klipper ned men du får tänka dig hur det blir när du har två täta, roströda Rotala-snår bakom roten. Kommer bli kanon!

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 15 feb 2014, 07:04

Tack Hawkse :-) ja jag försöker se det så, att det är något som byggs upp med tiden. Ska ta en ny bild och visa hur jag gjort.

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 17 feb 2014, 20:15

Provar och lägga in en bild på mitt ny friserade nano. Misstänker dock att bilden är extremt liten och att man inget ser .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av hawkse » 18 feb 2014, 00:12

Mycket liten bild, ja, men det ser ut som om du klippt ned bra. Ungefär där topparna är nu vill du ju att det ska grena iväg rejält framöver så se till att klippa ned dem till den höjden varje gång och plantera topparna framför så får du nog ett fint snår.

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 18 feb 2014, 18:48

Nu så kom det in en bättre bild. Ska försöka hålla den kort så den grenar sig mycket. Angående algerna, bör jag bli orolig över dom? Där är prick alger och så tror jag att det är staghorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av hawkse » 18 feb 2014, 22:25

Staghorn brukar komma i början av karet. Rensa bort dem manuellt, klipp bort blad som blir hårt angripna och sköt karet stabilt så ger de sig. Prickalgerna skulle kunna tyda på låga fosfathalter men i ett nystartat kar vete katten om jag tycker de indikerar så mycket. Bekämpa staghornen och kör på några veckor så du ser hur det artar sig.

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 19 feb 2014, 14:04

Staghornen sitter som ett mörkt band på ytter kanten av bladen. Är så pass kort så det går inte att dra bort. Det är kanske någon annan alg? Prick alg hade jag redan innan jag startade om det. Så är kanske låga fosfat halter ändå? Isf vad gör jag åt det?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av hawkse » 19 feb 2014, 20:03

Staghorn är grådaskigt genomskinliga och brukar förgrena sig som hornen på en hjort, ungefär. Antar att namnet kommer därav. De brukar lossna ganska lätt om man rycker i dem och känns slemmiga. Det stämmer att de brukar sitta i kanterna på bladen när de angriper blad. Mörka brukar de inte vara.

Det är inte någon kort variant av tofsalg då? De kan se ut som en mörk, låg matta i bladkanterna ibland. Just den varianten brukar vara ganska snäll och inte sprida sig så vilt. Bästa du kan göra är att klippa bort angripna blad och skrubba bort så mycket du kan i samband med vattenbyte. (Byt vatten efter algrensningen.)

Då du även kör Easycarbo kan du passa på att blanda upp doseringen i 1-2 delar vatten och spruta den dagliga dosen på de värsta angreppen. Easycarbo gillar de inte i koncentrerad dos.

Om prickalgerna är kvar sedan innan omstarten så behöver du avlägsna dem om de stör. De kommer inte försvinna av sig själva eller med hjälp av algätande djur. Finns inget som äter dem. Om prickalgerna återkommer även efter din omstart kan det vara läge att höja doseringen av PMDD (höj allt lika mycket) men jag tycker du ska vänta några veckor till innan du ändrar mer. Det tar tid för växter och bakterier att anpassa sig efter en omstart.
På det stora hela är prickalger den snällaste alg man kan ha.

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 19 feb 2014, 20:41

Vilken kunskap du har att dela med dig av :-)
kan nog stämma att algen är lite grådassig. Ska ta en noggrann titt i morgon. Prickalgerna har funnits där sen innan omstarten men jag skrubbar bort dom vid varje vattenbyte.

De flesta blad kommer att ryka på anubiasen o hydrocotylen om jag ska klippa bort de angripna bladen.. konstigt nog är inte rotalan angripen, men där är mindre ljus o mindre cirkulation på vattnet

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 19 feb 2014, 21:06

Det är nog tofsalger för dom är mörkbruna o på anubiasen växer det som en tät hårig matta över bladen..
hur bekämpar jag dom?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av hawkse » 19 feb 2014, 21:59

Det bästa är att avlägsna dem - så många du bara kommer åt, spruta dem med EC när du ger den dagliga dosen, få fart på de snabbväxande plantorna och skaffa djur som äter dem. Siamesiska algätare tar dem i ung år men när de blivit lite större tröttnar de på algerna. Någon har sagt att Amano-räkor tar dem men det är inget jag kan bekräfta. Generellt är det bra att ha djur som putsar flitigt på bladen då algerna då inte får vara i fred och växa till sig.

Just tofsalger brukar jag också döda med kokande vatten i en doseringsspruta - akta så inte fiskarna kommer ivägen.

Uppkomsten av tofsalger brukar skyllas på för låga eller ojämna CO2-halter vilket skulle kunna stämma i ditt kar då du kör EasyCarbo. Jag tror det löser sig om du håller efter dem och får bra fart på snabbväxarna (Rotalan och spikbladen). Det skulle kunna vara idé att stoppa i någon mer lätt snabbväxare i början bara för att jämna ut näringsupptaget i karet. Kanske en flytväxt, t ex Pistia stratiotes, som både suger mycket näring och är lätt att hålla efter så den inte skuggar för mycket av karet.

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 21 feb 2014, 08:10

Har jobbat som en dåre det senaste dygnen pga svininfluensa på jobbet o idag blir det jobb mellan 9-21 men i morgon ska jag försöka hinna med att jaga alger.
Musselblommor skulle jag kunna införskaffa, dom är faktiskt en flytväxt som jag tycker är väldigt fin :-)

Användarvisningsbild
Mina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:17
Ort: Kristianstad, skåne

Re: Mitt första scape försök

Inlägg av Mina » 03 mar 2014, 14:00

En liten uppdatering. Har köpt flytväxter av Hawkse, mycket tack!!
Börjar bli väldigt mycket alger. Har jobbat som en idiot den sista tiden så det har varit lite eftersatt. Innan helgen hade jag tänkt att klippa rotalan igen.
En par38 led lampa är beställ och på väg från Kina.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Skriv svar

Återgå till "Din tank i objektivet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster